28638538149987785289

یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشورمان، شرکت کرمان موتور است که عمده شهرت آن در سال‌های اخیر به عرضه پیکاپ جک T8 با نام KMC T8 مربوط می‌شود. این شرکت نیز به تازگی وارد عرصه مونتاژ و تولید خودروهای تجاری سنگین شده است که اولین محصول آن هم کشنده کارمانیا X5000S است. این کشنده که در واقع از محصولات شاکمن است، از موتور پر قدرت 560 اسب بخاری استفاده می‌کند که باعث می‌شود در لیست کشنده‌های فعلی بازار در بالای جدول قرار بگیرد.

حضور گسترده شاکمن در ایران

امروزه می‌توان گفت که اگر روزی شرکت شاکمن چین با کشنده دنیز و توسط ایرانخودرودیزل به بازار کشورمان وارد شد و نتوانست در فروش کامیون موفق باشد، حالا در حال کسب بازار خودروهای تجاری سبک و سنگین کشورمان توسط شرکت‌های مختلفی هست.

در حال حاضر چندین شرکت مختلف در کشورمان در حال تولید و ارائه خودروهای شاکمن به بازار هستند. جدیدترین این محصولات، کارمانیا XT1856 است که در ابتدا با نام کارمانیا X5000S وارد بازار شد و چون نام آن شباهت زیادی به کشنده شکموتو X5000 داشت، به XT1856 تغییر پیدا کرد. در حال حاضر می‌توان گفت که کارمانیا با خدمات‌دهی توسط شبکه کرمان موتور، یکی از بهترین محصولات شاکمن را در بازار ایران عرضه می‌کند که گستردگی خدمات کرمان موتور نیز، می‌تواند یکی از برگ‌های برنده آن باشد.

پیشرانه و مشخصات فنی کشنده XT1856 

موتور این کشنده از سری M13 کومنز است که با 12.5 لیتر حجم، 560 اسب بخار قدرت و 2400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه استاندارد یورو 5+eev دارد که امروزه جزو استانداردهای اجباری کشورمان است.

گیربکس این کشنده از ساخته‌های ZF و از سری تراکسون است که امروزه در چندین کامیون و کشنده داخل نیز دیده می‌شود. این گیربکس اتوماتیک از نوع AMT با 4+12 دنده است و قطر صفحه کلاچ آن نیز برابر با 430 میلیمتر است. دسته‌دنده نیز در سمت راست فرمان قرار گرفته و برای تعویض دنده به صورت دستی نیز باید با همین دسته‌دنده کار کرد. ضمن اینکه اهرم استفاده از ریتاردر و اینتاردر نیز همین دسته‌دنده است. این گیربکس همچنین دارای خروجی یا همان PTO نیز هست که برای کاربری‌هایی مثل کمپرسی، لازم و ضروری است.

تناژ ناخالص این کشنده برابر با 44 تن است و وزن خالص کشنده نیز 8.5 تن است که می‌توان گفت در رده سبک وزن‌ها قرار نمی‌گیرد و میانه جدول وزنی، کمی بالاتر است. ظرفیت محورها که از تکنولوژی MAN بهره می‌برند نیز در عقب برابر با 13 تن و در جلو 7.3 تن است که در دیگر کشنده‌ها این ظرفیت معمولاً برابر با 7.5 تن است. البته این اختلاف اندک تمایز و تفاوتی ایجاد نمی‌کند. مجموع ظرفیت باک‌ها با 1380 لیتر در رده حجیم‌ترین باک‌های سوخت در بین کشنده‌های داخل کشور قرار می‌گیرد.

یکی از امکانات جالب توجه کشنده کارمانیا XT1856، داشتن سیستم باسکول دیجیتال محورها یا VAWS است که نیروی وارد شد از سمت بار به محورها را نشان می‌دهد. با کمک این سیستم می‌توان با توجه به خواست راننده و وضعیت خودرو مثل سلامت تایرها، بار را در محلی که راننده صلاح می‌بیند، قرار داد تا به این ترتیب، فشار بیشتر از سمت بار روی محور عقب کشنده باشد و یا روی محورهای تریلر. این سیستم تا امروز روی کشنده‌ها و کامیون‌های عرضه شده در کشورمان دیده نشده است و باید گفت که در عین کاربردی بودن، بیشتر روی کامیون‌های راهسازی و معادن دیده می‌شود.

طراحی زیبا و به روز کشنده XT1856 کارمانیا

کشنده کارمانیا XT1856 یا همان شاکمن X5000S، در نگاه اول از بغل، بیننده را یاد کشنده آکتروس مرسدس‌بنز می‌اندازد. وقتی به خطوط جانبی آن خصوصاً آنچه در پایین درب‌ها وجود دارد بیشتر نگاه می‌کنیم، این الگوبرداری را می‌توان بیشتر متوجه شد. این وضعیت را می‌توان با نگاه به دیگر بخش‌های خارجی اتاق مثل طراحی دستگیره درب‌ها، محل قرارگیری راهنمای روی گلگیر، برش مورب پشت کابین و… نیز دید.

اما نتیجه تلاش طراحان و الگو برداران از مرسدس‌بنز آکتروس با تغییراتی که روی طراحی اتاق انجام شده است، یک خروجی کامل و بی‌نقص به نظر می‌آید. البته وجود رگه‌هایی از طراحی آکتروس در این کشنده بی‌دلیل هم نیست. چرا که گفته می‌شود استودیوی طراحی این کشنده در آلمان واقع شده است.

به گفته مدیران شرکت عرضه‌کننده، ضریب درگ این کامیون در حدود 0.45 است که عدد بسیار خوبی برای یک کشنده به شمار می‌آید. این آیرودینامیک خوب در کنار استفاده از آلیاژهای سبک و مقاوم باعث شده است تا مصرف سوخت کارمانیا XT1856 نسبت به رقبایش در حدود 5 درصد کمتر باشد. البته این ادعا باید در واقعیت تست شود و فعلاً نمی‌توان آن را با قاطعیت رد و یا قبول کرد. همچنین طبق مقایسه‌ای که بین این کشنده و دیگر محصولات شاکمن انجام شده است، به خاطر بهره‌مندی از یک ایزولاسیون برتر و عایق‌کاری بهتر، نفوذ صدا به کابین در حدود 30 درصد کمتر شده است که باعث آسایش بیشتر راننده در طی مسیر خواهد شد.

در طراحی داخلی نیز، شاکمن عملکرد خوبی از خود نشان داده است و بازهم می‌توان الگوبرداری از داشبورد مرسدس‌بنز آکتروس را در این بخش نیز دید. خبری از انبوه دکمه‌ها نیست و بخش نمایشگر پشت فرمان نیز که در کاتالوگ‌های به‌نمایش‌درآمده از این خودرو به صورت آنالوگ است، در نمونه نمایشگاهی کارمانیا XT1856 کاملاً دیجیتالی است. یک صفحه‌نمایش 10 اینچی نیز در وسط داشبورد برای راه‌اندازی بخش مالتی مدیا و یک سری امکانات این کشنده است.

صندلی‌ها طراحی بسیار خوبی دارند و تختخواب نیز عریض است. در پشت کابین بازهم مثل دیگر خودروهای تجاری چینی، شیشه عقب را داریم که از نظر برخی از رانندگان، برای مشاهده اطراف خودرو مفید است و از نظر بعضی نیز، نبود آن مثل خودروهای تجاری اروپایی، بهتر است. به‌هرحال وجود این بخش، سبک و نشان طراحی یک کامیون چینی است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی کشنده XT1856

کشنده شاکمن کارمانیا XT1856 را می‌توان یکی از پرآپشن‌ترین کشنده‌های فعلی بازار کشورمان نامید. این کشنده همچنین با داشتن امکان نمایش وزن وارد شده به محورها، یک پله بالاتر از دیگر رقبا قرار می‌گیرد و سیستمی را ارائه کرده است که تا امروز در خودروهای تجاری عرضه شده در ایران دیده نشده است.

محورها از تکنولوژی MAN آلمان بهره می‌برند که در محور عقب با تعلیق بادی چهار بالن، مثل دیگر کامیون‌ها و کشنده‌های دارای تعلیق پنوماتیک، دارای سیستم تنظیم ارتفاع هستند. ضمن اینکه محور عقب دارای سیستم توزیع بار وارد شده به محور نیز هست که برای تقسیم بهتر وزن، بسیار کاربردی خواهد بود. صندلی راننده و شاگرد از نوع بادی هستند و هر دو صندلی، سردکن و گرمکن نیز دارند. کولر درجا، بخاری درجا و یخچال در این کشنده به صورت استاندارد وجود دارد و شیشه‌بالابرهای برقی، پرده‌های جانبی، بالابر برقی و هیدرولیکی اتاق، چراغ‌های LED جلو به همراه چراغ روز و سنسور نور چراغ‌های جلو، سنسور باران، سنسور تشخیص خواب‌آلودگی راننده، دوربین 360 درجه و دوربین نقطه کور، نمایش فشار هوای تایرها، سیستم کیلس استارتر، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، هشدار سرعت غیرمجاز، تاخوگراف، خروجی برق 12 و 220 ولت درون کابین، تنظیم برقی چراغ‌های جلو، آفتاب‌گیر بیرونی و داخل کابین و… از دیگر امکانات این کشنده هستند.

همچنین ترمزهای دیسکی محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب که مجهز به سیستم ترمز ضدقفل هستند، در کنار ترمز هوشمند خودکار با هشدار برخورد از جلو، ریتاردر موتور و اینتاردر، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیقی، مجوز حمل کالای خطرناک ADR، هشداردهنده سرعت غیرمجاز و رادار خط‌خوان، ایمنی حرکتی این خودرو را بالاتر می‌برند.

نام خودرو کشنده کارمانیا X5000s

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / خطی توربودیزل با اینترکولر

حجم موتور / کد موتور

12.5 لیتر/ Cummins M13

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

560 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2400 نیوتن متر

گیربکس

12+4 سرعته اتوماتیک AMT ساخت ZF

ترمز کمکی

ریتاردر موتور و اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS  / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / نمایش فشار هوای تایرها TPMS / حمل کالای خطرناک ADR / کروزکنترل تطبیقی / هشدار دهنده سرعت غیرمجاز

وزن خالص کشنده

8500 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.3 تن / 13 تن

حداکثر سرعت

120 کیلومتر در ساعت

حجم باک سوخت

1380 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر پارابولیک با کمک‌فنر

سیستم تعلیق عقب

پنوماتیک با چهار بالن باد به همراه میل موجگیر با قابلیت تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

 315-80R22.5تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

کشنده KMC XT1856 یا همان کارمانیا XT1856 که در ابتدا با نام کارمانیا X5000S معرفی شده بود، کشنده‌ای با ظاهر به‌روز و مدرن، با امکانات رفاهی و ایمنی فراوان، موتور پرقدرت 560 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک است که از بعضی جهات مثل طراحی و یا امکاناتی مثل داشتن سیستم توزین بار، در بالاترین رده بین کشنده‌های چینی بازار قرار می‌گیرد. این کشنده با این امکانات و قدرت، باید با کشنده‌هایی مثل کامل P9، بایک X9، فاو 550، فردا FD560 و همچنین پیلسان C9H رقابت کند. فعلاً قیمتی برای این کشنده به صورت دقیق اعلام نشده است.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir