گروه صنعتی ایرانخودرو چندی پیش ضمن به نمایش درآوردن نسخه نهایی کراساوور ریرا در رنگهای متنوع، امکان تستدرایو این محصول را نیز برای خبرنگاران فراهم آورد. هرچند تست ریرا بهصورت خیابانی یا جادهای نبود و در محوطهای از کارخانه ایرانخودرو انجام شد، اما در همان محوطه نیز میشد فرمانپذیری (Handling) و شتاب اولیه این خودرو را آزمود. ریرا که روی پلتفرم جدید ایرانخودرو با نام IKP2 (نسخه بومیسازیشده بنسازه پژو2008 نسل دوم) توسعه پیدا کرده است، از قویترین موتور تولید داخل یعنی EFP توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتونمتر استفاده میکند و به نسل هفتم گیربکس ششسرعته اتوماتیک DAE مجهز شده است. با توجه به اینکه در مطالب پیشین روزنامه «دنیای خودرو»، درخصوص طراحی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ریرا، نکات و اطلاعاتی را منتشر کردهایم، در این مطلب ابتدا به تست میدانی این خودرو میپردازیم و در انتها اشارهای به داشتههای آن خواهیم پرداخت.
پشت فرمان ریرا
نخستین چیزهای که نظر اغلب خبرنگاران را با قرار گرفتن پشت فرمان ریرا جلب کرد، دید بسیارخوب به اطراف، موقعیت مناسب قرارگیری راننده پشت فرمان، دربرگیرندگی صندلیها، دستهدنده الکتریکی و خوشدست، ارگونومی مناسب داشبورد و دسترسی راحت راننده و سرنشین جلو به مانیتور و سایر کلیدهای کنترلی بود. ما برای آزمایش رانندگی با این خودرو، از بین سه حالت رانندگی اقتصادی، عادی و اسپرت، حالت عادی را انتخاب کردیم. هماهنگی موتور و گیربکس این خودرو در شروع حرکت، حدود 3، 4 ثانیهای زمان میبرد، اما دندهها بهنرمی تعویض میشوند و شتاب ثانویه نیز خوب است. ریرا در پیچ ها نیز حس اطمینان لازم را به راننده و سرنشین جلو و حتی سرنشینان عقب میدهد و بهرغم کراساوور بودنش سواری نسبتا نرم و پایداری دارد. سیستم تعلیق این خودرو که توسط شرکت محورسازان ایرانخودرو تولید میشود، در محور جلو از نوع مکفرسون و محور عقب از نوع Twist Beam است که بهواسطه تیر پیچشی (Torsion Beam) وسط آن، علاوه بر جذب گشتاور و نیروی وارده، از غلتش (Rolling) جلوگیری میکند. به گفته شرکت سازنده، مواد بهکاررفته در این قطعه از فولادهای دوفازی (Dual Phase Steel) است که استحکام بالا و انعطافپذیری را در کنار هم دارد. این طراحی با داشتن اجزای کمتر و وزن پایینتر، ضمن امکان تعبیه کابینی جادارتر، راحتی در سواری و فرمانپذیری مطلوب، از قابلیت اطمینان (Reliability) بالایی نیز برخوردار است. با اینحال، اگر ایرانخودرو ارتفاع این کراساوور داخلی را در حد ارتفاع پژو2008 یعنی 1556 میلیمتر نگه میداشت و اصراری نداشت که آن را با افزایش 82 میلیمتری به 1638 میلیمتر برساند تا شاسیبلندتر به نظر برسد، کیفیت سواری ریرا بهمراتب بهتر از این نیز میشد.
رانندگی با ریرا روی حالت اسپرت
باید اذعان داشت؛ ریرا روی حالت اسپرت، با تاخیر نسبتا کمتری از حالت عادی شروع به حرکت میکند. همچنین شایان ذکر است که نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین ریرا کمتر از برخی کراساوورهای چینی است. همچنین به دلیل عملکرد خوب سیستم کنترل پایداری (ESC)، شاهد منحرفشدن خودرو هنگام به چالش کشیدن آن با حرکات پیچشی و زیگزاگی نبودیم. این سیستم، بهمحض انحراف ریرا در پیچها، ترمزها را به تناسب فعال میکرد تا خودرو در مسیر پیمایش خود باقی بماند. البته برای بلند نشدن عقب خودرو در پیچهای تند، شرط عقل آن است که پیش از ورود به آنها از سرعت خودرو بکاهیم. گفتنی است؛ ترمزهای ریرا نیز عملکرد مناسبی دارند.
نخستین چیزهایی نظر راننده را هنگام قرار گرفتن پشت فرمان ریرا جلب میکند، دید بسیارخوب به اطراف، موقعیت مناسب قرارگیری راننده پشت فرمان، دربرگیرندگی صندلیها، دستهدنده الکتریکی و خوشدست، ارگونومی مناسب داشبورد و دسترسی راحت راننده و سرنشین جلو به مانیتور و سایر کلیدهای کنترلی استتجهیزات ایمنی ریرا در نسخه نهایی
کراساوور ریرا بهعنوان پرچمدار ایرانخودرو، از نظر امکانات و تجهیزات در بالاترین سطح در میان «خودروهای داخلی» قرار دارد. این خودرو با مجموعهای گسترده از امکانات ایمنی، رفاهی و فناورانه، سعی در رقابت با محصولات وارداتی و مونتاژی دارد. از نظر ایمنی، ریرا به سیستمهای پیشرفتهای مجهز شده است؛ سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) از ویژگیهای استاندارد این خودرو هستند که به بهبود عملکرد و ایمنی در شرایط مختلف رانندگی کمک میکنند. سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) نیز از دیگر امکانات ایمنی ریرا هستند. سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل سرعت در سرازیری (HDC) از ویژگیهای جدیدی هستند که برای اولین بار در یک خودرو داخلی ارائه شدهاند. این سیستمها بهخصوص در مسیرهای کوهستانی و شیبدار، ایمنی و راحتی رانندگی را افزایش میدهند. از نظر سیستمهای کمکراننده، ریرا به کروزکنترل، دوربین 360 درجه و سنسورهای پارک جلو و عقب مجهز شده است.
امکانات رفاهی ریرا در نسخه نهایی
در بخش رفاهی نیز ریرا امکانات قابل توجهی را ارائه میدهد؛ صندلیهای برقی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در چند جهت، از ویژگیهای لوکس این خودرو هستند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی برقی با قابلیت گرمکن و درِ برقی صندوق عقب با حسگر پا از دیگر امکانات رفاهی ریرا هستند. سیستم سرگرمی و اطلاعات ریرا شامل یک نمایشگر لمسی 12 اینچی است که قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارد و سیستم ناوبری داخلی و امکان استفاده از اپلیکیشنهای مختلف از طریق این نمایشگر فراهم شده است. سیستم صوتی با کیفیت بالا نیز از دیگر ویژگیهای این خودرو است. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد ریرا، سیستم Connected Car (خودرو متصل) است که امکان کنترل برخی عملکردهای خودرو از راه دور را فراهم میکند. این سیستم همچنین اطلاعات مختلفی از وضعیت خودرو را بهصورت آنلاین در اختیار راننده قرار میدهد. سنسور پایش فشار باد تایر (TPMS) و چراغهای گردشی از دیگر امکانات ریرا هستند که به افزایش ایمنی و راحتی رانندگی کمک میکنند.
source