جتا VS5 یک کراس اوور متوسط از نشان مشترک گروه فاو (FAW) و گروه فولکس واگن است که توسط ماموت خودرو در بازار ایران عرضه می شود.
حتما ببیند : معرفی و مشخصات جتا VS7
درباره جتا VS5
در سال های اخیر خودروسازان چینی توانسته اند همکاری های گسترده ای را با شرکت های مطرح جهان انجام دهند و حتی شرکت ها و برند های جدیدی را به وجود آورند. یکی از این شرکت ها، برند جتا (JETTA) است که طی همکاری گروه FAW چین و فولکس واگن آلمان به وجود آمده و هدف آن تولید محصولات به نسبت اقتصادی اما با مشخصات فنی و امکانات قابل قبول است.
یکی از محصولات برند جتا که به واسطه رفع ممنوعیت واردات خودرو پایش به بازار ایران باز شده، جتا VS5 است. این خودرو یک کراس اوور کامپکت بوده که از سال ۲۰۱۹ روی خط تولید رفته و بر اساس پلتفرم MQB A1 طراحی شده است. جالب است بدانید که این خودرو با خودرو هایی نظیر سئات آتکا پلتفرم مشترک دارد. در حال حاضر گروه ماموت خودرو که تا پیش از این واردات محصولات گروه فولکس واگن را بر عهده داشت، متولی واردات محصولات برند جتا است. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه جتا VS5
اگر بخواهیم نگاهی کلی به طراحی بدنه جتا VS5 بیاندازیم باید بگوییم به هیچ عنوان طراحی بروزی را در این خودرو نمی بینیم که این موضوع می تواند از نکات منفی این خودرو به حساب آید اما با این حال می توان سبک طراحی خودرو های فولکس واگن را در این خودرو مشاهده کرد. از طرفی طراحی کلی جتا VS5 بسیار شبیه برادر بزرگتر خود یعنی جتا VS7 است که این موضع می تواند جالب توجه باشد.
در نمای روبرو جتا وی اس ۵ می توان به استفاده از خطوط و المان های کرومی رنگ اشاره کرد که باعث جلب توجه بیننده می شود. نکته دیگر سبک طراحی چراغ های اصلی این خودرو است که به دلیل استفاده از گوشه های تیز در طراحی آن چهره آن کمی تهاجمی شده و استفاده از فناوری LED در چراغ های این خودرو باعث شده تا نمای جلو این خودرو جلوه خوبی را به نمایش بگذارد.
اما سبک طراحی در نماهای جانبی کمی ساده تر از دیگر بخش های جتا VS5 است هر چند که وجود خطوط طراحی برآمده در این قسمت توانسته کمی از سادگی طراحی نماهای جانبی بکاهد اما با این حال نمی توان از طراحی یکنواخت این بخش چشم پوشی کرد. نکته قابل توجه دیگری که در این بخش به آن می شود اشاره کرد فرم و سبک طراحی رینگ های آلومینیومی است که به می توانیم بگوییم به عنوان یک خودرو اقتصادی، شاهد طراحی جذابی در بخش رینگ های JETTA VS5 هستیم.
در بخش عقب جتا VS5 نیز شاهد طراحی به نسبت ساده ای هستیم و چراغ های کشیده عقب این خودرو آن طور که باید، عقب این خودرو را جذاب نکرده است. نکته ای که در طراحی این بخش تاثیر به سزایی داشته و باید به آن توجه داشت بهره مندی از رنگ مشکی پیانویی است که می تواند چهره این خودرو را لوکس تر کند و هماهنگی بیشتری را با دیزاین بخش های جلو به وجود آورد.
در کل می توانیم بگوییم VS5 در بخش طراحی ظاهری، سبک طراحی نسبتا معمولی را ارائه می دهد و طراحی آن به گونه ای است که نه مخاطب را پس می زند و نه طراحی آن بیننده را شیفته خود می کند.
مشخصات فنی جتا VS5
در زیر کاپوت های جتا VS5 یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۴ لیتری توربو شارژ با کد موتور EA211 قرار گرفته که از فناوری اختصاصی گروه فولکس واگن با نام (TSI) بهره می برد و این پیشرانه می تواند نهایتا ۱۴۸ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان آیسین به چرخ های جلو منتقل کند. نهایت سرعتی که جتا VS5 می تواند به آن برسد ۱۷۵کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۰ ثانیه اعلام شده است.
سیستم تعلیق های به کار رفته در این خودرو ترکیبی از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب است که اگر جتا وی اس ۵ را خودرویی اقتصادی در نظر بگیریم، عملکرد بسیار خوبی بر روی این خودرو دارند.
JETTA VS5 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن ۷.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید.
برند | جتا |
مدل | VS5 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۳ |
حجم موتور | ۱۳۹۵ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۹.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۴۱۹ میلی متر |
عرض | ۱۸۴۱ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۱۶ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۳۰ میلی متر |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/۵۰R18 |
برند نشان مادر | جتا |
کشور سازنده | چین |
طراحی کابین و امکانات
طراحی داخل کابین جتا VS5 همانند بخش بیرونی آن، چندان بروز نیست اما با این حال رگه هایی از طراحی و دیزاین محصولات فولکس واگن نظیر تیگوان در این خودرو دیده می شود. با این حال متریال استفاده شده در این خودرو به اندازه خودروهایی نظیر تیگوان با کیفیت نیست و می توانیم بگوییم که کیفیت متریال استفاده شده درJETTA VS5 به عنوان یک خودرو اقتصادی، معمولی است ولی می توان این ادعا را داشت که طراحی و دیزاین داخل کابین این خودرو هماهنگی و هارمونی خوبی دارد و طراحی زننده ای را در جتا وی اس ۵ شاهد نیستیم.
در بخش فضای کابین این خودرو نیز با توجه به ابعاد و اندازه جتا VS5 شاهد فضای قابل قبولی هستیم و این خودرو با توجه به فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی متری فضای خوبی را برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. البته گفتنی است که برادر بزرگتر جتا VS5، یعنی جتا VS7 کمی ابعاد و اندازه بزرگتری داشته و فضای کابین بزرگتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
خوشبختانه جتا VS5 در فول آپشن ترین حالت ممکن در بازار ایران حضور پیدا کرده و به عنوان یک خودرو اقتصادی امکانات و آپشن های بسیار خوبی را در دل خود جای داده است. امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز اضطراری، سامانه کنترل کشش در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، فناوری LED چراغ ها، سیستم تهویه اتوماتیک، درگاه USB، پشت آمپر دیجیتال، گرم کن صندلی های جلو، سامانه پایش فشار باد تایر ها، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی راننده، کروز کنترل تطبیقی، تریم چرم مصنوعی، رینگ های آلومینیومی، سیستم استارت و استاپ موتور، قابلیت تیپ ترونیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، نور پردازی کابین و… از جمله امکاناتی است که در این خودرو دیده می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۶ کیسه هوا ده نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع در سربالایی – ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | سانروف – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – محدود کننده سرعت – نمایشگر لمسی – دوربین عقب – جلو آمپر دیجیتال – صندلی های برقی راننده – گرمکن صندلی های جلو – تهویه دوکاناله اتوماتیک – شارژر بیسیم تلفن همراه – تریم داخلی چرم و پارچه – سنسور نور و باران – استارت دکمه ای – سنسور پایش باد تایر ها – سامانه استارت استاپ – سنسور پارک جلو و عقب – آینه تاشو برقی – فنانوری LED چراغ ها – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تنظیم حالت رانندگی |
مزایا و معایب جتا VS5
مزایا | فناروری فولکس واگن – جعبه دنده AT – شتاب خوب – مصرف سوخت مناسب – امکانات قابل قبول – پایداری مناسب – عملکرد خوب سیستم تهویه |
معایب | کیفیت پایین متریال کابین – طراحی نه چندان به روز – نفوذ صدا به کابین – نبود برخی امکانات مانند رادار خطی نقطه کور – نداشتن دوربین ۳۶۰ درجه |
رقبای جتا VS5
خوشبختانه جتا VS5 چه در بازار خودرو های داخلی و چه در میان خودرو های وارداتی، رقبایی جدی دارد که در این بازه قیمتی می تواند دست خریدار باز بگذارد. از جمله رقبای این خودرو در میان خودرو های مونتاژی می توان به؛ دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم، تیگو ۷ پرو پریمیوم و… اشاره کرد و در میان خودرو های وارداتی نیز می توان از؛ چانگان CS55 پلاس، هوندا وزل، ونوسیا استار و… به عنوان رقیبی برای جتا VS5 در این رده قیمتی نام برد.
آلبوم تصاویر جتا VS5
سوالات متداول
در زیر کاپوت های جتا VS5 یک پیشرانه چهر سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ با کد موتور EA211 قرار گرفته که از فناوری اختصاصی گروه فولکس واگن با نام (TSI) بهره می برد و این پیشرانه می تواند نهایتا ۱۴۸ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان آیسین به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز اضطراری، سامانه کنترل کشش در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، فناوری LED چراغ ها، سیستم تهویه اتوماتیک، درگاه USB، پشت آمپر دیجیتال، گرم کن صندلی های جلو، سامانه پایش فشار باد تایر ها،استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی راننده، کروز کنترل تطبیقی، تریم چرم مصنوعی، رینگ های آلومینیومی، سیستم استارت و استاپ موتور، قابلیت تیپ ترونیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، نور پردازی کابین و… اشاره کرد.
نوشته جتا VS5 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source