1 01 Desktop 82

بازار پیکاپ‌های میان‌سایز در ایران بعد از خروج تویوتا هایلوکس و ورود محصولات چینی حال و هوای متفاوتی به خود گرفته است. در ابتدا آمیکو آسنا و کی ام سی T8 پای پیکاپ‌های میان‌سایز چینی را به ایران باز کردند و بعدها مدل‌های بیشتری به این دسته پیوستند. کی ام سی T9 و مکسوس استار H نیز در سال ۱۴۰۳ به سبد پیکاپ‌های چینی حاضر در ایران اضافه شدند. مقایسه کی ام سی T9 با مکسوس استار H تفاوت‌های این دو خودرو چینی را نسبت به یکدیگر نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

پیکاپ  کی ام سی T9 یک مدل جدید از جک T8 محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و به تازگی مورد فیس‌لیفت قرار گرفته است. اما T9 روی پلتفرم مدرن و مستقل JL32 ساخته شده است. سیستم تعلیق جلو از نوع جناغی مستقل است و در عقب از سیستم تعلیق یکپارچه با فنر تخت استفاده می‌کند.

کی ام سی T9 با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بنزینی TGDi از سری Blue Whale با ۲۲۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن.متر گشتاور، به همراه یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته DAE عرضه می شود. نسبت تراکم سیلندر این موتور معادل یک به ۱۰ است که سازگاری با بنزین داخلی را افزایش می‌دهد.

سیستم تمام چرخ محرک دو دیفرانسیل با قابلیت قفل شدن دیفرانسیل عقب در این محصول کرمان موتور عرضه می شود، ولی آپشن‌های آفرود دیگری ندارد.

وزن کی ام سی T9 معادل ۱۹۷۰ کیلوگرم است و باک سوخت آن ۷۴ لیتر ظرفیت دارد. بیشترین سرعت این پیکاپ چینی نیز معادل ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است و تا حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم ظرفیت حمل بار دارد. زاویه حمله ۲۷ درجه و زاویه فرار در قسمت عقب معادل ۲۳ درجه است.

در سمت دیگر یک پیکاپ جدید از محصولات شرکت سایک موتورز (مالک برند ام جی) تحت عنوان مکسوس استار H حضور دارد. این خودرو روی پلتفرم C2B سایک توسعه پیدا کرده است و محصول سال ۲۰۲۳ است که توسط شرکت شتابران خودرو به کشورمان می‌آید.

پیکاپ Star H همچنین دارای موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است که توان خروجی آن به ۲۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۴۱۰ نیوتن.متر می‌رسد. بنابراین نسبت به حریف خود حدود ۳۹ اسب بخار و ۲۰ نیوتن.متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند، اما وزن آن نیز تقریبا ۴۰ کیلوگرم سنگین‌تر است. با این تفسیر می‌توان انتظار داشت که از لحاظ شتاب‌گیری و کشش خودرو در مسیرهای آفرودی به‌ویژه هنگام حرکت چهار چرخ محرک با دنده سنگین، مکسوس استار اچ کمی در مقایسه با کی ام سی تی ۹ بهتر عمل کند و حداکثر سرعت آن نیز مقداری بالاتر باشد.

ناگفته نماند که سیستم انتقال قدرت پیکاپ مکسوس مشابه ‌کی ام‌ سی از نوع دو دیفرانسیل با قفل دیفرانسیل عقب و دارای جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک است.

سایک Maxus Star H دو سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک را برای انتخاب به کاربران ارائه می‌دهد: سیستم چهار چرخ محرک نیمه وقت BorgWarner و سیستم چهار چرخ محرک تمام وقت. سیستم تعلیق جناغی دوبل به‌علاوه مالتی لینک عقب نیز نسبت به کی ام سی تی ۹ می‌تواند سواری کمی نرم‌تر به ویژه در ردیف دوم را ارائه دهد و لذت سواری با آن احتمالا نسبت به کی‌ام‌سی T9 بالاتر خواهد بود.

ساختار بدنه Star H از فریم مستحکم به سبک زیردریایی و فناوری جوشکاری پیشرفته بهره می‌برد. ۷۰ درصد از بدنه خودرو از فولاد با استحکام فوق‌العاده بالا ساخته شده و این امکان را می‌دهد تا آخرین استانداردهای ایمنی پنج ستاره ANCAP و C-NCAP را دریافت و از بدنه‌ قدرتمند خود برای محافظت از سرنشینان استفاده کند. اما جک T9 هنوز در موسسه ANCAP تست نشده و صرفا هدف کسب پنج ستاره کامل آن برای حضور در بازار استرالیا را دارد.

بنابراین در مقایسه کی ام سی T9 با مکسوس به نظر می‌رسد که از لحاظ قدرت موتور، کشش خودرو در مسیرهای آفرودی، کیفیت سواری و سطح ایمنی، مکسوس استار اچ نسبت به کی ام سی تی ۹ کمی برتری داشته باشد. اما احتمالا این برتری‌ها خیلی هم محسوس و فاحش نخواهد بود.

در بحث تجربه رانندگی و آفرود باید بدانید که برای T9، عبور از موانع طبیعی و جاده‌های خاکی کار سختی نیست.

زاویه ورود ۲۷ درجه، زاویه خروج ۲۳ درجه، حداقل ارتفاع از سطح زمین ۲‍۱۰ میلیمتر با کورس مناسب تعلیق سبب ارتقای آفرودنوردی با این خودرو می‌شود. اگر ماشین در گل و لای گیر کرده باشد، دیفرانسیل‌ها با قدرت قفل می‌شوند تا T9 بتواند به راحتی از مسیر عبور کند. در مسیر شیبدار خاکی هم نیاز به استفاده از سیستم چهار چرخ محرک است، زیرا چرخ‌ها سر می‌خورند. شرکت JAC توصیه می‌کند که از سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت به 4H سوییچ کنید و با این تنظیمات تا سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌توانید رانندگی کنید. غربیلک فرمان هم تا سه دور می‌چرخد و خوشبختانه هیچ لرزش آزاردهنده‌ای در فرمان احساس نمی‌شود.

سیستم تعلیق به راحتی از روی دست‌اندازها و ناهمواری‌ها عبور می‌کند و هیچ چیز نمی‌تواند آن را متوقف کند.

با  این  حال،  پیدا  کردن  موقعیت  مناسب  برای  رانندگی  آسان  نیست. کف خودرو کمی بلند است و باید صندلی را به عقب بکشید تا تسلط کافی بر دماغه T9 داشته باشید. متاسفانه فرمان به میزان کمی قابل تنظیم است. پدال گاز با تاخیر به فرمان پاسخ می‌دهد، ولی ترمزها خوب هستند. مصرف سوخت کی ام سی T9 نیز بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

اما مکسوس استار اچ در جاده‌های آسفالت، با اتکا به شاسی و فرمان‌پذیری عالی خود، به طور کامل با جاده‌های پرپیچ و خم کنار می‌آید. پایداری بدنه در پیچ‌ها در سرعت بالا حفظ شده و لرزش و صدای موتور به‌طور موثر توسط بدنه فیلتر می‌شود تا فضایی آرام در کابین شکل بگیرد.

در آفرود نیز با اتکا به فرمان‌پذیری عالی شاسی، سیستم چهار چرخ محرک نیمه‌وقت و قدرت فوق‌العاده موتور، عملکرد عالی و قدرتمند خود را به نمایش می‌گذارد. پیکاپ مکسوس به راحتی از گودال‌ها و دست‌اندازها عبور می‌کند و از شیب بالا می‌رود.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  کی ام سی T9 مکسوس استار H
طول ۵۳۳۰ میلیمتر ۵۳۹۰ میلیمتر
عرض ۱۹۶۵ میلیمتر ۱۹۶۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۸۸۰ میلیمتر ۱۸۵۵ میلیمتر
فاصله محورها ۳۱۱۰ میلیمتر ۳۱۶۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۹۷۰ کیلوگرم ۲۰۱۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت ۷۴ لیتر – لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ – اینچ

طراحی ظاهری

طراحی کی ام سی T9

طراحی مکسوس استار H

مقایسه کی ام سی T9 با مکسوس استار H از نظر طراحی ظاهری بسیار نزدیک دنبال می‌شود؛ چراکه هر دو خودرو ظاهر بسیار خشن، مدرن و تجملاتی را از خود به نمایش می‌گذارند.

چهره سایک MAXUS Star H خشن و قدرتمند است و سبکی نوآورانه برای پیکاپ‌های آفرودی (خارج جاده‌ای) را به ارمغان می‌آورد. خطوط کلی طراحی استار اچ جسورانه و باوقار است. جلوپنجره‌ بزرگ کهکشانی با چراغ‌های جلوی LED استحکام و قدرت را القا می‌کنند.

این تصویر با چراغ‌های عقب هولوگرافیک و رینگ‌های ستاره‌ای تکمیل می‌شود که حس استحکام را افزایش داده است و زبان طراحی کلی خودرو را یکپارچه می‌کند. طراحی کی ام سی T9 نیز تقریبا از سبک و سیاق مشابه پیروی می‌کند، اما نمای جلوی آن خشن‌تر به نظر می‌رسد و قاطعیت بیشتری در آن دیده می‌شود.

در مجموع هر دو خودرو طراحی بسیار مدرن، خشن و آینده‌نگرانه به‌ویژه در نمای چهره ارائه می‌دهند، اما طراحی نمای کنار و پشت آنها تقریبا قیمی‌تر به نظر می‌رسد. با این حال استایل جذابی را به وجود می‌آورند که مورد پسند اکثر کاربران قرار خواهد گرفت و مطابق با نیازهای آفرودی آنها خواهد بود.

طراحی داخلی

کابین کی ام سی T9

کابین مکسوس استار H

در مقایسه مکسوس استار H با کی ام سی T9، فضای داخل کابین هر دو خودرو کاملا مدرن و امروزی دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد مکسوس استار اچ طراحی داخلی مینیمال و البته کمی مدرن‌تری ارائه می‌دهد. از لحاظ ارگونومی نیز داشبورد مکسوس کاربردپذیری راحت‌تری دارد و به دلیل وجود نمایشگرهای دوگانه یکپارچه می‌تواند خود را مدرن‌تر جلوه بدهد، اما در مجموع باید گفت که به دلیل به‌کارگیری المان‌های مدرن در طراحی داشبورد غربیلک فرمان پنل درها و سایر ادوات، کابین این دو پیکاپ چینی نسبتا زیبا و نوآورانه دیده می‌شود.

ناگفته نماند پیکاپ Star H دارای دو صفحه نمایش لمسی بزرگ ۱۲.۳ اینچی با وضوح بالا و متصل به هم است که به یک اکوسیستم پیشرفته مجهز شده‌اند و از تعامل صوتی هوشمند پشتیبانی می‌کنند. سیستم کمک رانندگی خودکار سطح L2+ و تصویربرداری ۳۶۰ درجه پانوراما نیز، در نسخه‌های فول آپشن رانندگی با استار اچ را راحت‌تر می‌کنند.

کابین جادار، متریال نسبتا باکیفیت و محفظه بار بزرگ، از دیگر ویژگی‌های محیط داخلی این دو پیکاپ چینی به شمار می‌روند.

آپشن ها و امکانات

مقایسه کی ام سی T9 با مکسوس استار H، برتری محصول وارداتی شتابران خودرو را در زمینه آپشن‌ها نشان می‌دهد.

خرید کی ام سی T9 یا مکسوس استار H

نمای عقب کی ام سی T9

نمای عقب مکسوس استار H

با توجه به مباحث مطرح‌شده در مقایسه کی ام سی T9 با مکسوس استار H می‌توان گفت که هر دو پیکاپ مورد نظر در بازار ایران جزو محصولات جذاب و با قابلیت آفرود مناسب برای کاربردهای طبیعت‌گردی و همچنین خانوادگی هستند. اما به نظر می‌رسد مکسوس استار اچ کیفیت فنی بالاتری داشته باشد و به دلیل برخورداری از قوای محرکه قدرتمندتر، احتمالا در بحث آفرود و یا شتابگیری کمی بهتر از حریف خود عمل کند.

اما به نظر می‌رسد که کی ام سی تی ۹ به دلیل برخورداری از خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور با استقبال بیشتر مشتریان روبرو شود و در نتیجه از لحاظ هزینه‌های نگهداری، خدمات فنی، مباحث مرتبط با خرید ماشین، فروش خودرو و…، ریسک کمتری را به مالک خود تحمیل کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source

viraje.ir

توسط viraje.ir