همزمان با افزایش استفاده شرکتهای خودروسازی از منابع انرژی جدید، سازندگان موتورسیکلت هم به این مسئله مهم توجه نشان میدهند. شاهد این مدعی را میتوان انبوه موتورسیکلتهای برقی جدید دانست. حالا شرکت کاوازاکی با معرفی نینجا H2 با پیشرانه سازگار با سوخت هیدروژن، به نخستین سازنده چنین محصولی در تیراژ انبوه تبدیل شده است.
کاوازاکی پروژه طراحی نینجا H2 را از مارس 2023 آغاز کرد. با گذشت بیش از یک سال، حالا این مدل در 20 جولای در پیست سوزوکا در ژاپن در شرایط واقعی مورد آزمایش قرار گرفته است.
در نخستین گام، شاسی کاوازاکی نینجا H2 مورد تغییر قرار گرفته است تا بتواند وزن مخزن هیدروژن و سامانه سوخترسانی را تحمل کند. این پیشرانه 4 سیلندر به حجم 998 سیسی اکنون میتواند سوخت هیدروژن را با روش تزریق مستقیم دریافت کند. البته توجه داشته باشید که کارکرد پیشرانههای هیدروژنسوز به طور کلی به انواع تنفس طبیعی شباهت دارد.
کاوازاکی فعلا از اعلام مشخصات فنی نینجا H2 خودداری نموده است، اما یک فیلم کوتاه از عملکرد این محصول جدید در پیست سوزوکا را با علاقمندان به اشتراک گذاشته است.
آقای ساتوشی ایچی مدیر این پروژه، عملکرد پیشرانه کاوازاکی نینجا H2 را به دستگاه رطوبتساز تشبیه میکند، که البته با توجه به تولید بخار آب توسط این پیشرانه، چندان دور از واقعیت نیست. البته نمیتوان تولید مقدار اندکی گاز CO2 توسط این پیشرانه را انکار کرد.
آنطور که در فیلم دیده میشود، خبری از تولید صدای بلند و هیجانانگیز توسط کاوازاکی نینجا H2 نیست، که البته این مسئله را میتوان با تولید صدای مصنوعی اگزوز حل کرد.
پروژه کاوازاکی نینجا H2 فعلا در مراحل آزمایشی قرار دارد. بنابر اعلام کاوازاکی، تولید انبوه نینجا H2 نیز به گسترش زیرساخت سوخت هیدروژن بستگی دارد که البته وضعیت آن در کشورهای مختلف تفاوت دارد. ساخت این مدل، بخشی از برنامه HySE یا فناوری حمل و نقل و پیشرانههای هیدروژنی است که در سال 2023 توسط کاوازاکی اعلام شد. البته سایر شرکتهای ژاپنی از قبیل سوزوکی، هوندا، یاماها و تویوتا نیز به طور جدی به سوخت هیدروژن توجه نشان دادهاند اما فعلا کاوازاکی تنها شرکتی است که موتورسیکلت سازگار با این نوع سوخت را طراحی کرده است.
جدیدترین اخبار موتورسیکلت را در باما بخوانید.
source