پنج سال پس از معرفی هشتمین نسل شورولت کوروت (C8)، جنرال موتورز قدرتمندترین نسخه این خودرو را که با نام تاریخی ZR1 و با لقب سلطان تپه (King of the Hill/اشاره به گشتاور خیرهکننده و توان کششی خودرو در سربالایی) شناخته میشود، بهصورت رسمی رونمایی کرده است.
دستیابی به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار در گذر دهه اخیر برای خودروسازان تراز اول بسیار رایجتر و سادهتر شده است، اما درک این رقم برای افراد عادی چندان ساده نیست. چرا ۱۰۰۰ اسب بخار تا این اندازه مهم است؟ اهمیت دستیابی به آن در کوروت نسل هشتم، به ویژه شورولت کوروت C8 ZR1 مدل ۲۰۲۵ در چیست؟
مزایا و معایب
+ توان فنی خیره کننده و بیمانند
+ قدرتمندترین کوروت تاریخ
+ قیمت نهایی بسیار پایین در مقایسه با رقبا
+ دستیابی به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار با سوخت معمولی
– حذف صندوق جلو و کاهش فضای بار
– قیمت بالاتر در مقایسه با سایر خانواده کوروت
مشخصات فنی
پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 دو میل سوپاپ (۳۲ سوپاپ/DOHC) میلنگ تخت (Flat Plane Crankshaft) در نسخه شورولت کوروت ZR1 همان پیشرانه LT6 بهکاررفته در نسخه شورولت کوروت Z06 است که برای مسابقات ۲۴ ساعته استقامت لومان طراحی شد و توسعه یافت و در سال ۲۰۲۱ به بازار معرفی شد. اما این پیشرانه در این نسخه بهخصوص از سرسیلندر متمایز با محفظه احتراق بزرگتر، ضریب تراکم پایینتر (۹.۵:۱ به جای ۱۲.۵:۱ / به دلیل استفاده از سیستم پرخوران)، پورت هوا و اگزوز بزرگتر، و قطعات تیتانیومی بیشتر بهره میگیرد و ازاینرو حالا با نام جدید و انحصاری LT7 شناخته میشود.
این پیشرانه بر خلاف سنت مدلهای ZR1، بهجای سوپرشارژر از دو توربوشارژر بهره میگیرد تا اولین کوروت تولید انبوه مجهز به توربوشارژر در تاریخ باشد. سیستم سوخت رسانی با نیاز بیشتر پیشرانه به سوخت، همانند نسخه Z06 از نوع انژکتوری دوگانه همزمان تزریق پورت و تزریق مستقیم (MPI و GDI/۱۶ سوزن انژکتور) است که در دور پایین سیستم MPI فعال است تا ضمن تغذیه پیشرانه، از بروز پدیده تجمع کربن بر سوپاپهای هوا جلوگیری کند و در دور بالا هر دو سیستم بهصورت همزمان وارد مدار میشوند تا خوراک این نیروگاه عظیم را تامین کنند.
گیربکس خودرو همان نسخه ۸ سرعت دو کلاچ (8-DCT) تولیدشده از سوی شرکت طراحی سیستم انتقال نیروی تِرِمِک (Tremec) آمریکا با کد شناسایی TR-9080 است با این تفاوت که برای ارتقای دوام و تحمل گیربکس، دندههای آن دارای طراحی پهنتر و ابعادی قطورتر هستند.
حاصل این مهندسی تولید قدرت عظیمی برابر با ۱۰۶۴ اسب بخار در دور ۷۰۰۰ و گشتاور خیرهکننده ۱۰۷۷ نیوتن.متر در دور ۶۰۰۰ است که در فرایند ارزیابی و تست فنی، چند نمونه از دستگاههای داینو (داینامومتر/دستگاه اندازهگیری مشخصات فنی پیشرانه) جنرال موتورز را سوزاند و خراب کرد. تا جایی که جنرال موتورز مجبور شد برای تست فنی این پیشرانه بخصوص، سیستم داینو جدیدی را از ابتدا طراحی کند. این پیشرانه همچنین عنوان قدرتمندترین موتور تولیدی تاریخ جنرال موتورز را ازآن خود کرده است. این پیشرانه به اندازهای قدرتمند است که خروجی اگزوز آن به اندازه ۱۷ کیلوگرم نیروی رانشی تولید میکند.
همانطور که در ابتدا بیان شد، در چند سال گذشته دستیابی به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار دیگر پدیده جدیدی به حساب نمیآید و در بین خودروسازان تراز اول رایج شده است. اما چرا جهان چشمانتظار معرفی شورولت کوروت C8 ZR1 بود؟ این مهم چند دلیل مشخص دارد که در ادامه مهمترین آنها را بیان میکنیم.
۱- اولین دلیل آن که دستیابی به رقم ۱۰۰۰ اسب بخار همچنان کاری بسیار دشوار و از نظر مهندسی بعضا غیر ممکن است. خودروهای آمریکایی به دوام فنی و مهندسی در تاریخ مشهور هستند. در نتیجه کوروت جدید به عنوان یک خودرو تولید انبوه با رقم فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار همچنان باید برای استفاده روزمره و تحت فشار سنگین قابل اعتماد و بادوام باشد. در نتیجه مهندسی چنین پیشرانهای بسیار هزینهبردار، دشوار و برای بسیاری از خودروسازان غیر اقتصادی و غیر ممکن است.
۲- خودروهایی چون داج چلنجر دیمن ۱۷۰ با قدرت ۱۰۲۵ اسب بخار، توان تولیدی خود را با کمک سوخت الکلی E85 (حاوی ۱۵ درصد متانول/معروف به سوخت تقلبی) به سرنشین ارائه میکنند. با استفاده از سوخت معمولی آمریکای شمالی (E95)، این پیشرانه کمتر از ۱۰۰۰ اسب بخار توان دارد. اما شورولت کوروت C8 ZR1 جدید، توان فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار را با سوخت معمولی و ارزانقیمت E95 ارائه میدهد که از پیشرانه بوگاتی توربیون نیز قویتر و به تنهایی خیرهکننده است.
۳- کوروت C8 ZR1 در میان خودروهای آمریکایی و در مقایسه با نسخههای قدیمیتر ZR1 (C6 و C7) گرانقیمت به حساب میآید. اما همچنان قیمت نهایی این خودرو در حدود ۲۰۰ هزار دلار است و تنها بخش کوچکی از رقم پرداختی برای خودروهای رقیب اروپایی با توان بسیار کمتر به حساب میآید. در نتیجه از دیدگاه استاندارد جهانی، این خودرو همچنان بسیار ارزانقیمت است.
۴- بر خلاف دو نسل پیشین ZR1، نسخه جدید C8 ZR1 قرار نیست در تیراژ محدود به تولید برسد. بلکه این خودرو یک نمونه تولید انبوه واقعی و قابل خرید از سوی عموم است که در تیراژ نامحدود به تولید رسیده است و همه میتوانند بدون نوبت برای خرید آن اقدام کنند.
۵- کوروت ZR1 جدید یک خودرو تمام بنزینی و فاقد سیستم کمکی الکتریکی (سیستم کمکی هیبرید) است. از این رو در حال حاضر هیچ رقیب مستقیمی برای رقابت ندارد. ابرخودروهایی چون مکلارن P1، فراری لافراری، پورشه ۹۱۸، فراری FS90 و لامبورگینی رووئلتو همگی از سیستم کمکی هیبرید بهره میگیرند، اما با این حال هیچ یک در حد توان و گشتاور C8 ZR1 تمام بنزینی نیستند.
۶- اگرچه از دیدگاه کلاسبندی C8 ZR1 یک سوپر GT به حساب می آید، اما مشخصات فنی آن بار دیگر این خودرو را در کلاس ابرخودروهای اسپرت یا همان سوپراسپرت قرار داده است. خودرویی که نهتنها رقبای هیبرید، بلکه خودروهای تمام الکتریکی (BEV) قدرتمند امروزی نظیر تسلا مدل S پلد و لوسید ار سفایر را در شتاب ثانویه به چالش میکشد.
۷- جنرال موتورز با C8 ZR1 بار دیگر به دنیا ثابت کرد که برای ارائه مهندسی و تکنولوژی برتر، نیازی به استفاده از پیشرانههای گرانقیمت ۱۶ سیلندر یا طراحی ظاهری عجیب و غریب نیست و همچنان میتوان با بهبود تکنولوژی ابتدایی در طراحی و تولید پیشرانه، به یک نیروگاه عظیم، بادوام و نسبتا ارزانقیمت دست یافت.
۸- طبق گفته راننده آزمایشی کوروت C8 ZR1 جدید، این خودرو در دستیابی به سرعت فراتر از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از سادهترین و کمزحمتترین خودروهای تاریخ است. به این ترتیب که در جاده مساعد و فاقد ترافیک، هر رانندهای میتواند با این خودرو به حداکثر سرعت دست یابد.
۹- شورولت کوروت C8 ZR1 با این قدرت عظیم و خیرهکننده تنها در ساختار RWD (متحرک عقب) روانه بازار میشود. ازاینرو برای انتقال صحیح میزان گشتاور مورد نیاز برای لانچ سنگین و عدم بروز هرزگردی در تایرها، از سیستم هوشمند کامپیوتری محدودکننده گشتاور (Torque Limiter) در دنده ۱ و ۲ استفاده شده است تا ضمن بهبود شتابگیری اولیه، بر عمر مفید بخش مکانیکی خودرو نیز بیفزاید.
۱۰- با این حال C8 ZR1 احتمالا برای اولین بار در تاریخ، قدرتمندترین نسخه کوروت نخواهد بود، چرا که شورولت نمونه جدیدی را در کلاس هیبرید در دست ساخت دارد که با کد زورا (Zora/بر گرفته از نام مهندس جنرال موتورز: زورا آرکاز دانتاو) شناخته میشود. کوروت C8 Zora قرار است در کلاس هیبرید دو دیفرانسیل روانه بازار شود که احتمالا قدرتی فراتر از ۱۳۰۰ اسب بخار دارد.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۷۲۲ میلیمتر |
عرض | ۲۰۲۵میلیمتر |
ارتفاع | ۱۲۳۴ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۷۲۳ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۶۸ / ۱۷۰۸ کیلوگرم (کوپه/کانورتیبل) |
تعداد سرنشین | ۲ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۲۰۳ لیتر (فاقد صندوق جلو) |
حجم مخزن سوخت | ۶۹ لیتر |
قطر رینگ | ۲۰/۲۱ اینچ (جلو/عقب) |
طراحی ظاهری
برای علاقهمندان تعصبی خانواده کوروت، تغییر ظاهر شدید این خودرو در دو نسل هفتم و حالا هشتم (C7 و C8) به اندازهای شدید بود که از ظاهر با اصالت و سنتی کوروت با ۴ چراغ گرد عقب فاصله زیادی گرفت. تغییر چراغهای گرد عقب به نمونه چهار ضلعی در نسل هفتم آغاز شد که از دیدگاه نگارنده از نسل امروزی این خودرو زیباتر است.
از سوی دیگر، تغییر محل قرارگیری پیشرانه از پشت محور جلو به جلوی محور عقب (ساختار FMR به RMR) در C8 بهطور کلی سبک طراحی این خودرو را از کاپوت کشیده و اتاق فشرده تغییر داد و حالا بیشتر خودرویی دمکشیده (Long Tail) و کابین جلو (Forward Cab) است. نه به این معنا که ظاهر C8 زشت باشد، بلکه به این تفسیر که ظاهر امروزی کوروت با آنچه از نام قدیمی این مدل میشناسیم، تفاوت بسیار زیادی دارد و درک آن برای متعصبین طراحی سنتی کمی دشوار است.
شورولت کوروت C8 ZR1 از دیدگاه طراحی خارجی شباهت بسیار زیادی به Z06 و C8 استینگری استاندارد دارد. با این تفاوت که حالا در نمای جلو شاهد صفحات ارودینامیکی (معروف به Dive Plane) یا صفحه شیرجه (برای ایجاد نیرو پسا) هستیم. لب سپر جلو بزرگتر شده است و تیغه افقی مشکی پیانویی برای بهبود شکافت هوا نیز به چشم میخورد. بخش پایینی سپر با رنگ منطبق بر بدنه بهصورت دو برجستگی به داخل جلوپنجره نفوذ کرده است و شبیه دندانهای تیز سفرهماهی جلوه میکنند.
بر روی در صندوق جلو یک شکاف بسیار بزرگ قرار دارد که با یک تیغه کربنی ۲ اینچی تزئین شده است. وظیفه این بخش ایجاد نیرو پسا و ایجاد فشار منفی برای بهبود سیستم خنککاری پیشرانه و اینترکولر سیستم توربو است. در نتیجه دیگر خبری از فضای بار ۱۴۱ لیتری در بخش جلو خودرو نیست.
نمای جانبی تیغه ۳ پر مشکی رنگ معروف به استینگری (Stingray/سفرهماهی) با اندک ابعاد بزرگتر، حالا دارای کانال ورودی هوای پرفشار (Ram Air) برای خنککاری سیستم ترمز عقب خودرو است. اسپویلر بزرگ بخش انتهایی خودرو با قابلیت ایجاد نیرو پسا به میزان ۶۸۰ کیلوگرم، تمایز ظاهری قابل توجهی با نمونه Z06 ایجاد میکند. سیستم ترمز کوروت C8 ZR1 کاملا متمایز و نوین است که با ابعاد ۴۰ و ۳۹ سانتیمتر (جلو و عقب) از جنس کربن سرامیک هستند تا توان ترمزگیری خودرو به شکل خیرهکنندهای بهبود یابد.
لازم به تاکید است که باله بزرگ عقب، شکاف روی صندوق جلو، صفحات ارودینامیکی سپر جلو، اسپویلر بزرگ عقب، قطعات فیبر کربن مضاعف، تریم سفارشی دو رنگ بدنه و ریمها و البته ریمهای گران قیمت تمام کربنی نسل دوم با تایرهای میشلن Pilot Sport 4S، همگی از ویژگیهای انحصاری تریم ZTK به حساب میآیند که در حقیقت به عنوان برترین تریم قابل سفارش، برای استفاده در پیست در نظر گرفته شده است.
طراحی داخلی
نمای داخلی کابین هم با نمونه Z06 تمایز چندانی ندارد. با این تفاوت که حالا برای طراحی لوکس داخلی شورولت کوروت C8 ZR1 پوشش چرم و آلکانترا با رنگهای جدید اضافه شده است که در سایر مدلهای کوروت عرضه نمیشود. فرمان خودرو همانند نسخههای دیگر از نوع مربع شکل است. روکش چرمی صندلیها و رکاب اتاق به نشان ZR1 مزین شده و همچنین داخل کابین یک پلاک فلزی حکاکیشده با مشخصات خودرو قرار گرفته است. رودریهای خودرو بر اساس نوع تریم سفارشی به دوخت بخیه رنگی مجهز هستند و همچنین تریم داخلی بر اساس سفارش مشتری به صورت کاملا دو رنگ (با قابلیت سفارش رنگ مورد علاقه) همراه خواهند بود.
از آنجایی که رنگ آبی از نسل ششم این نسخه بخصوص (C6 ZR1) به عنوان رنگ استاندارد معرفی شده است، این رنگ به عنوان رنگ پایه مدل کوروت ZR1 نسل هشتم نیز همچنان قابل سفارش است تا لقب شیطان آبی (Blue Devil) برای نسخه ZR1 همچنان محفوظ باشد.
با توجه به ذات عملکردمحور این ابرخودرو استثنایی، نمایشگر رنگی لمسی سیستم مولتی مدیا تنها در ابعاد ۸ اینچ عرضه میشود. اما در عوض نمایشگر دیجیتال کلاستر خودرو از نوع رنگی دارای ابعاد ۱۲ اینچ است که در این نسخه بخصوص به نشانگر دیجیتال بوست توربوها (Boost/ فشار مثبت تولیدشده از سوی سیستم پرخوران) مزین شده تا راننده همچنان ارتباط بیشتری با مجموعه فنی خودرو داشته باشد. همچنین تاکید میشود که سیستم فیلمبرداری به همراه اطلاعات فنی خودرو برای ثبت شیوه رانندگی در خیابان و پیست نیز همچنان به صورت استاندارد عرضه میشود.
آپشن ها و امکانات
هنوز اطلاعات دقیقی از ویژگیهای رفاهی و ایمنی Chevrolet Corvette C8 ZR1 منتشر نشده است، اما وجود سیستمهایی چون نمایشگر مجازی شیشه جلو (HUD)، نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، پوشش تمام چرم داخل کابین با قابلیت انتخاب رنگ، شارژر بیسیم تلفن همراه، سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال هوشمند تلفن همراه به همراه سیستم صوتی حرفهای برند بوز (Bose) آمریکا، گرمکن فرمان، روشنایی اتوماتیک، فرمان برقی حساس به سرعت، سیستم تعلیق هوشمند تنظیم پذیر کامپیوتری، گرمکن و سرد کن صندلیها، کنترل برقی صندلیها، سقف تارگا قابل برداشتن (Targa Top/ در نسخه کوپه) و صفحه انحصاری تنظیمات عملکرد محور خودرو از مهمترین ویژگیهای استاندارد این ابرخودرو استثنائی خواهد بود.
قیمت شورولت کوروت C8 ZR1 در بازار
در بازار خودرو بینالمللی زمانی که بحث قیمت خودرو به میان میآید، محصولات صنعت خودروسازی آمریکا به شکلی انحصاری میدرخشند. کوروت C8 ZR1 یک ابرخودرو استثنایی با مشخصات فنی تراز اول در حد و اندازه برترینهای تاریخ اروپا است. این مهم در حالی است که قیمت تمامشده تخمینی این خودرو از حدود ۱۸۰ تا ۲۱۰ هزار دلار (وابسته به تریم و سطح امکانات) تخمین زده میشود.
در مقابل، رقبای همکلاس امروزی این خودرو از قاره اروپا از برند پورشه، فراری، لامبورگینی و کونیگزگ، بازه قیمتی فراتر از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار دارند. حال تصور کنید که با خرید یک ابرخودرو آمریکایی بادوام و منحصر به فرد، تنها با تکیه بر سوخت بنزین معمولی نهتنها میتوانید با کسر کوچکی از قیمت رقبای اروپایی بهصورت روزمره رانندگی کنید، بلکه میتوانید در یک چشم برهم زدن، پوزه خودروهای میلیون دلاری اروپایی را به خاک بمالید.
نویسنده: شهاب انیسی
source