1 01 Desktop 1

ساینا S، سدان کوچک سایپا است که بعد از تیپ‌های SX و EX و اتوماتیک و پلاس ساینا به بازار عرضه شده است. اولین نسخه ساینا در سال ۹۵ معرفی شد و چهار سال بعد اولین فیس لیفت آن با اسم ساینا S رونمایی شد. هر چند ظاهر این مدل تفاوت‌هایی با نسخه معمولی دارد، اما مشخصات فنی آن تغییر چندانی نداشته است و فقط با اضافه کردن دریچه گاز برقی، توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دریافت کند. ساینا S علاوه بر تغییرات ظاهری، به آپشن‌های بیشتری مجهز شده است. همچنین در اوایل سال ۱۴۰۲، ساینا S دوگانه‌سوز و ساینا S اتوماتیک نیز وارد بازار شد.

مزایا و معایب

+ کابین جادار

+ آپشن‌ها و امکانات بیشتر از تیپ‌های قبلی

موتور ۸ سوپاپ

کیفیت ساخت پایین

مشخصات فنی

ساینا S دارای مشخصات فنی یکسانی با مدل‌های قبلی و همین طور کوییک S است. البته با اضافه کردن دریچه گاز برقی، این خودرو توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را کسب کند و همین طور با اصلاح سیستم برق، امکان نصب آپشن‌های مختلفی فراهم شده، اما گروه خودروسازی سایپا به دلیل افزایش قیمت از خیر امکانات جدید برای ساینا گذشته است.

مدل بنزینی و دنده‌ای ساینا S از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بهره می‌برد که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ۸۷ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن.متر می‌رسد. یک گیربکس دستی ۵ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد تا سدان کوچک ملی بتواند در ۱۲.۸ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت ساینا S نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت. این مدل با سوزاندن ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، کم‌مصرف‌ترین تیپ ساینا است.

ساینا S اتوماتیک، به جز اینکه از گیربکس CVT با ۶ دنده دستی بهره می‌برد، تفاوتی با مدل دنده‌ای ندارد. البته که بهره‌گیری از جعبه دنده اتومات موجب شده تا شتاب این مدل (۱۳.۴ ثانیه) کُندتر و مصرف سوختش (۷.۸ لتیر در صد کیلومتر) بیشتر از ساینا S معمولی باشد. حداکثر سرعت مدل اتومات نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

ساینا S دوگانه‌سوز تیپ دیگری است که سایپا در نیمه اول ۱۴۰۲ به بازار ایران عرضه کرد. پیشرانه بنزینی – گازی این مدل از دیگر نسخه‌ها ضعیف‌تر است و در حالت بنزینی ۸۲ اسب بخار و ۱۲۷ نیوتن.متر و در حالت گازسوز ۷۲ اسب بخار و ۱۱۲ نیوتن.متر قدرت و گشتاور تولید می‌کند. دلیل افت قدرت این مدل نسبت به دیگر نسخه‌ها، استفاده از دریچه گاز مکانیکی به جای الکتریکی است. ساینا S دوگانه‌سوز ۰ تا ۱۰۰ را در ۱۳.۶ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعتش مثل مدل معمولی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. این تیپ از ساینا در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۷.۲ تا ۷.۴ لیتر بنزین یا گاز می‌سوزاند.

ساینا S بر اساس کاتالوگ سایپا در پنج تیپ SDA، آپشنال ۸۵گانه، آپشنال، اتوماتیک و دوگانه‌سوز تولید می‌شود و تیپ‌های آپشنال و اتوماتیک امکانات بیشتری از تیپ‌های دیگر دارند.

ترمز کمکی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین عقب، ناوبری و شیشه دودی در فهرست امکانات ساینا S آپشنال و اتوماتیک به چشم می‌خورد.

ساینا S اتوماتیک علاوه بر این امکانات به فرمان برقی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت نیز مجهز است. ساینا S آپشنال هم از نمایشگر ۷ اینچی روی داشبرد بهره می‌برد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۷ اسب بخار

۸۲ اسب بخار (دوگانه – بنزین)

۷۲ اسب بخار (دوگانه – گاز)

گشتاور

۱۳۰ نیوتن.متر

۱۲۷ نیوتن.متر (دوگانه – بنزین)

۱۱۲ نیوتن.متر (دوگانه – گاز)

گیربکس

۵ سرعته دستی

CVT با ۶ دنده مصنوعی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲.۸ ثانیه

۱۳.۴ ثانیه

۱۳.۶ ثانیه

سرعت

۱۷۰ – ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (دوگانه – بنزین)

۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (دوگانه – گاز)

۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (اتوماتیک)

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

برقی

بدنه

سدان کوچک

نوع رینگ

فولادی

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۰۹ میلیمتر

عرض

۱۶۶۷ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۹۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۱۴ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۵۰ – ۱۱۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت فضای بار

۳۷۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۱ لیتر (بنزین)

۶۲ لیتر (گاز)

قطر رینگ

۱۴ اینچ

آپشن ها و امکانات

طراحی ظاهری

طراحی ساینا S

ساینا S از نظر ظاهری خودرو چندان جدیدی نیست و فیس لیفت ساینا EX و SX محسوب می‌شود که باعث شده این سدان کوچک ظاهر بهتری پیدا کند.

جلوپنجره با طرح لانه زنبوری و نوار کرومی که دور آن را گرفته، به همراه سپر دو رنگ و گرافیک جدید چراغ‌ها، به‌روزرسانی‌های چهره ساینا S محسوب می‌شود و چراغ‌های روز در کنار مه‌شکن‌ها قرار گرفته است.

نمای جانبی فیس لیفت ساینا هیچ فرقی با تیپ‌ها و مدل‌های قبلی نداشته و همان ظاهر را حفظ کرده است. البته در نسخه دوگانه‌سوز دریچه نازل گاز در کنار دریچه بنزین قرار دارد.

بیشترین تغییرات در بخش عقب ساینا S دیده می‌شود. صندوق عقب، چراغ‌ها و سپر از نو طراحی شده است. با این حال، طراحی جدید کمی ناملموس به نظر می‌رسد و دیفیوزر عقب نیز چندان با قیمت اقتصادی این سدان کوچک همخوانی ندارد.

المان‌های ظاهری ساینا S و کوییک S به خصوص در قسمت جلو یکسان است.

طراحی داخلی

کابین ساینا S

نارنجی‌پوشان سایپا تغییراتی زیادی در طراحی داخلی و کابین ساینا S ایجاد نکرده‌اند. همان داشبردی که در مدل‌های SX و EX به کار رفته، در فیس لیفت جدید هم دیده می‌شود. البته صفحه کیلومترشمار و غربیلک فرمان از ساینا اتوماتیک و آپشنال گرفته شده است.

کیلومترشمار جدید ترکیبی از صفحه‌های گرد آنالوگ برای نمایش سرعت و دور موتور و نمایشگر دیجیتال مستطیلی شکل برای نشان دادن اطلاعات خودرو است.

قیمت ساینا S در بازار

نمای عقب ساینا S

ساینا S چهار سال بعد از مدل‌های اولیه معرفی و رونمایی شد و در طرح‌های پیش فروش گروه خودروسازی سایپا عرضه می‌شود. به جز تغییرات کوچکی در طراحی ظاهری و داخلی و آپشن‌ها، چیز جدیدی در فیس لیفت ساینا دیده نمی‌شود. بعد از تعطیلی خط تولید پراید و تیبا، ساینا S ارزان‌ترین سدان صفر کیلومتر موجود در بازار است و تنها گزینه‌ای است که متقاضیان خودروهای اقتصادی می‌توانند خریداری کنند. فروش خودرو صفر کیلومتر ساینا S از طریق طرح‌های فروش سایپا انجام می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

viraje.ir

توسط viraje.ir