Wp Header Logo 3.png

یکی از راهکارهایی که در گروه صنعتی ایران‌خودرو برای کاهش و جبران زیان‌دهی تولید درنظر گرفته شده، توقف تولید محصولات زیان‌ده و افزایش سهم تولید محصولاتی است که سوددهی دارند. این یکی از وظایف مورد انتظار سهامداران از هیات‌مدیره ایران‌خودرو است. گرچه رشد شاخص قیمت سهام ایران‌خودرو همواره بیش از رشد شاخص صنعت بوده و به‌رغم رشد منفی ۶ درصدی شاخص صنعت از زمان مجمع سال گذشته تا امسال، ارزش هر سهم ایران‌خودرو ۸درصد افزایش داشته؛ اما زیان انباشته این شرکت که عمدتا ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است و البته تا ۳۰ درصد نیز از محل بهای تمام‌شده بالای تولید محصولات ناشی می‌شود، مانع سوددهی نماد «خودرو» است از این رو، ایران‌خودرو کوشیده است از طریق توسعه محصولات و همچنین توسعه قوای محرکه که به تغییر نوع محصول و قیمت‌گذاری جدید می‌انجامد، خودروهایی تولید کند و به فروش برساند که دارای کم‌ترین زیان یا بیش‌ترین سود باشد.

به گفته علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو؛ طی ۶ سال گذشته، ایران‌خودرو متحمل ۵۱ همت زیان فقط از تولید فقط یکی از محصولات زیان‌ده شده است و در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲هزار میلیارد تومان زیان صرفا ناشی از یک محصول زیان‌ده بوده است.

توسعه محصولات در ایران خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به پروژه‌های توسعه محصول، در مجمع عمومی سالانه این شرکت عنوان کرد: «درحال‌حاضر تولید محصولات زیان‌ده متوقف شده و خودرو هایما ۸S به سبد محصولات ایران‌خودرو اضافه شده است. در سبد محصولات داخلی نیز خودرو ری‌را و ۲۰۷ صندوق‌دار در نیمه دوم سال جاری عرضه خواهد شد. همچنین تارا توربواتومات و سورن توربوگازسوز در سبد تولیدات امسال قرار دارد که می‌توانند در زمینه حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند.»

وی با بیان این‌که همه شرکت‌های دنیا به سمت برقی‌سازی و خودروهای هیبرید پیش می‌روند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: «در نیمه اول سال ۱۴۰۴ ری‌رای برقی و تارای هیبرید به تولید خواهند رسید.»

عظیمی با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت سود و زیان باید صورت گیرد، اظهار کرد: «بهینه‌سازی ترکیب تولید یکی از اقدامات مهم در این زمینه است. بر این اساس و با توجه به این‌که فروش خودرو در سامانه یکپارچه متوقف شده است، افزایش تیراژ محصولات سودده باید در دستور کار قرار گیرد و تیراژ محصولاتی که زیان‌ده هستند، کاهش یابد یا تولید این محصولات متوقف شود.»

وی با اشاره به برنامه‌های آتی ایران‌خودرو، بیان کرد: «نخستین اقدام، پی‌گیری قانونی و حقوقی اصلاح قیمت‌هاست که ما برای تحقق این امر، اظهارنامه‌ای را در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ برای شورای رقابت ارسال کردیم، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. پس از آن نیز دادخواستی را در دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوباتی که خودرو را در زمره کالاهای انحصاری قرار می‌دهد، ثبت کردیم.»

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به فروش و واگذاری شرکت‌های موازی و زیان‌ده، گفت: «تاکنون سه بار سهام بانک پارسیان را برای فروش گذاشته‌ایم تا بتوانیم از منابع آن برای شرکت استفاده کنیم. همچنین اموال را برای واگذاری از طریق مزایده عمومی ارزیابی کرده‌ایم. از سوی دیگر، طی یک‌سال گذشته؛ ۱۹ شرکت را بورسی کرده و برای واگذاری ۴۱ شرکت اقدام کرده و سه مورد را واگذار کردیم. ۲۲ شرکت را نیز برای ادغام در نظر گرفته ایم که ۱۰ مورد آن انجام شده است.»

وی با اشاره به برنامه خروج از ماده ۱۴۱قانون تجارت، عنوان کرد: «این مورد نیز به‌شدت پی گیری می شود که البته نتیجه نیز داده و مجوز تجدید ارزیابی دارایی ها ابلاغ شده است و کمیته‌های فنی آن را تایید و تصدیق کرده‌اند. این نامه از دفتر معاون ریاست‌جمهوری به ما ابلاغ شده است و سران قوا موافقت کرده‌اند که این تجدید ارزیابی صورت گیرد و امید است هرچه سریع‌تر این موضوع در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و عملیاتی شود.»

توسعه قوای محرکه

قائم‌مقام تامین، تولید و توسعه محصول ایران‌خودرو نیز در مجمع عمومی سالانه این شرکت، با بیان این‌که با توجه به الزامات مصرف سوخت و آلایندگی، اقداماتی انجام داده‌ایم، گفت: «در این راستا، توسعه موتور کم‌حجم و کم‌مصرف ایران‌خودرو و ارتقای خانواده موتور EF۷ در دستور کار قرار گرفته است. در حال‌حاضر نیز موتور توربو EFP بر روی دو محصول ری‌را و دنا جوانان نصب می‌شود که به مرور بر روی سایر محصولات نیز این موتور نصب خواهد شد تا موتور EF۷ از مدار خارج شده و موتور EFP جایگزین آن شود.»

علی شیخ‌زاده با اشاره به توسعه گیربکس محصولات ایران‌خودرو، اظهار کرد: «گیربکس‌های عمده محصولات ایران‌خودرو، پنج‌دنده بودند که در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود حس رانندگی، گیربکس شش‌دنده توسعه داده شده است.»

وی افزود: «در زمینه موتور و گیربکس DCT قرارداد خوبی با یک شرکت معتبر چینی که بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع از گیربکس است، با رویکرد داخلی‌سازی منعقد شده و از سال آینده می‌توانیم این گیربکس را عرضه کنیم.»

قائم‌مقام ایران‌خودرو با بیان این‌که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، طراحی پلت‌فرم دو محصول ری‌را و تارا، هم برای نسخه بنزینی و هم برای نسخه برقی انجام شده است، یادآور شد: «به‌زودی نسخه بنزینی ری‌را عرضه می‌شود و با فاصله کم‌تر از یک سال، نسخه برقی این محصول بر روی همان پلت‌فرم عرضه خواهد شد.»

وی افزود: «برای محصول تارا نیز پروژه تارا هیبرید را در نظر گرفته‌ایم که در نیمه نخست سال آینده، قابلیت عرضه به بازار را خواهد داشت.»

شیخ‌زاده با بیان این‌که با دو شرکت دانگ‌فنگ و FAW، برای واردات سبد محصولات این دو مجموعه قرارداد همکاری امضا شده است، گفت: «آماده اجرای این قرارداد هستیم، اما نیازمند فراهم‌سازی برخی بسترها بوده‌ایم که ممکن است قدری زمان‌بر باشد. چراکه این قراردادها با نگاه داخلی‌سازی و تولید در ایران مدنظر قرار گرفته شده است.»

به گفته وی؛ در صورت تصویب در هیات‌مدیره، داخلی‌سازی قطعاتی از هفت محصول شرکت دانگ‌فنگ و چهار محصول شرکت بستیون، از سال آینده اجرایی خواهد شد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir