Wp Header Logo 25png


منتشر شده در 11 مرداد 1403 ساعت 13:50



عکاس
علی آشناخواه


ویدئو
علی آشنا خواه

تی وی اس انتورک ۱۲۵ یکی از اسکوترهای میان رده بازار است که فروش قابل توجهی داشته و ما در این مطلب به بررسی این موترو می پردازیم.

تاریخچه و مقدمه

قاره آسیا بزرگ ترین و در واقع مرکز تولید موتور سیکلت جهان به حساب می آید و در عین حال به دلیل جمعیت بالا عنوان بزرگ ترین مصرف کننده موتور نیز به  این قاره کهن می رسد. کشور هندوستان، پر جمعیت ترین کشور جهان  توجه ویژه ای به تولید موتور و مصرف آن دارد و شرکت های بزرگی در این کشور به تولید و صادرات موتور می پردازند. TVS یکی از برندهای مطرح هندی در حوزه تولید موتورسیکلت می باشد.همچنین این شرکت تولید کننده موتور،عنوان دومین صادر کننده برتر موتور در هندوستان را یدک می کشد.

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

موتورهای تی وی اس چند سالی است در بازار ایران حضور دارند که از معروف ترین های آن می توان به آپاچی اشاره کرد.اما در این مقاله قصد داریم به بررسی اسکوتری از این برند به نام تی وی اس انتورک ۱۲۵ بپردازیم.

طراحی تی وی اس انتورک ۱۲۵

تی وی اس انتورک ۱۲۵ موتوری با ابعاد جمع و جور و در کلاس اسکوتر های شهری است که طراحی به نسبت ساده و اقتصادی دارد. این موتور در نمای جلویی کاملا ساده طراحی شده است و روح هیجانی ندارد.در این ناحیه یک چراغ به نسبت بزرگ با لامپ های معمولی دیده می شود و فلاپ های جانبی با خطوط تیز  سعی در بهبود نمای جلویی موتور دارد.چراغ های راهنما در نزدیکی فرمان موتور قرار دارد. همچنین خبری از طلق فابریک در این موتور نیست اما آینه های فابریک موتور زاویه دید مناسبی از عقب موتور را در اختیار راکب قرار می‌دهد.همچنین یک نوار سیاه رنگ در سراسر نمای جلویی موتور دیده می شود که در قسمت بالایی ما را یاد خال هندو می اندازد!

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

قسمت کیلومتر موتور متشکل از یک صفحه دیجیتال اصطلاحا کامپیوتری می باشد و اطلاعاتی از قبیل سرعت موتور،دور موتور و میزان سوخت  را نمایش می دهد.فرمان موتور از نوع لوله ای ساده می باشد که با فلاپ ها پوشیده شده است.دکمه های موتور در یک پس زمینه طرح کربن دیده می شود که سعی کرده کمی به طراحی این قسمت روح اسپرت بدهد.در قسمت کنسول خبری از داشبورد نیست و TVS فقط  به یک گیره برای آویزان کردن کیسه بسنده کرده است؛خبر بد دیگر بویژه برای علاقمندان به کی لس، عدم وجود این سیستم در موتور می باشد.با توجه به ابعاد موتور فضای آنچنانی برای پا وجود ندارد که این برای افراد با قد بلند کمی اذیت کننده خواهد بود.باتری موتور در قسمت زیر جا پای راکب تعبیه شده است.

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

نمای جانبی اسکوتر ۱۲۵ TVS Ntorq با نهایت فشردگی و جمع و جور بودن طراحی شده که خطوط تیز این قسمت به داد طراحی کل موتور رسیده و برای تی وی اس آبرو داری کرده است.این خطوط تیز نمای جانبی را از سادگی تاحدودی خارج کرده  و نمایی قابل قبول به وجود آورده است. موتور به صورت کلی دو رنگ محسوب می شود اما در نمای کناری، فلاپ های طرفین جا پایی رنگ متفاوتی دارد.تی وی اس برای موتور خود رینگ های  ۱۲ اینچ آلومینیومی و به رنگ به مشکی استفاده کرده است.موتور یک اگزوز تک گانه جمع جور نیز در سمت راست خود دارد.

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در قسمت عقب موتور یک چراغ کوچک LED را می بینیم ؛نکته قابل توجه  در مورد چراغ شباهت طراحی آن به حرف T است که اشاره به نام برند TVS دارد.چراغ های راهنمای موتور کمی پایین تر و در طرفین قسمت بالاتر از گلگیر قابل مشاهده می باشد. زین موتور آنچنان بزرگ نیست و ضخامت بالایی نیز حداقل برای سرنشین عقب ندارد.عمده مساحت زین به راکب موتور اختصاص داده شده است.در زیر زین فضایی برای کلاه کاسکت در نظر گرفته شده که این فضا در مجاورت باک تقریبا ۶ لیتری موتور قرار دارد.

ابعاد موتور:

طول : ۱۸۶cm
عرض : ۷۱cm
ارتفاع : ۱۱۶cm
وزن : ۱۱۸kg

مشخصات فنی

تی وی اس انتورک ۱۲۵ که بعضاً از آن به عنوان نسخه قوی تر وگو ۱۱۰ نیز یاد می شود، همانطور که از نامش پیداست به یک پیشرانه ۱۲۵ سی سی تک سیلندر ۴زمانه  انژکتوری مجهز است. این انجین توسط سیستم هوا خنک،خنک سازی می شود و خبری از رادیاتور در موتور نیست.توان تولیدی موتور ۹.۳ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۰.۵ نیوتن متر می باشد که توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT بوسیله تسمه به چرخ عقب منتقل می شود.این گیربکس سی وی تی به نظر می رسد با توجه به وزن حدودا ۱۲۰ کیلویی موتور عملکرد آنچنانی در شتاب نداشته باشد.البته در بخش سواری و تجربه رانندگی صحت این ادعا را بررسی خواهیم کرد.

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

سیستم تعلیق موتور در قسمت جلو از نوع دوبل تلسکوپی و در عقب موتور به صورت تک کمک فنر ساده می باشد.تی وی اس انتورک در چرخ جلویی خود از ترمز دیسکی CBS استفاده کرده و خبری از ABS نیست همچنین ترمز عقب موتور از نوع کاسه ای ۱۳۰ میلی متری می باشد.

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

سواری و تجربه رانندگی

وقتی سوار موتور می‌شوید ابعاد جمع و جور موتور در شما حس تسلط ایجاد می کند.موتور با سوییچ روشن می شود و صدای تقریبا کمی در حالت درجا دارد.شروع به حرکت موتور کمی کند و با تاخیر هماهنگی موتور و گیربکس همراه است.بتدریج موتور شتاب می گیرد و شتاب ثانویه آن با توجه به حجم و شخصیت موتور قابل قبول است.به دلیل ابعاد کوچک تایر ها و نزدیکی چرخ ها به اتاق موتور با کوبش های قابل توجهی رو برو و عملا شاهد یک سواری خشک هستیم.ضخامت کم زین و ضعف محسوس در سیستم تعلیق عقب موتور در جلوگیری از کوبش ها تسلیم هستند.وزن موتور نسبتا بالاست و همین موضوع تا حدی باعث بهبود سواری و هندلینگ موتور می شود.موتور مانور پذیری خوبی به لطف ابعاد خود دارد و در داخل شهر تردد تسهیل شده ای با این موتورسیکلت خواهید داشت.

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

ترمز های اسکوتر TVS Ntorq برای کنترل موتور عملکرد متوسطی دارند و بهتر بود که سیستم ترمزی بهتری در این موتور استفاده می شد.

امکانات تی وی اس انتورک ۱۲۵

این موتور از اقتصادی ترین اسکوتر های بازار های جهانی و تا حدودی بازار ایران حداقل در  بحث اصالت برند به حساب می آید.انتظار آپشن از یک موتور اقتصادی کمی رویایی است و در موتور تی وی اس نیز شاهد آپشن خاصی نیستیم. شاید بتوان در این بخش به نمایشگر  دیجیتال کیلومتر و گیره آویز موتور اشاره و بسنده کرد و تمام!

تی وی اس انتورک 125 ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

رقبای تی وی اس انتورک ۱۲۵

تی وی اس انتورک ۱۲۵ با موتور هایی مانند هوندا بیت و هوندا جنیو مقایسه می شود؛اما از اصلی ترین رقیب های حال حاضر این اسکوتر می توان به بنلی پانارئا  و اس وای ام گلکسی ۱۲۵ او آر اشاره کرد که دریک رنج قیمتی نزدیک،مشخصات کلاسی و فنی یکسان قرار دارند.

مزایا و معایب

مزایا : مانور سریع و راحتی استفاده درون شهری – دوام قابل قبول و استهلاک پایین – مصرف پایین سوخت – شتاب ثانویه قابل قبول

معایب : کوبش ها و سواری خشک – دم وجود سیستم ترمزگیری مطمئن – فضای پای کم – فضای زین کم – عدم وجود سیستم آب خنک

نتیجه گیری

تی وی اس انتورک موتوری اقتصادی و با مشخصات متواضع است که از سال گذشته به بازار ایران توسط نیرو موتور عرضه می شود.این موتور باتوجه به حضور موتور های طرح با مشخصات بهتر (حداقل در روی کاغذ)، قیمت ارزان و چهره جذاب با چالش جدی رو برو است.به نظر می رسد موتور  TVS Ntorq 125از سوی افرادی که به موتور کم استهلاک علاقه دارند انتخاب میشود چراکه همانطور که در طول مقاله اشاره شد با یک موتور بی آپشن و کاملا مصرفی جمع و جور روبرو هستیم.قطعات این موتور نیز به نسبت برندهای مطرح ارزان تر است.

حال به نظر شما این موتور هندی می تواند مانند موتورهای هندی سال های گذشته فروش قابل توجهی داشته باشند؟آیا اسکوتر تی وی اس توان رقابت با سایر اسکوتر ها را دارد؟

source