هدف تجاری هر کسب و کاری به دست آوردن سود با بهترین روش است. توزیع یکی از عناصر اصلی روش های بازاریابی است که به همراه عوامل دیگری مانند قیمت محصول برای متقاعد کردن مشتری موثر است. توزیع محصول اگر موثر باشد مزیت مهمی برای رقابت در کسب و کار پردرآمد به شمار می رود. فروش مویرگی برای افزایش فروش و توسعه کسب و کار حائز اهمیت و مهم است. به نظر می آید فروش مویرگی آینده خوبی داشته باشد، سازمانی که قدرت بیشتری در این مسئله را دارا باشد، در آینده از وضعیت تجاری مناسبی برخوردار خواهد بود. ما در این مقاله به توضیح فروش مویرگی خواهیم پرداخت.
فروش مویرگی چیست؟
از نظر كاتلر عناصر آمیخته بازاريابی موارد زیر هستند:
- محصول
- قیمت
- ترويج
- توزيع
در این چهار عنصر توزیع یا پخش نقشی کلیدی دارد، رسیدن محصول به دست مشتری در زمان درست بسیار حیاتی است. فروش و بازاریابی هر دو دارای هدف مشترکی درباره درک نیاز ها و مشکلات مشتری هستند. فروش مویرگی فرایندی است که محصول را از تولید کننده به مصرف کننده یا مشتری می رساند. این فرایند به دلیل شباهتی که به جریان خون در بدن دارد فروش مویرگی نام گذاری شده است. در آناتومی بدن انسان جریان خون از قلب شروع شده و بعد از گردش در رگ های اصلی قلب به مویرگ ها و از مویرگ ها در کل بدن پخش می شود. مـويرگ ها، رگ های كوچكی هستند كه وظیفه آن ها رساندن خون به تمام نقاط بدن و نگه داشتن گردش خون است. فروش مویرگی نیز محصول را به تدریج ازتولید کننده به دست مصرف کننده می رساند.
بنابراین در کسب و کار نقشی کلیدی ایفا می کند. هرچه فروش مویرگی محصول بیشتر باشد، بیشتر در دسترس مشتریان خواهد بود و این خود یک مزیت بزرگ در بازار پر رقابت امروز است. فروش مویرگی اگر با ارتباطات درست، قیمت گذاری مناسب محصول و آموزش منابع انسانی همراه شود بسیار مفید عمل می کند.
در فروش مویرگی، فرد توزیع کننده محصول مورد نظر را از تولید کننده خریداری و انبار می کند، و بعد از طریق کانال توزیع، به مصرفکننده می فروشد. فروشنده نقشی اساسی در موفقیت فروش و تجارت سازمان دارد. اگر فروشنده نتواند محصول را به موقع به دست مشتری برساند، تولید کننده به دلیل کاهش فروش و درآمد و مصرف کننده به دلیل در دسترس نبودن محصول مورد نظرش، ناراضی خواهند بود.
مزایای فروش مویرگی
- جمع آوری اطلاعات دقیق
فروش مویرگی به دلیل مرحله به مرحله بودن آن اطلاعات دقیق تر و جزئی تری از تقاضا و فروش به شما ارائه می دهد.
- کاهش ریزش مشتری
اطلاعات دقیق از بازار باعث می شود تا شما دقیقا نیاز های مشتری خود را تامین کنید و مطابق با آن کالا یا محصول خود ارائه دهید.
- افزایش گردش مالی
با فروش زیاد و مطابق با نیاز و سلیقه مشتریان، نقدینگی در تجارت کسب و کارتان جریان پیدا می کند و باعث ارتقای گردش مالی سازمانتان خواهد شد.
- کنار زدن رقبای بازار
با داشتن اطالاعات دقیق و نتیجه آن یعنی کاهش ریزش مشتری و افزایش نقدینگی در امور مالی تجارتتان می توانید در رقابت تنگاتنگ بازار پیشی بگیرید و رقبای خود را کنار بزنید.
- افزایش سود در اهداف بلند مدت
فروش مویرگی تدریجی و مرحله به مرحله است بنابراین مناسب اهداف کوتاه مدت نیست اما در طول زمان بلند مدت می تواند سوددهی خوبی برای اهداف بلند مدت تجارتتان داشته باشد.
معایب فروش مویرگی
- هزینه های زیاد در ابتدای کار
فروش مویرگی برای هر کسب و کاری برای شروع فروش مویرگی خود به دلیل استخدام بیشتر نیرو های کار و استفاده از زمان و ماشین آلات مختلف می تواند مقداری هزینه بر باشد.
- نیاز به نیروی فروش بیشتر
برای اینکه محصول خود را در زمان مناسب به دست مشتریان برسانید نیاز به نیروی کار بیشتری خواهید داشت و همانطور که اشاره شد در نتیجه استخدام نیروی کار بیشتر، هزینه های کسب و کارتان نیز بیشتر خواهد شد.
- نیاز به سرمایه
به دلیل اینکه بتوانید از پس هزینه های ابتدایی تجارتتان و بحران های مالی بر بیایید باید سرمایه قابل توجهی داشته باشید. از این نکته غافل نشوید که رضایت کارکنان نیز علاوه بر رضایت مشتری حائز اهمیت است و نیروی کار ثابت و متعهد با تحویل به موقع محصول به مشتری در فروش مویرگی نقش اساسی ایفا می کند. بنابراین نیاز به سرمایه خوبی دارید تا از پس هزینه های تحمیلی بر بیایید.
جمع بندی
با افزایش رقابت کسب و کار ها در بازار، هر شرکت یا سازمانی برای حفظ منابع مالی خود باید از استراتژی های مختلفی استفاده کند. فرایند توزیع و فروش یکی از نقاط حساس هر تجارتی است که شاید در ابتدا نادیده گرفته شود. اما به دلیل نقشی که در فروش بیشتر و در نتیجه افزایش گردش مالی ایفا می کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. فروش مویرگی دقیقا شبیه به مویرگ های بدن که خون را در تمام نقاط بدن پخش می کنند محصول را به دست مشتری می رسانند. ما در این مقاله به تعریف فروش مویرگی، مزایا و معایب آن اشاره کردیم.
source