منتشر شده در 28 مرداد 1403 ساعت 16:30
عکاس
علیرضا پاداش
اشکودا سوپرب و نیسان سیلفی مکس ادیشن دو سدان وارداتی هستند که ما در این مطلب به سراغ مقایسه این دو خودرو جذاب رفته ایم.
برای سالها بازار ایران از سدانهای اصیل و معتبر خالی بوده است و به دلیل محدودیتهای واردات خودرو، مدلهای جدید در سگمنت سدانهای متوسط یا جمعوجور از حضور در کشور محروم ماندهاند. با این وجود، در دور جدید واردات، شاهد حضور تدریجی برخی سدانهای معتبر از جمله اشکودا سوپرب و نیسان سیلفی مکس ادیشن هستیم که ارزش خرید بالایی دارند.
توصیه میکنیم اگر به دنبال خرید یک سدان جذاب وارداتی هستید، به ادامه مطلب مقایسه اشکودا سوپرب و نیسان سیلفی مکس ادیشن توجه بفرمایید تا زیر و بم این دو سدان اروپایی و ژاپنی را بهطور کامل بررسی کنیم.
درباره اشکودا سوپرب و نیسان سیلفی مکس ادیشن
اشکودا سوپرب یک سدان سایز متوسط است که اصالتا توسط شرکت فولکس واگن توسعه پیدا کرده و تحت نشان اشکودا به فروش میرسد. نسل نخست این خودرو محصول سال ۲۰۰۱ بوده و سومین نسل آن نیز در سال ۲۰۱۵ پا به میدان گذاشته است. شرکت پارساتر هوشمند، نماینده واردات محصولات اشکودا در ایران است و در اولین عرضه، نسل سوم این خودرو را با مدل ۲۰۲۴ در کشورمان به فروش میرساند. این نکته را هم باید یادآوری کنیم که نسل چهارم هماکنون به بازارهای جهانی راه پیدا کرده و احتمال حضور آن در بازار ایران نیز در صورت تداوم واردات محصولات این برند، دور از ذهن نخواهد بود.
نیسان سیلفی که در بازارهای جهانی بیشتر با نام سنترا شناخته میشود، یک سدان کامپکت بوده و در سال ۲۰۰۰ نخستین نسل آن به سبد تولیدات کمپانی ژاپنی نیسان اضافه شده است. این خودرو تاکنون در چهار نسل تولید شده که آخرین نسل آن محصول سال ۲۰۱۹ است. شرکت نامی خودرو پیشرو و بعضی دیگر شرکتهای واردکننده خودرو، مدل فیسلیفت ۲۰۲۳ این سدان ژاپنی را برای عرضه در بازار ایران در قالب یک خودرو هیبریدی انتخاب کردهاند. این محصول از سال ۱۴۰۳ وارد بازار شده است.
ویدیو معرفی اشکودا سوپرب
ویدیو معرفی سیلفی مکس ادیشن
مقایسه طراحی بدنه
در بحث طراحی بدنه میتوان گفت که با دو سدان جذاب و نسبتاً باوقار طرف هستیم. بهویژه اشکودا سوپرب به عنوان یک سدان سگمنت D با ابعاد بزرگتر میتواند ابهت بیشتر و متانت دلنشینتری را برای مشتریان ایرانی ایجاد کند. بهویژه که طی این سالها، حضور خودروهای سدان در این سگمنت از برندهای معتبر، بهویژه اروپاییها، در بازار ایران کاملاً محدود بوده و بازار تشنه کشورمان محصولاتی همچون سوپرب را بسیار میپسندد.
اما در طرف دیگر، نیسان سیلفی با فیسلیفت جدید شامل جلوپنجره بزرگ، شباهت بیشتری به خودروهای چینی پیدا کرده و شاید از آن چهره اصیلتر نیسان مزین به جلوپنجره V شکل کرومی کمی دور شده باشد. با این حال، این خودرو نیز استایلی اسپرت، جوانپسند و البته خانوادگی را به واسطه حجمپردازی مناسب و خطوط کشیده بدنه ارائه میدهد. در مجموع میتوان گفت هر دو سدان مورد نظر طراحی ظاهری جذاب و متعادل دارند اما اصالت و وقار سوپرب شاید بتواند اصطلاحاً قند بیشتری در دل مشتریان ایرانی آب کند و آنها را بیشتر جذب کند.
مقایسه مشخصات فنی اشکودا سوپرب و نیسان سیلفی مکس ادیشن
اشکودا سوپرب توان پیش برنده خود را از دل یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۴ لیتری ساخت فولکسواگن بیرون میکشد. این موتور ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که به واسطه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. این موتور و گیربکس میتوانند وزن ۱۴۴۰ کیلوگرمی این ماشین اروپایی را ظرف مدت زمان ۹.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند و در این بین به طور متوسط حدود ۵.۹ لیتر بنزین برای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.
اما نیسان سیلفی مکس ادیشن در قالب مدل هیبریدی ای پاور و با قوای دوگانه بنزینی-برقی در ایران حضور پیدا کرده است. این سدان ژاپنی دارای یک موتور بنزینی سه سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۲ لیتر است که در اصل به عنوان منبع ژنراتور مورد استفاده قرار میگیرد تا بتواند باتری مورد استفاده در سیستم هیبرید را شارژ و انرژی مورد نیاز برای پیشرانه برقی با قدرت ۱۳۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور را فراهم کند. این موتور برقی منبع اصلی تامین قدرت نیسان سیلفی مکس ادیشن است و همچون خودروهای الکتریکی به یک گیربکس اتوماتیک تکسرعته E-CVT جهت انتقال نیرو به چرخهای جلو متکی خواهد بود.
خودرو | نیسان سیلفی مکس ادیشن | اشکودا سوپرب |
موتور | هیبرید: برقی + ۳سیلندر بنزینی- ۱۲سوپاپ–تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۲ لیتر | ۱.۴ لیتر |
توان خروجی | ۱۳۴موتور برقی: اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر | ۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۵ کیلومتربرساعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۱ لیتر | ۶۸ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر | ۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۱۲ میلیمتر | ۲۸۵۹ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۶۰ لیتر | ۶۲۵ لیتر |
نیسان سیلفی مکس ادیشن حدود ۱۴۸۰ کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور تقریبی برآورد میشود. این خودرو میتواند ظرف مدت زمان ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بنابراین از لحاظ شتاب و چالاکی اختلاف زیادی با حریف اروپایی بنزینی خود ندارد. اما در بحث مصرف سوخت به واسطه قوای محرکه هیبریدی میتواند بهویژه در طول بزرگراه بسیار کممصرفتر ظاهر شود. ضمنا سیستم تعلیق عقب اشکودا سوپرب از نوع مالتی لینک مستقل است و نسبت به نمونه توییست بیم یکپارچه در نیسان سیلفی، میتواند کیفیت سواری و هندلینگ پایدارتر را ارائه دهد.
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داشبورد اشکودا سوپرب نسل سوم خیلی جدید نیست؛ چرا که حدوداً ۹ سال پیش طراحی شده و در نتیجه در دنیای امروز نمی تواند دهان ها را از تعجب باز نگه دارد. اما این سبک طراحی دارای تقارن نسبتاً دلنشین و سادگی اصیلی است که احتمالاً بسیاری از مشتریان و خصوصاً خانوادهها با آن مشکلی ندارند.
ضمن آنکه بسیاری از کلیدهای فیزیکی به داخل نمایشگر لمسی مالتی مدیا منتقل شده و از این جهت فضایی تکنولوژیک تر و مطابق با خودروهای جدید برای آن به وجود آمده است. در این میان فرمان دی کات، جذاب و خوش دست به نظر میرسد اما اهرم تعویض دنده کاملاً قدیمی و از مد افتاده حس می شود.
در سمت دیگر، طراحی داخلی نیسان سیلفی مکس ادیشن نیز شاید خیلی مدرن نباشد اما احتمالاً جذابیت بیشتری برای کاربران، به ویژه جوان تر ها ارائه میدهد. دریچههای تهویه گرد ما را به یاد خودروهای مرسدس بنز میاندازد و حضور نمایشگر ایستاده جذابیت بیشتری برای داشبورد به وجود آورده است. استفاده از روکشهای چرمی در بخش هایی از داشبورد نیز باعث ارتقای سطح کیفی کابین شده که میتواند رضایت بیشتری در کاربران سیلفی به وجود آورد. به طور کلی سطح کیفی متریال کابین هر دو خودرو قابل قبول است و کیفیت مونتاژ آنها میتواند مورد رضایت کاربر قرار گیرد.
با توجه به بزرگتر بودن اتاق اشکودا، قطعاً فضای داخل کابین آن نیز بسیار جادارتر از نیسان سیلفی خواهد بود. به ویژه صندلی های ردیف عقب سوپرب فضای راحت و بزرگتری را برای افراد بلند قد فراهم می کند.
اگر زیاد مسافرت میروید، حتما گنجایش صندوق عقب هم بسیار مورد توجه شما خواهد بود. در اینجا نیسان سیلفی مکس ادیشن فضای بزرگ ۵۶۰ لیتری را در صندوق عقب خود تدارک دیده است. اما حریف اروپایی نیز از این جهت اصلاً قصد عقبنشینی ندارد، چرا که صندوق عقب ۶۲۵ لیتری آن ظرفیت بیشتری نسبت به رقیب برای جا دادن لوازم و اسباب کاربران دارد.
مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی
مقایسه اشکودا سوپرب با نیسان سیلفی مکس ادیشن را در بحث دلچسب تجهیزات و امکانات ادامه میدهیم. خوشبختانه نیسان سیلفی مکس ادیشن به عنوان یک ماشین هیبریدی دارای سقف قیمتی واردات بسیار بالاتری در مقایسه با مدلهای بنزینی است و همین موضوع باعث شده تا این خودرو با امکانات بهتری نسبت به مدل های بنزینی در ایران حاضر شود. اما اشکودا سوپرب نیز آپشن ها و تجهیزات کاربردی و نسبتاً قابل قبولی را با خود به ایران آورده که از جمله میتوان به سیستم اتو پارک و تهویه اتوماتیک دوگانه اشاره کرد.
شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور و رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، نور پردازی کابین، استارت دکمه ای، سانروف برقی، فرمان برقی، صفحه آمپر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، تهویه اتوماتیک دو کاناله، صندلی برقی راننده، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فناوری LED چراغ ها، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، شارژر بیسیم تلفن همراه، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، نور بالای اتوماتیک، دستیار رانندگی خودکار بین خطوط و…. جزو مهمترین تجهیزات نیسان سیلفی مکس ادیشن محسوب می شوند.
اشکودا سوپرب نیز تقریباً تجهیزاتی در همین سطح ارایه میدهد اما از امکانات بیشتری مثل هوک برقی، گرم کن صندلی راننده با حافظه و اتو پارک نیز سود میبرد.
خودرو | نیسان سیلفی مکس ادیشن | اشکودا سوپرب |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (شش عدد) | دارد (شش عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد (نیمه پانوراما) |
نتیجه گیری
با توجه به نکات مطرح شده در مطلب مقایسه اشکودا سوپرب و نیسان سیلفی مکس ادیشن ، می شود نتیجه گرفت که اگر به دنبال یک سدان بنزینی اصیل اروپایی با امکانات کمی متنوع تر ، کیفیت سواری و هندلینگ رضایت بخشتر، کابین و صندوق بزرگتر و استایل ایرانی پسندتر هستید، اشکودا سوپرب میتواند گزینه بهتری باشد. ضمن آن که معمولاً خودروهای اصیل اروپایی از لحاظ سرمایه گذاری نیز در بازار ایران تاکنون بهتر جواب دادهاند.
اما نیسان سیلفی مکس ادیشن به عنوان یک ماشین هیبریدی ، مصرف سوخت کمتری دارد، ظاهر آن اسپرت تر است، کیفیت ساخت مناسبی دارد، و چون موتور اصلی آن از نوع برقی بوده و صرفا یک پیشرانه تنفس طبیعی سه سیلندر بنزینی به عنوان منبع ژنراتور در آن به کار رفته است، پس احتمالاً استهلاک فنی پایینتری هم در طول زمان از خود بروز میدهد.
source