1 01 Desktop 54

بازارهای خودرویی در گوشه‌وکنار دنیا، ذائقه و عادت‌های به‌خصوصی دارند که این عادت‌ها به عوامل مختلفی مثل نوع زندگی و جاده‌ها و خیابان‌ها، فرهنگ عمومی، جغرافیا و… بستگی دارد. برای مثال در کشورمان، ایران اگر بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت را بخواهیم نام ببریم، بدون شک یک سدان یا کراس اوور خواهد بود. این قضیه به خاطر علاقه مردم به خودروهای سدان و کراس اوور در کشورمان است. در آمریکای شمالی، فروش پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای بزرگ رونق بسیار بیشتری از دیگر نقاط دنیا دارد و نزدیک به نیمی از خودروهای فروخته‌شده در تایلند از نوع پیکاپ‌های ژاپنی هستند. کشورهای منطقه خاورمیانه علاقه زیادی به شاسی‌بلندهای فول سایز ژاپنی دارند. اما در اروپایی علاوه بر علاقه وافری که به خودروهای هاچبک دارند، تمایل به داشتن استیشن واگن نیز بسیار بالاست که همین قضیه باعث می‌شود تا خودروسازان در این منطقه بهترین خودروهای استیشن واگن را تولید و عرضه کنند.

بهترین خودروهای استیشن واگن جهان

هرچند که اروپایی‌ها بیشترین حجم تولید استیشن واگن‌ها را داشته و هنوز هم دارند، اما وقتی نگاهی به لیست بهترین استیشن واگن های جهان در طول تاریخ یا بهترین ماشین های استیشن واگن دنیا در هر سال می‌اندازیم، می‌بینیم که سازندگانی از آسیا و آمریکا نیز در بین آنها وجود دارند. بهترین استیشن واگن‌های جهان را می‌توان از نگاه‌های مختلفی انتخاب کرد. اما وقتی به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم، می‌بینیم که برخی از شرکت‌ها مثل آئودی، ولوو، مرسدس بنز، فولکس واگن، سوبارو و تویوتا بیشتر از دیگران در این لیست‌ها دیده می‌شوند که نشان‌دهنده مهارت و تجربه بالای این شرکت‌ها در ساخت این کلاس خودرویی هست.

از بهترین ماشین های استیشن واگن دنیا می‌توان به AMC ایگل که در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ تولید می‌شد، بیوک رودمستر با تولید در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶، مرسدس بنز w123 واگن در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵، فورد مارمون سوپردلوکس در سال ۱۹۴۸، شورلت سابربن مدل ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱ که یک شاسی بلند استیشن واگن محسوب می‌شود، داج SRT8 مگنوم در مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ که یک غول پرقدرت است، آئودی RS6 آوانت مدل ۲۰۲۱، ولوو V70R با موتور ۳۰۰ اسب بخاری و دو دیفرانسیل، شورلت بل ایر نومد، ولوو ۲۴۵ ترانسفر، تویوتا ماتریکس XR، تویوتا کمری نسل پنجم، سوبارو لگاسی GT-B و… اشاره کرد.

آئودی A4 Allroad

آئودی A4 Allroad

آئودی همیشه یکی از بهترین سازندگان خودروهای استیشن واگن بوده و است که مورد توجه بسیاری از افراد برای خرید خودرو قرار می‌گیرد. خصوصا وقتی آئودی برای اولین بار نسخه Allroad خودروهای استیشن خود را رونمایی کرد که با امکان تنظیم ارتفاع، می‌توانست در مسیرهای بیراهه نیز تردد کند و حکم شاسی بلند را نیز داشت، دنیای تازه‌ای در برابر چشمان افراد علاقه‌مند به این کلاس خودرو، ساخت.

آئودی A4 Allroad یک استیشن با فضای بار و فضای داخلی بزرگ است که کیفیت رانندگی و موتور پرقدرت آن، یکی از شاخص‌ترین امتیازاتش محسوب می‌شود. کیفیت بالای ساخت، رانندگی راحت و لذت‌بخش و شتابگیری سریع از امتیازات این خودرو است. در عوض برنامه‌های کمکی چندانی برای رانندگی ندارد و همچنین قیمتش نیز کم نیست. قیمت این ماشین از ۴۶ هزار دلار شروع می‌شود.

آئودی A6 و RS6 آوانت

آئودی A6 و RS6 آوانت

اگر فضای بیشتری از آئودی A4 Allroad می‌خواهید و به دنبال خودرو پرقدرت و سریعی هستید، باید آئودی RS6 را خریداری کنید. موتور ۸ سیلندر خورجینی ۴ لیتری با قدرت ۶۲۱ اسب بخار از این خودرو خانوادگی، یک موشک زمینی می‌سازد. البته اگر در زمان خرید خودرو به دنبال فضای زیادی هستید و قیمت ماشین نیز برای شما مهم است و موتور بسیار پرقدرت نیز نمی‌خواهید، نسخه A6 نیز در این کلاس خودرو در دسترس است.

کابین بسیار آرام و ساکت، موتور پرقدرت، فضای داخلی زیاد و کیفیت بسیار بالایش از نکات مثبت این خودرو است. اما قیمت ۵۷ هزار دلاری کم نیست و همچنین کابین دیجیتالی‌شده آن، مورد پسند خیلی از افراد نخواهد بود.

مرسدس بنز E450 All-Terrain 4Matic Wagon

مرسدس بنز E450 All-Terrain 4Matic Wagon

مرسدس بنز هم مثل بی ام و و آئودی از جمله خودروسازان آلمانی است که برای افراد علاقه‌مند به خودروهای استیشن واگن پرقدرت، محصولات خاصی دارد. یکی از محصولات موجود در این سگمنت، مرسدس بنز E450 All-Terrain 4Matic Wagon است که در عین داشتن یکی از بزرگ‌ترین کابین‌ها در کلاس خودش، رانندگی بسیار لذت‌بخشی را در کابین به‌شدت آرام و ساکت ارائه می‌کند. این خودرو از یک موتور ۳ لیتری خطی ۶ سیلندر توربو نیمه‌هیبرید با ۴۲۹ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که برای رانندگی بی‌دردسر و کم‌هزینه، عالی است.

البته قیمت این مرسدس بنز E450 کم نیست، چرا که در عین اینکه یک خودرو لوکس و پرقدرت است، یک ماشین هیبریدی نیز به شمار می‌آید. قیمت این ماشین از ۷۱ هزار دلار شروع می‌شود و همین یکی از نکات منفی آن است. اما کیفیت بسیار زیاد داخل اتاق و همچنین سواری بسیار آرام و لذت‌بخش آن و قوای محرکه بی‌نقص این خودرو از نکات مثبت مرسدس بنز E450 All-Terrain 4Matic Wagon است.

مینی کلابمن

مینی کلابمن

مینی در ابتدای قرن بیست‌ویکم دوباره پوست‌اندازی کرد و محصولات جدید خودش را به بازار فرستاد. یکی از این سری محصولات جدید، مدل کلابمن است که در حکم یک استیشن خانوادگی با چهره شناخته‌شده یک مینی است. این مینی وزن کمی دارد و از تمام رقبایش، سبک‌تر است و به همین دلیل این ویژگی به آن خصوصیات اسپرت‌تری می‌دهد و ضمن اینکه مصرف سوخت پایینی نیز دارد.

به خاطر نوع خاص طراحی مینی کلابمن، فضای داخلی آن با آئودی A4 Allroad برابری می‌کند و همچنین با داشتن حق انتخاب نمونه دو دیفرانسیل، می‌تواند نقش یک خودرو استیشن واگن سریع‌السیر و با امکان عبور از مسیرهای ناهموار را بازی کند. قیمت پایه این خودرو از ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود و کمبود امکانات ایمنی و رفاهی در نسخه پایه و گران‌بودن نسخه‌های کامل‌تر از معایب این خودرو است. همچنین طراحی جذاب آن و کاربردی‌بودن اتاقش در کنار هندلینگ فوق‌العاده این خودرو آلمانی از نکات مثبت مینی کلابمن به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای استیشن واگن ذکر شده است.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو سه برابر قوی‌تر و بیش از سه برابر گران‌تر از مینی کلابمن است. این خودرو کمی در ستون‌های عقب با پورشه پانامرا متفاوت است که ظاهر آن را بیشتر شبیه به استیشن واگن‌ها کرده و فضای داخلی بیشتری را در دسترس سرنشینان قرار می‌دهد. این خودرو در نسخه معمولی با موتور ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر خورجینی می‌تواند ۳۲۵ اسب بخار قدرت تولید کند که در مدل 4S به ۴۴۳ اسب می‌رسد.

فضای کابین بسیار لوکس و راحت است، اما همچنان با وجود تغییر در ستون‌های آخر اتاق باز هم نسبت به رقبا، فضای کمی دارد. قیمت بالا حتی در مدل‌های پایه، احساس پهنای زیاد در زمان رانندگی در مسیرهای باریک از نکات منفی این خودرو ۱۰۳ هزار دلاری است. اما فضای بسیار لوکس و راحت و ساکت و امکان انتخاب دو نوع پیشرانه، از نکات مثبت این خودرو ذکر شده است که در زمان خرید خودرو مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.

پورشه تایکان کراس توریسمو

پورشه تایکان کراس توریسمو

اگر به دنبال یک استیشن واگن خانوادگی برقی با ویژگی‌های یک خودرو لوکس و پرقدرت باشیم، پورشه تایکان با مدل کراس توریسمو بهترین انتخاب خواهد بود. این خودرو نسبت به نسخه اسپرت توریسمو کمی ارتفاع بیشتری دارد تا در بیراهه‌های نه‌چندان سخت نیز بتواند تردد کند. البته تایکان نیز مثل پانامرا، فضای داخلی چندانی ندارد و بیش از حد نیز دیجیتالی شده است. اما به‌هرحال برای افرادی که خواهان چنین خودروهایی باشند، یک انتخاب وسوسه‌کننده خواهد بود.

قیمت ماشین در حدود ۹۸ هزار دلار است و اگر به دنبال یک نسخه قوی از آن باشید، تایکان کراس توریسمو توربو S با ۱۹۰ هزار دلار قیمت و شتاب ۲.۴ ثانیه‌ای را می‌توانید انتخاب کنید. عملکرد فنی دیدنی و طراحی خارجی بسیار زیبا و خاص از نکات مثبت این خودرو است. همچنین قیمت زیاد آن و پیمایش نه‌چندان ببالا از نکات منفی پورشه تایکان کراس توریسمو است.

سوبارو Outback

سوبارو Outback

سوبارو اوتبک همیشه در لیست بهترین خودروهای استیشن واگن و کراس اوور قرار دارد و همیشه در لیست خرید افرادی است که به دنبال یک استیشن واگن بی‌دردسر هستند. سوبارو معتقد است که این محصولش یک کراس اوور با قابلیت‌های یک SUV است، اما برخی از مولفه‌ها و شاخصه‌های این خودرو نیز آن را در ردیف بهترین استیشن واگن ها قرار می‌دهد.

سوبارو اوتبک فضای زیادی در داخل اتاق دارد، سواری نرمی ارائه می‌دهد و کابینش آرام و کم‌صدا است. از نظر امکانات ایمنی نیز در وضعیت خوبی قرار دارد و سیستم‌هایی مثل رادار نقطه کور، ترمز هوشمند اضطراری و رادار خط‌خوان در مدل‌های پایه آن نیز دیده می‌شود. صفحه‌نمایش بزرگ آن که همخوانی چندانی با طراحی داشبورد ندارد و اندازه آن هم چندان کاربردی نیست. گیربکس CVT با عملکرد ضعیف و موتور کم‌توان در مدل‌های پایه از مشکلات این خودرو است. در مقابل سواری خوب و هندلینگ بالا، اتاق بزرگ و صندلی‌های راحت، امکانات ایمنی خوب و داشتن دو دیفرانسیل، از ویژگی‌های مثبت سوبارو اوتبک است. قیمت پایه این خودرو از ۲۸ هزار دلار شروع می‌شود.

ولوو V60

ولوو V60

ولوو همیشه یکی از بهترین سازندگان استیشن واگن در دنیاست. محصول V60 این خودروساز نیز با یک فضای داخلی جادار که حتی از کراس‌اوور ولوو XC60 نیز بیشتر است، می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد علاقه‌مند به این کلاس خودرویی باشد. از نظر ایمنی ولوو V60 در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد که همیشه یکی از مشخصه‌های محصولات ولوو است. البته کار با سیستم چندرسانه ای آن کمی ناامیدکننده خواهد بود.

نسخه پلاگین هیبرید V60 نیز برای افرادی که به دنبال نسخه هیبرید این خودرو باشند، با برد حدود ۶۴ کیلومتر (در حالت تمام‌برقی) نیز در دسترس قرار دارد. طراحی زیبا و جذاب، ایمنی بالا و کابین باکیفیت از نکات مثبت ولوو V60 است و در مقابل، قیمت بیشتر از نسخه شاسی‌بلند و کراس‌اوور خودش یعنی XC60 که قابلیت‌های حرکتی بهتری دارد و همچنین مالتی مدیای ضعیف از نکات منفی این خودرو است. قیمت نسخه پایه V60 از ۴۹ هزار دلار شروع می‌شود.

ولوو V90

ولوو V90

بزرگ‌ترین فضای داخلی در بین بهترین خودروهای استیشن واگن در این رده، متعلق به ولوو V90 است. طراحی بسیار جذابی دارد و مثل دیگر محصولات ولوو، ایمنی بالایش زبانزد است. طراحی داخلی آن ساده و در عین زیبایی، بسیار کاربردی است. تایرهای بزرگش، زیبایی آن را دوچندان می‌کند که البته از کیفیت سواری آن نیز می‌کاهد.

ولوو V90 قیمتی در حدود ۵۸ هزار دلار دارد و طراحی جذاب این خودرو در داخل اتاق و بیرون، کیفیت بسیار بالای ساخت و ایمنی خوبش از نکات مثبت آن اعلام شده است. اما سواری آن به خاطر لاستیک‌هایش کمی حالت اسپرت دارد و آمار تولیدش نیز بالا نیست. ضمن اینکه نسخه شاسی بلند و کراس اوور آن یعنی ولوو XC90 کاربردی‌تر است و به‌عنوان یک رقیب خانگی برای این خودرو یه شمار می‌رود.

نتیجه گیری

خودروهای استیشن واگن در کشورمان چندان جایگاهی ندارند و با اینکه همیشه از نسخه‌های سدان کمی گران‌تر هستند؛ اما در زمان فروش دست‌دوم، افت قیمت بیشتری پیدا می‌کنند. عرضه استیشن واگن ها در کشورمان در قدیم محدود به پیکان استیشن و یک سری کم‌تعداد از خودروهای آمریکایی و پژو ۵۰۴ و ۴۰۴، مسکویچ و… می‌شد و بعدها نیز پژو ۴۰۵ استیشن آغازگر دوباره عرضه رسمی ماشین های استیشن در کشورمان بود که با پراید سفری و بعدها ال نود استیشن و مزدا ۳ هاچبک ادامه پیدا کرد. خودروهایی که در زمان خودشان به عنوان یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی برای مسافرت محسوب می‌شدند.

اما در منطقه اروپا که هاچبک‌ها طرفداران زیادی دارند، استیشن واگن‌ها به‌عنوان یک هاچ بک بزرگ و کشیده نیز از محبوبیت زیادی برخوردارند و به همین خاطر نیز همیشه شرکت‌های خودروسازی از بهترین خودروهای سدان خود، یک نسخه استیشن واگن نیز طراحی و تولید می‌کنند. ازاین‌رو می‌بینیم حتی محصولات پرقدرتی از نسخه‌های RS آئودی، ام پاور بی ام و و AMG مرسدس بنز نیز به‌صورت رسمی و تولید انبوه برای علاقه‌مندان به بهترین خودروهای استیشن تولید می‌شوند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی

source

viraje.ir

توسط viraje.ir