موتورسیکلت ایندیان اسکات 2025 در پنج مدل مختلف (بابر، اسپرت، کلاسیک، سوپر، ۱۰۱) و دو سطح تجهیزات (لیمیتید و لیمیتید + تک) عرضه میشود. ترکیب این مدلها و تجهیزات، تعداد گونههای موجود را به ۱۱ مدل با قیمتهایی بین ۱۳ تا ۱۷ هزار دلار میرساند. پس از سواری با هر پنج مدل پایه، تنها یک مدل به نظر ما مناسب آمد: مدل ۱۰۱. دلیل این انتخاب به سادگی به سیستم ترمز و تعلیق آن برمیگردد. در حال حاضر، بهتر است بدانید که تفاوتهای اصلی بین مدلهای قدیمی و جدید، شامل تغییر فریم از آلومینیوم به فولاد لولهای، پیشرانه جدید 1250 سیسی اسپید پلاس و اگزوز یکپارچه است.
تنها مدلهای بابر، اسپرت و کلاسیک بدون تجهیزات اضافی ارائه میشوند. این مدلهای پایه به سیستمهای آنالوگ با نشانگر سطح سوخت و مصرف سوخت، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و چراغهای LED مجهز هستند. تریم لیمیتید (۷۰۰ دلار گرانتر) به این مدلها امکاناتی مانند حالتهای سواری (استاندارد، اسپرت، تور)، کنترل کشش، کروز کنترل، پورت USB و نشان تجاری ویژه اضافه میکند.
تریم لیمیتید + تک، در حالی که برای مدلهای بابر، اسپرت و کلاسیک اختیاری است، برای مدلهای سوپر و ۱۰۱ اجباری است و با قیمتی معادل 1700 دلار، استارت بدون کلید و نمایشگر رنگی چهار اینچی را جایگزین کیلومتر شمار آنالوگ میکند. این نمایشگر دیجیتال از سیستم رایدکامند ایندیان استفاده میکند که شامل برنامهریزی مسیر، ناوبری مرحله به مرحله، پیش بینی وضعیت آب و هوا و ترافیک و آمار سواری است.
تمام مدلهای اسکات 2025 از انجین V شکل 1250 سیسی با زاویه ۶۰ درجه و سیستم آب خنک بهره میبرند. قدرت خروجی در همه مدلها به جز ۱۰۱، ۱۰۵ اسب بخار در 7250 دور در دقیقه و ۸۲ پوند فوت گشتاور در 6300 دور در دقیقه است که نسبت به مدلهای 2024، پنج اسب بخار و ۱۰ پوند فوت گشتاور بیشتر شده است. در حالی که گشتاور ۱۰۱ بدون تغییر باقی مانده، این مدل شش اسب بخار بیشتر در همان دور موتور تولید میکند (۱۱۱ اسب بخار در مقابل ۱۰۵). نمایندگیهای ایندیان میتوانند با برخی تنظیمات نرمافزاری، قدرت اسب بخار سایر مدلها را به سطح ۱۰۱ برسانند، اما اینکه آیا این افزایش قدرت ارزشش را دارد یا نه، به قیمت بستگی خواهد داشت.
مدل جدید در مقایسه با مدل قبلی ۱۱۳۰ سیسی، قدرت و گشتاور بیشتری داشته، اما برای حرکت از حالت سکون نیاز به مهارت بیشتری در کنترل کلاچ دارد. این ویژگی باعث شد تا برخی افراد هنگام کار با این موتورسیکلت، آن را خاموش کنند. علت این مشکل احتمالاً چرخدنده زنجیر اصلی بزرگتر استفاده شده در مدلهای ۲۰۲۵ است که به کاهش دور موتور در سرعتهای ثابت و در نتیجه بهبود مصرف سوخت کمک میکند. با این حال، میتوان با تعویض چرخدنده زنجیر اصلی به یک واحد کوچکتر این مشکل را رفع کرد.
یکی دیگر از نقاطی که به تعویض آن تمایل داریم، اگزوز جدید است. سازنده میگوید که تغییر از دو صدا خفه کن به یک صدا خفه کن به منظور ایجاد فضای بیشتر برای کیفهای زین بوده است. اگرچه این تغییر منطقی به نظر میرسد، اما به نظر من مدلهای قبلی با اگزوزهای دوگانه بهتر بودند. خوشبختانه، امکان نصب اگزوز دوگانه به عنوان لوازم جانبی وجود دارد.
سیستم تعلیق و ترمز مدل ۱۰۱ نسبت به سایر مدلها برتری دارد. این نسخه با دو کمکفنر قابل تنظیم کامل در عقب و یک دو شاخ کارتریج وارونه در جلو عرضه میشود. این سیستم تعلیق در مقایسه با مدلهای دیگر که کمک فنرهای سادهتری دارند، عملکرد بهتری داشته و سواری راحتتری را ارائه میدهد. ترمزهای ۱۰۱ نیز با دو روتور جلو و کالیپر های چهار پیستونه برمبو، عملکرد بهتری نسبت به مدلهای دیگر دارند.
در نهایت، نباید نام مدل اسپرت شما را فریب دهد؛ چرا که این مدل نیز مانند سایر مدلها به همان سیستمهای تعلیق و ترمز غیر ۱۰۱ مجهز شده است. چرخ جلو بزرگتر در مدل اسپرت، احساس پایداری بیشتری ایجاد میکند و اعتماد به نفس بیشتری به سوارکار میدهد تا موتور را در پیچها به خوبی کنترل کند.
ایندیان با تغییر فریم به فولاد لولهای، موفق شد موتورسیکلت هایی با قابلیت سفارشی سازی بیشتر و وزن کمتر (۵ کیلوگرم کمتر از مدل 2024) عرضه کند. همچنین در حالتهای مختلف سواری، تفاوت قابل توجهی بین حالت استاندارد و اسپرت وجود دارد که نیازهای مختلف سوارکاران را برآورده میکند.
سخن پایانی
ایندیان با عرضه پنج مدل مختلف اسکات برای سال 2025، تلاش کرده تا نیازهای مختلف سوارکاران را پوشش دهد و در عین حال ویژگیهای مثبت این سری را حفظ کند. اگرچه پایان مدل قبلی اسکات ممکن است برای برخی ناراحتکننده باشد، اما مدلهای جدید با بهبودهای کوچک و بزرگ، توانستهاند جایگزین مناسبی برای آن باشند.
نباید تعجب کرد که راکب موتورسیکلت اسپرت، اسکات ۱۰۱ را نسبت به سایر پیشنهادات ترجیح دهد، اما سلیقه همه ما یکسان نیست و این دقیقا دلیلی است که ایندیان تصمیم گرفت پنج نسخه مختلف از اسکات را برای سال 2025 عرضه کند.
اسکاتی برای همه! بسیاری موتورسواران از زمان معرفی اسکات در یک دهه پیش آن را دوست داشتهایم و دیدن پایان آن مدل غمانگیز است، اما جایگزین آن، اگرچه متفاوت است، اصالت خود را بدون هیچ تغییر افراطی بهبود میبخشد.
چیزهای کوچک مانند زیر فریم با طراحی مجدد که تناسب جهانی برای تمام لوازم جانبی اسکات را فراهم میکند، تأثیر شگرفی در بهبود این محصول دارند. تولید پنج مدل جدید به طور همزمان کار کوچکی نیست و به نظر میرسد ایندیان با موفقیت به این هدف دست یافته و حتی فراتر رفته است
مزایا
بهترین عملکرد اسکات تا به امروز
ارزش بالای خرید
طراحیهای گرافیکی زیبا
معایب
قدرت کم در دورهای پایین
من اگزوز دوگانه قدیمی را ترجیح میدهم
طراحی آینههای زیر فرمان ناپسند
source