Wp Header Logo 1120.png
چرا پیکاپ ایران خودرو دیزل ارزش خرید ندارد؟

G7 یکی از پیکاپ های پرچمدار مونتاژی بازار است اما در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که چرا پیکاپ ایران خودرو دیزل ارزش خرید ندارد؟

محدودیت ها در واردات خودرو در سال های اخیر باعث شده تا دیگر خبری از SUV و یا پیکاپ های دو دیفرانسیل ژاپنی در ایران نباشد. قوانین واردات که شامل محدودیت های حجم موتور و قیمتی می شود، باعث شده تا نمونه های جدید خودروهایی نظیر لندکروزر یا هایلوکس را در بازار کشور نبینیم. همین محدودیت ها سبب شده تا قیمت های نجومی را برای خودروهای قدیمی و وارداتی شاسی مستقل داشته باشیم و همچنین جای خالی خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی در بازار کشور کاملا حس می شود. همین دلایل باعث شد تا مونتاژ کاران کشور به سراغ تولید اس یو وی ها و پیکاپ های دو دیفرانسیل بروند و ظرفیت بازار این بخش را محک زنند. ورود جدی به این بخش را با آمیکو آسنا دیدیم و ظرفیت نهفته بازار در همان زمان کشف شد. پس از آن شرکت های دیگری نظیر کرمان موتور و مکس موتور هم با قدرت بیشتر به این رده ورود کردند. البته ایران خودرو دیزل هم با فوتون تونلند دیزل در این بازار حضور داشت اما عرضه این خودروساز بیشتر محدود به فروش ها سازمانی بود و عملا مشتریان زیادی به سمت محصول این شرکت نمی رفتند.

چرا پیکاپ ایران خودرو دیزل ارزش خرید ندارد؟

ورود خودروسازان به این بخش با نمونه های دنده ای آغاز شد و کرمان موتور با قدرت توانست اوج ظرفیت بازار برای پیکاپ های دو دیفرانسیل دنده ای را نشان دهد. این خودروساز با افزایش ظرفیت تولید و شرایط فروش های پی در پی توانست تا رکورد های جدید را در بحث عرضه در این سگمنت ثبت کند. پس از آن نوبت به عرضه پیکاپ های اتوماتیک رسید و شرکت های مختلف برنامه خود را برای عرضه در این سگمنت اجرایی کردند. در میان خودروهای این رده، فوتون G7، کی ام سی T9 و بهمن G9 توجهات زیادی را به خود معطوف کردند و از همان ابتدا مشخص بود که این سه، رقیب اصلی هم در بازار خواهند بود. فرآیند عرضه G9 به قدری طولانی شد که یک رقیب مهم از مثلث پرچمداران دو دیفرانسیل کنار رفت و عملا حالا T9 و G7 رقبای اصلی هم هستند. اما اگر مشتری این رده قیمتی پیکاپ هستید، چرا نباید فوتون را انتخاب کنید؟ این سوال دو جواب اصلی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

قیمت بالا در کارخانه نسبت به رقیب مستقیم

قیمت فوتون تونلند G7 در کارخانه ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است و در برابر کی ام سی T9 برچسب قیمتی ۱ میلیارد و ۹۷۹ میلیون را دارد. اگرچه برخی آپشن های اضافه را در G7 می بینیم اما این دو پیکاپ نباید اختلاف ۳۷۰ میلیونی را در کارخانه داشته باشند. این را هم در نظر داشته باشید که شرایط فروش های ایران خودرو دیزل هیچ ترتیب خاصی ندارد و فروش این خودروساز کاملا با فاصله زمانی زیاد انجام می شود در حالی که کرمان موتور شرایط فروش های متعدد دارد و تعداد عرضه خودروهای پیکاپ توسط این شرکت به مراتب بیشتر است.

چرا پیکاپ ایران خودرو دیزل ارزش خرید ندارد؟

باید قبول کنیم که خودرو در کشور ما حالا تبدیل به کالایی برای سرمایه گذاری شده و طبیعتا در مقایسه خودروها، میزان سود و حفظ سرمایه هم در نظر گرفته می شود. از آنجا که ایران خودرو دیزل قیمت بالایی را برای G7 در نظر گرفته و از طرف دیگر تبلیغات چندان خوبی را هم برای این محصول نداشته، پس عملا این خودرو ارزش سرمایه گذاری ندارد و بازار خرید فروش آن نسبت به تی ۹ چندان جذاب و داغ نیست.

خدمات پس از فروش ضعیف

در بحث خدمات پس از فروش معمولا دو پارامتر در نظر گرفته می شود. اول کیفیت خدمات و دوم گستردگی شبکه خدمات پس از فروش. در مورد ایران خودرو دیزل تقریبا هر دو پارامتر ضعیف هستند. کیفیت خدمات که به گفته مشتریان چندان قابل قبول نیست. از طرف دیگر شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل هم گستردگی لازم را ندارد. برای مثال شما در پایتخت کشور یعنی تهران هم با خدمات پس از فروش این خودرو مشکل خواهی داشت چراکه نمایندگی های ایران خودرو دیزل موقعیت مکانی خوبی ندارند و مخصوص خودروهای کار و تجاری مثل کامیون طراحی و مکان یابی شده اند.

اما فوتون یکی از نشان های کار و تجاری قدرتمند چینی است. این نشان هم در رده کشنده و کامیون قدرتمند است و هم در رده اتوبوس ها حرف برای گفتن دارد. حتی به عقیده بسیاری از کارشناسان پیکاپ های فوتون عملکرد بسیار خوبی نسبت به باقی چینی ها دارند. اما در مورد پیکاپ فوتون اتوماتیک، ضعفی متوجه نشان مادر نیست و تمام مشکل ها به عرضه کننده و ارائه دهنده خدمات یعنی ایران خودرو دیزل برمی گردد.

نوشته چرا پیکاپ ایران خودرو دیزل ارزش خرید ندارد؟ اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir