Wp Header Logo 9.png

در بحث واردات نیز عدم تامین ارز باعث شده است تعداد بسیار کمی خودرو وارد شود. در همین زمینه منوچهر منطقی، معاون سابق وزیر صمت به بیان‌نظرات خود پرداخت.

وضعیت تولید را چگونه می‌بینید؟ آیا شرایط برای تولید طی سال‌های اخیر فراهم بوده است؟

مسائل مربوط به خودروسازی بیشتر به امور مدیریتی مجموعه مثل فرآیند تولید، تامین، بازاریابی و تحویل محصول برمی‌گردد. خودروساز برای تولید خودرو به تامین ارز نیاز دارد که متاسفانه این تامین ارز در دو سال گذشته خیلی دچار فراز و فرود شده است. تاخیر در تامین ارز باعث می‌شود خودروساز نتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند.

چند درصد مشکلات خارج از توان خودروسازان است؟

درحال‌حاضر ۵۰درصد مشکلات صنعت خودرو کشور به عوامل بالادستی و ۵۰ رصد به عوامل داخلی خودروساز مربوط است. اگر خودروساز مسائل و مشکلات داخلی خود را رفع کند این کار باعث می‌شود عوامل بالادستی تمایل بیشتری به حل و فصل مشکلات در این حوزه داشته باشند. مشکلات مربوط به خودروسازی شامل دو بخش است بخشی مربوط به خود خودروساز بوده و بخش دیگر مربوط به مجموعه عواملی است که خیلی خودروساز در آن دخالت ندارد.

روند واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نخست اینکه قبل از واردات خودرو خدمات پس از فروش خودرو باید در داخل مستقر شود که متاسفانه بعضی وقت‌ها به دلیل عجله‌ای که سیاستگزار برای واردات خودرو دارد از این قاعده غفلت می‌کند. انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده یعنی کسی بخواهد خودرو وارد کند در قبال واردات باید فناوری خودرو را هم انجام دهد. متاسفانه این بند از قانون ساماندهی خودرو یا رعایت نمی‌شود یا برخی به دنبال کمرنگ کردن این بند قانونی هستند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir