تعیین خط فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴
لاندو نوریس توانست چهارمین پول پوزیشن فصل خود و دومین پول پوزیشن متوالی را در فرمول ایتالیا ۲۰۲۴ به دست آورد.
همچنین، اسکار پیاستری، همتیمی او در مکلارن، در جایگاه دوم قرار گرفت تا مکلارنها خط اول استارت را بهطور کامل از آن خود کنند.
جورج راسل از تیم مرسدس سوم شد و مکس ورشتپن، رهبر فعلی مسابقات قهرمانی، تنها به رتبه هفتم رضایت داد.
در ابتدای بخش اول تعیین خط (Q1)، چارلز لکلرک از تیم فراری با زمان ۱:۲۰.۰۷۴ صدرنشین شد. پس از او، مکس ورستپن با زمان ۱:۲۰.۲۲۶ در رده دوم قرار گرفت، اما لاندو نوریس با زمان ۱:۱۹.۹۱۱ جایگاه اول را از آن خود کرد. در همین حال، سرجیو پرز از تیم ردبول در جایگاه نوزدهم قرار داشت و به یک دور آخر قدرتمند نیاز داشت. پرز موفق شد با ثبت زمان ۱:۲۰.۵۹۸ به رتبه نهم صعود کند و از بخش اول عبور کند.
در پایان Q1، نوریس در جایگاه اول قرار گرفت و لکلرک و پیاستری در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند. کارلوس ساینز از تیم فراری چهارم شد و پس از او راسل و ورستپن قرار گرفتند. در این مرحله یوکی سونودا از تیم آلفا تائوری، لنس استرول از استون مارتین، فرانکو کولاپینتو از ویلیامز، و دو راننده تیم سائوبر یعنی والتری بوتاس و ژو گوانیو حذف شدند.
در شروع بخش دوم تعیین خط (Q2)، لکلرک دوباره با زمان ۱:۲۰.۲۹۶ پیشتاز شد و همتیمیاش ساینز با فاصله کمی در رده دوم قرار گرفت. ورستپن که لاستیکهای نو به ماشین خود اضافه کرده بود، موفق شد از هر دو فراری عبور کند و با زمان ۱:۱۹.۸۷۴ در جایگاه اول قرار گیرد. اما نوریس با ثبت زمان ۱:۱۹.۷۲۷ از ورستپن پیشی گرفت و پیاستری نیز با فاصله کمتری نسبت به او در جایگاه دوم قرار گرفت. لوییس همیلتون نیز با ثبت زمان ۱:۱۹.۶۴۱ از همه پیشی گرفت.
در دورهای پایانی Q2، ورستپن با زمان ۱:۱۹.۶۶۲ به رتبه دوم صعود کرد و همیلتون که به نظر میرسید در حال آزمایش بود، از دور نهایی خود صرفنظر کرد. نوریس و ساینز نیز تصمیم گرفتند در لحظات آخر دور نهایی شرکت نکنند و به ترتیب در رتبههای سوم و چهارم قرار گرفتند.
در Q3، نوریس و پیاستری دوباره در صدر قرار گرفتند. نوریس با زمان ۱:۱۹.۴۰۱ پول پوزیشن موقت را کسب کرد و پیاستری با فاصله ۰.۰۳۵ ثانیهای در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از آنها، راسل و همیلتون در ردههای سوم و چهارم قرار گرفتند و ساینز و لکلرک نیز در ردههای پنجم و ششم قرار گرفتند. ورستپن و پرز، هر دو با مشکلاتی در کنترل لاستیکها مواجه بودند و در نهایت ورستپن به رتبه هفتم و پرز به رتبه هشتم بسنده کردند.
در دور نهایی Q3، نوریس با بهبود زمان خود به ۱:۱۹.۳۲۷ پول پوزیشن را قطعی کرد و پیاستری با اختلاف ۰.۰۰۴ ثانیهای در جایگاه دوم قرار گرفت. لکلرک چهارم شد و پس از او همیلتون، ورستپن، پرز، و آلکس آلبون در جایگاههای بعدی قرار گرفتند. نیکو هالکنبرگ از تیم هاس نیز رده دهم را به خود اختصاص داد.
تمرین سوم فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴
لوئیس همیلتون، راننده تیم مرسدس، در آخرین تمرین مسابقه فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴ سریعترین دور را زد و جایگاه اول را از آن خود کرد. همتیمی او، جورج راسل هم در جایگاه دوم قرار گرفت و نشان داد که تیم مرسدس عملکرد بسیار خوبی دارد.
در این تمرین، رانندههای مختلفی سعی کردند با انتخاب لاستیکهای متفاوت و تنظیمات مختلف ماشین، بهترین زمان را ثبت کنند. اما در نهایت این همیلتون بود که توانست به این موفقیت برسد.
بعد از همیلتون و راسل، شارل لکلرک از تیم فراری در جایگاه سوم قرار گرفت.
در پایان این تمرین، یک مشکل فنی برای ماشین کوین ماگنوسن از تیم هاس پیش آمد و او مجبور شد ماشینش را در پیست متوقف کند.
تمرین دوم فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴
در دومین تمرین فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴، لوئیس همیلتون، راننده باسابقه تیم مرسدس، سریعترین دور پیست را ثبت کرد. این یعنی همیلتون با ماشینش هماهنگی خوبی پیدا کرده و برای مسابقه اصلی آمادگی کامل دارد.
اما تمرین امروز بدون حادثه نبود. کوین ماگنوسن، راننده تیم هاس، در میانه تمرین کنترل ماشینش را از دست داد و با دیوار برخورد کرد. به همین دلیل تمرین برای مدتی متوقف شد تا پیست برای ادامه مسابقه آماده شود.
همتیمیهای لاندو نوریس در مکلارن نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند و در ردههای بالای جدول قرار گرفتند.
هر دو راننده فراری، چارلز لکلرک و کارلوس ساینز، سرعت بالایی را نشان دادند و رقبای جدی برای همیلتون و رانندگان دیگر خواهند بود.
مکس ورستاپن، قهرمان جهان، در این تمرین نتوانست بهترین عملکرد خود را نشان دهد و کمی عقبتر از رقبا قرار گرفت.
با توجه به نتایج این تمرین، انتظار میرود مسابقه اصلی فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴ بسیار جذاب و دیدنی باشد. همه رانندگان برای کسب پیروزی تلاش خواهند کرد و رقابت بسیار نزدیکی را شاهد خواهیم بود.
تمرین اول فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴
در اولین روز تمرینات آزاد فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴، مکس ورشتپن، قهرمان فعلی جهان، سریعترین دور پیست را ثبت کرد و نشان داد که همچنان رقیبی جدی برای سایر رانندگان است. اما این تنها اتفاق مهم روز نبود.
آندره کیمی آنتونلی، راننده جوانی که گفته میشود قرار است جایگزین لوئیس همیلتون در تیم مرسدس شود، در اولین حضور خود در یک گرند پری فرمول یک، با تصادف مواجه شد. او در پیچ پارابولیکا کنترل ماشین خود را از دست داد و به دیوار برخورد کرد. خوشبختانه او آسیبی ندید اما این حادثه باعث شد که تمرین برای مدتی متوقف شود.
لاندو نوریس از تیم مکلارن و چارلز لکلرک از فراری نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند و در ردههای بالای جدول قرار گرفتند. کارلوس ساینز همتیمی لکلرک در فراری، مقام چهارم را کسب کرد. جورج راسل، همتیمی سابق آنتونلی در مرسدس، نیز در جمع ۱۰ راننده برتر قرار گرفت.
با این نتایج، رقابت برای کسب پیروزی در گرند پری ایتالیا بسیار نزدیک و هیجانانگیز پیشبینی میشود.
جدول نتایج تمرین اول فرمول یک ایتالیا ۲۰۲۴
رده | راننده | تیم | زمان | فاصله | تعداد دور | سرعت متوسط (km/h) |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | مکس ورشتاپن | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۲۱.۶۷۶ | ۰.۰۰۰ | ۱۸ | ۲۵۵.۳۳۵ |
۲ | چارلز لکلرک | فراری | ۱:۲۱.۹۰۴ | ۰.۲۲۸ | ۲۳ | ۲۵۴.۶۲۴ |
۳ | لاندو نوریس | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۱.۹۱۷ | ۰.۲۴۱ | ۲۵ | ۲۵۴.۵۸۴ |
۴ | کارلوس ساینز | فراری | ۱:۲۲.۱۲۶ | ۰.۴۵۰ | ۲۳ | ۲۵۳.۹۳۶ |
۵ | والتری بوتاس | سائوبر/فراری | ۱:۲۲.۱۲۷ | ۰.۴۵۱ | ۲۱ | ۲۵۳.۹۳۳ |
۶ | اسکار پیستری | مکلارن/مرسدس | ۱:۲۲.۱۹۹ | ۰.۵۲۳ | ۲۳ | ۲۵۳.۷۱۱ |
۷ | لوئیس همیلتون | مرسدس | ۱:۲۲.۲۱۴ | ۰.۵۳۸ | ۲۳ | ۲۵۳.۶۶۴ |
۸ | الکساندر آلبون | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۲.۲۲۰ | ۰.۵۴۴ | ۲۴ | ۲۵۳.۶۴۶ |
۹ | سرجیو پرز | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۲۲.۳۱۱ | ۰.۶۳۵ | ۲۰ | ۲۵۳.۳۶۵ |
۱۰ | فرناندو آلونسو | استون مارتین/مرسدس | ۱:۲۲.۳۱۵ | ۰.۶۳۹ | ۱۸ | ۲۵۳.۳۵۳ |
۱۱ | کوین مگنوسن | هاس/فراری | ۱:۲۲.۵۷۲ | ۰.۸۹۶ | ۲۱ | ۲۵۲.۵۶۵ |
۱۲ | دنیل ریکاردو | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۲۲.۶۰۵ | ۰.۹۲۹ | ۲۱ | ۲۵۲.۴۶۰ |
۱۳ | یوکی سونودا | ردبول/هوندا RBPT | ۱:۲۲.۷۱۴ | ۱.۰۳۸ | ۲۳ | ۲۵۲.۱۳۱ |
۱۴ | پییر گسلی | آلپین/رنو | ۱:۲۲.۷۶۳ | ۱.۰۸۷ | ۲۱ | ۲۵۱.۹۸۲ |
۱۵ | ژو گوانیو | سائوبر/فراری | ۱:۲۲.۸۵۴ | ۱.۱۷۸ | ۲۱ | ۲۵۱.۷۰۵ |
۱۶ | لنس استرول | استون مارتین/مرسدس | ۱:۲۲.۸۶۴ | ۱.۱۸۸ | ۲۱ | ۲۵۱.۶۷۵ |
۱۷ | فرانکو کولاپینتو | ویلیامز/مرسدس | ۱:۲۲.۸۸۰ | ۱.۲۰۴ | ۲۳ | ۲۵۱.۶۲۶ |
۱۸ | استبان اکون | آلپین/رنو | ۱:۲۲.۸۸۰ | ۱.۲۰۴ | ۲۰ | ۲۵۱.۶۲۶ |
۱۹ | نیکو هالکنبرگ | هاس/فراری | ۱:۲۳.۱۵۷ | ۱.۴۸۱ | ۲۳ | ۲۵۰.۷۸۸ |
۲۰ | آندریا کیمی آنتونلی | مرسدس | ۱:۲۳.۹۵۵ | ۲.۲۷۹ | ۵ | ۲۴۸.۴۰۴ |
source