Wp Header Logo 74.png


منتشر شده در 13 شهریور 1403 ساعت 10:00


بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

موتورسیکلت ب ام و R12 NineT بر پایه موفقیت مدل اولیه NineT ساخته شده و دارای شاسی جدید، فناوری‌های پیشرفته‌تر و جذابیت به‌روز شده‌ای است که تلفیقی از سبک قدیمی و مدرن را به نمایش می‌گذارد.

بررسی طراحی

رویکرد مدرن و نوآورانه BMW در مدل‌های پرفروشی مانند GS به خوبی جواب داده، اما این برند گهگاهی از جذابیت نوستالژیک موتورسیکلت‌های قدیمی خود نیز بهره می‌برد. مدل اولیه NineT توانست با ترکیب انجین دوقلوی باکسر نیکد، ظاهر کلاسیک، فناوری مدرن و تشویق صاحبان به شخصی‌سازی، این جذابیت را به خوبی به نمایش بگذارد. R12 NineT که به مناسبت صدمین سالگرد BMW تولید شده، در کنار مدل ارزان‌تر و شبه کروزری R12 قرار می‌گیرد. اما آیا این مدل بالاتر ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد؟

بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

شرکت BMW با تکیه بر اصول فلسفه «اگر خراب نیست، تعمیرش نکن» ریسک کرده و ممکن است این سؤال پیش بیاید که در این تکامل از NineT اصلی به نسخه R12، چه چیز جدیدی واقعاً وجود دارد. به نظر می‌رسد انجین باکسر نیمه خنک‌ شونده با هوا همچنان آشناست و همان ظرفیت ۱۱۷۰ سی‌سی قبلی را حفظ کرده و همچنان در ظاهر و تجربه سواری نقش برجسته‌ای دارد. از نظر ظاهری، ما همان ترکیب دو شاخ تلسکوپی وارونه، سیستم Paralever و تلفیق آشنای سبک قدیمی بر پایه‌های مدرن یا رترو را داریم. البته شاسی فولادی لوله‌ای کاملاً جدید و یکپارچه شده و فناوری‌های بیشتری نیز در پشت صحنه به کار رفته است.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

بررسی وضعیت سواری

با طول زیاد محور چرخ‌ها، R12 NineT به اندازه کافی جادار احساس می‌شود، هرچند ارتفاع صندلی کمتر از ۷۹۵ میلی‌متر اعلام شده به نظر می‌رسد و حس می‌کنید که بیشتر داخل موتورسیکلت نشسته‌اید تا «روی» آن، که شاید با توجه به شمایل اسپرت‌تر از R12 انتظار داشته باشید.
وضعیت سواری راحت است، با دسته‌های عریض و حالت نسبتاً عمودی.
برای رانندگان قد بلند ممکن است پاها در سفرهای طولانی‌تر کمی تحت فشار قرار بگیرند، اما اگر جای پای قرار گرفته پایین‌تر بود، شاید در شرایط رانندگی پرشتاب به زمین بخورید. به طور کلی، شاید انتظار داشتیم R12 NineT وضعیت سواری تهاجمی‌ تری داشته باشد که شاید این ویژگی هم با گسترش مدل‌ها در آینده اضافه شود.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

بررسی عملکرد و ترمز

به‌روزرسانی‌ های استاندارد Euro5+ برای پیشرانه، قدرت آن را تا حدودی کاهش داده است، بنابراین توان خروجی نسبت به NineT اصلی اندکی کمتر است و اکنون موتور باکسر ۱۰۹ اسب بخار و ۱۱۵ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند.
این انجین همچنان از نمونه دو سیلندر ۱۲۰۰ سی‌سی Triumph ‘Modern Classic’ یا Kawasaki Z900 RS قوی‌تر است. همچنین می‌توانید R12 NineT را با لایسنس A2 تهیه کنید که گزینه‌ای خوشایند برای موتورسواران تازه‌کار است، اما به هر حال توان آن به ۹۵ اسب بخار و ۹۸ نیوتن‌ متر محدود می‌شود.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

به هر ترتیب، موتور باکسر با صدای خاص خود و لرزش مشخصی که در فریم ایجاد می‌کند، از سنت‌های BMW پیروی می‌نماید. اگرچه صدای موتور در حرکت مقداری کمتر است، اما همچنان قدرت کافی در دورهای پایین وجود دارد، تا حدی که حالت تهاجمی‌ تر دریچه گاز الکترونیکی (ride-by-wire) کمی مصنوعی به نظر می‌رسد و حالت نرم‌تر موسوم به «باران» در سواری‌های عادی مورد علاقه ما است.
وزن ۲۲۰ کیلوگرمی موتورسیکلت به طور واضح احساس می‌شود و اگرچه در ابتدا با شور و شوق حرکت می‌کند، اما این وزن در سرعت‌های بالا باعث کاهش عملکرد می‌شود. اما بدون یک محافظ و شلگیر، سرعت بالا در چنین موتورسیکلتی عملاً غیرضروری است.

گیربکس سریع به صورت استاندارد ارائه می‌شود که در سرعت‌های بالا عملکرد خوبی دارد، اما در سرعت‌های پایین کمی سخت عمل می‌کند. حس ترمز ناشی از طریق اهرم ترمز زیبا و دیسک‌های جلویی و کالیپر های Brembo قوی به نظر می‌رسد، اما قدرت ترمز زمانی که باید وزن این فلز آلمانی را در پیچهای تنگ مهار کنید، مورد تحسین قرار می‌گیرد.

بررسی سواری و هندلینگ

کمک‌ فرمان استاندارد در سرعت‌های پایین کمی نیاز به عادت دارد و ممکن است در تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها حس کنید که با موتورسیکلت مبارزه می‌کنید. اما با افزایش سرعت، احساس پایداری بی‌نظیری را تجربه می‌کنید. اگرچه R12 NineT همیشه حس سنگینی دارد، اما در عین حال حالت بازیگوشی نیز در طبیعت آن وجود دارد که شما را تشویق به مانورهای بیشتر خواهد کرد. اینها همه بخشی از ترفند است، زیرا شاسی، سیستم تعلیق و تنظیمات کلی کاملاً مدرن هستند. دو شاخ‌ های قابل تنظیم Marzocchi در جلو کمی خشک هستند و حمایت‌های قابل اعتمادی در هنگام بارگذاری شاسی و برخورد با برآمدگی‌های میان پیچ ارائه می‌دهند. سیستم Paralever در عقب نیز (با تنظیم هیدرولیکی پیش‌ بارگذاری از راه دور) حس نرمی و پایداری مناسبی دارد.

دوام و قابلیت اطمینان

اگر این مقدار پول برای داشتن یک BMW پر زرق و برق پرداخت کرده‌اید، انتظار دارید که قابل اعتماد باشد و این واقعیت که R12 NineT از نسخه اثبات‌شده موتور باکسر و نه مدل جدید R1300 GS استفاده می‌کند، حداقل باید کمی اعتماد به نفس القا کند. با این حال، گاهی اوقات پیغام‌های خطایی روی صفحه کوچک نمایش داده می‌شد که به نظر می‌رسید به سیستم استارت بدون کلید مربوط باشد. این مسئله هرگز ما را از حرکت باز نداشت، اما اگر مشکل تشدید شود، می‌تواند آزاردهنده باشد.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

لیست تجهیزات

به صورت استاندارد، R12 NineT با چرخ‌های ریخته‌ گری، دو نشانگر آنالوگ، فریم مشکی، آینه‌های معمولی و صندلی دو نفره ارائه می‌شود. استارت بدون کلید، گیربکس سریع، گرمکن دستگیره‌ها و کروز کنترل نیز شامل تجهیزات آن می‌شوند. تنها رنگ استاندارد برای مخزن، سیاه و نقره‌ای است و رنگ سبز مخزن ۳۰۰ دلار به قیمت اضافه می‌کند. چرخ‌های سیمی نیز حدود ۷۰۰ دلار اضافی نیاز دارند، نمایشگر دیجیتال مینیمالیستی هم ۱۵۰ دلار دیگر هزینه دارد، و سیستم Connected Ride Control برای استفاده از تلفن جهت مسیریابی هم ۴۰۰ دلار به قیمت اضافه می‌کند.

جمع بندی

با این قیمت، R12 NineT یک محصول لوکس است و فستیوال گسترده از سنت‌های گذشته و حال BMW که عاشقان واقعی این برند از آن لذت خواهند برد. این موتور کاملا شیک، با شخصیت و لذت‌بخش برای سواری است و با استانداردی بسیار بالا ساخته شده است که حس کیفیت و توجه به جزئیاتی که انتظار دارید را ارائه می‌دهد.

البته این موتورسیکلت بیشتر برای نمایش است و محدود به روزهای تعطیل و روزهای تفریحی می‌شود. اما این کار با چنان شوری انجام شده که نمی‌توانید به آن خرده بگیرید. ترکیب نشانه‌های کلاسیک و رفتار سواری مدرن، آن را به یک ترکیب جذاب تبدیل کرده است ولی قاعدتا خیلی به درد استفاده روزمره نمی‌خورد.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R12 NineT 

source

viraje.ir

توسط viraje.ir