به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازگشت نوسان به بازار خودرو در حالی است که هفته گذشته شاهد تعطیلات پیدرپی بودیم و قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی هفته آرامی را پشت سر گذاشت اما با شروع هفته جدید جهتگیری بازار تغییر کرد و مجدد شاهد بازگشت برخی افتوخیزهای قیمتی و کندی نبض بازار خودرو هستیم.
بازار خودرو کشور طی بیش از یک ماه و نیم گذشته و پس از مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات ریاستجمهوری، روند نسبتا با ثباتی بهخود گرفت؛ البته در مقاطعی بهدلایلی برخی نوسانات نسبی قیمتی در این بازار رخ داد.
نوسان قیمت در بازار امروز در حالی شکل گرفت که دلار روند آرامی داشت و سایر بازارهای موازی هم تغییر قابل توجهی نداشتند، با این حال خودرو روند مخالف در پیش گرفت. هر چند امروز نتایج قرعه کشی طرح فروش اخیر ایران خودرو منتشر شد و انتظار می رفت بازار را آرام نگه دارد اما ظاهرا خودروهای داخلی و مونتاژی توجهی به این خبر هم نداشتند و باز هم برخی نوسانات قیمتی را تجربه کردند.
بازار خودرو در بیش از یک ماه گذشته شاهد اوج اثرگذاری مجموع اتفاقات رخ داده از انتخابات ریاستجمهوری تا ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده بود اما بازار خودرو به فاصله کوتاهی از این دوره، بار دیگر وارد فاز افزایشی شد و بهای انواع خودرو در نیمه مرداد به اوج رسید. پس از آن و در نیمه دوم مرداد، بازار خودرو وارد فاز کاهشی شد و سرعت افت قیمت بعد از اعلام خبر فروش جدید خودرو بالا رفت. درواقع اعلام خبر طرح فروش بزرگ خودرو سبب کاهش تقاضا در بازار آزاد شد؛ ضمن اینکه اعمال شرط وکالتی کردن حساب با مبلغ ۲۳۰ میلیونتومان نیز به نوعی مانع ورود این سیل نقدینگی بهبازار خودرو شد.
در این میان کارشناسان بازار خودرو حجم بالای نقدینگی و سیاست های غلط قیمت گذاری و عرضه خودرو را عامل وضع موجود بازار خودرو می دانند از نگاه برخی تحلیلگران وضعیت امروز بازار خودرو ناشی از تحریم و تصمیمهای غیر اقتصادی داخلی است. تصمیمهایی که در بحرانیترین شرایط، با تثبیت قیمتها، نقش خودرو در اقتصاد کشور را تغییر داد و باعث هجوم تقاضاهای غیرمصرفی می شود.
سعید موتمنی، فعال بازار خودرو معتقد است که خودرو در ایران همچنان کالایی سرمایهای است، شاهد درستی این گفته هم استقبالی است که از پیشفروش اخیر ایرانخودرو صورت گرفت و سیل عظیم افرادی که سرمایه خود را بلوکه کردند تا شانس خود را در این قرعهکشی بیازمایند.
نتیجه نبود شفافیت افتصادی در رکود بازار خودرو
وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو در عین حال به رکود معاملات در بازار خودرو پرداخت و تاکید کرد: واقعیت این است که در چنین بازاری خریدار هنوز هم بلاتکلیف است زیرا وضعیت اقتصادی کشور شفاف نیست و این امر سبب شده بازار خودرو نیز مانند بسیاری از بازارها رکود مطلق را تجربه کند.
رئیس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه داران خودرو تهران همچنین به نقش واردات خودرو در افت قیمت ها در بازار خودروهای داخلی و برخی تحرکات در این بخش اشاره کرد و گفت: در سال جاری و با افزایش عرضه وارداتی ها در بازار، شاهد تاثیر آنها بر بازار خودروهای خارجی هستیم. با این حال بازار برای رسیدن به تعادل نیاز به عرضه بیشتر چه از محل واردات و چه از محل تولید دارد و همچنان شکاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه چشمگیر است، این شکاف باید به ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.
موتمنی در ادامه در خصوص پیش بینی بازار خودرو در نیمه دوم سال تاکید کرد: در صورتی که سیاستهای فعلی اصلاح و خودرو از گروه کالای سرمایهای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود شاهد ریزش قیمت در بازار خواهیم بود ضمن این که شمار متقاضیان پیشخرید خودرو از میلیونها نفر به صدها نفر کاهش پیدا می کند.
به گفته وی در صورتی که قیمت خودرو در کارخانه و بازار فاصله کمی داشته باشد دیگر نوسانات ارزی هم قیمت خودرو را تغییر نخواهد داد.
آخرین افت و خیزهای قیمتی در بازار خودرو
وی در ادامه به بررسی آخرین وضعیت قیمت در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی پرداخت و با بیان این که هر دو بازار داخلی و مونتاژی در دو روز متوالی دچار افت و خیز قابل توجهی شدهاند، تصریح کرد: بازار محصولات سایپا حاکی از آن است که امروز «اطلس» با افزایش ۵ میلیونی در بازار بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد و افزایش «رانا پلاس» هم به چهار میلیون رسید. از سوی دیگر امروز «شاهینG» هم در بازار کاهشی ۴میلیون تومانی داشت.
در میان خانواده کوییک هم امروز شاهد نوسان قیمت بودیم، به طوریکه «کوییکR دندهای» مدل ۱۴۰۲ در بازار۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورد و «کوییکR اتومات» هم با افزایش سه میلیونی، ۵۳۳ میلیون تومان شد، از سوی دیگر «کوییک دندهایS» هم در بازار ۴۰۹ میلیون قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت. همچنین در بازار امروز «ساینا دندهای S» هم ۴۱۲ میلیون تومان قیمت خورد و کاهشی ۲ میلیونی داشت.
اما در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودروهای «دنا پلاس۶ دنده توربو» در بازار امروز ۹۰۰ میلیون تومان قیمت خورد و بدون تغییر ماند. «پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P» هم در بازار ۸۶۰ میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت. همچنین امروز «هایما S۷پلاس» هم یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومانی ماند. ارزیابیها همچنین نشان میدهد امروز «تارا V۲ اتومات» هم در بازار ۸۹۰ میلیون تومانی قیمت خورد و بدون تغییر بود. اما «رانا پلاس» در بازار ۶۲۷ میلیون تومان قیمت خورد و افزایش ۴ میلیونی تومانی داشت و «پژو پارسLX» مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۸۶۰ میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت.
source