Wp Header Logo 417.png

درخصوص قراردادهای یک‌طرفه خودروسازان و مشکلات آن و عدم تحویل خودرو مندرج در قرارداد به خودروسازان، باید شفاف‌سازی لازم انجام شود. زمانی که کالایی انحصاری می‌شود و تنها چند تولیدکننده و عرضه‌کننده وجود داشته باشد در تمام دنیا اینگونه است که تولید کننده و عرضه کننده دست بالا را می‌گیرند.

چند دهه تولیدکنندگان خودرو داخلی از فضای موجود بدترین استفاده را می‌کنند و موجب نارضایتی اجتماعی شده‌اند. از این به بعد اگر بخواهیم با روش سابق از تولید داخل حمایت کنیم مردم دلسرد شده‌اند و بیان این موضوع روند فعلی تولید خودرو را برای آنها یادآور می‌شود.

مشکلاتی که در زمینه قراردادهای بین مشتریان و خودروسازان رخ می‌دهد ناشی‌از انحصار است. با شکل‌گیری انحصار خودروسازان؛ خودرویی را که متعهد شده‌اند به مشتری تحویل بدهند، تحویل نمی‌دهند.

این نمونه از انحصار را حدودا 6دهه قبل در آلمان شرقی شاهد بودیم درحالی که در آلمان غربی مشتریان هر نوع خودرویی را استفاده می‌کردند.

در هر دوره و در هر کشوری که انحصار شکل بگیرد پس آن بی‌کیفیتی و نارضایتی است.

مجلس حتما به موضوع قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود می‌کند و این مساله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع داده‌ایم و خواستار آن شده‌ایم که فضای موجود را برهم بزند تا تکنولوژی و شرکت‌های چندملیتی در کشور حضور پیدا کنند و فضا برای واردات و تولیدکنندگان خارجی فراهم شود.

البته در مواردی که شاهد مشکل در زمینه قرارداد خرید خودرو باشیم ورود می‌کنیم و در اولین جلسه کمیسیون صنایع و معادن از مدیران خودروسازی دعوت خواهیم کرد تا توضیحات خود را ارائه کنند.

اگر خودروسازی امکان تحویل خودرو درج‌شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی کند؛ نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد و این حداقل حق خریداران است. اگر مورد مصداقی در این زمینه وجود دارد به کمیسیون صنایع و معادن معرفی شود.

بهبود وضعیت بازار انحصاری خودرو یک راه‌حل منطقی دارد و آن باز گذاشتن فضا و کمک به واردات خودرو است چراکه با عرضه خودرو با کیفیت و قیمت‌های مختلف و کنار رفتن دولت از بازار خودرو، قیمت خودرو در بازار آزاد به درستی کشف خواهد شد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir