1 01 Desktop 45

خودروهای کراس اوور این روزها به مدل غالب بازار در سراسر نقاط جهان تبدیل شده‌اند و تولید آنها معمولا با حذف خودروهای سدان همراه شده است. با این حال هنوز هم ماشین‌های سدان مشتریان خود را دارد، به خصوص در کلاس خودروهای اقتصادی. چانگان آلسوین یکی از سدان‌های کوچک و اقتصادی است که در کشورهای آسیایی عرضه می‌شود. خودروسازی فردا این خودرو را با نام FMC 511 (فردا ۵۱۱) به دست مشتریان ایرانی رسانده است. البته به دلیل تعرفه‌ها و هزینه‌ها، خودروهای اقتصادی بعد از ورود به بازار ایران، قیمتی در سطح خودروهای میان‌رده جهان پیدا می‌کنند.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت اقتصادی

– فروش به تعداد محدود

– حذف بعضی آپشن‌ها در نسخه ایران

مشخصات فنی

فردا FMC 511 به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ۱۰۷ اسب بخار و ۱۴۵ نیوتن.متر می‌رسد. گیربکس دوکلاچه ۵ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند. اگرچه ممکن مشخصات فنر فردا FMC 511 در نظر بعضی رانندگان برای خرید ماشین رضایت‌بخش نباشد، اما برای یک ماشین کوچک اقتصادی و رفت و آمد روزمره کافی است.

مزیت اصلی FMC511 مصرف سوخت اقتصادی آن است که طبق اعلام سازنده، در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین نیاز دارد. این عدد از سدان‌های کوچک ملی ساینا S و سهند S کمتر است و با پژو ۲۰۶ و جک J4 در یک رده قرار می‌گیرد.

معمولا در خودروهایی مثل اف ام سی 511 یا از گیربکس دستی استفاده می‌شود، یا از جعبه دنده اتوماتیک معمولی و بهره‌گیری از گیربکس دوکلاچه چندان رایج نیست. گیربکس دوکلاچه تمایل دارد تا ماشین را به سمت جلو هل دهد، که این قضیه می‌تواند برای رانندگان تازه‌کار یا ناآشنا با جعبه دنده DCT کمی چالش‌برانگیز باشد.

همچنیندر سرعت‌های پایین ۵۰ – ۶۰ کیلومتر بر ساعت ممکن است کمی سر و صدا و لرزش را پشت فرمان فردا ۵۱۱ حس کنید. با این حال، اگر قلق رانندگی با FMC 511 دستتان بیاید، سواری نرم و راحتی را تجربه می‌کنید.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۳۹۰ میلی‌متر
عرض ۱۷۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۵۳۵ میلی‌متر
وزن خالص ۱۰۹۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۹۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۰ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

نسل‌های اول و دوم فردا ۵۱۱ از روی مزدا ۳ کپی شده بود، اما در نسل سوم طراحان از محصولات مزدا فاصله گرفته‌اند و به جای آن نیم‌نگاهی به ماشین‌های تویوتا و لکسوس داشته‌اند. این تغییر سبک در طراحی ظاهری مشهود است، چرا که حالا با خودرویی شیک‌تر از قبل مواجهیم. البته این شیک بودن را با توجه به کلاس اقتصادی خودرو در نظر بگیرید. اما از آنجایی که FMC 511 در سال ۲۰۱۷ به بازار آمده، ظاهر آن کمی حس و حال قدیمی به خود گرفته است و المانی از سبک مدرن طراحی در آن دیده نمی‌شود.

جلوپنجره بزرگ با نوارهای عمودی که بدون فاصله به چراغ‌های جلو چسبیده و همچنین حالت سپر، یادآور محصولات لکسوس است. در نمای جانبی طراحان تلاش کرده‌اند با خطوط روی بدنه، حالتی پویا به سدان کوچک چانگان بدهند. در قسمت عقب FMC 511 نیز با خودرویی روبه‌روییم که سعی دارد خودش را در یک کلاس بالاتر از نظر قیمت نشان دهد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی FMC 511 کمی از سبک معمول خودروهای اقتصادی فاصله دارد و چندان ساده و یکنواخت نیست. اگرچه با توجه به اینکه فردا FMC 511 سال ۲۰۱۷ معرفی شده است، خیلی مدرن هم به نظر نمی‌رسد.

کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین همان‌طوری است که از یک خودرو ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی و میان‌رده در بازار ایران انتظار می‌رود. این کیفیت نه‌چندان بالای متریال وقتی فرمان را در دست می‌گیرید، احساس می‌شود.

صندلی‌ها خیلی بزرگ نیستند، اما تا حدودی بدن سرنشینان را در خود جای می‌دهند. بدین ترتیب علاوه بر راننده و سرنشین جلو، ۲ نفر نیز می‌توانند به راحتی در ردیف عقب سوار شوند.

صندوق عقب اف ام سی 511 می‌تواند ۳۹۰ لیتر بار را در خود جای دهد که برای یک سدان کوچک مناسب و قابل قبول است.

آپشن ها و امکانات

سطح آپشن‌های FMC 511 پایین است، به طوری که در این بخش هم‌رده خودروهای ملی سهند و اطلس قرار می‌گیرد، در صورتی که فاصله قیمتی زیادی با ماشین‌های ایرانی دارد.

کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور و دوربین عقب، ترمز کمکی، اتولایت و دی لایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و سانروف از امکانات نسخه مونتاژی چانگان آلسوین در ایران است.

این خودرو در بازارهای دیگر کشور مثل روسیه و پاکستان به کروز کنترل و دوربین جانبی مجهز است که فردا موتورز آنها از فهرست آپشن‌های نسخه مونتاژی حذف کرده است.

قیمت FMC 511 (فردا ۵۱۱) در بازار

فردا ۵۱۱ یک خودرو اقتصادی و ارزان‌قیمت، البته در بازارهای جهانی است که نسبت به کلاس خود طراحی ظاهری، کابین و مشخصات فنی قابل قبولی دارد. هر چند خرید خودرو فردا در ایران از همه رقبای داخلی و خارجی بیشتر آب می‌خورد. جالب اینجاست که با توجه به قیمت بالاتر، FMC 511 آپشن‌های هم‌سطح و حتی کمتری از جک J4، سهند G، شاهین پلاس و تارا LX دارد.

سری اولین خودرو به مدت و تعداد محدودی در سال ۱۴۰۰ عرضه شد، اما فروش فردا موتورز دوباره خرید ماشین را باز هم به تعداد محدود در تابستان ۱۴۰۳ امکان‌پذیر کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

viraje.ir

توسط viraje.ir