رضایت شغلی یک فاکتور مهم در عملکرد کارکنان است. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد و چیزی فراتر از انجام وظایف روزانه و تعامل با مدیران مجموعه است. وقتی کارکنان یک مجموعه احساس کنند که در شغل خود موقعیت مناسبی دارند، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و احتمالا مدت طولانی تری در شرکت مشغول به فعالیت می مانند. به همین دلیل است که اندازه گیری رضایت شغلی افراد برای یک کسب و کار حائز اهمیت است.
رضایت شغلی چیست؟
رضایت شغلی توضیح می دهد که یک کارمند چقدر خودانگیخته، امیدوار و از شغل خود راضی است. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که کارمندان احساس کنند شغل ثابتی دارند، می توانند در حرفه خود رشد کنند و تعادل میان زندگی شخصی و کار در روتین روزانه شان برقرار است. این بدین معناست که کارمند در محل کار خود خوشحال است؛ زیرا شغل او با استاندارد های فردی اش تطابق دارد.
محیط، نگرش و کیفیت کاری ای که یک شرکت به کارمندان خود ارائه می دهد، بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر می گذارد. ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که رضایت شغلی کارمندان قابل اندازه گیری نیست؛ اما روش های تحقیقی خاصی برای این کار طرح ریزی شده است.
اطمینان اینکه کارمندان از شغل خود رضایت داشته باشند، برای هر سازمان، امری ضروری است؛ زیرا رضایت شغلی یک عامل تعیین کننده در بهره وری کلی شرکت است. این موضوع انرژی مثبت، خلاقیت و انگیزه افراد برای موفقیت را افزایش می دهد.
از عوامل موثر در رضایت شغلی افراد می توان به نگرش گروه همکاران، رویکرد مدیران و روابطی که افراد مدیران مستقیم خود دارند، اشاره کرد. علاوه بر این، انتظارات افراد و استاندارد های شغلی و رفاهی آن ها نیز در این امر تاثیر گذار است.
رضایت شغلی به چه عواملی بستگی دارد؟
عوامل رضایت شغلی بسیار گسترده هستند؛ اما این موارد معمولا در میان افراد یکسان است:
- عوامل شخصی: مواردی مثل جنسیت فرد، سطح تحصیلات، سن، وضعیت تاهل، سابقه خانوادگی، پیشینیه اجتماعی و اقتصادی و… در میزان رضایتمندی موثر اند.
- عوامل ذاتی شغل: تحقیقات نشان داده اند که در نظر داشتن ویژگی های ذاتی موقعیت شغلی در انتخاب کارکنان برای آن موقعیت بسیار مهم است. هرچه شخصیت فرد سازگاری بیشتری با ویژگی های مورد نیاز برای موقعیت شغلی اش داشته باشد، در آینده رضایت شغلی او نیز بیشتر خواهد بود. پس بهتر است از همان نقطه آغاز، فردی را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی را با کار شما داشته باشد.
- عوامل مدیریتی: مدیریت درست و نحوه نظارت بر کارکنان در دیگاه آنان نسبت به سازمان تاثیر می گذارد. درواقع این رویکرد های مدیریتی است که میزان امنیت شغلی، نرخ دستمزد، شانس ترفیع و جا به جایی، مدت زمان کار و حدود وظایف شغلی هر فرد را مشخص می کند و از همین رو در رضایت شغلی افراد تاثیر بسزایی دارد تا حدی که شاید بتوان آن را مهم ترین عامل دانست.
رضایت شغلی چه مولفه هایی دارد؟
برای بالا بردن رضایت شغلی افراد نمی توان دستورالعمل قاطعانه ای ارائه داد؛ زیرا مولفه های این موضوع ممکن است از فردی به فرد دیگر متغییر باشد؛ اما برخی از مولفه ها برای همه افراد یکسان است، مثل:
- دستمزد و مزایا: یکی از مهم ترین مولفه های افزایش رضایت شغلی، میزان دستمزد و مزایای آن شغل است. کارمندانی که حقوق مناسبی دریافت می کنند و می دانند که امکان رشد و پیشرفت در محل کار فعلیشان برای آن ها فراهم است، معمولا پیشنهاد دستمزد بیشتر را از طرف رقبا رد می کنند. شرکت ها برای به دست آوردن چنین کارمندانی باید حقوق و مزایای دقیقی را برای تخصص و تجربه آن ها تعیین کنند.
- امنیت شغلی: داشتن امنیت شغلی باعث می شود که افراد از شرایط خود راضی تر باشند. هیچ کس دوست ندارد، نگران آینده باشد یا نداند که به کدام سمت درحال حرکت است. یکی از بزرگ ترین معضلات شرکت ها جا به جایی بیش از حد کارکنان است. کارمندان به محض پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر، شرکت فعلی خود را ترک می کنند؛ اما این چه دلیلی دارد؟ اصلی ترین عامل این موضوع نداشتن حس تعلق سازمانی است که در بسیاری از موارد از نداشتن احساس امنیت شغلی بر می آید.
- توسعه شغلی: انسان همیشه به دنبال پیشرفت و ترقی است و نمی تواند در یک نقطه متوقف شود؛ این امر در محیط کاری نیز صادق است. صرف کردن سال های ارزشمند زندگی در یک اداره و انجام کاری تکراری و ساده نمی تواند روحیه جاه طلبی انسان را ارضا کند. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که حفظ کارکنان بدون اینکه به پیشرفت شخصی آن ها توجه شود، تقریبا غیرممکن است. سعی کنید که استعداد ها و ترجیحات کارکنان خود را در نظر بگیرید و از آن ها برای پیشبرد اهداف بلندمدت شرکت استفاده کنید، بدین ترتیب هم رضایت شغلی کارکنانتان را تضمین کرده اید و هم از منابع انسانی خود بهترین بهره را خواهید برد.
جمع بندی
رضایت شغلی کارکنان یکی از مهم ترین عوامل در افزایش میزان بهره وری سازمان است. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار موظف اید که با شناخت استعداد ها، نیاز ها و نگرش کارکنان خود به سمت بهبود و ارتقای کیفیت زندگی کاری آن ها قدم بردارید. ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که چه عوامل و مولفه هایی بر رضایت شغلی افراد تاثیر می گذارند و چگونه می توان با استفاده از این عوامل در جهت تامین اهداف بلندمت شرکت حرکت کرد.
source