1 01 Desktop 55

رنو مگان به‌عنوان یک خودرو جمع و جور شهری از سال ۱۹۹۵ به سبد محصولات شرکت فرانسوی رنو راه پیدا کرد. تولید نسل اول آن تا ۷ سال بعد تداوم یافت تا این که  نسل دوم ماشین مگان در قالب بدنه‎ هاچبک و سدان از سال ۲۰۰۲ وارد خطوط تولید شرکت رنو شد.

نسل دوم مگان با مدل‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ به صورت وارداتی مهمان جاده‌های ایران شد که در بین آن‌ها علاوه بر نمونه‌های سدان، نسخه‌های کروک (ماشین بهتاش فریبا در سریال پایتخت شش) و هاچبک نیز به‌صورت محدود حضور داشتند.

پس از استقبال مناسب مشتریان ایرانی از نمونه‌های سدان وارداتی، یک قرارداد همکاری میان دو شرکت رنو و پارس خودرو برای مونتاژ مدل سدان این خودرو در سال ۱۳۸۷ منعقد شد؛ به موجب این شراکت، تولید رنو مگان سدان با پیشرانه ۱.۶ لیتری در ایران کلید خورد؛ از سال ۱۳۸۸ نیز رنو مگان با موتور ۲ لیتری وارد خط تولید پارس خودرو شد و مدتی بعد به دست مشتریان ایرانی رسید. مدل‌های مونتاژی خودرو مگان از نظر مشخصات فنی و همین‌طور آپشن‌ها و امکانات با هم تفاوت دارند. تولید رنو مگان تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت و بعد از آن از خط تولید گروه خودروسازی سایپا حذف شد.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا

+ کابین جادار

+ قطعات مشترک با تندر۹۰

+ سواری نرم

– هزینه نگهداری کمی بالا

– گیربکس قدیمی

مشخصات فنی

ماشین رنو مگان با دو نوع موتور بنزینی ۱.۶ و ۲ لیتری راهی بازار ایران شده است. پیشرانه ۱.۶ لیتری که نیرویی معادل ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند، با موتور پارس تندر یکسان است و توان آن به واسطه یک گیربکس دستی ۵ سرعته به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد رنو مگان ۱۶۰۰ معادل ۱۰.۹ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۱۹۲ کیلومتر برساعت می‌رسد. همچنین مصرف سوخت ماشین مگان با موتور ۱.۶ لیتری در سیکل ترکیبی برابر ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

از طرف دیگر پیشرانه ۲ لیتری رنو مگان خروجی مطلوب‌تری را در اختیار راننده قرار می‌دهد و توانایی ایجاد ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۱ نیوتن متر گشتاور را دارد. این میزان نیرو به وسیله جعبه‌ دنده اتوماتیک ۴ به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. شتاب صفر تا صد رنو مگان ۲۰۰۰ برابر ۹.۴ ثانیه و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن برابر ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ بیشینه سرعت این خودرو هم به ۲۱۰ کیلومتر برساعت خواهد رسید. لازم به ذکر است که رنو مگان کروک نیز از همین پیشرانه ۲ لیتری نیرو دریافت می‌کند.

سواری نرم، شتاب‌گیری نسبتا چالاک و سرزنده، فرمان‌پذیری مناسب و پایداری قابل قبول، از جمله ویژگی‌های اصلی رانندگی با ماشین رنو مگان به شمار می‌روند.

در جدول‌های زیر مشخصات فنی رنو مگان ۲۰۰۰ نوشته شده است.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۹۸ میلی‌متر
عرض ۱۷۷۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۶۸۶ میلی‌متر
وزن خالص ۱۳۸۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۳۴ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

طراحی ظاهری

ماشین مگان جدید

سبک و سیاق طراحی بدنه رنو مگان سدان به‌صورتی حجیم و تقریبا غیرعضلانی صورت پذیرفته است؛ در نمای روبرو چراغ‌هایی کشیده با شکل هندسی ساده مشاهده می‌شوند که در امتداد خود دریچه‌های جلوپنجره یکپارچه با سپر را شکل داده و حالتی نسبتا پرخاشگرانه به خود گرفته‌اند؛ اما دریچه بزرگ هوای سپر فرمی شبیه به لبخند را در ذهن تداعی می‌کند که اندکی در تعارض با سگرمه‌های درهم کشیده چراغ‌ها به نظر می‌رسد. در نمای کناری اثری از حجم‌پردازی‌های اغراق‌آمیز مشاهده نمی‌شود اما در عوض و به جهت کاهش شدت سادگی این بخش، یک خط شانه‌ای طول خودرو را درنوردیده و گلگیرها به‌صورت برآمده طراحی شده‌اند. بخش عقب خودرو نیز به چراغ‌های یک‌تکه نسبتا بزرگ و درب صندوق با طراحی ساده اما خوش‌سایز مزین شده است.

از سوی دیگر ماشین رنو مگان کروک که شخصیت بهتاش فریبا در سریال پایتخت۶ از آن استفاده می‌کرد، به جز قسمت جلو، در سایر بخش‌ها از طراحی متفاوت و بسیار جذابتری بهره می‌برد. در نمای جانبی این محصول دیگر اثری از ستون دوم به چشم نمی‌خورد و طراحی زیبای سقف خودرو (در حالت سقف بسته) ظاهری بسیار چشم‌نوازتر را نسبت به نمونه سدان پدید آورده است. در بخش عقب رنو مگان کروک نیز طرح چراغ‌ها، سپر و درب صندوق اسپرت‌تر و خوشایندتر جلوه می‌کنند.

در پایان این بخش می‌توان اظهار کرد که رنو مگان مونتاژ (Renault Mégane) گرچه از نوعی طراحی هماهنگ برخوردار شده اما این سبک طراحی حتی در بازار کم‌تنوع ایران هم دیگر چندان مدرن و جذاب نیست. البته این سخن برای نسخه کروک رنو مگان خیلی مصداق پیدا نمی‌کند؛ چرا که حضور کم‌شمار خودروهای کانورتیبل خوش‌قیمت در بازار ایران سبب شده تا این ماشین روباز فرانسوی همچنان جاذبه‌های بصری خود را در نظر عمده مردم ایران تا حد زیادی حفظ کند.

طراحی داخلی

داخل کابین رنو مگان

با حضور در فضای داخل رنو مگان متوجه سبک طراحی ساده و نه‌چندان دلچسب داشبورد خواهید شد؛ سطح کیفی متریال کابین نیز گرچه خیلی بالا نیست، اما مشابه رقبا برآورد می‌شود؛ طراحی تقریبا قدیمی غربیلک فرمان هم در قیاس با محصولات امروزی تا حدودی ذوق بیننده را می‌زند. دو مورد نسبتا منحصر به فرد در کابین رنو مگان به چشم می‌خورد که شامل ظاهر متفاوت اهرم ترمز دستی و نیز محل قرارگیری دکمه‌های بالابرنده شیشه ماشین بر روی قسمت دستگیره پنل درها است.

در مورد کابین رنو مگان کروک نیز باید بدانید که طراحی داشبورد تفاوت زیادی با مدل سدان ندارد، اما فضای ردیف عقب آن به کلی دستخوش تغییر شده است. صندلی‌های مگان راحتی خوشایندی را به سرنشینان هدیه می‌دهند؛ همچنین افراد بلندقد با محدودیت فضای سر یا زانوها در هر دو ردیف صندلی‌های نسخه سدان مواجه نخواهند بود. البته ردیف دوم ماشین مگان کروک بسیار محدودتر از مدل سدان است و افراد درشت‌جثه درون آن دچار دردسر خواهند شد.

آپشن ها و امکانات

ماشین رنو مگان مونتاژی در سه تیپ E1 و E2 و ۲۰۰۰ اتوماتیک از برند رنو در کشورمان حضور دارد. نسخه E2 رنو مگان از امکانات بالاتری نظیر شیشه‌بالابر برقی، آینه‌های برقی، مه شکن جلو و صندلی دوتکه عقب نسبت به E1 سود می‌برد. مگان ۲۰۰۰ نسبت به مدل E2 از آپشن‌های بیشتری چون: حسگر باران، ترمز EBD و تهویه اتوماتیک برخوردار شده است.

شاخص‌ترین تجهیزات رفاهی رنو مگان اتوماتیک عبارتند از: اتولایت، حسگر باران، فرمان برقی حساس به سرعت، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع خودکار، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرم‌کن، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ، پرده عقب و جانبی.

همچنین رنو مگان در نسل دوم خود موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که امنیت بالای این محصول را به اثبات می‌رساند. از جمله مهم‌ترین امکانات ایمنی رنو مگان در مدل فول آپشن ۲۰۰۰ اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو عدد کیسه هوا در جلو، و کارت هوشمند. همانطور که به اطلاعتان رسید، واضح است که سطح امکانات ایمنی موجود در رنو مگان چندان رضایت بخش نیست و نمی‌توان امتیاز بالایی را در بحث تجهیزات ایمنی به این محصول اعطا کرد.

در جدول زیر امکانات رنو مگان ۲۰۰۰ به‌عنوان فول‌ترین مدل را مشاهده می‌کنید.

قیمت رنو مگان مونتاژ در بازار

رنو مگان به عنوان یک خودرو تقریبا اقتصادی و نسبتا خوش‌قیمت از نقاط قوتی همچون عملکرد فنی مناسب، کابین جادار (در نمونه سدان)، دوام و کیفیت بالای قطعات موتور و گیربکس، سواری تقریبا آسایش‌بخش‌، ایمنی شایسته و بازار خرید و فروش پررونق سود می‌برد که می‌تواند رضایت اکثر مشتریان این گونه خودروها را فراهم آورد. با این وجود نکات منفی نیز در رنو مگان وجود دارد که از جمله می‌توان به کمبود آپشن‌های رفاهی – ایمنی و ظاهر نه‌چندان مدرن آن اشاره کرد.

حدود یک دهه است که رنو مگان از خط تولید پارس خودرو حذف شده و برای خرید رنو از این مدل باید به بازار دست دوم مراجعه کرد. البته باید به سراغ افرادی بروید که برای خرید خودرو جدید، قصد فروش ماشین خود را دارند. با وجود اینکه عمر رنو مگان دست دوم حداقل به ۱۰ سال می‌رسد، اما قیمت ماشین در حد محصولات صفر کیلومتر سایپا و ایران خودرو نظیر شاهین، دنا پلاس و تارا است. کیا سراتو و مزدا ۳ نیو رقبای هم‌دوره مگان در بازار ایران محسوب می‌شوند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source

viraje.ir

توسط viraje.ir