Wp Header Logo 1055.png

اگر دانشجو هستید و هنوز برنامه شغلی مشخصی ندارید یا حتی تحصیلاتتان به اتمام رسیده اما هنوز مسیر شغلی خود را پیدا نکرده اید این مقاله می تواند برایتان مفید باشد. همچنین در صورتی که یک کارفرما یا مدیر سازمانی تجاری باشید شناختن این مفهوم قطعا برای شما کاربردی خواهد بود. با توجه به اینکه بسیاری از مردم مخصوصا قشر جوان مدام در حال عوض کردن و تغییر و تحول شغلی هستند، انتخاب و طراحی یک مسیر شغلی ایده آل با توجه به شخصیت آن ها می تواند مفید باشد. ما در این نوشته سعی می کنیم که شما در طراحی و انتخاب مسیر شغلی خود موفق باشید.

مسیر شغلی به چه معناست؟

مسیر شغلی

مسیر شغلی همان طور که از اسمش پیداست به طور اختصاصی در مورد مشاغل مرتبط با اهداف فرد هستند. در واقع این مسیر شروع سفر شغلی شما خواهد بود و شامل مجموعه ‌ای از موقعیت‌ها یا نقش ‌هایی است که هر کسی با توجه به اهدافش قصد دارد در طول زندگی شغلی اش دنبال کند. مسیر شغلی شما را قادر می سازد تا با یادگیری مهارت های مختلف فرصت های پیشرفت متفاوت را شناسایی کرده و به دستیابی نسبت به اهداف شما کمک کند. با استفاده از مسیر شغلی می توانید بهترین فرصت کسب و کار را برای خود پیدا کنید. در نتیجه مسیر شغلی نوعی استراتژی منحصر به فرد برای مدیریت استعداد شما است و راه ایده آل شغلی شما را بر اساس مهارت ها و علایق یا حتی اهداف کاری شناسایی می کند.  بنابراین برای داشتن یک مسیر کاری خوب ابتدا استعداد هایتان را شناسایی کنید و با علایقتان تطبیق دهید تا بتوانید شغل مورد نظرتان را راحت تر پیدا کنید.

اهمیت داشتن مسیر شغلی مناسب

مسیر شغلی هر فرد در واقع نقشه راه او در زندگی کاری به حساب می آید. این نقشه، راه پیشرفت شما را برای رسیدن اهدافتان هدایت کرده و فرصت های بسیاری برای پیشرفت و رشد در اختیارتان قرار می دهد. همچنین اعتماد به نفس شما را افزایش داده و کمک می کند تا تمرکز بیشتری بر کار های مد نظرتان داشته باشید. وارد شدن به یک محیط کاری تازه و جدید یا نداشتن حمایت و کمک کافی می ‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب، انزوا و احتمالا با احساس گنگی همراه باشد. بنابراین داشتن یک مسیر شغلی مشخص می تواند اضطراب شما را تا حدود بسیار زیادی کاهش داده و به بهبود روابط اجتماعی تان در محیط کاری کمک کند.

کاربرد مسیر شغلی در سازمان ها

کاربرد مسیر شغلی

همان طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم طراحی مسیر شغلی هم برای افراد کارمند و هم برای کارفرمایان و مدیران سازمان امری حیاتی و لازم است. اگر نسبت به این مفهوم دیدگاهی تجاری داشته باشیم متوجه می شویم که مسیر های ایده آل شغلی، به ما، بینش هایی در ارتباط با مهارت ها و آرزو های درون نیروی کار و کارکنان سازمان ارائه می دهد و می تواند به استخدام نیرو ها کمک کند. در واقع اگر کارکنان بر اساس علایق و استعداد هایشان در سازمان مشغول به کار باشند باعث کاهش استرس کاری و بهبود عملکرد آن ها می شود که در نهایت رضایت کارکنان را به دنبال دارد. توجه داشته باشید که رضایت مشتری ابتدا در گرو رضایت کارکنان است بنابراین نباید از این نکته غافل شد!

مزایای مسیر شغلی برای رهبران سازمان

همان طور که گفته شد مزایای داشتن مسیر شغلی در سازمان ها بسیار است اما ما در ادامه این مقاله به تعدادی از این مزیت ها اشاره می کنیم. مزایای مسیر های شغلی ایده آل عبارت اند از:

هر چه یک کارمند به شغلی که در آن مشغول است علاقه داشته باشد قاعدتا عملکردش بازدهی بهتری خواهد داشت.

  • تعهد کارمندان

تعهد و تعلق سازمانی زمانی به وجود می آیند که کارکنان نسبت به کار خود علاقه داشته باشند. بنابراین مسیر شغلی مناسب در میزان تعهد کارمندان در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • رشد و بهبود عملکرد

اگر کارمندان عملکرد بهتر و بازدهی بیشتری در نتیجه مسیر شغلی مطابق با اهدافشان داشته باشند باعث رشد سازمان خواهند شد.

پس به طور کلی؛ اهمیت دادن به مسیر شغلی کارمندان سود های متعددی خواهد داشت کهک مهم ترین آن ها پیشرفت تجارت و کسب و کار است.

مزایای داشتن مسیر مناسب شغلی برای کارکنان

مزایای مسیر شغلی

همان طور که گفتیم تعیین مسیر شغلی برای مدیران دارای مزایای متعددی است اما به غیر از مفید بودن این مفهوم برای آن ها، مسیر شغلی برای کارمندان یا دانشجویان یا به طور کلی آدم های عادی نیز مزیت هایی دارد که عبارت اند از:

تغییر شغل می تواند از جوانب مختلفی مانند عاطفی، هیجانی و یا مالی استرس زا باشد. کارمندانی که مسیر شغلی مشخصی دارند قطعا احساس امنیت شغلی بیشتری خواهند داشت.

  • افزایش اعتماد به نفس

یک مسیر شغلی خوب به کارمندان اجازه رشد کردن می دهد و علایق آن ها به طور مناسب تشویق می کند و در نتیجه اعتماد به نفس فرد بالا می رود.

بنابراین داشتن یک مسیر مناسب شغلی قطعا به هر کسی که دنبال کار می گردد کمک می کند.

جمع بندی

با توجه به دشواری های پیدا کردن شغل مناسب در جامعه امروز، داشتن مسیر شغلی مشخص و طراحی برنامه مناسب شفلی و کاری می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. سفر کاری شما قطعا دارای فراز و نشیب های متعددی خواهد بود و در این سفر، داشتن برنامه درست شغلی قابلیت هموار کردن راه را برای شما دارد. همچنین علاوه بر این ها مزیت های متعددی برای رهبران سازمان را داراست که شامل بازدهی بیشتر کارکنان و رشد و پیشرفت سازمان می شود. شما با سنجش و ارزیابی علاقه ها و مهارتتان می توانید یک مسیر کاری مناسبی برای خود پیدا کنید و در آن قدم بردارید. ما در این مقاله به تعریف مفهوم مسیر شغلی و کاربرد های آن در کسب و کار پرداختیم تا به اندازه کافی با آن آشنا شوید.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir