Wp Header Logo 1099.png

اگر دوست دارید که اعضای تیم خود را به خوبی سازمان دهی کنید پس این مقاله را از دست ندهید! در صورتی که صاحب یک کسب و کار شخصی هستید، احتمالا باید برایتان جالب باشد که بدانید روانشناسی یکی از علومی است که هر سازمانی به آن نیاز دارد. این علم گسترده با زیر شاخه های متنوع خود سعی در بهتر کردن کیفیت زندگی افراد، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری دارد. ما در این نوشته سعی می کنیم تا به پویایی گروه و انواع گروه در پویایی گروه بپردازیم تا با استفاده از این مقاله بتوانید روند رشدی خوبی در کسب و کارتان داشته باشید.

معنای پویایی گروه

انواع گروه در پویایی گروه

علم روانشناسی به بررسی و تحلیل رفتار انسان ها می پردازد. بنابراین تعجبی ندارد که هر کدام از زیر شاخه های آن نیز در همین محور باشند. روانشناسی اجتماعی، شاخه ای میان جامعه شناسی و روانشناسی است که با پیشرفت تکنولوژی و تغییر نحوه ارتباط افراد مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته شده و به دلیل اهمیت آن تحقیقات زیادی مبنی بر موضوعات آن انجام می گیرد. روانشناسی پویایی گروه نیز یکی از مباحث اصلی این زیر شاخه جذاب است. این علم در واقع تحلیل می ‌کند که گروه ‌ها چطور بر رفتار و دیدگاه اعضای تیم سازمان اثر می‌ گذارند. بنابراین پویایی گروه به تعاملات بین اعضای سازمان و نحوه مدیریت درست آن می پردازد.

 اگر فرایند های درون گروهی اثر بخش باشند و به خوبی مدیریت شوند، می توانند به اهداف سازمانی و فعالیت های برون گروهی کمک زیادی بکنند. شما با شناخت انواع گروه در پویایی گروه می توانید به درستی سازمان خود را مدیریت و رهبری کنید پس به هیچ وجه از این مبحث غافل نشوید!

اهمیت پویایی گروه

اهمیت پویایی گروه

قبل از شناخت انواع گروه در پویایی گروه، بهتر است ابتدا اهمیت این علم را درک کنید. اعضای تیم یک کسب و کار تجاری، سنگ بنای آن سازمان محسوب می شوند و رضایت مشتریان در واقع ریشه در رضایت کارکنان سازمان دارد! مدیران و رهبران زمان زیادی را صرف مدیریت درست گروه‌ ها و اعضای تیم‌ هایشان می ‌کنند تا کسب و کارشان بیشتر از قبل پیشرفت کند. اینکه یک مدیر چقدر می تواند برنامه ریزی موثری داشته باشد و به خوبی از عهده سازماندهی تیم و تامین منابع بر بیاید بستگی دارد که چقدر اعضای تیم خود و ارتباطات آن ها را می شناسد. پویایی گروه دقیقا در همین جا به شما کمک می کند. شما با استفاده از آن می توانید اعضای تیم و فعالیت های گروه خود را به خوبی بشناسید و نحوه ارتباطات این افراد را تحلیل کنید. با بهتر شدن تعاملات درون گروهی، احساس تعلق سازمانی داشته باشند و در نهایت عملکرد بهتری برای سازمان شما خواهند داشت.

انواع گروه در پویایی گروه

اهمیت پویایی گروه

تا به اینجای مقاله به تعریف پویایی گروه و اهمیت آن در سازمان های تجاری پرداختیم، شناخت انواع گروه در پویایی گروه می تواند تا حدود زیادی به شما کمک کند زیرا اعضای گروه بر یکدیگر اثر متقابل می گذارند و هر یک از اعضای تیم بر سایر اعضای گروه تاثیر گذار است. بنابراین انواع گروه در این علم عبارت اند از:

اگر در ارتش خدمت کرده باشید احتمالا با قوانین سخت آن آشنایی دارید! به غیر از آن قاعدتا باید در دوران مدرسه از قوانین آن حسابی اذیت شده باشید. هر کدام از این مثال هایی که نام بردیم در این دسته از انواع گروه قرار می گیرند. در نتیجه گروه های رسمی بر طبق هنجار ها، قوانین و ارزش های منحصر به فردی تشکیل می شوند.

  • گروه های غیر رسمی

این گروه در واقع به نوعی از انواع گروه اشاره دارد که توسط دوستان یا افرادی که دارای علایق مشترکی هستند تشکیل شود. برای مثال گروه های دوستانه که هم سلیقه هستند در این دسته قرار می گیرند.

  • گروه های خودجوش

آیا به کنسرت موسیقی یا سالن ورزشی رفتید؟ در این مکان ها گروه هایی شکل می گیرند که اغلب به طور ناگهانی و بدون هیچ برنامه ریزی قبلی تشکیل می شوند.

این دسته از گروه شامل افرادی می شود که دور هم جمع شده اند تا در یک بازه زمانی مشخص به یک کار مشترک برسند و بعد از رسیدن به هدف، این گروه منحل خواهد شد.

  • گروه های عملکردی

یکی دیگر از انواع گروه در پویایی گروه گروه های عملکردی است. این گروه ‌زمانی تشکیل می گردد که افراد یک گروه برای انجام دادن یک کار مشخص در زمانی نامحدود به هم ملحق می شوند. البته درست برخلاف گروه‌ های کاری، این گروه‌ حتی بعد از رسیدن به اهداف خود نیز همکاری خود را ادامه می دهند و منحل نمی شوند.

جمع بندی

هر کسب و کاری برای حفظ و ارتقای کیفیت عملکرد کارکنان، باید نسبت به علم روانشناسی در این زمینه آشنایی و آگاهی داشته باشد تا بتواند تعاملات افراد را به خوبی تحلیل کرده و مشکلات میان آن ها را حل کند. پویایی گروه همان علمی است که در زمینه علم روانشناسی اجتماعی قرار می گیرد و به ماهیت و تعاملات درون گروهی یک سازمان می پردازد این علم باعث می شود تا کارکنان یا اعضای تیم سازمان احساس تعهد سازمانی نسبت به کار خود داشته باشند. انواع گروه شامل، گروه های رسمی، گروه های غیر رسمی، گروه های خود جوش و یا گروه های کاری و گروه های عملکردی است. که شناخت آن ها می تواند به شما در جهت پیشرفت سازمانتان کمک کند. در نتیجه ما در این مقاله به شناخت انواع گروه در پویایی گروه پرداختیم تا از آن استفاده کنید.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir