Wp Header Logo 1137.png

افراد به طور معمول در طول زندگی خود بار ها شغلشان را تغییر می دهند. این روند ممکن است فقط به تغییر سازمان محدود شود؛ اما در برخی موارد فرد تمایل دارد که به صورت کلی حوزه کاری خود را عوض کند. داده های آماری نشان می دهند که افراد به طور مداوم شغل خود را عوض می کنند. نتیجه مطالعه ای که اخیرا انجام شده حاکی از آن است که یک فرد عادی به طور میانگین در دوره ای سی ساله حدود 11 تجربه شغلی متفاوت در زندگی خود دارد. به عبارت دیگر افراد به شکل متوسط هر 2.5 سال یکبار تغییر شغل می دهند. برای این موضوع نمی توان دلیلی به جز نیاز به پیشرفت شغلی متصور شد. در ادامه به بررسی و توضیح این مفهوم کلیدی می پردازیم.

مفهوم اصلی پیشرفت شغلی چیست؟

پیشرفت شغلی

پیشرفت شغلی به زبان ساده بدین معنی است که فرد در زندگی حرفه ای خود، فرصت ارتقا به یک موقعیت بالاتر را داشته باشد. یعنی بتواند در یک شرکت و سازمان بهتر کار کند یا موقعیت بهتر و مسئولیت بیشتری در نقش و سازمان فعلی خود پیدا کند.

نکته مهم این است که پیشرفت شغلی با توسعه شغلی متفاوت است. توسعه شغلی چیزی بیشتر از داشتن یک موقعیت بهتر را مد نظر قرار می دهد. برای توسعه شغلی شما باید به تجربه اندوزی، آموزش، تحصیلات و مسائلی از این دست نیز توجه کنید. پس می توان گفت توسعه شغلی شامل پیشرفت شغلی نیز می شود؛ اما عکس آن صادق نیست.

با این حال کارفرمایان حرفه ای اهمیت هر دو را به خوبی می دانند و فرصت پیشرفت و توسعه را به طور همزمان برای کارکنانشان فراهم می کنند.

مزایای مالی پیشرفت شغلی

یکی از مزیت های مهم پیشرفت در حوزه کاری و داشتن موقعیت شغلی بهتر، پتانسیلی است که ممکن است آن موقعیت برای افزایش حقوق داشته باشد.

همه می دانیم که معمولا میزان تحصیلات در حقوق پرداختی کارمندان موثر است؛ اما این تمام ماجرا نیست. تجربه شغلی، مهارت و میزان تعهد کاری نیز ممکن است در میزان پرداختی افراد تاثیر گذار باشد. همچنین پیشرفت شغلی معمولا با چالش هایی نیز همراه است؛ زیرا موقعیت بهتر مساوی است با مسئولیت بیشتر. مثلا اگر شما یک شغل کارمندی ساده دارید، احتمالا ساعات مشخصی را در روز به کار خود اختصاص می دهید؛ اما مدیر یک بخش موظف است که تمام مسئولیت های محوله را پیش از زمان معیین شده تکمیل کند، حتی اگر ساعت کاری تمام شده باشد.

مزایای غیر مالی پیشرفت شغلی

مزایای پیشرفت شغلی

مزایای مالی را می توان مهم ترین عامل احساس نیاز به پیشرفت شغلی دانست؛ اما تنها دلیل نه. در بسیاری از موارد ممکن است عوامل دیگری شخص را ترغیب به تلاش برای تعویض موقعیت شغلی کند. عواملی مثل کسب تجربه بیشتر، مهارت اندوزی، امکان رفتن به ماموریت های خارجی و… همگی در تصمیم نهایی یک فرد تاثیر گذار اند.

چالش های شغلی

برخی مشاغل از همان ابتدا امکان پیشرفت شغلی زیادی را برای شما فراهم می کنند؛ اما این موضوع برای همه حوزه ها صادق نیست. در بسیاری از حوزه های کاری برای پیشرفت به انعطاف پذیری زیاد و داشتن نگرش قوی نیاز است. ممکن است شما برای پیشرفت شغلی در موقعیت فعلی خود با مشکلاتی مثل فقدان موقعیت های سطح بالاتر، فقدان مربیان حرفه ای در حوزه تخصص شما یا شرایطی معروف به تعصب سقف شیشه ای مواجه شوید. سقف شیشه ای به نگرش ها و تعصباتی گفته می شود که اجازه نمی دهند که زنان یا گروه های اقلیت دیگر فراتر از یک سطح خاص در سلسه مراتب سازمانی عمل کنند. یعنی شما به عنوان یک زن ممکن است برای کسب منصب های مدیریتی با دشواری بیشتری مواجه باشید. هر کدام از موارد ذکر شده می توانند به عنوان یک چالش در زندگی حرفه ای شما خود را نشان دهند؛ اما همیشه راهی برای پیشرفت هست. مثلا شما می توانید سازمان خود را عوض کنید یا از مربیان خارجی کمک بگیرید.

راهکار هایی برای پیشرفت شغلی

راهکار های پیشرفت شغلی

اگر تصمیم دارید در شغل خود پیشرفت کنید، هیچ کس به غیر از خودتان نمی تواند به شما کمک کند؛ اما برای شروع کار می توانید این موارد را در نظر بگیرید:

  • به دنبال فرصت های آموزشی مناسب خود باشید.
  • مدارک پیشرفته مربوط به کار خود را جدی بگیرید.
  • تنها راه پیشرفت شغلی حرکت عمودی نیست. شما می توانید با حرکت افقی یا به زبان دیگر با جا به جایی در مشاغل نسبتا همسطح نیز به تجربه و دانش خود بیفزایید و در مسیر پیشرفت شغلی حرکت کنید.

جمع بندی

پیشرفت شغلی مفهومی متفاوت با توسعه شغلی دارد و تمرکز آن بر کسب مزایای بیشتر و حرکت به سمت موقعیت های شغلی بهتر است. طبق مطالعات انجام شده، هر فرد در زندگی خود به طور میانگین 11 تجربه شغلی متفاوت خواهد داشت. نکته مهم در پیشرفت شغلی این است که تجریبات شما چگونه می توانند منجر به پیشرفتتان شوند؛ زیرا همیشه حرکت کردن به معنی پیشرفت نیست. ما در این مقاله به بررسی مفهوم پیشرفت شغلی پرداختیم و چالش ها و مزایای آن را برشمردیم تا به شما در طراحی مسیر شغلی کمک کنیم.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir