Wp Header Logo 121.png


منتشر شده در 12 مهر 1403 ساعت 13:16



عکاس
علیرضا پاداش


ویدئو
رضا چوکامی

اشکودا کاروک یکی از کراس اوور های وارداتی غیر چینی است که امکانات و مشخصات خوبی دارد و توسط پارس ساتر هوشمند در ایران عرضه می شود.

درباره ی اشکودا کاروک

گروه فولکس واگن یکی از غول های خودروسازی آلمانی است که زیر مجموعه های فراوانی در صنعت خودرو دارد و مالکیت بسیاری از برند های مطرح نظیر بوگاتی، پورشه، آئودی و… در حال حاضر برای گروه فولکس واگن است. یکی از زیر مجموعه های این شرکت اشکودا است که در واقع یک خودروساز با سابقه اهل جمهوری چک است که مالکیت آن در سال ۱۹۹۱ به نام فولکس واگن در آمد و اکنون مسئولیت ساخت و تولید محصولات به نسبت اقتصادی ولی با کیفیت را بر عهده دارد.

یکی از محصولات این برند اشکودا کاروک (SKODA Karoq) است که در واقع یک کراس اوور در کلاس طراحی و سگمنت C بوده و برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ بر اساس پلتفرم MQB A1 طراحی و تولید شده است. جالب است بدانید که پلتفرم این خودرو با سئات آتکا و جتا VS5 اشتراکات بسیاری دارد.

اشکودا کاروک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

تا کنون تنها یک نسل از اشکودا کاروک تولید شده است اما شرکت اشکودا در سال ۲۰۲۱ فیس لیفتی از این خودرو را معرفی کرد که هم به لحاظ طراحی ظاهری دست خوش تغییراتی شده و هم امکانات مختلفی به اضافه شده بود.

همانطور که می دانید شرکت پارس ساتر هوشمند که در حال حاضر زیر مجموعه گروه ایران روور محسوب می شود، مسئولیت واردات محصولات برند اشکودا را در ایران بر عهده دارد و تاکنون محصولاتی نظیر اشکودا سوپرب را نیز در بازار ایران عرضه کرده و قرار است محصولات مختلفی از برند اشکودا را وارد بازار ایران کند.

در ادامه نگاه بیشتری به اشکودا کاروک خواهیم داشت.

طراحی بدنه اشکودا Karoq

با اولین نگاه به اشکودا کاروک متوجه خواهید شد که این خودرو به هیچ عنوان طراحی به روز و مدرنی نداشته و این موضوع حتی در مدل های جدید تر نیز صادق است اما چیزی که سبک طراحی که این خودرو در نمای بیرونی خود ارائه می دهد پکیج کاملی از یک طراحی با اصالت و با وقار بوده که به الگو های طراحی دیگر محصولات اشکودا وفادار است.

در نمای جلو این خودرو می توان همان سبک طراحی را دید که پیش تر در اشکودا سوپرب دیده بودیم به عبارتی فرم طراحی چراغ ها، جلو پنجره، سپر و… این خودرو شباهت های بسیاری با دیگر محصولات اشکودا دارد که می توان گفت این سبک طراحی به امضایی برای محصولات بند اشکودا مبدل شده است.

اشکودا کاروک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

skoda karoq در نما های جانبی خود سبک طراحی بسیار خوبی را به نمایش می گذارد. در این بخش می توان خطوط طراحی مختلفی را بر روی در ها مشاهده کرد که جدا از این که در جذابیت این خودرو اثرگذار بوده اند، چهره این خودرو را کمی عضلانی کرده اند. در کنار این موارد رینگ های آلومینیومی این خودرو طراحی بسیار خوبی داشته و بهره مندی از تریم دورنگ در بخش رینگ ها، جلوه بسیار خوبی را به وجود آورده است.

اشکودا کاروک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

طراحی بخش عقب اشکودا karoq به نوعی نقطه قوت طراحی این خودرو به حساب می آید چرا که استفاده از خطوط شکسته چه بر روی بدنه و چه در گرافیک چراغ ها، طراحی به نسبت خوب و جوان پسندانه را ایجاد کرده است. از طرفی فرم طراحی سپر و دیگر اجزا بخش عقب به خوبی صورت گرفته و باعث هماهنگی با طراحی دیگر بخش ها شده و خروجی های اگزوز کار شده در این بخش بر جذابیت های طراحی این قسمت اضافه کرده است.

مشخصات فنی Skoda Karoq

نیروی محرکه اشکودا کاروک پارس ساتر هوشمند از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ با فناوری TSI تامین می شود. این پیشرانه می تواند نهایتا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و آن را در اختیار جعبه دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه قرار دهد. نیروی تولید شده در این خودرو به وسیله جعبه دنده به چرخ های جلو منتقل می شود که این یعنی با یک کراس اوور دیفرانسیل جلو روبرو هستیم.

اشکودا کاروک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

در محور جلو این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب آن سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود. با این که سیستم های تعلیق اشکودا Karoq عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد اما جای خالی سیستم مولتی لینک در محور عقب این خودرو احساس می شود.

برند اشکودا
مدل کاروک
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۱۳۹۵ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربو شارژر TGDi
قدرت ۱۴۸ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۴۳۲ میلی متر
عرض ۱۸۴۱ میلی متر
ارتفاع ۱۶۱۴ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۸۸ میلی متر
وزن ۱۳۶۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۱ لیتر
مصرف سوخت ۶.۴۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵۰R18
شرکت عرضه کننده پارس ساتر هوشمند
برند نشان مادر اشکودا
کشور سازنده چک – چین

Skoda Karoq دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، در حدود ۶.۵ لیتر اعلام شده است که عدد بسیار مناسبی محسوب می شود.

طراحی داخل کابین و امکانات اشکودا کاروک

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که اگر سبک طراحی خودرو های روز را می پسندید، باید بگوییم که چنین چیزی را در این خودرو نخواهید یافت چرا که تمرکز طراحان اشکودا کاروک، طراحی و تولید یک محصول به نسبت اقتصادی در بازار های جهانی است که کیفیت بسیار بالایی داشته و امکانات خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. به همین دلیل سبک طراحی داخل کابین این خودرو بسیار ساده است اما کیفیت بالای مونتاژ و متریال استفاده شده در کابین این خودرو می تواند احساس دلنشینی را در سرنشینان به وجود آورد.

اشکودا کاروک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

نکته دیگری که باید در مورد اشکودا Karoq به آن اشاره کرد این است که در داخل کابین این خودرو می توان فضای بسیار مناسب و کاربردی را مشاهده کرد و در طراحی داخل کابین این خودرو سعی شده است تا دسترسی به بخش ها و امکانات مختلف راحت باشد. از طرفی ارگونومی صندلی های Skoda Karoq بسیار مناسب بوده و در مسافت های طولانی باعث خستگی سرنشینان نخواهد شد.

اشکودا کاروک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

اشکودا کاروک با اینکه در بازار های جهانی محصولی به نسبت اقتصادی محسوب می شود اما توانسته امکانات خوبی را در خود جای دهد که باعث می شود ارزش خرید این خودرو در مقابل رقبای خود بالا رود. ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، تهویه اتوماتیک دو کاناله، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، کروز کنترل، گرم کن صندلی های جلو، سیستم تصفیه هوای داخل کابین، ترمز پارک برقی، اتوهلد، اتوپارک، خروج از پارک خودکار، استارت دکمه ای، فرمان دی کات، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، در صندوق عقب برقی و… تنها بخش از امکانات این کراس اوور اروپایی است.

با این حال جای خالی برخی امکانات نظیر زیر آرنجی و شیشه های دودی بخش عقب و… در این خودرو احساس می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور
امکانات رفاهی سقف پانورامای برقی – درِ صندوق عقب برقی – استارت دکمه ای – صندلی برقی راننده – گرمکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک دو کاناله – سنسور پارک جلو و عقب – دوربین عقب – اتوپارک – تریم داخلی چرم – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل – جلو آمپر دیجیتال – سنسور نور – ترمز پارک برقی – اتوهلد

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ مناسب – شتاب و توان حرکتی خوب – ایمنی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه فول آپشن – نبود تعلیق مولتی لینک گروه فولکس واگن در محور عقب اشکودا کاروک

رقبای اشکودا کاروک پارس ساتر هوشمند

اشکودا کاروک در حال حاضر تنها کراس اوور اروپایی است که در دور جدید واردات پایش به بازار ایران باز شده به همین دلیل نمی توان رقیبی اروپایی برای این خودرو پیدا کرد و مجبوریم در میان خودرو های وارداتی ژاپنی و چینی به دنبال رقیبی صفر کیلومتر برای این خودرو بگردیم. خودرو هایی نظیر کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، سانگ یانگ کوراندو، میتسوبیشی اوتلندر و… از اصلی ترین رقبای این خودرو در بازار ایران به شمار می روند. این نکته را نیز باید مد نظر داشت که با اینکه جتا VS5 اشتراکات بسیار زیادی چه در بخش پلتفرم و چه در بخش قوای محرکه با اشکودا کاروک دارد اما می توانیم ادعا کنیم که SKODA Karoq اصالت و کیفیت ساخت بالاتری نسبت به جتا VS5 دارد.

گالری تصاویر

سوالات متداول

اشکودا کاروک چه مشخصاتی دارد؟

نیروی محرکه اشکودا کاروک پارس ساتر هوشمند از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ با فناوری TSI تامین می شود. این پیشرانه می تواند نهایتا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر را تولید و آن را در اختیار جعبه دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه قرار دهد. نیروی تولید شده در این خودرو به وسیله جعبه دنده به چرخ های جلو منتقل می شود که این یعنی با یک کراس اوور دیفرانسیل جلو روبرو هستیم.

اشکودا کاروک چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، تهویه اتوماتیک دو کاناله، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، سنسور نور، کروز کنترل، گرم کن صندلی های جلو، سیستم تصفیه هوای داخل کابین، ترمز پارک برقی، اتوهلد، اتوپارک، خروج از پارک خودکار، استارت دکمه ای، فرمان دی کات، رادار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، در صندق عقب برقی و… اشاره کرد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir