Wp Header Logo 231.png

نامه بازگشت به کار یک نامه رسمی است که یک کارمند پس از مدتی غیبت از کار، به کارفرمای خود ارسال می کند. این نامه وقتی نوشته می شود کارمند به هر دلیلی از جمله سوگ والدین، بیماری، مراقبت از عزیزان، زایمان یا… مدتی مشغول به کار نبوده است و حالا می خواهد که پس از گذر از آن دوره به موقعیت شغلی قبلی خود بازگردد و کارش را ادامه دهد. چنین نامه ای با آنکه ممکن است فرمالیته به نظر برسد؛ اما در حقیقت از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در این مقاله به شما می آموزیم که چگونه نامه درخواست بازگشت به کار خود را بنویسید که هدف شما را به درستی بیان کند.

چرا نوشتن ایمیل یا نامه درخواست بازگشت به کار مهم است؟

نامه درخواست بازگشت به کار

نامه بازگشت به کار به دلایل زیادی مهم است که یک یاز مهم ترین آن ها تنظیم روابط شما با مدیرتان است. با نوشتن چنین نامه ای مدیر شما از این موارد آگاه خواهد شد:

  • دلیل شما برای غیبت
  • قصد شما برای بازگشت به کار
  • آمادگی شما برای انجام وظایف محوله
  • پیگیری های لازم در تیم برای تقسیم وظایف مجدد
  • مشخص شدن زمان دقیق بازگشت شما و تعیین زمان حضور شما در شرکت

مراحل نوشتن نامه درخواست بازگشت به کار

مراحل نوشتن نامه

نوشتن یک نامه یا ایمیل در محل کار، معمولا تابع قوانین سازمانی است و ممکن است هر سازمان فرم مشخص خود را برای اینگونه مکاتبات درون سازمانی داشته باشد؛ اما به هرحال نوشتن یک نامه درخواست بازگشت به کار چندان دشوار نیست. شما برای این کار باید دستورالعمل های کلی یک نامه تجاری یا رسمی را در نظر بگیرید و تلاش کنید تا موارد مهم مدنظرتان را به طور صریح اما مودبانه پوشش دهید.

مرحله اول: آماده سازی

اولین گام در نوشتن نامه درخواست بازگشت به کار این است که درمورد آنچه می خواهید بگویید، تاریخ زمان بازگشتتان و هرگونه اطلاعات لازم به توافق برسید. این توافق ممکن است نیازمند تایید مدیرتان باشد یا تنها به خودتان بستگی داشته باشد.

  • مرحله دوم: شروع رسمی

هر نامه یا ایمیل اداری باید با یک سلام رسمی آغاز شود. بهتر است که از عبارتی مثل «سرکار خانم…، مدیر بخش…» یا «جناب آقای… مدیریت محترم…» استفاده کنید. تلاش کنید مناسبات داخلی اداره خود را تا حد امکان در نظر بگیرید و طبق همان روال نامه را نگارش نمایید.

  • مرحله سوم: مقدمه و هدف

در ادامه شما موظف اید که قصد خود را به بازگشت با ذکر جزییات دقیق مرخصی، علت  تاریخ آن مطرح کنید. چنین بررسی اجمالی ای غیبت شما را به مدیرتان یادآوری می کند و ضمن بررسی دلایل، او را از قصد شما برای بازگشت، آگاه می سازد.

  • مرحله چهارم: تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی مناسب از مدیریت مجموعه در نوشتن نامه درخواست بازگشت به کار اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان می دهد که شما قدران موقعیتی که برای فاصله گرفتن از کار در اختیارتان قرار گرفته بوده است، هستید. شما در این بخش از نامه می توانید اشاره کنید که این مرخصی چه نتایج مثبتی در زندگی و عملکرد شما داشته است.

  • مرحله پنجم: ذکر واضح هدف برای بازگشت

شاید به نظر برسد همین که اطلاع می دهید که قرار است برگردید برای رفع ابهامات کافی است؛ اما این طور نیست. شما باید به طور دقیق اطلاع دهید که آیا قرار است به  صورت تمام وقت بازگردید یا نیاز به انتقال تدریجی دارید. همچنین اگر نیاز است که به صورت پاره وقت کار خود را شروع کنید، باید ادله ای ارائه نمایید که نیاز شما را تایید کند. مثلا نامه ای از پزشک معالجتان یا روانشناسی که با او صحبت می کنید. این کار از بروز مشکلات و ابهامات آتی جلوگیری خواهد کرد.

  • مرحله ششم: جمع بندی

در این مرحله از نگارش نامه درخواست بازگشت به کار ، باید مجددا قدردانی و تشکر خود را بیان کنید و حسن نیت خود را نشان دهید. چنین نامه هایی معمولا با عباراتی مثل «با تجدید احترام»، «با سپاس فراوان» یا جملاتی از این قبیل تمام می شوند. نکته مهم این است که شما باید تلاش کنید ضمن پایبند بودن به لحن رسمی مرسوم در سازمان صمیمیت خود را نیز نشان دهید.

نمونه نامه درخواست بازگشت به کار

نمونه نامه

به نام خدا

جناب آقای ……………

مدیر محترم امور اداری / رییس محترم اداره کارگزینی

موضوع: درخواست بازگشت به کار

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب ……………… به شماره کارمندی ……………. و به شماره شناسنامه ……… که از تاریخ …….. در شرکت با سمت ……… در واحد …….مشغول به کار بوده ام متاسفانه بنا به دلیل ………. ناچار به ترک کار از تاریخ …………………. گردیده ام و با توجه به مشکلات بیشماری که پس از ترک شرکت با آن مواجه شده، از جابعالی تقاضای بازگشت به کار داشته و تعهد می نمایم در صورت موافقت با شروع به کار اینجانب به نحو احسن نسبت به انجام امور محوله اهتمام ورزم.

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر خویش را ابراز نموده و استدعا دارم در صورت صلاحدید بازگشت به کار اینجانب موافقت فرمایید.

باتشکر و سپاس

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

جمع بندی

نامه درخواست بازگشت به کار یکی از نامه های اداری مهمی است که ممکن است در طول زندگی کاریتان مجبور به نگارش آن شوید. این نامه نیز مثل هر متن اداری دیگر، تابع قوانین نگارشی خاص خود است و درصورتی که این قواعد به درستی پیاده سازی نشوند، نمی توان نامه را متنی رسمی و دارای اعتبار ادارای تلقی کرد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir