1 01 Desktop 22

کی ام سی ایگل اولین خودروی ملی کرمان موتور محسوب می‌شود که بر اساس پلتفرم PS1 متعلق به جک J4 توسعه پیدا کرده است. این خودرو در اصل یک محصول فیس لیفت و کمی به‌روزشده از سدان کوچک چینی جک جی ۴ است که حالا با نشان داخلی و توسط شرکت کرمان موتور در ایران حاضر خواهد شد.

جک جی ۴ نخستین بار در سال ۲۰۱۳ وارد بازار چین شد و شرکت کرمان موتور نیز از سال ۱۳۹۷ آن را به سبد تولیدات خود اضافه کرد. این محصول مونتاژی کرمان موتور به دلیل استهلاک فنی پایین به همراه ایمنی بالاتر از خودروهای داخلی هم‌رده، توانست نظر برخی مشتریان را که قصد خرید خودرو سدان از تولیدات داخل نداشتند، به خود جلب کند.

با توجه به محبوبیت جک J4 در بازار ایران، کرمان موتور تصمیم گرفت تا نمونه فیس لیفت این خودرو را به عنوان خودرو ملی با نشان کی ام سی تحت عنوان ایگل (Eagle = عقاب) در سال ۱۴۰۳ به لیست تولیدات خود اضافه کند. نسخه برقی این خودرو نیز با نام کی ام سی ایگل EV توسط کرمان موتور معرفی شده است و شاید در آینده وارد بازار شود.

مزایا و معایب

+ طراحی جدیدتر از جک J4

+ استهلاک کم موتور و گیربکس

+ صندوق عقب جادار و بزرگ

– ناهماهنگی بین اجزای بدنه

– طراحی داخلی یکسان با J4

مشخصات فنی

کی ام سی ایگل در قالب دو نسخه بنزینی و برقی به تولید خواهد رسید که نسخه بنزینی از لحاظ مشخصات فنی تفاوت چندانی با جک جی ۴ ندارد. کی ام سی ایگل بنزینی با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر به قدرت ۱۰۴.۵ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر پا به بازار سدان‌های کوچک و اقتصادی ایران گذشته است. این موتور نسبتا جمع‌وجور با گیربکس اتوماتیک CVT جفت شده تا وزن ۱۱۶۰ کیلوگرمی KMC Eagle را به واسطه چرخش تایرهای جلو با خود به پیش ببرد.

وجود این موتور و گیربکس حکایت از اقتصادی و کم استهلاک بودن مشخصات فنی کی ام سی ایگل دارد و اگر از لحاظ کیفی در سطح جک جی ۴ باشد، کماکان به عنوان یک خودرو کم‌دردسر برای مشتریان ایرانی انجام وظیفه خواهد کرد.

با این حال از ترکیب یک موتور کوچک تنفس طبیعی با گیربکس سی ‌وی ‌تی نمی‌توان انتظار شتاب و چابکی خارق‌العاده داشت؛ این خودرو نهایتا می‌تواند از لحاظ شتاب با محصولاتی همچون شاهین اتوماتیک یا تارا اتوماتیک رقابت کند. طبق تست‌های انجام‌شده، شتاب صفر تا صد کی ام سی ایگل در محدوده ۱۳.۵ ثانیه است که برای خودروی اتوماتیک در کلاس محصولات اقتصادی در بازار ایران قابل قبول به نظر می‌رسد.

کی ام سی ایگل باک سوخت ۴۵ لیتری دارد و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن در ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر برآورد می‌شود. در بحث سیستم تعلیق نیز طبق انتظار از نوع مستقل مک فرسون در جلو و تیر پیچشی یکپارچه برای ردیف عقب استفاده شده است که سواری قابل قبول با هندلینگ معمولی را برای این ماشین اقتصادی خانوادگی به ارمغان می‌آورد. اگرچه این سیستم نمی‌تواند پایداری ایگل را در سرعت‌های بالا همچون یک ماشین اسپرت حفظ کند، اما برای رانندگی معمولی مناسب خواهد بود.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۳۵ میلیمتر
عرض ۱۷۲۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۰۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۵۶۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۶۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۵۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۵ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی کی ام سی ایگل بنزینی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت کی ام سی ایگل با جک جی ۴ بحث فیس لیفت و طراحی جدید چهره این خودرو نسبت به قبل است که باعث شده تا یک فیس جدید به گونه‌ای آینده‌نگرانه برای این محصول قدیمی ترسیم شود.

حقیقت امر این است که این چهره جدید خیلی با بدنه قدیمی جک جی ۴ هماهنگ نشده و علی‌رغم زیبایی بیشتری که نسبت به قبل برای آن به وجود آمده است، همچنان ناهماهنگ و تا حدودی نچسب به نظر می‌رسد. نوار کروم رنگ که تا داخل چراغ‌ها امتداد پیدا کرده، به همراه طرح جدید سپر از ویژگی‌های اصلی چهره این ماشین کرمان موتور هستند که آن را از محصول چینی متمایز می‌کند.

به هر حال این خودرو به عنوان یک سدان اقتصادی اگرچه طراحی هیجان‌انگیز و چندان زیبایی ارائه نمی‌دهد اما به واسطه چهره جدید خود کمی گردوغبار کهنگی از روی ظاهر آن زدوده شده و اصطلاحا آپدیت‌تر از قبل به نظر می‌رسد. اگر بازار خودرو ایران یک بازار آزاد بود، محصولاتی با چنین چهره‌ای نمی‌توانستند در رده‌های قیمتی بالا خیلی خوش بدرخشند، مگر آنکه با قیمت‌های فوق‌العاده پایین و رقابتی عرضه می‌شدند.

اما در شرایط فعلی هنوز هم برخی از مشتریان شمایل جدید کی ام سی ایگل بنزینی را نسبت به بعضی از محصولات داخلی ترجیح بدهند و آن را خودرویی نسبتا قابل قبول از لحاظ طراحی ظاهری بدانند.

طراحی داخلی

کابین کی ام سی ایگل بنزینی

طراحی داخلی KMC Eagle چندان تغییر نکرده و همان داشبورد قدیمی جک J4 در اینجا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. وجود برخی پلاستیک‌های پیانوبلک می‌تواند در مجلل به نظر رسیدن این کابین کمی کمک‌کننده باشد، اما در مجموع نه از لحاظ طراحی و نه از لحاظ سطح کیفی متریال، نباید انتظار بالایی از داشبورد و سایر ادوات داخل کابین کی ام سی ایگل بنزینی داشته باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم جک جی ۴ در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده است و سبک طراحی داشبورد آن نیز به ترند همان روزها برمی‌گردد که به‌ویژه در خودرویی مثل هیوندای اکسنت مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در دوران جدید، چنین فرم داشبوردی دیگر خیلی نمی‌تواند برای مشتری و سرنشینان جذاب و زیبا به نظر برسد. بنابراین بهتر است کرمان موتور برنامه تغییر طراحی داخلی کی ام سی ایگل را نیز در اولویت‌های کاری خود قرار دهد تا این محصول بومی بتواند جذابیت‌های بیشتری برای مشتریان ایرانی داشته باشد.

میزان فضای داخل کابین کی ام سی ایگل بنزینی نسبتا جادار به نظر می‌رسد و می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال را با محدودیت نه‌چندان آزاردهنده در خود جا دهد. البته احتمالا افراد بلندقد از لحاظ فضای زانوها یا فضای سر با مقداری تنگی فضا مواجه خواهند شد که برای خودرویی در این کلاس امری عادی و معمول است.

خوشبختانه صندوق عقب کی ام سی ایگل همچون جک جی ۴ بسیار بزرگ و جادار است و می‌تواند حدود ۵۵۰ لیتر گنجایش برای جا دادن لوازم و اسباب کاربران به‌ویژه هنگام مسافرت ارائه دهد.

آپشن ها و امکانات

کی ام سی ایگل به عنوان یک خودروی اقتصادی در ایران به فروش می‌رسد و در نتیجه از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی-ایمنی چندان دست پر ظاهر نشده است.

مواردی نظیر دو عدد کیسه هوای جلو، سیستم کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، روکش صندلی چرمی، فرمان برقی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، چراغ‌های جلو LED، تهویه غیر اتومات، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، حالات رانندگی اسپرت و برقی جعبه دنده، سانروف، استارت دکمه‌ای و… در لیست ‌آپشن‌های کی ام سی ایگل بنزینی دیده می‌شوند.

قیمت کی ام سی ایگل بنزینی در بازار

نمای عقب کی ام سی ایگل بنزینی

قیمت رسمی کی ام سی ایگل بنزینی در مهر‌ماه ۱۴۰۳ شمسی، ۹۴۵ میلیون تومان اعلام شده است. این خودرو برای اولین عرضه ۶۰ میلیون تومان نسبت به جک جی ۴ افزایش قیمت را تجربه کرده و با قیمت بالاتری در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. این افزایش قیمت فقط به دلیل تغییر ظاهری ایگل نسبت به جک J4 است و این دو خودرو از نظر مشخصات فنی با هم یکسان هستند. بنابراین انتظار نداشته باشید که ایگل کرمان موتور عملکرد و رانندگی متفاوت‌تری از جی۴ داشته باشد، چرا که اگر با این تفکر به سراغ ایگل بروید، قطعا وقتی پشت فرمان بنشینید توی ذوقتان خواهد خورد.

همان‌طور که بارها در این مطلب اشاره شد اولین خودرویی که در مقام مقایسه با KMC ایگل قرار می‌گیرد، جک جی۴ است، اما فردا 511 دیگر خودرویی است که با محصول جدید کرمان موتور رقابت می‌کند. برای خرید خودرو در کلاس سدان‌های جمع و جور و کوچک علاوه بر رقبایی که گفته شد، می‌توان شاهین پلاس و تارا LX را وارد بازی کرد. در بین خودروهای ارزان‌قیمت‌تر در کلاس ایگل می‌شود سهند پلاس یا سهند G را نیز مد نظر قرار داد، البته اگر تولید انبوه و وارد بازار شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور / عکاس: میلاد قزللو

source

viraje.ir

توسط viraje.ir