Wp Header Logo 275.png

با پیشرفت تکنولوژی، در عصر حال حاضر، تقریبا همه کسب و کار ها برای پرداخت کالا یا خدماتی که ارائه می دهند از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند. احتمالا تا به حال این مورد برخورد کرده اید که مدتی است بسیاری از کسب و کار ها دیگر از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کنند. اما چرا؟ باید بدانید که تمامی دستگاه های کارتخوان شامل مالیات می شود و تمام دستگاه‌ های کارتخوان باید به پرونده مالیاتی اشخاصی که از آن دستگاه‌ ها استفاده می ‌کنند متصل باشند. اما شرایط مالیات کارتخوان چیست؟ ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دستگاه کارتخوان یا دستگاه POS چیست و چطور کار می کند؟

شرایط مالیات کارتخوان

دستگاه کارتخوان یا همان دستگاه های POS در واقع باعث آسان تر شدن فرایند خرید و پرداخت می شوند. دستگاه کارتخوان سیستمی است که با سیستم های پرداختی و بانکی و مخابراتی، مرتبط است و امکان برداشت از حساب خریداران یا مشتریان و انتقال آن مبلغ به حساب مالک را فراهم کرده و پایانه فروش را برای انواع سیستم بانکی را تسهیل می کند.

در واقع زمانی که شما از کارت اعتباری برای خرید کالای مورد نظرتان اقدام می کند، دستگاه کارتخوان نوار مغناطیسی کارت شما را می خواند (همان نوار مشکی رنگی که در پشت کارتتان کشیده شده) تا به اطلاعات پرداختی مانند هزینه تراکنش و اطلاعات حساب مالک مثل شمار حساب بانکی یا شماره کارت و اطلاعات حساب شما مانند موجودی حسابتان دسترسی پیدا کند. بعد از دسترسی و مورد بررسی قرار دادن موجودی حسابتان شما باید رمز کارتتان را وارد کنید بعد از این مرحله پول از حساب شما به حساب مالک دستگاه منتقل می شود. تراکنش مورد نظر ثبت گردیده و حالا می توانید رسید چاپی کارتخوان را ببینید. دستگاه کارتخوان به دو نوع ثابت و سیار تقسیم می شود.

تاریخچه مالیات دستگاه کارتخوان

تاریخچه دستگاه مالیات

جالب است که بدانید دولت از سال 1398 به طور رسمی و قانونی با استفاده از قانون پایانه ‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در 21 مهر سال 1398 از مالکان و صاحبان دستگاه های کارتخوان مالیات دریافت می کند. مطابق ماده 11 این قانون در سال 98 بانک مرکزی موظف شد تا برای سازماندهی دستگاه‌ های کارتخوان با سازمان مدیریت امور مالیاتی کشور دراتباط باشد و برای هر یک دستگاه کارتخوان شناسه ای مخصوص صادر کند. تمام تراکنش‌ هایی که با دستگاه ‌های شناسه دار صورت می گیرند، در واقع به عنوان بخشی از فعالیت کاری و مالی صاحب کارتخوان تلقی می شود. بانک مرکزی هم با دسترسی به شناسه حساب مالک های دستگاه های کارتخوان گزارشاتی جامع از تراکنش‌ های انجام شده را برای سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد کرد.

تراکنش هایی که شرایط مالیات کارتخوان را دارند

طبق بخشنامه نهایی نحوه رسیدگی به تراکنش ‌های بانکی همه وجه های واریز شده به حساب ‌های بانکی مالکان دستگاه کارتخوان یا همان دستگاه POS ممکن نیست جنبه درآمدی داشته‌ باشد. بنابراین نمی توان از تمام تراکنش‌ ها، مالیات کارتخوان دریافت کرد. ما در ادامه این مقاله به برخی از تراکنش هایی که مشمول مالیات کارتخوان نمی شوند اشاره خواهیم کرد. این موارد عبارت اند از:

  • تسهیلات بانکی
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت های مختلف
  • انتقال بین حساب‌ های بانکی در صورتی که مربوط به درآمد شخص مالک نباشد.
  • تراکنش ‌های بانکی که ماهیت درآمدی دارند ولیکن با رعایت مقررات از پرداخت مالیات کارتخوان معاف شده اند.
  • تراکنش‌ های بانکی که ماهیت درآمدی دارند اما در مالیات قبلی محاسبه شده است.

بنابراین به طور کلی هر نوع تراکنشی که ماهیت درآمدی نباشد مشمول مالیات نخواهد شد.

معافیت های مالیاتی دستگاه کارتخوان

معافیت های مالیاتی

معافیت مالیاتی کارتخوان یعنی بعضی از مشاغل نیازی به پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان خود ندارند و در واقع دولت به دلیل تشویق و حمایت از این مشاغل آن ها را از پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان معاف کرده است. این مشاغل عبارت اند از:

  • باشگاه ها و موسسات ورزشی
  • مدارس غیرانتفاعی
  • دانشگاه های آزاد
  • فعالیت های مطبوعاتی

شرایط مالیات کارتخوان برای همه اقشار جامعه متفاوت است؟

در پاسخ به همچین سوالی باید گفت که درصد مالیات ممکن است برای بعضی از مشاغل و صناع متفاوت باشد. قاعدتا نباید مالیات یک شخص دست فروش با میزان مالیات یک پزشک متخصص برابر باشد. بنابراین نوع فعالیت در تعیین درصد مالیات نقش دارد. مالیات دستگاه های کارتخوان سیار درست مثل دستگاه های کارتخوان‌ ثابت، مطابق با نوع شغل و فعالیت و میزان سود شما از درآمد و تراکنش ها بین صفر تا 25 درصد محاسبه می گردد. اگر دستگاه کارتخوان دارید و اگر در امور مالیاتی تشکیل پرونده نداده اید بهتر است همین حالا اقدام کنید.

جمع بندی

اگر کسب و کار شخصی مخصوص به خود را دارید قطعا به دستگاه های کارتخوان نیاز پیدا خواهید کرد. جالب است که بدانید از سال 1398 قانونی مبنی بر مالیات دستگاه های کارتخوان، چه سیار و چه ثابت تصویب شد. البته برخی از مشاغل و صنایع از مالیات کارتخوان معاف هستند و علاوه بر آن تراکنش هایی که ماهیت درآمدی ندارند مشمول مالیات نمی شوند ما در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه به شرایط مالیات دستگاه کارتخوان بپردازیم.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir