1 01 Desktop 9

یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین امکانات و آپشن‌هایی که امروزه روی اکثر خودروهای وارداتی و حتی داخلی نیز دیده می‌شود، سیستم کیلس یا همان اصطلاحا ورود بدون کلید است که در بعضی از مواقع با امکان استارت‌زدن و روشن‌کردن خودرو از دور نیز همراه می‌شود. با این سیستم، نیازی به استفاده از کلید برای بازکردن قفل درب‌های ورودی و یا حتی زدن دکمه ریموت دزدگیر برای بازکردن درها، قراردادن سوییچ برای استارت‌زدن موتور خودرو، خاموش‌کردن پیشرانه و قفل‌کردن دوباره درها نیست. اما همین سیستم دارای یک سری ایرادات در کنار مزایای فراوانش نیز هست.

کیلس استارت چیست؟

سیستم کیلس keyless یا ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، در واقع یک پله بالاتر و پیشرفته‌تر از سیستم دزدگیر با ریموت و کنترل از راه دوری است که دهه‌هاست روی خودروها قرار داده می‌شود. این سیستم برای باز کردن قفل درب‌ها و روشن‌کردن خودرو بدون نیاز به قراردادن کلید فیزیکی طراحی شده است و نزدیک به چند سال است که این سیستم با یک پله ارتقا، برای باز کردن در صندوق عقب با استفاده از حرکت پا و بدون نیاز به انداختن کلید یا زدن دکمه نیز استفاده می‌شود. ضمن اینکه برای استارت خودرو نیز نیازی به قراردادن کلید در محل خود نیست و اصلا جایی برای قراردادن سوییچ خودرو وجود ندارد و استارت نیز به صورت دکمه‌ای قرار داده می‌شود.

در یک سری از خودروها، یک دکمه کوچک روی دستگیره ورودی در قرار داده می‌شود که با زدن آن، می‌توان درب‌ها را باز کرد و وارد خودرو شد یا آنها را قفل کرد.

در بعضی از مدل‌ها نیز برای واردشدن به خودرو و باز کردن قفل درها یا بستن درها نیازی به زدن دکمه روی دستگیره نیست و با نزدیک‌شدن به خودرو، قفل درب‌ها باز می‌شود و با دورشدن از آن، دوباره قفل مرکزی عمل می‌کند.

همچنین بعضی از مدل‌های سیستم کیلس، قابلیت استارت از راه دور نیز دارند که کاربردهای خود را داشته و مثلاً برای گرم‌کردن خودرو قبل از حرکت در فصول سرد سال کارایی دارد.
در ضمن ممکن است یک سیستم کیلس دارای امکانات متنوع‌تری نیز باشد. مثلا امکان باز و بستن آینه‌ها را از بیرون داشته باشد، به سیستم پاور ویندوز متصل باشد و با قفل‌کردن درها، شیشه‌ها نیز بالا رود، بتواند سانروف را باز و بست کند، بتوان با آن چراغ‌های بزرگ جلو را برای مدتی روشن کرد تا مسیر را در تاریکی پیدا کرد و امکاناتی از این دست.

تاریخچه سیستم کیلس

این سیستم در سال ۱۹۷۹ ابداع شد و اولین ثبت رسمی و کاربردی آن در سال ۱۹۸۱ و توسط Paul Lipschultz انجام شد. این وسیله در ابتدا با استفاده از امواج مادون قرمز کار می‌کرد که همین باعث می‌شد تا محدودیت‌هایی از نظر ارتباط بین گیرنده و فرستنده داشته باشد که بعدها با استفاده از امواج رادیویی، این مشکلات نیز حل شد و مثل بسیاری از سیستم‌های راه دور، دو فرکانس ۳۱۵ و ۴۳۳ مگاهرتز برای این وسیله از سوی نهادهای دولتی در نظر گرفته شد.

رنو به عنوان اولین استفاده‌کننده رسمی از این تکنولوژی شناخته می‌شود و این سیستم را برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ و برای رنو Fuego نصب کرد. ضمن اینکه در منطقه آمریکای شمالی نیز، رنو آلیانس که آن روزها به خاطر همکاری رنو و گروه آمریکن موتور در آمریکا نیز عرضه می‌شد، اولین خودرویی بود که در این منطقه از سیستم کیلس بهره می‌برد. کم‌کم این نوآوری در اکثر خودروسازان دنیا استفاده شد و محصولاتی که عمدتا در رده بهترین ساخته‌های این شرکت‌ها بودند، به این سیستم مجهز شدند.

نحوه عملکرد کیلس استارت و ورود بدون کلید

سیستم ورود بدون کلید در دو نوع وجود دارد. در نوع اول، یک دکمه روی دستگیره درهای ورودی ماشین قرار دارد که با نزدیک‌شدن به خودرو و زدن آن دکمه کوچک، درها باز و بسته می‌شوند.
در نوع دوم نیازی به زدن دکمه‌ای روی درب‌ها برای باز کردن یا قفل‌کردن آنها نیست و با نزدیک‌شدن به خودرو در حالی که ریموت در جیب قرار دارد، درها باز و با دورشدن از آنها، بسته می‌شوند.

فاصله مورد نیاز برای عمل‌کردن ریموت، کمتر از یک متر است که به معنی نزدیک‌شدن کامل به خودرو است. تمام این کارکرد نیز بر اساس ارسال امواج رادیویی از فرستنده یا همان ریموت همراه ما است که توسط گیرنده دریافت می‌شود که این گیرنده معمولا در زیر داشبورد و سمت راننده قرار دارد. در بعضی از مدل‌های این سیستم، امکان استارت از راه دور و از روی ریموت نیز وجود دارد.

امروزه همین نحوه عملکرد بین گیرنده و فرستنده برای باز کردن در صندوق عقب و بخش بار خودرو نیز استفاده می‌شود. به این صورت که در صورت همراه‌داشتن ریموت کیلس توسط راننده و نزدیکی به صندوق عقب، با بردن پا در زیر سپر خودرو که سنسور باز کردن درب در آنجا قرار دارد، قفل برقی صندوق عقب عمل کرده و صندوق باز می‌شود.

انواع کیلس استارت

کیلس استارت‌ها در سه نوع وجود دارد که تفاوت آنها در امکان استارت‌زدن خودرو است. نسخه معمولی کیلس که Remote Keyless Entry نام داشته و به‌اختصار RKE نامیده می‌شود، فقط توانایی ورود بدون کلید و باز کردن قفل درها و قفل‌کردن آنها را دارد و برای استارت‌زدن باید از همان روش سنتی و قدیمی انداختن کلید و چرخاندن آن استفاده کرد.

اما در مدل Passive Keyless Entry که اختصارا PKE نام دارد، امکان استارت‌زدن خودرو با دکمه‌ای که معمولا روی داشبورد یا روی کنده فرمان قرار دارد را نیز خواهد داشت.

نوع سوم که در واقع نمونه تکامل‌یافته PKE است، امکان استارت از راه دور را نیز دارد.

مزایای کیلس استارت

از مزایای سیستم کیلس، راحتی بیشتر در زمان سوارشدن و باز و بستن درهاست که نیازی به استفاده از کلید فیزیکی خودرو نیست.

چون برای استارت خودرو به گذاشتن سوییچ در جای خود نیازی نیست، باز هم راحت‌تر خواهد بود.

با استفاده از سیستم کیلس، امکان قراردادن سنسور برای باز کردن در صندوق عقب نیز وجود دارد.

در صورتی که کیلس استارت با پاور ویندوز نیز همراه باشد، بعد از پیاده‌شدن از خودرو نیازی به زدن هیچ دکمه‌ای برای بالابردن شیشه‌ها نیست و این وضعیت وقتی کیلس استارت از نوع فاصله‌ای باشد که حتی نیازی به زدن دکمه روی دستگیره درها هم نخواهد بود.

معایب کیلس استارت

سیستم کیلس استارت معایبی نیز دارد که این معایب در نسخه‌های فابریک، کمتر است؛ اما باز هم دیده می‌شود.

یکی از معایب سیستم کیلس استارت این است که باتری ریموت و سوییچ خودرو باید همیشه شارژ داشته باشد و جالب اینجاست که مصرف باتری در کیلس استارت‌های بازاری، بیشتر است.

در صورت تداخل امواج رادیویی ریموت با یک ریموت دیگر، امنیت این سیستم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند که این ایراد را می‌توان گاهی مواقع در کیلس استارت‌های بازاری دید.

کپی‌کردن و پیداکردن سیگنال ریموت و در نتیجه ساخت یک ریموت دوم و سرقت خودرو نیز امکان دارد.

سیستم کیلس یک سیستم الکترونیکی است که خرابی‌های خاص خود را دارد و در صورت خراب‌شدن، خودرو را زمین‌گیر خواهد کرد.

در صورتی که به صورت بازاری و غیر فابریک، این سیستم را نصب کنیم، باید چیپ استابلایزر خودرو را در یک قسمت از داشبورد قرار دهیم که در این صورت ممکن است با انداختن هر کلیدی درون سوییچ، آن را به راحتی روشن کنند.

نکات مهم برای امنیت ماشین کیلس

هر تکنولوژی و نوآوری در کنار یک سری نکات مثبت، می‌تواند موارد منفی نیز داشته باشد که سیستم کیلس نیز از این قضیه مستثنی نیست. برای حفظ امنیت خودرو، باید به یک سری نکات در مورد این سیستم دقت کرد.

  • از قراردادن ریموت یدک در خودرو جدا پرهیز کنیم. این قضیه برای هر نوع کلید یدکی صدق می‌کند؛ ولی در مورد سیستم‌های بازاری کیلس، باید بیشتر مراقب بود.
  • بهتر است تا یک باتری یدک از ریموت کیلس خودرو در داخل ماشین داشته باشیم. سیستم‌های بازاری معمولا مصرف باتری بیشتری دارند و گاهی مواقع دیده می‌شود که باتری ریموت توانایی ارتباط با دستگاه گیرنده و در نتیجه روشن‌کردن خودرو و حتی باز کردن درها را ندارد.
  • در مدل‌های بازاری سیستم کیلس، معمولا چیپ لازم برای سیستم ایموبلایزر در یک قسمت از فرمان و به صورت مخفی نصب می‌شود تا سیستم کیلس اجازه و توانایی روشن‌کردن موتور خودرو را داشته باشد. محل قرارگیری چیپ ایموبلایزر باید تا حد ممکن، مخفی باشد.
  • سیستم کیلس برای مواقع ضروری و اضطراری که درون خودرو هستیم؛ اما پدال ترمز به هر دلیلی مشکل خورده است و با گرفتن آن، استارت زده نمی‌شود، راه‌هایی برای روشن‌کردن خودرو در نظر گرفته که بهتر است این روش‌ها را زودتر یاد بگیریم تا در مواقع نیاز بتوانیم خودرو را روشن کنیم.
  • روی همه ریموت‌های سیستم کیلس، یک کلید خام نیز برای باز کردن درب و حتی استارت‌زدن خودرو قرار دارد. حتما این کلید را برای مواقع ضروری با کلید اصلی خودرو از قبل تراشیده و ساخته باشیم.
  • از سلامت ریموت دوم سیستم کیلس نیز مطمئن باشیم و حتی در زمان مسافرت، سوییچ دوم را نیز با در نظر گرفتن شرایط ایمنی به همراه داشته باشیم.

خرابی سیستم کیلس ماشین

از جمله خرابی‌های سیستم کیلس خودرو تمام‌شدن باتری ریموت است. در این وضعیت خودرو روشن نخواهد شد و به همین خاطر لازم است تا همیشه یک باتری یدک در خودرو داشته باشیم  و از قبل، نحوه تعویض آن را یاد بگیریم.

از دیگر خرابی‌های این سیستم، عدم ارتباط بین ریموت فرستنده و گیرنده است که البته به ندرت پیش می‌آید و معمولا ناشی از خرابی ریموت در اثر ضربه خوردن یا جذب رطوبت است. به همین خاطر حتما یک ریموت یدک از سیستم کیلس داشته باشیم تا در مواقع ضروری بتوان با استفاده از آن، خودرو را روشن کرد.

در بعضی مواقع دیده می‌شود که سیستم کیلس دچار اختلال شده و مانع از روشن‌شدن خودرو می‌شود. این وضعیت بیشتر در سیستم‌های بازاری غیراستاندارد مشاهده می‌شود.

نصب سیستم کیلس روی ماشین

امروزه سیستم کیلس برای نصب روی خودروهایی که فاقد این سیستم هستند، در بازار وجود دارد. این سیستم برای خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، مناسب‌تر است؛ اما برای خودروهای دنده‌ای نیز هیچ‌گونه مشکلی نخواهد داشت.

نکته‌ای که باید در خصوص نصب سیستم کیلس روی ماشین دقت کرد این است که اگر خودرو دارای سیستم ایموبلایزر و ضدسرقت است، باید در گوشه‌ای نزدیک به چیپ این سیستم در روی فرمان، چیپست ایموبلایزر موجود در سوییچ خودرو را قرار داد تا بتوان با استفاده از استارت دکمه‌ای یا از راه دور خودرو را روشن کرد. البته ایراد دیگر در این زمان این است که چون سوییچ دیگر در داخل جای خود قرار نخواهد داشت، فرمان قفل خواهد بود که برای رفع این حالت، راحت‌ترین کار در نظر گرفته می‌شود که قراردادن کلید خودرو به صورت شکسته در داخل سوییچ است تا فرمان قفل نشود.

همچنین این سیستم‌های بازاری، ممکن است که دچار اختلال در فرکانس با ریموت دیگر دستگاه‌ها نیز شوند که امنیت آنها را از بین می‌برد. اما در هر حالت کلی، این یک سیستم رفاهی است که در کنار امکاناتی مثل دزدگیر و پاور ویندوز می‌تواند آسایش و راحتی بیشتری به همراه داشته باشد. ضمن اینکه امکان باز ماندن درب خودرو و شیشه‌ها بعد از ترک خودرو، در این صورت به کلی از بین خواهد رفت که باعث افزایش امنیت خودرو خواهد شد.

نکته‌ای که در خصوص نصب سیستم کیلس استارت در خودروهای دنده‌ای باید در نظر گرفت، نصب صحیح آن، خصوصا سیستم تشخیص دنده خلاص است تا در زمانی که خودرو در دنده قرار دارد، سیستم استارت نزند. این نکته خصوصا در کیلس استارترها اهمیت بیشتری دارد. چراکه در صورت استارت موتور از راه دور و روشن‌شدن موتور و قرارداشتن دنده در وضعیتی غیر از خلاص، می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

تفاوت کیلس استارت با استارت ریموت

استارت ریموت به معنی استارت‌زدن موتور خودرو و روشن‌کردن آن از راه دور است. این قابلیت را بعضی از سیستم‌های کیلس دارند و در قدیم نیز سیستم استارت از راه دور بدون کیلس نیز وجود داشت که امروزه منسوخ شده است.

اما امروزه در حالی که برخی از کیلس استارترها، قابلیت استارت از راه دور موتور خودرو را هم دارند، طیف زیادی از آنها نیز فقط کیلس ساده هستند و امکان استارت از راه دور را ندارند. در واقع فرق کیلس استارت و استارت ریموت یا کیلس استارت از راه دور در همین امکان روشن موتور خودرو از راه دور است؛ بنابراین بهتر است در زمان خرید این آپشن به تمام قابلیت‌های آن دقت کنیم.

نتیجه گیری

سیستم کیلس نیز مثل دیگر امکاناتی که برای خودروها ابداع می‌شوند، به منظور آسایش و راحتی بیشتر سرنشینان و همچنین بالابردن ایمنی خودرو طراحی شده‌اند. این سیستم را امروزه می‌توان حتی برای خودروهای قدیمی که فاقد آن هستند نیز استفاده کرد. به همین خاطر باید یک سری بایدها و نبایدها درباره این سیستم را در نظر گرفت که بعدا به مشکلی برخورد نکنیم.

همچنین اگر قصد داریم تا این سیستم را روی خودرو خود قرار دهیم، حتما از سیستم‌های مطمئن و شناخته‌شده که اصطلاحا جواب خود را پس داده‌اند، استفاده کنیم تا هم ایمنی خودرو کاهش پیدا نکند و هم بعدا دچار مشکلاتی از قبیل روشن‌نشدن خودرو، به‌هم‌ریختن سیستم کیلس، تداخل با دیگر ریموت‌ها و… نشویم.

سوال های متداول

آیا امنیت کیلس استارت بیشتر از سوییچ است؟

به‌طور کلی سیستم‌های آنالوگ مثل استفاده از کلید و سوییچ فیزیکی، امنیت بالایی دارند. اما اگر به مزایای سیستم کیلس مثل هشداردادن در صورت دوری از خودرو روشن، باز و بسته‌شدن درها به صورت خودکار یا با استفاده از کلید روی دستگیر در و… نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که این تکنولوژی کمک زیادی به امنیت خودرو می‌کند.

آیا می‌توان سیستم کیلس را روی ماشین‌های قدیمی و ماشین‌های فاقد این سیستم نصب کرد؟

امکان نصب سیستم کیلس روی هر خودرویی با هر تکنولوژی ساختی امکان‌پذیر است.

آیا می‌توان از تلفن همراه به عنوان کیلس استارت استفاده کرد؟

از چند سال پیش و با همکاری شرکت‌هایی مثل سامسونگ و اپل با خودروسازانی مثل بی ام و، امکان استفاده از تلفن همراه برای ورود به خودرو و روشن‌کردن آن ممکن شده است. اما از نظر فنی و علمی، می‌توان گفت که با توجه به سرعت پیشرفت علم الکترونیک، این تکنولوژی نیز به سرعت رشد کرده و گسترش پیدا خواهد کرد و در حال حاضر نیز سیستم های کیلس با قابلیت کار با تلفن همراه توسط بعضی از شرکت‌ها ساخته شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی

source

viraje.ir

توسط viraje.ir