به گزارش صنعت ماشین،

 این روزها در بازار واردات خودرو ایران اتفاق‌های جالبی در حال رخ دادن است. از خودروهای جدید تازه‌نفس گرفته تا تمام برقی‌ها؛ همه برای کسب رضایت بیشتر مشتریان به بازار خواهند آمد. اخیرا یکی از محصولات جذاب و محبوب شرکت تویوتا به کشورمان آمده که در بازار جهانی به ویژه در کشور چین و ایالات متحده مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. این خودرو همان تویوتا کرولا کراس است. در حقیقت واژه کراس به معنای مدل شاسی‌بلند از سدان پرفروش تویوتا یعنی کرولا است. شرکت نگین تندیس الماس نسخه هیبریدی این کراس‌اووردر شوروم مرکزی اتوخسروانی در تهران آورده تا با استقبال خوبی نیز مواجه شود.

موفقیت تویوتا کرولا کراس در بازار چین و آمریکا

کرولا کراس جولای سال 2020 میلادی به صورت رسمی از سوی شرکت تویوتا معرفی شد. دقیقا در همان زمان یعنی جولای سال 2020 میلادی روی خط تولید این خودروساز صاحب‌نام ژاپنی قرار گرفت. بر این اساس پس از گذشت یکسال به بازار ایالات متحده و پس از گذشت 16 ماه به بازار کشور چین ورود کرد. طبق آمار رسمی که مجله اقتصادی ایالات متحده ارائه کرده است؛ کرولا کراس از ابتدای ژانویه سال 2021 میلادی تا اوایل سپتامبر سال جاری میلادی 195 هزار و 633 دستگاه فروش داشته است. از سوی دیگر رسانه چاینا اتومبیل چندی پیش آمار فروش کرولا کراس در کشور چین را منتشر کرد. بر اساس این آمار کرولا کراس از یکم ژانویه سال 2022 میلادی تا دهم سپتامبر سال جاری میلادی توانسته 277 هزار و 91 دستگاه فروش داشته باشد. این آمار و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که کرولا کراس تا چه اندازه در بازار جهانی به ویژه در ایالات متحده و چین موفق بوده است. در نظر داشته باشید که بازار خودروی کشور چین و ایالات متحده جزو رقابتی‌ترین و سخت‌ترین بازار خودروی جهان به شمار می‌آیند.

تویوتا کرولا کراس خودروی نگین تندیس الماس توسط اتوخسروانی رونمایی شد +تصاویر

نگاهی بر طراحی بدنه

تویوتا کرولا کراس بر پایه و اساس پلتفرم TNGA: GA-C شکل گرفته است. در حقیقت این پلتفرم برای کرولا کراس همان پلتفرم خودروهای مانند نسل جدید CH-R و لکسوس UX و همچنین نسخه سدان کرولا است. اما با این تفاوت که سبک طراحی در کرولا کراس مشابه بلندقامتان جدید تویوتا است. از آنجا که شرکت نگین تندیس الماس  اقدام به واردات نسخه 2024 و 2025 این خودرو کرده است؛ از نظر طراحی به‌روزتر است. به این معنا که اواخر سال 2023 میلادی تغییراتی به منظور به‌روزرسانی چهره این بلندقامت کوچک محبوب تویوتا صورت گرفته است. کرولا کراس را باید یک کراس‌اوور اسپرت و در عین حال مناسب برای خانواده و جوانانی که علاقمند به یک خودرو اسپرت هستند؛ دانست. زیرا با نگاهی به نمای جانبی شاهد حجم‌های ماهیچه‌ای گل‌گیرها هستیم که به خوبی اوج هیجان را در این نما القا می‌کند. پوزه نسبتا کشیده و ستون D با زاویه نسبتا زیاد با اورهنگ‌های نسبتا بلند؛ شخصیتی پویا و البته اسپرت برای این کراس‌اوور فراهم آورده است. استفاده از رینگ‌های 17 و 18 اینچی نیز به خوبی چاشنی هیجان را در کرولا کراس دوچندان می‌کند. در نمای جلو دیگر خبری از چهره‌ای آشنا و ساده کرولا سدان نیست. بلکه چراغ‌های کشیده به L شکل که از انتهای گل‌گیر جلو به جلوپنجره ختم می‌شود و با خطوط تیز روی کاپوت؛ چهره کاملا تهاجمی از این کراس‌اوور را به نمایش می‌گذارد. هرچند که جلوپنجره شش ضلعی به سبک جدید تویوتا چهره این کراس‌اوور را شبیه سگ‌های درنده‌ای کرده که طراحی هیجان‌انگیزش را به بیننده القا می‌کند. در نمای عقب شاهد یک طراحی بسیار ساده از تویوتا هستیم که سبک آشنای طراحی در کرولا را به نمایش می‌گذارد. چراکه دو چراغ کشیده با فرمت LEDهای به شکل L وارونه در کاسه چراغ طراحی شده تا با حجم نسبی روی در صندوق و نصب اسپویلر الحاقی نسبتا حجیم نمای زیبا به کرولا کراس بخشد. هرچند که اضافه شدن دیفیوزر هم رنگ بدنه و نصب گارنیش‌های پلاستیکی روی گل‌گیرهای جلو و عقب و رکاب؛ چاشنی اسپرت بودن در کرولا کراس را چندبرابر می‌کند. از آنجا که تمامی مدل‌های کرولا کراس وارد شده به کشورمان توسط نگین تندیس الماس، مونتاژ سایت گوانگجو GAC-Toyota است، نسبت به تمام کرولاهای سدان وارد شده به کشورمان بسیار باکیفیت و به مراتب از دقت بالاتر در مونتاژ برخوردار است. بنابراین از نظر رنگ بدنه نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

تویوتا کرولا کراس خودروی نگین تندیس الماس توسط اتوخسروانی رونمایی شد +تصاویر

کابین ساده اما باکیفیت

طراحی خارجی کرولا کراس بسیار متفاوت‌تر از نسخه سدان آن است. اما در زمان باز کردن درهای این کراس‌اوور تازه‌نفس ژاپنی، شاهد همان طراحی ساده و مینیمال کرولا سدان هستیم. به این شکل که طراحی داشبورد نسبتا حجیم بوده و در طرفین داشبورد از دریچه‌های ذوزنقه‌ای شکل بهره گرفته شده تا با دریچه‌های مستطیل شکل میانی هارمونی بسیار خوبی را برای کلیت طراحی داشبورد ایجاد کند. طراحی نمایشگر 10.25 اینچی لمسی افقی در بالاترین بخش میانی داشبورد و کلاستر تمام دیجیتال مقابل راننده و البته پنل الکترونیکی تنظیم سیستم تهویه مطبوع حس و حال مدرن بودن را به وجود می‌آورد. اما طراحی دو دکمه روتاری در پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و دکمه‌های که مزین به کروم هستند برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع حس کلاسیک بودن را در کنار مدرن بودن القا می‌کند. طراحی غربیلک فرمان سه شاخه به سبک تویوتا و دسته دنده کوچک اسپرت به همراه صندلی‌های اسپرت در جلو رانندگی با کرولا کراس را بسیار لذت‌بخش می‌کند. ناگفته نماند که ترکیب چرم و پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها و دقت در مونتاژ و عدم ورود صدا به کابین خودرو به خوبی کیفیت همیشگی تویوتا را اثبات می‌کند. یکی دیگر از نکات مثبت طراحی داخلی کرولا کراس طراحی آینه‌های جانبی روی در است که فضای دید بسیار واضح و گستردهی را در اختیار راننده می‌گذارد تا تسلط بهتری در زمان رانندگی داشته باشد. ضمن اینکه کرولا کراس وارد شده توسط نگین تندیس الماس به لطف مونتاژ خط تولید GAC-Toyota از کیفیت به مراتب بالاتر بهره گرفته و همین دلیل سبب شده تا رضایت بیشتر مشتریان را در پی داشته باشد. 

سطح امکانات ایمنی و رفاهی کرولا کراس

کرولا کراس وارد شده به کشورمان توسط نگین تندیس الماس از سطح امکانات ایمنی و رفاهی بالایی نسبتا بالایی بهره می‌برد. از مهم‌ترین آن می‌توان به 8 ایربگ، سیستم کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار نقاط کور خودرو به همراه شناسایی عابرپیاده، سیستم کنترل لغزش خودرو، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل دینامیکی تویوتا DRCC، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، نوربالای اتوماتیک، سیستم شناسایی علائم رانندگی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوا تهویه مطبوع، سانروف برقی، تریم چرم و پارچه و استارت دکمه‌ای و ورودی AUX و USB و کی‌لس(ورود بدون کلید) و… اشاره کرد. 

تویوتا کرولا کراس خودروی نگین تندیس الماس توسط اتوخسروانی رونمایی شد +تصاویر

مشخصاتی که با کمری هیبرید یکسان است!

زیر کاپوت نسبتا کشیده کرولا کراس همان پیشرانه‌ای قرارگرفته که در کمری هیبرید نسل نهم XV80 شاهد آن هستیم. در حقیقت کرولا کراس‌های وارد شده توسط نگین تندیس الماس از پیشرانه تویوتا کمری هیبریدی بهره می‌گیرد. به این معنا که یک موتور چهارسیلندر خطی با حجم 1987سی‌سی تنفس طبیعی با 16 سوپاپ قوای محرکه اصلی را تشکیل می‌دهد. اما در مقابل یک موتورالکتریکی با این موتور بنزینی تنفس طبیعی کوپل شده تا توان و گشتاور بالایی را به صورت ترکیبی فراهم آورد. بر این اساس موتور چهارسیلندر دولیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ با کد M20E-FKS شناخته می‌شود. این موتور به لطف سیستم پاشش سوخت مستقیم به سبک تویوتا یعنی D-4S، طراحی 16 سوپاپ روی سه‌میل سوپاپ، مکانیزم سیستم زمان‌بندی هوشمند متغیر سوپاپ‌های هوا و دود و نسبت تراکم 13 به یک می‌تواند حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت را دردور 6 هزار آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر 190 نیوتن‌متر گشتاور را در دور 4500آرپی‌ام(دور در دقیقه) تولید کند. جالب است بدانید که حداقل سوختی که برای این موتور در نظر گرفته شده است؛ سوخت بنزین با اکتان 88 است که می‌تواند طبق گفته شرکت تویوتا حداکثر قدرت 146 اسب‌بخار را در دور 5100آرپی‌ام و حداکثر 177 نیوتن‌متر را در دور 3800آرپی‌ام در اختیار شما بگذارد. این به معنای سازگاری با شرایط سوختی ایران نیز است. در مقابل با کوپل شدن یک موتورالکتریکی با موتور بنزینی حداکثر قدرت ترکیبی به 194 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ترکیبی به 240 نیوتون‌متر می‌رسد. شاید جالب باشد بدانید که موتورالکتریکی از نوع سنکرون مغناطیس دائم کرولا کراس به تنهای 111 اسب‌بخار قدرت و 206 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بر این اساس گیربکس E-CVT قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. هرچند که در نسخه جهانی مدل چهارچرخ محرک یا دو دیفرانسیل این خودرو نیز وجود دارد؛ اما به دلیل محدودیت قیمتی در آیین‌نامه واردات خودرو به کشور، نگین تندیس الماس تنها قادر به واردات نسخه محور جلو محرک یا دیفرانسیل جلو آن است. همچنین کرولا کراس همانند سایر محصولات هیبریدی شرکت تویوتا به صورت ترکیبی در هر صدکیلومتر 4.2 لیتر بنزین می‌سوزاند که این عدد به معنای مصرف سوخت بسیار بهینه و البته کاهش هزینه نگهداری برای مالکش است. اگرچه گیربکس E-CVT برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو در نظر گرفته شده است؛ اما شتاب بسیار خوبی را نیز در اختیار شما می‌گذارد که گویی گیربکس اتوماتیک AT برای این کراس‌اوور در نظر گرفته شده است. 

ساختار سیستم تعلیق

تمامی کرولا کراس‌های وارد شده به کشورمان توسط نگین تندیس الماس از سیستم تعلیق مک‌فرسون با طبق‌های بهینه‌سازی شده در محور جلو و از سیستم محور پیچشی یا تورشن بیم در محور عقب برخوردار است. هرچند که در نسخه‌های دیگر این خودرو در محور عقب شاهد ساختار دابل‌ویشبون یا دوجناغی طبق دوبل هستیم. بنابراین با نصب تایرهای 60/215 با رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی و ساختار سیستم تعلیق عملکرد سواری نسبتا نرم و باکیفیت است. از نظر سواری باید گفت که نسبت به یک کراس‌اوور جمع‌وجور کره‌ای مانند هیوندای توسان یا سانگ‌یانگ کوراندو در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود. در زمینه فرمان‌پذیری به لطف توزیع وزن مناسب میان دو محور جلو و عقب و مرکز ثقل نسبتا پایین خودرو کمی به بیش فرمان شباهت دارد که عملکرد فرمان برقی به خوبی این ایراد را برطرف می‌سازد. 

کرولا کراس در ایران موفق می‌شود؟!

 با در نظر گرفتن ساختار هیبریدی کرولا کراس و البته کیفیت مونتاژ بالای آن نسبت به تمام تویوتاهای وارد شده به کشورمان؛ می‌توان گفت که به عنوان یک کراس‌اوور باکیفیت و مناسب برای خانواده به حساب می‌آید. هرچند فراموش نکنید که کرولا کراس نگین تندیس الماس از سطح امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است که می‌تواند به مراتب گزینه‌ای بسیار بهتری نسبت به چینی‌های هم سطح خود باشد.

اتوخسروانی در مراسم باشکوه افتتاحیه شوروم مرکزی نگین تندیس الماس از سه محصول جذاب کمپانی تویوتا که یکی از آن‌ها به تازگی به کشورمان آمده؛ رونمایی کرد. این سه خودرو تویوتا کمری 2025، تویوتا کرولا کراس 2024 و تویوتا کرولا هیبرید 2024 بود. 

source

توسط viraje.ir