منتشر شده در 26 مهر 1403 ساعت 17:30
فراری از ابرخودروی جدید خود رونمایی کرد. این ابرخودروی استثنایی فراری F80 نامگذاری شده و به نوعی جانشین لافراری به حساب میآید.
پرچمدار جدید خودروساز بزرگ ایتالیایی از مشخصات خیرهکنندهای برخوردار بوده و آمده تا تاریخ ابرخودروها را بازنویسی کند. پس از ورود به بازار این راکت زمینی به مصاف مکلارن W1 خواهد رفت.
مشخصات فنی فراری F80
فراری در پرچمدار جدید خود، هر چه در چنته داشته رو کرده است. به همین خاطر F80 در تمامی بخشها از جمله پیشرانه حرفهای بسیار زیادی برای گفتن دارد. هر چند در این ابرخودرو خبری از موتور V12 نیست، اما ترکیب موتور ۳ لیتری V6 با سه موتور الکتریکی باعث شده با یک پیشرانه بسیار قدرتمند سر و کار داشته باشیم. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم موتور ۳ لیتری این خودرو به تنهایی قادر است ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. با احتساب خروجی موتورهای الکتریکی، مجموع قدرت پیشرانه به ۱۲۰۰ اسب بخار میرسد که رقمی خارقالعاده است. با این میزان خروجی، F80 قدرتمندترین فراریِ تاریخ لقب میگیرد. در آورده جدید فراری نیرو از طریق گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه به سمت چرخها انتقال مییابد.
با اتکا به این مشخصات فنی فوقالعاده، فراری F80 صفر تا صد را در زمان فقط و فقط ۲.۱۵ ثانیه طی میکند. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ۵.۷۵ ثانیه زمان میبرد. در صورت ادامه شتابگیری، امکان ثبت حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برای F80 وجود خواهد داشت. با چنین رکوردهایی باید گفت پرچمدار جدید فراری از نظر شتاب برتر از مکلارن W1 است، اما از نظر حداکثر سرعت تقریباً یکسان هستند.
تکنولوژیهای پیشرفته در فراری F80
موتور ۳ لیتری V6 این خودرو بر اساس همان موتور ۱۲۰ درجه بهکاررفته در مدل ۲۹۶ و خودروی مسابقهای ۴۹۹ Le Mans طراحی شده است. در حالی که این موتور ۲۳۷ اسب بخار بیشتر از موتور مدل ۲۹۶ تولید میکند، اما وزن آن افزایشی ندارد. مهندسان فراری با اصلاح سیستم احتراق و تزریق و افزایش فشار محفظه احتراق تا ۲۰ درصد، عملکرد این موتور را بهبود دادهاند. گیربکس هشت سرعته دوکلاچه این خودرو نیز برای تحمل فشار اضافی مجدداً تنظیم شده؛ همچنین برای حذف لگ یا همان تأخیر در این ابرخودرو، فراری از توربوشارژرهای الکتریکی کمک گرفته است. ناگفته نماند موتور این ابرخودرو توانایی دستیابی به ۹۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد.
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم فراری در F80 از سه موتور الکتریکی استفاده کرده است. هر سه موتور توسط خود فراری توسعه پیدا کردهاند. از این سه موتور دو موتور روی محور جلو و یکی روی محور عقب نصب شده است. دو موتور جلو قابلیت تورک وکتورینگ را برای خودرو فراهم میکنند؛ ضمن اینکه از طریق سیستم بازیابی انرژی ترمز، این موتورها تا ۲۱۰ کیلووات را به محور جلو باز میگردانند.
موتور موجود روی محور عقب سه وظیفه را بر عهده دارد که عبارتند از روشن کردن موتور بنزینی، بازیابی انرژی و افزودن گشتاور در مواقع لازم. این موتور تا ۸۰ اسب بخار قدرت دارد و میتواند تا ۷۰ کیلووات انرژی را بازیابی کند. هر سه موتور به یک باتری لیتیومی ۸۰۰ ولتی با ظرفیت ۲.۳ کیلووات ساعت متصل هستند و در مجموع ۳۲۵ اسب بخار قدرت دارند.
طراحی مدرن و آیرودینامیک پیشرفته
شاسی فراری F80 از مواد ترکیبی و فیبرکربن ساخته شده، سقف خودرو نیز بهطور کامل جنسی از فیبرکربن دارد. فریمهای ثانویه این خودرو هم در جلو و هم در عقب آلومینیومی هستند. طراحی نامتقارن شاسی این امکان را فراهم کرده که صندلی راننده قابل تنظیم باشد. شاید بدانید در مکلارن W1 و حتی سایر خودروهای مجهز به شاسی مونوکوک (مثل فراری لافراری) این قابلیت وجود ندارد، چرا که صندلی راننده ثابت است. پرچمدار جدید مارانلوییها به درهای پروانهای تجهیز شده که ضمن تسهیل ورود و خروج راننده، ظاهری جذابتر برای آن به ارمغان آورده است.
به گفته فراری، F80 نیز با الهام از مدلهای قدیمی کمپانی طراحی شده است. در این ابرخودروی جدید، چراغهای جلو از چراغهای مدل دیتونا و قوس دهانه گلگیرهای عقب از F40 الهام گرفته شدهاند. خودروساز ایتالیایی تأکید دارد برای دستیابی به آیرودینامیک پیشرفته از تجارب خود در طراحی خودروی فرمول یک استفاده کرده است. نتیجه اینکه سیستم آیرودینامیک فعال این خودرو به نحوی تنظیم شده که هنگام حرکت با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، تا ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین ایجاد میکند.
وجود سه حالت برای رانندگی
برای رانندگی با فراری F80 سه حالت تعریف شده که عبارتند از هیبرید، پرفورمنس و کوالیفای. این خودرو قابلیت رانندگی در حالت تمام الکتریکی را ندارد. در حالت هیبرید بازیابی انرژی و مصرف بهینه در اولویت قرار میگیرد. حالت پرفورمنس نیروی بیشتری را برای راننده فراهم میکند، اما همواره تا ۷۰ درصد از شارژ باتری حفظ میشود. در حالت کوالیفای F80 وارد تهاجمیترین شکل خود شده و حداکثر قدرت و پتانسیلهای خود را در اختیار راننده میگذارد.
سیستم ترمز F80 با همکاری مستقیم فراری و برمبو طراحی و تولید شده است. این ابرخودرو برای بازیابی انرژی ترمز از فناوری جدیدی به نام CCM-R Plus سود میبرد. در دیسکها نیز از فیبرهای متفاوتی استفاده شده که در مقایسه با فیبرکربن رایج تا ۱۰۰ درصد مقاومت بیشتری دارند. انتقال حرارت نیز در این دیسکها تا ۳۰۰ درصد بهتر است.
همانند شاسی بلند پوروسانگوئه، F80 هم به سیستم تعلیق فعال مجهز است. هر کدام از کمک فنرها در این خودرو دارای موتوری مخصوص هستند که یک پیستون را کنترل میکند. استفاده از این نوع کمک فنرهای پیشرفته باعث شده F80 نیازی به میلههای تعادلی نداشته باشد. خریداران این ابرخودرو میتوانند از بین تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ و یا ۲R گزینه دلخواه را انتخاب کنند. جالب اینکه فراری امکان سفارش آپشنهای پیشرفتهای مثل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، نوربالای خودکار و دستیار تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی را برای مشتریان فراهم کرده است.
قیمت و تولید محدود
فراری F80 با قیمت ۳.۶ میلیون یورو (حدود ۴ میلیون دلار)، به فروش میرسد. با چنین رقمی، F80 علاوهبر قدرتمندترین مدل تاریخ کمپانی، به گرانترین فراری تمام دوران نیز تبدیل میشود. ناگفته نماند این رقم تقریباً دو برابر قیمت مکلارن W1 میباشد. تولید F80 از اواخر ۲۰۲۵ شروع شده و تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد یافت. از این ابرخودروی استثنایی تنها ۷۹۹ دستگاه ساخته میشود.
در جدول زیر میتوانید به طور خلاصه مشخصات فراری F80 را مشاهده نمایید.
مشخصات فنی فراری F80 | |
پیشرانه | هیبریدی با موتور ۳ لیتری V6 توربوشارژ |
قدرت | ۱۲۰۰ اسب بخار |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۲.۱۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۰ کیلومتر در ساعت |
قیمت پایه | ۳.۶ میلیون یورو (۴ میلیون دلار) |
زمان عرضه | اواخر ۲۰۲۵ |
source