Wp Header Logo 424.png

دوران دانشجویی کی از مهم ترین و شیرین ترین دره های زندگی هر فرد است. این دوره درواقع فرصت مناسبی است که مهارت های نرم و مهارت ارتباطی خود را ارتقا دهید،  لینک های قوی بسازید، یاد بگیرید چگونه رهبری کنید، بر اصول کار تیمی مسلط شوید و در نهایت بیاموزید که باید چگونه در جهان واقعی و زنده پیرامونتان نقشی صحیح ایفا کنید. یاد گرفتن این مهارت ها تا حد زیادی به تلاش خودتان و همتی که به خرج می دهید، بستگی دارد. سعی کنید در این دوران مهم و طلایی از هیچ فرصتی برای آموختن غافل نشوید و مهم تر از همه اینکه دانشگاه را صرفا محدود به دروس و واحدهایی که باید گذراند نبینید. ما در این مقاله به بررسی مهارت های دانشجویی ای می پردازیم که باید در طی دوران تحصیل حتما بیاموزید. با ما همراه باشید.

مهارت خودشناسی را جدی بگیرید.

اولین و مهم ترین مهارت از مهارت های دانشجویی ای که باید بیاموزید تا بتوانید وارد بازار کار شوید، مهارت خودشناسی است. شما باید به درستی بدانید که نقاط قوتتان چیست و در کجا ضعف دارید. همچنین باید علاقه ها و انگیزه های اصلی خود را پیدا کنید. این به شما کمک می کند که در ادامه مسیر حرفه ای خود کمتر اشتباه کنید و راه های درست تری را برگزینید.

برای افزایش خودآگاهی و خودشناسی، مطالعه و جمع آوری اطلاعات بسیار مهم است. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، کتاب ها اولین راهنمای شما هستند. همچنین می توانید در کارگاه های مهارت های زندگی ای که معمولا دانشگاه ها برگزار می کنند شرکت کنید. این کارگاه ها معمولا توسط کلینیک روانشناسی دانشگاه مربوطه برگزار می شوند و شرکت در آن ها برای دانشجویان رایگان است.

 ارتباطات قوی ایجاد کنید.

مهارت های دانشجویی

شما برای کار کردن در حوزه کاری مربوط به رشته تحصیلی تان نیاز به همکاران قوی خواهید داشت. فرقی نمی کند بخواهید یک کسب و کار نوپا را راه اندازی کنید یا در یک کسب و کار بزرگ استخدام شوید، به هرحال داشتن لینک های قوی به دردتان خواهد خورد. پس یکی دیگر از مهارت های دانشجویی مهم شبکه سازی و ایجاد ارتباطات قوی است. محیط دانشگاه پر است از افرادی که علاقه ها و انگیزه هایی شبیه به شما دارند، این بهترین فرصت برای ساخت یک تیم متمرکز است. اگر مهارت های ارتباطی قدرتمندی ندارید، تلاش کنید تا روش ارتباط گرفتن را بیاموزید. از کتاب ها گرفته تا دوره های مختلف، همیشه راهکار های زیادی برای حرکت در مسیر توسعه فردی وجود دارد.

انجمن ها، حلقه ها و کارگروه های تشکیل شده در دانشگاه را جدی بگیرید. حتی اگر فکر می کنید هیچ انجمن یا حلقه ای نیست که مناسب شما باشد، خودتان جهت ایجاد حلقه مدنظرتان تلاش کنید. دانشگاه تنها به کلاس های درس محدود نمی شود، بلکه بخش مهمی از آموزش در خارج از کلاس های درس و در همین انجمن های دانشجویی شکل می گیرد.

اگر نمی دانید دانشگاهتان چه انجمن هایی دارد، از سوال کردن نترسید. از همکلاسی های قدیمی تر یا مسئولین دانشکده پرس و جو کنید. مطمئن باشید ارزشش را دارد.

مهارت مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنید.

مهارت نرم

یکی از مهارت دانشجویی مهم، داشتن قدرت مسئولیت پذیری بالا است. از پذیرش مسئولیت های جدید نهراسید. تلاش کنید که خود را به شکل خودخواسته در معرض مسئولیت های بیشتر قرار دهید. ارائه های دانشجویی، سمت های مختلف در انجمن و… همگی می توانند راهی برای ارتقای حس مسئولیت پذیری در شما باشند.

 یاد گرفتن مهارت های جدید، تنها محدود به کلاس درس نمی شود.

مهارت های دانشجویی زیادی هستند که باید آن ها را بیاموزید. نرم افزار های مختلف مربوط به رشته، زبان های تخصصی و… معمولا در دانشگاه سهم کمی را به خود اختصاص می دهند و شما باید برای حرفه ای شدن در این زمینه ها به طور جداگانه دوره ببینید. معمولا مراکز فنی خود دانشگاه، کلاس هایی برای یادگیری این مهارت ها برگزار می کنند که نسبت به سایر آموزشگاه ها به صرفه است و شما می توانید با قیمت مناسب تر و تخفیف دانشجویی در آن ها ثبت نام کنید.

مهارت مدیریت زمان را کسب کنید.

مدیریت زمان

زمان ارزشمند ترین دارایی هر کدام از ماست. دوره دانشجویی بهترین فرصت است برای اینکه یاد بگیرید چگونه باید زمان را مدیریت کرد. در مراحل آتی زندگیتان مسئولیت های بیشتری خواهید داشت، یک کار دائمی، مسئولیت های مربوط به خانواده و حتی شاید ادامه تحصیل در انتظار شماست. پس قرار نیست سرتان از چیزی که هست خلوت تر شود. این بدین معنی است که نباید فرصتی را که برای تقویت مدیریت زمان دارید از دست بدهید. ددلاین ها را جدی بگیرید، حتی اگر استاد برایتان ددلاین مشخصی تعیین نکرده است، خودتان زمان خاصی را در نظر بگیرید و تلاش کنید به این زمانبندی پایبند بمانید. مشکلات اساسی ای که باعث می شوند شما نتوانید به خوبی زمانتان را مدیریت کنید، بشناسید. مثلا ممکن است شبکه های مجازی یا وقت گذاشتن بیش از حد برای دیگران دلیلش باشد. این دلایل را ریشه یابی کنید و در طول زمان درصدد رفع آن ها برآیید تا کم کم جدول زمانی شما منظم تر شود.

جمع بندی

دوران دانشجویی یکی از مهم ترین دوره های در زندگی شماست. شما می توانید در این دوره علاوه بر توسعه مهارت های کاری و درسی، روی توسعه فردی و شخصی خود نیز تمرکز کنید. ما در این مقاله به بررسی مهم ترین مهارت های دانشجویی مورد نیازتان پرداختیم و نکات مهم آن ها برشمردیم.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir