Wp Header Logo 453.png

تحقیق درمورد گروهی از افراد که به هر دلیلی دور یکدیگر جمع شده و به کاری مشغول اند، برای درک بهتر روند کاری، تجربیات آن ها، بیماری هایی که دارند و… از ضروریات است. بدیهی است که ارتباط برقرار کردن با تعداد بالای آدم ها چالش ها و دشواری های خاص خود را به دنبال خواهد داشت. در این زمان است که روش نمونه گیری گلوله برفی مفید تلقی می شود. با استفاده از این روش می توان درک عمیق تری درمورد جریان کاری افراد زیاد برای بهبود روند تحقیقات به دست آورد. در ادامه این نوشته قصد داریم درمورد این روش تحقیق توضیحاتی ارائه دهیم و انواع آن را بررسی کنیم.

نمونه گیری گلوله برفی در تحقیق به چه معناست؟

نمونه گیری گلوله برفی

در موقعیت هایی که دستیابی به مقادیر آزمایشی دشوار باشد، از روش تحقیق نمونه گیری گلوله برفی بهره می بریم. به این روش تحقیق، نمونه گیری ارجاعی، زنجیره ای یا شبکه ای نیز گفته می شود. نمونه گیری گلوله برفی روش غیر احتمالی محسوب می شود. در این روش شما به عنوان محقق، به جای دسترسی به جامعه آماری حقیقی با منابع بالقوه دیگری که آن ها معرفی می کنند، سر و کار خواهید داشت. برای مثال تحقیق درمورد یک درصد از افراد صاحب خودروی لوکس در منطقه ای خاص ممکن است دشوار باشد. در این حالت می توانید از منابع و ارجاعات آن ها بهره ببرید و آن یک درصد مورد نظر را شناسایی کنید.

نمونه گیری گلوله برفی چه انواعی دارد؟

انواع گلوله برفی

درک روش های نمونه گیری گلوله برفی به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین و مناسب ترین استراتژی را با توجه به جامعه آماری و نوع تحقیق خود انتخاب کنید. در ادامه انواع این روش را ارزیابی می کنیم.

  • نمونه گیری گلوله برفی خطی

با استفاده از این روش می توانید تنها با تماس گرفتن با یک فرد، پروسه تحقیقاتی خود را آغاز کنید. با تماس با یک فرد به گروهی از افراد می رسید. سپس با تماس گرفتن با یک فرد از آن گروه، به گروه دیگر متصل می شوید. این روند آنقدر ادامه پیدا می کند تا به مقداری ایده آل از افراد مورد نظر خود دست یابید. در واقع به صورت زنجیر وار و خطی به نمونه نسبتا قابل توجهی برای بررسی و تحقیق خواهید رسید.

  • نمونه گیری نمایی بدون تبعیض گلوله برفی

در این نوع نمونه گیری شما پس از اینکه اولین نمونه آزمایشی را از یک جامعه هدف جذب کردید، آن موضوع ممکن است چند ارجاع دیگر را برای مطالعه به شما ارائه دهد. هر ارجاع جدید ارجاع های متعدد دیگری ایجاد می کند. این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند که سوژه های کافی برای مطالعه در اختیار شما قرار گیرد.

  • نمونه گیری تبعیض آمیز نمایی گلوله برفی

در این روش شما می توانید یک فرد را به عنوان موضوع تحقیق استخدام کنید. وظیفه این فرد این است که چند موضوع بالقوه را برای تحقیق به شما پیشنهاد دهد. شما نیز مختار خواهید بود از میان نمونه های پیشنهاد شده، با کیفیت ترین نمونه را برای تحقیق انتخاب کنید. این روش هنگامی بیشترین کاربرد را دارد که انتخاب موضوع باکیفیت برای شما در اولویت اول قرار داشته باشد.

کاربرد های نمونه گیری گلوله برفی کدام اند؟

کاربرد گلوله برفی

همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، محققان زمانی به استفاده از این روش تحقیق روی می آورند که موضوع تحقیق ناشناخته باشد. همچنین در شرایطی که تماس با آن به قدری دشوار و تا حدودی ناممکن باشد. در این زمان این روش باعث می شود بتوانند گروهی از نامزد های بالقوه را برای اعمال تحقیق به دست آورند. در ادامه انواع تحقیقاتی را که از این روش بهره می برند، نام می بریم و درمورد هر یک توضیح می دهیم.

  • تحقیقات پزشکی

در حوزه پزشکی موقعیت های بسیاری پیش می آید که دسترسی به افرادی که بیماری نادر یا کمتر دیده و بررسی شده دارند، سخت و پر چالش می شود. در این موقعیت با روش نمونه گیری گلوله برفی می توان شرایط اینگونه بیماری ها را بهتر و راحت تر درک کرد و آن ها را برای مطالعه بیشتر، گسترش داد.

  • تحقیقات اجتماعی

گردآوری و به دست آوردن اطلاعات درمورد نمونه ای از جمعیت های گوناگون نیازمند تلاش و هزینه بسیار و در مواردی سخت و نشدنی است. گلوله برفی روشی است که می توان از آن برای مثال برای مطالعه جمعیت های بی خانمان بهره برد.

  • موارد اختلاف یا موضوعات حساس

در اینگونه مواقع برای حفظ حریم خصوصی جامعه ای که شاهد یا درگیر یک مسئله مهم مانند ترور بوده اند، از روش نمونه گیری گلوله برفی بهره گرفته می شود. موارد مهم مورد اختلاف نیز از دیگر موقعیت هایی است که برای تحقیق درموردشان، از این روش کمک می گیرند.

جمع بندی

روش نمونه گیری گلوله برفی روشی است که از آن برای تحقیق درمورد موقعیت هایی که دستیابی به جامعه آماری دشوار و تا حدود زیادی غیر ممکن است، استفاده می شود. محققان معمولا هنگام تحقیق در حوزه پزشکی، اجتماعی و موقعیت های حساس از این روش کمک می گیرند. انواع گوناگون آن نیز عبارتند از: نمونه گیری گلوله برفی خطی، نمونه گیری نمایی بدون تبعیض گلوله برفی و نمونه گیری تبعیض آمیز نمایی گلوله برفی.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir