Wp Header Logo 505.png


منتشر شده در 29 مهر 1403 ساعت 15:05


خودروی اپل قرار بود با همکاری بی وای دی تولید شود

شرکت اپل از حدود ده سال پیش به دنبال توسعه یک خودروی پیشرفته بود. گفته می‌شود در این مدت غول دنیای فناوری حدود ۱۰ میلیارد دلار صرف این پروژه نافرجام کرده است. نکته عجیب اینکه حالا مشخص شده در این پروژه اپل به دنبال همکاری با کمپانی چینی بی وای دی بوده است. هر چند این همکاری به سرانجام نرسیده، ولی باعث توسعه باتری‌های بهتر برای خودروهای برقی شده است.

شروع همکاری اپل و بی وای دی

به گزارش آخرین خودرو، گزارش‌ها نشان می‌دهد که اپل و بی وای دی از سال ۲۰۱۷ همکاری خود را آغاز کرده بودند. این دو شرکت موفق به توسعه یک سیستم باتری مبتنی بر سلول‌های لیتیوم آهن فسفات شدند. در این همکاری، مهندسان اپل که تخصص بالایی در طراحی پیشرفته باتری و مدیریت حرارت دارند، با مهندسان بی وای دی مشارکت داشتند. شاید بدانید بی وای دی از همان ابتدا روی سلول‌های لیتیوم آهن فسفات تمرکز نموده و در ساخت این نوع باتری‌ها اکنون تخصص زیادی دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، زمانی که مهندسان بی وای دی نسخه‌ اولیه از باتری موسوم به Blade را به مدیران اپل معرفی کردند، اپل به‌ شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. اپل امیدوار بود که بتواند این باتری را با طراحی اختصاصی خود بهبود بخشیده و برد خودروی الکتریکی را افزایش دهد. پیش از همکاری با بی وای دی اپل بر روی سلول‌هایی با ترکیب نیکل و آلکالاین نیز کار کرده بود.

تأییدیه‌ها و حقوق معنوی باتری  Blade

بی وای دی در پاسخ به شایعات درباره همکاری با اپل، اعلام کرده که ایده باتری Blade کاملاً توسط مهندسان این شرکت طراحی شده و حق مالکیت معنوی و پتنت این فناوری به‌ طور کامل در اختیار بی وای دی است. با وجود مزایای زیاد، اپل بنا به دلایلی تصمیم گرفته به دنبال گزینه‌های دیگری برود و در اوایل سال ۲۰۲۱، مذاکراتی را با هیوندای آغاز کرده، اما این مذاکرات نیز به سرعت متوقف شده و به نتیجه نرسیده است.

خاتمه پروژه خودروی الکتریکی اپل

در هر حال، اوایل امسال مدیران ارشد اپل تصمیم گرفتند پروژه خودروی الکتریکی این شرکت را پس از ده سال تلاش متوقف کنند. با این وجود، همکاری مخفیانه اپل و بی وای دی در توسعه فناوری باتری‌های پیشرفته، ظاهراً تأثیر مهمی در صنعت خودروهای برقی داشته است.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir