فضای کاری بر روحیه افراد و دیدگاه کلی ای که نسبت به شغل خود دارند، تاثیر می گذارد. همچنین ممکن است عادات و رفتار های کارکنان را به مرور زمان تغییر دهد. میزان بهره وری کارکنان نیز در محیط های کاری گوناگون، متفاوت خواهد بود. هر چقدر محیط کار سالم باشد، بهره وری کارکنان بهبود می یابد و هزینه های مربوط به استعفای آن ها و استخدام نیروی جدید کم می شود. برای ایجاد آرامش در محل کار و محیط کار سالم، چند نکته اساسی حائز اهمیت است که در ادامه این نوشته می کوشیم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.
ایجاد آرامش در محل کار در گرو چه عواملی است؟
فرهنگ محل کار که به آن فرهنگ سازمانی نیز گفته می شود، ارزش و اعتبار آن را مشخص می کند. بر اساس این فرهنگ معمولا استاندارد هایی معین می شود که کارمندان باید آن ها را دنبال کنند. بدیهی است که هر چقدر این فرهنگ مثبت باشد، محیط سالم تر خواهد بود. در این محیط سالم کارکنان نیز با رضایت کافی مشغول به کار می شوند.
- رعایت بهداشت در محل کار
محیط کار نه تنها از نظر اخلاقی بلکه از نظر فیزیکی باید سالم باشد و بهداشت در آن به درستی رعایت شود. در واقع باید مقرراتی برای رعایت بهداشت در آن وضع شده باشد و کارکنان با تمام توان به این مقررات پایبند باشند. این محیط باید از هر نظر امنیت کارکنان را تامین کند. سلامت کارکنان بهترین دارایی سازمان ها است که باید از آن مراقبت کنند. تلاش برای حفظ سلامت کارکنان و رعایت بهداشت محل کار، محیط تیمی سالم تر و بهتر، افزایش بهره وری آن ها، کاهش مرخصی استعلاجی و حوادث غیر مترقبه را در پی خواهد داشت.
- حمایت و همدلی در محیط کار
محیط کار از انسان های گوناگون تشکیل شده است که هر کدام دغدغه ها و مسائل خاص خود را دارند. گاه پیش می آید که احساسات شخصی وارد محیط کار شود. این امر کاملا طبیعی است. در محیط های کاری سالم و حمایت کننده، این عواطف نادیده گرفته نمی شوند. کارفرمایان در این محیط ها تلاش می کنند مشکل اصلی را پیدا کنند و با ابراز نگرانی و همدلی لااقل قدری از شدت این عواطف ناخوشایند را بکاهند. تضمین آرامش در محل کار و ایجاد فرهنگ حمایتی پایه و اساس محیط کاری سالم را تشکیل می دهد.
البته این نکته لازم به ذکر است که همیشه نمی توان تمام کارکنان را از تمام جهات راضی نگه داشت. این کار برای کارفرمایان بسیار دشوار و تا حد زیادی نشدنی است. آنچه اهمیت دارد، محیط کار است که بر روحیه و انگیزه کارمندان برای ادامه کار با شرکت اثر می گذارد. در حقیقت بسیاری از کارفرمایان جاه طلب همواره تلاش می کنند از افراد حرفه ای و متخصص برای انجام کار ها بهره ببرند. تنها جذب این افراد مهم نیست. مهم آن است که در جهت حفظ آن ها نیز تلاش کنند.
- فضای مثبت در محل کار
کارفرمایان و خود کارکنان باید همواره در تلاش باشند فضای کاری خود را مثبت نگه دارند. محیطی که در آن تمام افراد از کار و تعامل با همکاران لذت می برند. در چنین محیطی رشد، پیشرفت، موفقیت و دستیابی به اهداف تعیین شده محقق می شود. در چنین محیطی افراد می آموزند که تفاوت های شخصیتی، عقیدتی و نظرات مخالف یکدیگر را بپذیرند و به آن ها احترام بگذارند. کارکنان در این محیط و با احساس آرامش در محل کار، احساس امنیت، انگیزه و تعلق خاطر بیشتری می کنند.
- ایجاد فرصت های پیشرفت برای کارکنان
فضایی مثبت تلقی می شود که در آن کارمندان فرصت کافی برای رشد، یادگیری و پیشرفت فردی داشته باشند. کافرمایان باید این موضوع را درک کنند که همان گونه که خود آن ها چشم انداز و هدف برای کسب و کار خود تعیین می کنند، کارکنان نیز اهداف و رویا هایی دارند. ایجاد فرصت هایی برای یادگیری، کارمندان را نیز به اهداف خود نزدیک تر می کند و باعث می شود آن ها از هر نظر از کار کردن در آن محیط رضایت داشته باشند.
- قدردانی از تلاش های کارکنان
آرامش در محل کار زمانی تضمین می شود که کارفرمایان تلاش های کارکنان را به درستی ببینند. در واقع آن ها باید نشان دهند که برای آنچه کارکنان به صورت شخصی یا تیمی کسب کرده اند، ارزش و احترام قائل اند. این کار ها اعتماد، خوش بینی و اطمینان کارکنان را نسبت به کارفرمایان بیشتر می کند.
جمع بندی
ایجاد آرامش در محل کار هم برای کارفرمایان سودمند خواهد بود و هم برای کارکنان. در محیط کاری سالم است که افراد می توانند به اهداف شخصی و حرفه ای خود دست یابند. همچنین مطمئن باشند که در صورت بروز مشکلی شخصی یا کاری به طور کامل درک می شوند و با آن ها همدلانه رفتار می شود. در این محیط کار به ندرت جا به جایی رخ می دهد و هزینه های مربوط به استخدام نیروی جدید کاهش می یابد. در این مقاله خصوصیات محیط کاری سالم را بر شمردیم و درمورد هر یک توضیحاتی ارائه کردیم.
source