Wp Header Logo 696.png

 اعتماد به نفس پایین در محیط کار می تواند باعث کاهش کارایی و عملکرد و یا حتی به مرور به ناتوانی در انجام دادن وظایف شما شود. در نتیجه باید این مفهوم درونی را جدی گرفت و آن را به اندازه لازم تقویت کرد. اگر اعتماد به نفس پایینی چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی خود دارید این مقاله را از دست ندهید. ما سعی خواهیم کرد تا در این نوشته به راهکار هایی برای افزایش اعتماد به نفس اشاره کنیم.

اعتماد به نفس به چه معناست؟

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در واقع نگرش شما نسبت به توانایی های شما و اطمینان داشتن به قدرت حل مسئله، قضاوت ها، تصمیمات و مهارت های مختلفتان است که با استفاده از آن می توانید وظایف خود را به خوبی انجام بدهید. افرادی که در این زمینه به خود اعتماد دارند بر نقاط ضعف و قوت خود تسلط کامل دارند و آن ها را می شناسند. بنابراین این مفهوم، یک ویژگی درون روانی و درون فردی است که موجب می شود تا فرد به خود و توانایی هایش باور داشته باشد. به همین دلیل، داشتن چنین ویژگی ای به اندازه کافی، باعث رشد شخصیتی و حتی پیشرفت شغلی شما می شود.

تفاوت اعتماد به نفس با عزت نفس

عزت نفس

اعتماد به نفس و عزت نفس در بسیاری از مواقع به صورت مترادف و جایگزین یکدیگر استفاده می شوند. در حالی که  هردوی آن ها با وجود همپوشانی زیادی که دارند، مفاهیم متفاوتی هستند. عزت نفس به میزان احساس ارزشمندی و احترام به خودتان اشاره دارد که با شرایط متفاوت زندگی و تربیتی شما تغییر می کند اما اعتماد به نفس همان طور که گفته شد اعتقاد و اعتماد شما نسبت به خود و توانایی هایتان است. شما برای داشتن اعتماد به نفس، باید عزت نفس خود را نیز تقویت کرده و احساس رضایت درونی و ارزشمندی را در درون خود حفظ کنید. بسیاری از افراد که دچار اختلالات شخصیتی و یا یه اصلاح آدم های سمی ای هستند، عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند.

اهمیت اعتماد به نفس در محیط کار

جالب است که بدانید این مفهوم درون روانی، به راحتی می تواند مسیر شغلی شما را تغییر دهد. زیرا به شما قابلیت ریسک پذیری بالا و ارزیابی درست موقعیتی را می دهد که هر دو به شما کمک می کند به عنوان یک کارمند به خوبی پیشرفت کنید. بدون اعتماد به نفس لازم، امکان دارد بعضی از کارکنان از صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن عقاید و ایده های خود بترسند یا احساس رضایت نداشته باشند. این ویژگی فردی باعث می شود با باور و اعتماد بر مهارت هایتان، وظایفی خود را به خوبی انجام دهید و به مرور زمان تبدیل به یک کارمند حرفه ای در حیطه مورد نظرتان خواهید شد. علاوه بر تمامی این موارد، کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، روابط کاری بهتری با همکاران خود دارند و می توانند با چالش ها به درستی کنار بیایند و احساس رضایت شغلی بیشتری نسبت به همکارانشان دارند. به همین دلیل اگر می خواهید بهترین عملکرد خود را در محیط کار داشته باشید و حرفه ای عمل کنید از تقویت این ویژگی غافل نشوید.

راهکار هایی برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار

خودآگاهی

تا به اینجای مقاله از اهمیت این ویژگی روانی آگاه شده اید، اما چطور می توان آن را تقویت کرد؟ ما در ادامه این نوشته به برخی از راهکار های افزایش این مفهوم سرنوشت ساز اشاره می کنیم:

  • خودآگاهی (شناسایی نقاط ضعف و قوت)

اولین مرحله برای افزایش اعتماد به نفس، پذیرش و شناسایی نقاط ضعف شماست. پس از شناسایی نقاط ضعف خود، بر نقاط قوتتان متمرکز شوید و مسئولیت پذیری شغلی خود را در حیطه نقاط قوت خود ارزیابی کنید.

  • تمرین های رفتاری انجام دهید!

در محیطی آرام، تصور کنید که در محل کارتان هستید و می خواهید صحبت ها و ایده های جدیدی را با دیگران در میان بگذارید، در تصورات خود با آن ها حرف بزنید و تمرین کنید سپس به تدریج، سعی کنید در واقعیت بخشی از تصورات خود را عملی کنید.

داشتن زبان بدن درست می تواند تا حدودی بر اعتمادبه نفستان اثر بگذارد برای مثال هنگام جلسات می توانید ارتباط چشمی با دیگر همکاران خود برقرار کرده و با تکان دادن سر به آن ها نشان دهید که به حرف هایشان گوش می دهید.

  • از همکاران یا رئیستان بازخورد بگیرید.

بازخورد دادن و بازخورد گرفتن یکی از ابزار های حرفه ای در محیط کار محسوب می شود زیرا به رشد شخصیتی و شغلی شما کمک می کند. در نتیجه می توانید از همکارا خود تقاضا کنید تا عملکردتان را ارزیابی کرده و مورد انتقاد قرار دهند و شما هم می توانید رفتار آن ها را نقد کرده و بازخورد بدهید. نقد و انتقاد درست، مخصوصا زمانی که از شغل خود رضایت لازم را ندارید و تحت فشار کاری زیادی هستید بسیار سازنده و مفید خواهد بود.

جمع بندی

اگر در محیط کار خود نمی توانید نظر خود را ارائه بدهید و در جلسات مشارکت داشته باشید احتمالا اعتماد به نفس پایینی دارید. این مفهوم، یک ویژگی درون روانی و فردی است که باعث می شود تا فرد به مهارت ها و توانایی هایش باور و اطمینان داشته باشد. ما در این مقاله به تفاوت آن با عزت نفس و راهکار هایی برای افزایش آن اشاره کردیم که تا حدودی می تواند برایتان مفید باشد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir