Wp Header Logo 692.png


منتشر شده در 04 آبان 1403 ساعت 10:00


کارخانه جدید مرسدس بنز تا ۹۶ درصد از باتری خودروهای الکتریکی را بازیافت می کند

کمپانی مرسدس بنز با افتتاح یک کارخانه جدید در کوپنهایم، واقع در جنوب آلمان، گام بزرگی در راستای بازیافت مواد خام باتری‌ خودروهای الکتریکی برداشته است. این کارخانه پیشرفته می‌تواند تا ۹۶ درصد از مواد خام استفاده‌شده در باتری‌ خودروهای الکتریکی را بازیافت نموده و مواد ارزشمندی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل را از باتری‌های قدیمی بازیابی کند. پس از بازیابی امکان استفاده مجدد از این مواد ارزشمند در ساخت سلول‌های جدید فراهم می‌شود.

فرایند بازیافت در کارخانه جدید مرسدس بنز

به گزارش آخرین خودرو، در این کارخانه، فرایند بازیافت به‌ صورت مکانیکی و با جدا کردن آلومینیوم، مس، آهن و پلاستیک موجود در هر باتری آغاز می‌شود. سپس با استفاده از یک محلول آبی (هیدرومتالورژی)، فلزات نادر از جمله لیتیوم و نیکل از توده‌ی شیمیایی باقی‌مانده از الکترودها بازیابی می‌شوند.

این توده ابتدا به یک محلول مایع تبدیل شده و بعد با فیلتر کردن گرافیت، آهن و آلومینیوم از آن جدا می‌شود. پس از خنثی‌سازی با استفاده از آمونیاک و هیدروژن پر اکسید و همچنین استفاده از اسید سولفوریک، آمونیاک و یک حلال آلی، سولفات‌ های مس، کبالت، منگنز، نیکل و لیتیوم به دست می‌آید. در این مرحله، کبالت و نیکل به‌ صورت بلور استخراج شده و مس، منگنز و لیتیوم به‌ صورت مایع باقی می‌مانند.

ظرفیت و انرژی مصرفی کارخانه

این کارخانه پس از رسیدن به ظرفیت کامل، سالانه ۲۵۰۰ تن مواد بازیافتی تولید خواهد کرد که برای تولید ۵۰,۰۰۰ ماژول باتری (معادل حدود ۵۰۰۰ باتری خودروی الکتریکی) کفایت می‌کند. این فرایند به دلیل استفاده از تکنولوژی هیدرومتالورژی به انرژی کمتری نسبت به فرایندهای سنتی مانند ذوب فلزات نیاز دارد و به کارخانه کوپنهایم اجازه می‌دهد به‌ صورت کربن‌ خنثی عمل کند. این کارخانه با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اداره می‌شود و سقف آن به پنل‌ های خورشیدی با ظرفیت تأمین برق حداکثر ۳۵۰ کیلووات مجهز شده است.

نظرات مدیران و سیاستمداران

یورگ بورزر، عضو هیئت‌مدیره مرسدس، در مراسم افتتاحیه این کارخانه گفته: «ما اکنون در کوپنهایم به‌ صورت پایدار چرخه مواد خام را بسته‌ایم. این تکنولوژی نوآورانه به ما امکان می‌دهد که مواد خام ارزشمند را با بالاترین درجه خلوص از باتری‌ها بازیابی کنیم. این باتری‌های امروز به معدن پایداری برای مواد خام فردا تبدیل می‌شوند.» اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در این مراسم اظهار کرده: «در حالی که تمام جهان درباره کاهش ریسک‌ها و امنیت مواد اولیه صحبت می‌کنند، چه روشی بهتر از استفاده مجدد از مواد موجود؟»

ناگفته نماند این کارخانه با پشتیبانی شرکت بازیافت باتری Primobius و وزارت فدرال امور اقتصادی و اقدامات اقلیمی آلمان به بهره‌برداری رسیده است.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir