Wp Header Logo 763.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قانون پایستگی اتومبیل در ایران به قوت پابرجاست. هیچ خودرویی از دور کنار نمی‌رود، بلکه پلتفرم (و در موارد مکرر، پیشرانه آن) با اندکی دستکاری و افزایش چند فیچر، روی یک شاسی قدیمی سوار می‌شود و نمای نیمه جدیدی بر روی این مجموعه قرار می‌گیرد تا در نهایت، معرفی خودرویی نو رقم بخورد.

ال ۹۰ ایرانی که با نام P۹۰ توسط پارس خودرو معرفی شده، از این وضعیت مستثنی نیست. در رونمایی از مشخصات ماشین P۹۰ با اتومبیلی روبرو هستیم که به باور خودروسازان، چهره بهتری در مقایسه با لوگان زمخت دارد و با پیشرانه جدید این شرکت، می‌تواند شانسی برای موفقیت در رقابت با خودروهای مونتاژی و وطنی داشته باشد.

در این گزارش به بررسی P۹۰ پارس خودرو خواهیم پرداخت و از طراحی ظاهری تا پیشرانه و آپشن‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

اولین نگاه به مشخصات ماشین P۹۰

پایه ساخت و مشخصات ماشین P۹۰، ال ۹۰ یا تندر نودی است که محصول شرکت رنو بوده و توسط ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می‌ شد. در راستای تلاش برای ملی سازی آیتم‌های موجود در بازار داخلی اتومبیل، گروه‌ صنعتی پارس خودرو پروژه P۹۰ را کلید زد تا با ایرانیزاسیون لوگان، این سدان قدبلند جدید را به مجموعه محصولاتش بیافزاید.

P۹۰ پارس خودرو با استفاده از پلتفرم ال ۹۰ طراحی و ساخته شده و این مورد را با مدل‌هایی از جمله تندر و ساندرو مشترک است. تلاش‌هایی برای تغییر ظواهر بیرونی و درونی این خودرو صورت گرفته‌اند که در وهله اول، به منظور بهسازی چهره نخراشیده لوگان و استفاده از المان‌های جوان پسندانه پیاده شده‌اند. در بخش بعدی خواهیم دید که کوشش‌های طراحان پارس خودرو در بررسی خودرو L۹۰ ایرانی، به چه نتیجه‌ای انجامیده است.

بررسی مشخصات ماشین P90 +  P90 پارس خودرو چه تفاوتی با L90 دارد؟

بررسی طراحی ال ۹۰ ایرانی

بررسی مشخصات ماشین P۹۰ از بیرون و نگاهی به زوایای مختلف این خودرو، تا حد زیادی گویای آن است که خلاقیت و نوآوری خیلی خاصی در دیزاین اتومبیل به کار نرفته. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات پایه درباره ابعاد و ظاهر فیزیکی این خودرو را مشاهده نمایید.

طول

۴۲۵۰ میلیمتر

عرض

۱۷۴۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۲۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۳۰ میلیمتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۱۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

طراحی ظاهری P۹۰

جوانب خودرو همچنان شکل ثابت لوگان را حفظ کرده‌اند که با توجه به استفاده از پلتفرم ثابت و بسته بودن دست خودروساز در اعمال تغییراتی روی ستون‌های A، B و C، انتظار زیادی از تغییر در این بخش نمی‌رود. چهره ماشین از روبرو، المان‌هایی تکراری را به یاد می‌آورد که احتمالاً برگرفته از مدل‌هایی مانند رنو کپچر باشند. دماغه P۹۰ پارس خودرو کشیده‌تر از لوگان و با استفاده از خطوط عضلانی‌تر، جلوپنجره متفاوتی با لیپ سپر و تجدید طراحی در مه شکن‌ها (بازهم الهام گرفته از مدل‌های رنو) اجرا شده است که تفاوتی میان این اتومبیل جدید و ال ۹۰ نوستالژیک به وجود می‌آورد.

همانطور که اشاره شد، در زاویه جانبی مشخصات ماشین P۹۰ تغییرات خاصی مشاهده نمی‌شود و واضح است که با نسخه‌ای فیس لیفت و احتمالاً ارتقا یافته از لوگان قدیمی روبرو هستیم. در زاویه عقب خودرو از گرافیکی برای چراغ‌های عقب استفاده شده که برای p۹۰ حرکتی جدید، اما در میان فرزندان تازه وارد سایپا تکراری به حساب می‌آید.

بررسی مشخصات ماشین P90 +  P90 پارس خودرو چه تفاوتی با L90 دارد؟

این نوع دیزاین چراغ عقب خودرو پیشتر در اطلس (فیس لیفت کوییک) مشاهده نمودیم که در کنار صندوق عقب جعبه‌ای، همخوانی نسبی با سیستم کلی مشخصات ماشین P۹۰ دارد و می‌توان انتظار داشت که رضایت خریداران را جلب کند.

بررسی مشخصات ماشین P90 +  P90 پارس خودرو چه تفاوتی با L90 دارد؟

طراحی کابین P۹۰ پارس خودرو

دور از انتظار نیست که کابین خودرو در مشخصات ماشین P۹۰، فضایی با شباهت بسیار زیاد به ال ۹۰ داشته باشد. ساختار صندلی‌ها، کنسول وسط، فضای پا و سر در قسمت شوفر و عقب، کلاستر داشبورد و دریچه‌های تهویه در فضای داخلی خودروی P۹۰، تقریباً به طور کامل بر اساس دیزاین لوگان تکرار شده و یکی از معدود تفاوت‌های موجود، مربوط به بخش رودری‌ها و استفاده از فرمان دی کات مجهز به کلیدهای کنترل است.

بررسی مشخصات ماشین P90 +  P90 پارس خودرو چه تفاوتی با L90 دارد؟

کیفیت متریال به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و بخش‌های مختلف کابین، ارگونومی صندلی‌ها و میزان فضای سرنشین، همچنان جای کار دارد و ممکن است مانند ال ۹۰، سواری طولانی مدت با P۹۰ پارس خودرو نیز مشکلاتی مانند خشکی و ناراحت بودن نشیمن‌ها به همراه داشته باشد.

پیشرانه P۹۰ پارس خودرو

یکی از اساسی‌ترین تغییراتی که در مشخصات ماشین P۹۰ اعمال شده و تفاوتی بین این خودرو و مدل مادر یعنی ال ۹۰ ایجاد می‌کند، استفاده از پیشرانه جدید ME۱۶ است که قدرت آن توسط گیربکس‌های دستی ۵ سرعته یا اتومات ۶ سرعته، به محور حرکتی جلو منتقل می‌شود.  موتور ME۱۶ که در خودروی P۹۰ به کار گرفته شده، نسخه بومی‌سازی‌شده‌ای از موتور EC۵ گروه PSA محسوب می‌شود و تا حد زیادی بر اساس موتور TU۵ و TU۵P توسعه یافته است. این موتور با انجام آپگریدهایی بر روی تیوفایو ایران خودرو و با همکاری سایپا و مگاموتور ساخته شده و تا ۹۰ درصد قطعات آن را بخش‌های تولید وطن شکل می‌دهند.

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۱۵ اسب‌بخار

گشتاور

۱۴۷ نیوتن متر

موتور p۹۰ پارس خودرو دارای حجم ۱.۶ لیتر، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) شده است که بهبودهایی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی فراهم می‌کند. این تکنولوژی CVVT برای بهبود عملکرد و افزایش گشتاور (به ویژه در دورهای پایین) نیز بهینه‌سازی شده است.

ME۱۶ در مقایسه با موتور K۴M (پیشرانه تیپیکال ال ۹۰) و TU۵P، تفاوت‌های کلیدی را تجربه کرده است که آن را به نسخه بهبودیافته تیوفایو تبدیل می‌کند. E۱۶ با بهینه‌سازی‌های بیشتر در سیستم‌های داخلی مانند دینام و پمپ روغن و همچنین کنترل الکترونیکی پیشرفته‌تر، به خروجی ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در برخی موارد برتر از TU۵P ظاهر می‌شود، به ویژه از لحاظ قابلیت کشش در دورهای پایین و میانی.

بررسی مشخصات ماشین P90 +  P90 پارس خودرو چه تفاوتی با L90 دارد؟

این موتور همچنین استانداردهای جدید زیست‌محیطی را رعایت می‌کند و در ترکیب با گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه ۶ سرعته اتوماتیک، عملکرد و کارایی بهتری در خودروهای جدیدی مانند P۹۰ و شاهین پلاس فراهم می‌نماید. در نتیجه می‌توان انتظار داشت در مقایسه با موتور توربوشارژ شاهین، تجربه رانندگی روان‌تر و بهره‌وری سوخت بیشتری ارائه بدهد. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که ME۱۶ گزینه‌ای مناسب و بهبود یافته برای شرایط و نیازهای بازار ایران باشد.

هنوز دیتای دقیقی از کاتالوگ و جزئیات گیربکس دستی P۹۰، ماکسیمم سرعت، توان و گشتاور این خودرو در منابع رسمی منتشر نشده و تصور خاصی نیز از شتاب اتومبیل P۹۰ وجود ندارد، اما می‌توان انتظار داشت که موتور ME۱۶ این ماشین در مقایسه با K۴M تندر ۹۰ استهلاک بیشتری را متحمل شود. از سویی به ادعای سایپا، موتور بهسازی شده ام ای ۱۶ استانداردهای آلایندگی خودروی P۹۰ را به سطح مطلوب‌تری خواهد رساند تا در نهایت این خودرو به یکی از محصولات اقتصادی با مصرف سوخت معقول و تولید آلاینده پایین بدل گردد.

امکانات P۹۰ پارس خودرو

کاربران لوگان و تندر ۹۰ مونتاژی لیست آپشن‌های چندانی از اتومبیل خود دریافت نکردند، اما در ال ۹۰ ایرانیزه می‌توان انتظار امکانات ایمنی، مالتی مدیا و رفاهی بیشتری را داشت. در لیست امکانات این خودرو مواردی از جمله فرمان دی کات مجهز به دکمه‌های کنترلی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر ۷ اینچی در کلاستر وسط، تریم داخلی دو رنگ، سنسور و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران و سیستم پایش فشار باد تایرها در P۹۰ ذکر شده‌اند که تندر ۹۰ از آنها محروم بوده است.

در جدول زیر اطلاعات کامل‌تری در ارتباط با امکانات و مشخصات ماشین P۹۰ آورده شده است که با توجه به آنها، می‌توان چنین برآورد کرد که انتظار از پروژه P۹۰ پارس خودرو، یک اتومبیل اقتصادی شهری مناسب برای سفرهای بین استانی با آسایش قابل قبول برای خانواده‌های ۵ الی ۶ نفره است.

امکانات ایمنی

کنترل ایستایی در سربالایی؛ کنترل کشش

کنترل پایداری؛ سنسور عقب

ترمز ضدقفل؛ توزیع نیروی ترمز

ترمز کمکی؛ نویگیشن

۲ ایربگ؛

مالتی مدیا

مانیتور ۷ اینچی مجهز به اندروید

دکمه‌های کنترلی فرمان

امکانات رفاهی

دیلایت؛ سیستم تهویه نیمه اتوماتیک

تنظیم برقی آینه‌های جانبی؛ آنتن کوسه‌ای

تفاوت P۹۰ و تندر ۹۰ چیست؟

با تمام اوصاف مشخصات ماشین P۹۰ که تا اینجا بررسی کردیم، می‌توان p۹۰ را نسخه‌ای اندک ارتقا یافته و مجهز به آپشن‌های بیشتر از ال ۹۰ تصور کرد. گذشته از تغییرات ظاهری حدودی، با تیپ اسپرت‌تر و ساختار کشیده‌تری مواجه هستیم که از لحاظ دیزاین، شباهت نسبتاً محسوسی به سایر فرزندان کمپانی رنو پیدا کرده و می‌تواند به عنوان محصول نوین بعدی پارس خودرو، در بازار حضور مناسبی داشته باشد.

تفاوت‌های اصلی در مقایسه P۹۰ با ال ۹۰ را می‌شود به صورت زیر لیست نمود.

  • استفاده از پیشرانه‌ ارتقایافته در مقایسه با ال ۹۰ (ME۱۶ جدید در مقابل K۴M قدیمی لوگان) احتمالاً خروجی مطلوب‌تر با توان و شتاب بیشتر داشته باشد، اما این احتمال نیز دور از ذهن نیست که در طولانی مدت استهلاک سریعتری را منجر شود.
  • آپشن‎‌هایی که در کاتالوگ پارس خودرو برای مشخصات ماشین P۹۰ منتشر شده، حکایت از ارائه امکانات بیشتری در مقایسه با ال ۹۰ دارند. باید منتظر ماند و دید آیا در عمل نیز خودروهای تحویل داده شده مجهز به این امکانات خواهند بود یا برنامه ای برای عرضه آنها به صورت سفارشی وجود دارد.
  • با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مشابه، این احتمال وجود دارد که در خودروی P۹۰ امکان استفاده از سیستم تعلیق نرم‌تر با کاسه دیسک متفاوت وجود نداشته باشد تا سواری بهتر و تجربه رانندگی مناسب‌تری را رقم بزند.

جمع بندی

با توجه به محدودیت اطلاعات موجود درباره مشخصات ماشین P۹۰، میزان عملی بودن وعده‌های ارائه شده در کاتالوگ (از مشخصات پیشرانه تا آپشن‌ها) و معیار بودن تجربه رانندگی، فعلاً با قطعیت نمی‌توان نظری درباره P۹۰ پارس خودرو داد. طبق حدس و گمان‌ها، بعید نیست قیمت ماشین P۹۰ در بازار در حد کراس اوورهای چینی و اندکی بالاتر از سدان‌های مطرح و پرتیراژ باشد. احتمال می‌دهیم بعد از ورود به بازار، اصلی‌ترین رقبای ال ۹۰ ایرانی در میان محصولات وطنی، دنا پلاس و شاهین باشند و در میان محصولات خارجی، هم رده اتومبیل‌هایی از جمله جک J۴ و ساندرو استپ وی قرار بگیرد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir