به گزارش صنعت ماشین،

قبل از اینکه به تفاوت نسل 4 کامیون آمیکو با نسل سوم آن بپردازیم می‌توان گفت که با نگاهی به ناوگان حمل و نقل باری کشور بویژه خودروهای سنگین کمپرسی کاملا متوجه فرسودگی این دست خودروها می‌شویم و نیازمندی به نوسازی این ناوگان بیش از پیش احساس می‌‌شود. اما علیرغم این نیاز اساسی کشور، شرکت‌های معدودی اقدام به تولید و یا واردات خودروهای سنگین کمپرسی می‌کنند. اما در این بین شرکت ارس خودرو دیزل که بیشتر با نام آمیکو آن را می‌شناسیم از فعالان این صنعت به حساب ‌می‌آید و اقدام به تولید خودروهای سنگین عمدتا کمپرسی می‌کند.

این شرکت اخیرا از نسل جدید کامیون کمپرسی محبوب خود آمیکو M2631D در جاده مخصوص رونمایی و برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز در منظر دید عموم قرار داد. این کامیون جدید در واقع نسل چهارم کامیون 10 چرخ آمیکو به حساب می‌آید.

کامیون M2631 EEV آمیکواز نسل قبلی این کامیون نزدیک به 1000 دستگاه تولید شده‌بود. اما تفاوت نسل جدید کامیون آمیکو با نسل گذشته این محصول چیست؟ آیا تغییرات رو به جلویی در نسل 4 کامیون M2631D وجود دارد؟ در ادامه نگاهی به تفاوت این دو محصول می‌اندازیم.

قبل از اینکه به تفاوت نسل 4 کامیون آمیکو با نسل سوم آن بپردازیم می‌توان گفت که با نگاهی به ناوگان حمل و نقل باری کشور بویژه خودروهای سنگین کمپرسی کاملا متوجه فرسودگی این دست خودروها می‌شویم و نیازمندی به نوسازی این ناوگان بیش از پیش احساس می‌‌شود.

تفاوت‌های کامیون M2631D جدید آمیکو با نسل گذشته کامیون M2631 EEV آمیکو

از مهم‌ترین تفاوت‌های نسل جدید کامیون آمیکو با نسل گذشته آن می‌توان به سیستم کنترل پایداری (ESP) که در خودروهای سنگین از اهمیت دو چندانی برخوردار است به همراه سیستم ترمز الکتروپنوماتیک EBS و ترمز اضطراری پیشرفته AEBS، سیستم تشخیص و هشدار فاصله ایمن با موانع جلو و سیستم انحراف از مسیر اشاره کرد. بنابراین عمده‌ای از تغییرات ایمنی در نسل جدید آمیکو دیده می‌شود که علاوه بر حفظ امنیت رانندگانش می‌تواند بر کاهش حوادث جاده‌ای نیز کمک کند، چراکه بخش قابل توجهی از تصادفات با توجه به رانندگی‌های طولانی به خودروهای سنگین اختصاص دارد.

تفاوت‌ها در مشخصات فنی و طراحی ظاهری

هر دو نسل کامیون آمیکو 2631 از یک موتور 6 سیلندر 11.6 لیتری گازوییلی با حداکثر توان 400 اسب بخاری و گشتاور 1920 نیوتن‌متری با استاندارد یورو 5 بهره می‌برند. البته نسل جدید با وزن 9460 کیلوگرم حدود 680 کیلوگرم سنگین‌تر از نسل قبلی است که عمدتا این وزن بیشتر بخاطر استاندارد‌های ایمنی است که به ماشین اضافه شده برای مثال در قسمت عقبی کامیون سپری در نظر گرفته شده که در صورت تصادف از عقب خودروی سواری به زیر کامیون نرود.

در نسل جدید علیرغم اینکه توان حمل بار در مقایسه با نسل گذشته حدود 2 تن کمتر شده اما از لحاظ امنیت و استاندارد‌ها نسل جدید در وضعیت به مراتب بهتری قرار دارد. گیربکس استفاده شده در هر دو محصول سنکرونیزه 14دنده به صورت 12 دنده جلو و 2 دنده عقب  است و تفاوتی در این مورد دیده نمی‌شود. همچنین از ترمز ABS در هر دو نسل استفاده شده‌است.

نسل جدید کامیون آمیکو از لحاظ طراحی ظاهری نیز دستخوش تغییر شده، بطوری که علاوه بر اضافه شدن المان‌های ظاهری جهت افزایش امنیت سایر رانندگان مانند سپرهای جانبی،عقبی و جلویی، نمای جلویی در بخش جلو پنجره کاملا تغییر کرده و عملا با چهره‌ای متفاوت و نیوفیس شده روبرو هستیم. علاوه بر این در قسمت تاج خودرو بج AMICO در نوار سیاه رنگ دیده می‌شود.

در نمای جانبی خودرو نیز تغییراتی از جمله کاهش المان‌های پلاستیکی و مشکی رنگ و یک پارچگی بیشتر رنگ زرد دیده‌ می‌شود. البته از نکات ضعف آمیکو جدید می‌توان به حذف آیینه‌های جانبی راهنما دار و جایگزین شدن آن با نوع ساده تر که انتظار می‌رود آمیکو از آینه های مجهز به چراغ راهنما همچنان استفاده کند.

کامیون M2631 EEV آمیکواز دیگر نکات جذاب طراحی که همچنان تغییر نکرده و اصرار آمیکو را به همراه داشته رنگ زرد این محصول است بطوری که به نظر می‌رسد به بخشی از هویت بصری این کمپانی تبدیل شده‌است.

در قسمت داخلی نیز بایک بروزرسانی کامل روبرو هستیم بطوری که صفحه نمایشگر لمسی به کامیون نسل جدید اضافه شده و همچنین از غربیلک فرمان جدیدی در این کامیون استفاده شده‌است.

قبل از اینکه به تفاوت نسل 4 کامیون آمیکو با نسل سوم آن بپردازیم می‌توان گفت که با نگاهی به ناوگان حمل و نقل باری کشور بویژه خودروهای سنگین کمپرسی کاملا متوجه فرسودگی این دست خودروها می‌شویم و نیازمندی به نوسازی این ناوگان بیش از پیش احساس می‌‌شود.

جمع بندی

به صورت کلی عمده تغییرات کامیون ده چرخ 2631 آمیکو به بخش ظاهری و ایمنی مربوط می‌شود و از لحاظ فنی تغییرات زیادی به چشم نمی‌خورد. تغییرات ایمنی محور موضوعی است که بیشتر بایستی برای خودروهای سنگین در نظر گرفته شود چرا که این موضوع با تصادفات جاده‌ای که اخیرا به یک مشکل امنیت ملی تبدیل شده کاملا در ارتباط است و در صورتی که بتوان سطح و امکانات ایمنی را در انواع خودروها بالا برد می‌توان به کاهش تلفات جاده‌ای امیدوار بود. خوشبختانه تغییرات مثبتی در جهت افزایش سطح ایمنی در نسل جدید کامیون آمیکو در نظر گرفته شده‌است.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir