با توجه به عرضه موفق هايما S7 با موتور توربو شارژ 1.8 ليتر و متعاقب آن ارائه نسخه S7+ با ارتقاء ظاهر و تجهيزات داخل كابين شامل بهبود سيستم مالتي مديا و استقبال گسترده مشتريان از اين تغييرات، شركت ايران خودرو بر آن شد تا در نسخه جديدي ازاين خودرو با نام pro S7، با استفاده از تكنولوژي روزگامي در جهت پاسخگويي به تغييرات سريع سلايق مشتريان و افزايش رضايتمندي ايشان برداشته شده و بهبودهايي در اين خودرو ايجاد نمايد. در اين نسخه جديد، امكانات و تجهيزات و نيز ويژگي هاي قواي محركه و سيستم انتقال قدرت خودرو ارتقا يافته و تغييرات مطلوب و مورد انتظار مشتريان از جمله بهبود در راندمان موتور و كاهش مصرف سوخت، بهبود در صندلي سرنشين جلو (برقي 4 حركته)، جايگزيني ترمز پارك برقي به جاي ترمز دستي (EPB) و نصب سيستم راهنماي تعويض دنده (GSI) به اجرا درآمده است.
لازم به ذكر است كه هايما Pro 7S از لحاظ ظاهري تفاوتي با هايما 7S توربو و مدل پلاس ندارد و تنها كليپر چرخ ها به رنگ قرمز و طرح پارچه صندلي ها تغيير نموده است.
محصول هايما Pro S7 توربو، خودرويي كراس اوور در كلاس ابعادي C است كه با بهره گيري از طراحي به روز و زيبا، جلوه اي با شكوه، دوست داشتني و قدرتمند از توان طراحي متخصصان شركت هايما را به رخ مي كشد. محصول هايما Pro 7S ضمن برخورداري از زيبايي، ايمني و تجهيزات مناسب، همانند رقباي جديد خود داراي آخرين نسل از موتورهاي پر قدرت مجهز به توربوشارژ با پاشش مستقيم سوخت (GDI) بوده و مي تواند بعنوان محصولي متفاوت مورد توجه مشتريان قرار گيرد.
از جمله مزاياي موتورهاي توربوشارژ GDI:
-
1. افزايش قدرت و شتاب خودرو عليرغم كاهش حجم موتور -
2. افزايش راندمان و بهره وري سوخت -
3. احتراق كاملتر سوخت و آلايندگي و مصرف كمتر نسبت به موتور هاي توربوشارژ
عملكرد موتورهاي توربو شارژ GDI:
سامانه توربو شارژ متشكل از يك مجموعه توربين و كمپرسور داراي محور مشترك مي باشد. توربين در مسير گازهاي اگزوز و كمپرسور در مسير هواي ورودي قرار مي گيرد. برخورد گازهاي خروجي با پرده هاي توربين موجب چرخش محور آن شده و در نتيجه كمپرسور به چرخش در مي آيد. چرخش كمپرسور در مسير هواي ورودي باعث مي گردد فشار هوا افزايش يافته و ميزان هواي وارد شده به موتور افزايش يابد. سيستم توربو شارژ سبب مي گردد ظرفيت پذيرش هواي موتور از ظرفيت اسمي آن بيشتر گردد با بالاتر رفتن ميزان هوا، مقدار سوخت بيشتري را مي توان درون آن تزريق كرد و در نتيجه قدرت موتور افزايش مي يابد.
نكته داراي اهميت اين است كه شروع عملكرد سامانه توربو شارژ از دور موتور 1700 دور در دقيقه به بالا مي باشد. لذا در زمان حركت در ترافيك و زمان هايي كه نيازي به قدرت بالا نمي باشد موتور مانند موتور هاي معمولي عمل مي نمايد و فقط در زمان نياز به قدرت زياد توربو شارژ وارد عمل مي گردد و توان موتور را افزايش مي دهد.
در موتورهاي نسل جديد كه از تكنولوژي سيستم تزريق مستقيم بنزين يا GDI در كنار توربوشارژ استفاده ميكنند بر خلاف موتورهاي با سيستم هاي تزريق سوخت چند نقطه اي MPFI، بنزين به داخل مانيفولد هوا تزريق نميشود و سوخت به صورت مستقيم به داخل سيلندرها وارد ميشود و همين موضوع باعث مي شود متغيرهايي مانند خام سوزي، كوبش يا گردش مجدد گازهاي خروجي تا حد قابل توجهي از بين برود. عمدهترين مزيت موتورهاي داراي سيستم تزريق مستقيم بنزين يا GDI را ميتوان در بهينه شدن مصرف سوخت خودرو خلاصه كرد. موتورهاي GDI به وسيله كنترل دقيق بر روي ميزان و زمان دقيق پاشش يا تزريق بنزين مطابق با شرايط خودرو، ضمن كاهش مصرف سوخت باعث حفظ شتاب بالا در زمان رانندگي افراد ميشوند.
اين به آن معني است كه به عنوان مثال موتور 1500 سي سي توربو GDI در ترافيك شهري مانند موتور معمولي 1500 سي سي عمل مي كند ولي در دور موتور بالاتر از 1700 مانند موتور 2400 سي سي قدرت توليد مي كند. اين موضوع سبب مي گردد راندمان كلي اين موتور ها به دليل احتراق كامل تر سوخت در قياس با موتورهاي معمولي و حتي توربوشارژ بهبود قابل ملاحظه اي داشته باشد.
* بخشنامه فروش این خودرو بزودی اعلام خواهد شد.
source