Wp Header Logo 48.png


منتشر شده در 12 آبان 1403 ساعت 11:07


خودرو جگوار C-X75

استودیوی طراحی کالوم دیزاین اعلام کرده دومین دستگاه از خودروی جگوار C-X75 آماده ورود به خیابان‌هاست. این خودروی بسیار زیبا و جذاب در حقیقت نسخه‌ای بازسازی‌شده از یکی از خودروهای مخصوص بدل کاری حاضر در فیلم جیمز باند اسپکتر است که تغییراتی را تجربه کرده و اکنون می‌تواند در مسیرهای عمومی تردد کند.

شاید بدانید جگوار C-X75 یک کانسپت بسیار جذاب بود که اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۰ در معرض دید عموم قرار گرفت. پس از استقبال بالا و دریافت بازخوردهای مثبت جگوار به فاصله کوتاهی اعلام کرد نسخه تولید انبوه این کانسپت را روانه بازار می‌کند. اما رکود جهانی باعث شد جگوار تصمیم به توقف پروژه خود بگیرد، از این رو C-X75 رنگ خیابان را ندید.

بازگشت جگوار C-X75

اما داستان جگوار C-X75 به پایان نرسید و در سال ۲۰۱۵ در فیلم جیمز باند اسپکتر چند نسخه مخصوص بدل کاری از آن به ایفای نقش پرداختند. پس از نزدیک به یک دهه و اوایل سال جاری، طراح اصلی این خودرو یعنی آقای یان کالوم معروف نسخه‌ای ویژه از C-X75 را معرفی کرد. این نسخه مجوز تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها را دارد. حالا در هفته‌های پایانی سال، نمونه‌ای دیگر از این سوپر اسپرت زیبا تکمیل شده و آماده ورود به مسیرهای عمومی است.

طراحی بدنه و ارتقای آیرودینامیک

خودرویی که استودیوی کالوم دیزاین روی آن کار کرده، جزو هفت دستگاهی است که برای استفاده در فیلم جیمز باند اسپکتر ساخته شده؛ بعد از اتمام فیلمبرداری، از این هفت دستگاه، چهار دستگاه به مشتریان حقیقی فروخته شدند. پروژه کالوم دیزاین در حقیقت روی یکی از این چهار دستگاه اجرا شده است.

طراحی جگوار C-X75

این خودرو به رنگ سبز روشن بوده و طراحان کالوم دیزاین بیش از ۱۰۰۰ ساعت روی بدنه آن کار کرده‌اند. یکی از تغییرات بدنه، افزوده شدن قطعات آیرودینامیک است. این قطعات پس از سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شوند. ضمن اینکه هنگام ترمز گیری، برخی از قطعات با ایجاد مقاومت در برابر جریان هوا، به توقف بهتر و سریع‌تر کمک می‌کنند. علاوه‌ بر این، یک بالابر هیدرولیکی به محور جلوی جگوار C-X75 اضافه شده که با کمک آن می‌توان هنگام مواجهه با دست‌انداز یا سرعت گیر، ارتفاع خودرو را افزایش داد.

مشخصات فنی جگوار C-X75 کالوم دیزاین

نسخه اولیه از کانسپت جگوار C-X75 به یک پیشرانه هیبریدی – شامل موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو شارژ و سوپر شارژ و دو موتور برقی – مجهز بود. اما همانند خودروهای مخصوص بدل کاری به کار رفته در فیلم جیمز باند اسپکتر، نسخه بازسازی‌شده توسط کالوم دیزاین نیروی خود را از موتور ۵ لیتری هشت سیلندر سوپر شارژ دریافت می‌کند. این موتور قدرتمند در قسمت میانی خودرو نصب شده و نیروی آن توسط گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ‌های محور عقب منتقل می‌شود.

مشخصات جگوار C-X75

کابینی مدرن و پیشرفته

فضای داخلی C-X75 جدید نسبت به مدل معرفی‌شده در ماه فوریه ارتقا یافته است. سه نمایشگر گرد حاضر در کنسول مرکزی طراحی ساعت‌های بوگاتی توربیون را تداعی می‌کنند. همچنین، فرمان جدید از جنس آلومینیوم برس‌ خورده بوده و قابلیت‌های مدرنی همچون شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، اتصال اپل کار پلی و آینه دید عقب دیجیتال به دومین دستگاه از C-X75 اضافه شده است. در سقف نیز کنسولی ویژه برای دکمه‌های استارت و سایر کنترل‌ها به چشم می‌خورد.

طراحی داخلی جگوار C-X75

آینده‌ای تمام برقی برای جگوار

به نظر می‌رسد C-X75 همان خودرویی است که جگوار برای احیای خود به آن نیاز دارد. اما این کمپانی که مالکیت آن اکنون در اختیار گروه تاتا موتورز هند است، قصد دارد سال آینده تمامی مدل‌های احتراق داخلی خود را بازنشسته کند و به یک برند لوکس تمام برقی تبدیل شود. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که استقبال از مدل‌های برقی روندی نزولی دارد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir