Wp Header Logo 78.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سایپا سیلکی که انتظار می‌رفت نزدیک به یک دهه پیش وارد بازار خودرو ایران شود، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۳رونمایی شد البته دقت داشته باشید که این نسخه، اتومبیل سیتروئن وارداتی بود و تا اولین پروتوتایپ سایپا سیلک هنوز زمان باقیست. سیلک با مشخصات سیتروئن C۳-XR، به عنوان یک کراس اوور جمع و جور و با استفاده از پلتفرم PS۱ ساخته شده و فیس لیفتی از این فرانسوی کامپکت به حساب می‌آید که با همکاری کمپانی دانگ فنگ چین راهی بازار شده است.

به گفته رئیس هیئت مدیره سایپا – سیتروئن، این کارخانه بر اساس قرارداد عقد شده با شریک فرانسوی برای تولید این محصول به صورت CKD، در مرحله آماده سازی تجهیزات و قالب‌ها برای ساخت سایپا سیلک سیتروئن C۳ XR قرار دارد. تخمین زده می‌شود که داخلی سازی در پروژه این اتومبیل، به ۵۵ درصد و فراتر از آن برسد.

بررسی مشخصات سیتروئن C۳-XR: چه انتظاری از سایپا سیلک داشته باشیم؟

146347 - بررسی مشخصات سیتروئن C3-XR + از خودروی C3-XR سایپا چه خبر؟

نام «سایپا سیلک» برای خودروی مونتاژی سیتروئن C۳-XR به دلیل الهام از تپه باستانی سیَلک در نزدیکی کاشان انتخاب شده است. این تپه یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های ایران مرکزی را به نمایش می‌گذارد و قدمتی حدود هشت هزار ساله دارد. سایپا برای این محصول، که ابتدا با نام پروژه M۴۴ شناخته می‌شد، تلاش کرده است از نام‌های ایرانی با اصالت استفاده کند تا با هویت محلی همراهی بیشتری داشته باشد. با این حال، برخی منتقدان معتقدند که انتخاب نام باستانی برای خودرویی با طراحی و تکنولوژی نه‌چندان پیشرفته، چندان هماهنگ به نظر نمی‌رسد و انتظار می‌رفت نامی با ارتباط بیشتر به مشخصات اتومبیل سیتروئن C۳-XR برگزیده شود.

سیتروئن C۳-XR یا سایپا سیلک از پلتفرم پژو-سیتروئن بهره می‌برد که از ابتدا برای کاربردهای شهری و با تمرکز بر مصرف سوخت بهینه و استحکام طراحی شده است. پلتفرم این خودرو به سایپا امکان استفاده از پیشرانه‌های مختلف از جمله موتورهای بنزینی ۱.۲ لیتری و ۱.۶ لیتری را داده. این خودرو در نسخه‌های فیس‌لیفت جدید از پیشرانه ۱.۶ لیتری ME۱۶ قدرت می‌گیرد که نسبت به نسخه‌های قبلی توان و عملکرد بهتری دارد.

طراحی خودروی C۳-XR سایپا

طراحی بیرونی C۳-XR

در بررسی سیتروئن C۳-XR، چهره چندان عجیب و نوینی دیده نمی‌شود که حکایتی از دستکاری طراحان سایپا در طراحی داشته باشد و تا حد زیادی یادآور پژو ۲۰۰۸ است. سایپا سیلک، نسخه‌ای از سیتروئن C۳-XR بوده و از طراحی کراس‌اوورهای شهری با ابعادی کوچک و خطوطی حدوداً اسپرت بهره می‌برد. در این خودرو چراغ‌های جلو با جلوپنجره‌ای باریک متصلند و ورودی هوای بزرگ و چراغ‌های روزتاب عمودی، ظاهر اسپرت‌تری به آن می‌بخشند.

ابعاد سیلک به طول ۴۲۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۹۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۶۰ میلی‌متر، آن را در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت شهری جای می‌دهد و رقیبی برای خودروهایی چون ام‌وی‌ام X۲۲ و ری‌را محسوب می‌شود.

146347 - بررسی مشخصات سیتروئن C3-XR + از خودروی C3-XR سایپا چه خبر؟

طراحی داخلی C۳-XR

کابین سایپا سیلک با طراحی به‌روزشده، شامل داشبورد جدیدی با دریچه‌های تهویه افقی و نوار کرومی، فضای مدرنی ارائه می‌دهد. نمایشگر مرکزی با اندازه‌ای معقول و سیستم تهویه‌ مطبوع دستی، به‌صورت ارگونومیک در دسترس سرنشینان قرار گرفته است. استفاده از تریم نقره‌ای و مشکی براق در داشبورد، جلوه‌ای شیک و جذاب به فضای داخلی می‌بخشد. فضای مناسب در صندلی‌های عقب و صندوق بار ۴۲۰ لیتری، آن را به خودرویی ایده‌آل برای استفاده روزمره و سفرهای کوتاه تبدیل کرده است.

146347 - بررسی مشخصات سیتروئن C3-XR + از خودروی C3-XR سایپا چه خبر؟

پیشرانه اتومبیل سیتروئن C۳-XR

سیتروئن فرانسوی از موتور موتور ۱.۲ لیتری با ۱۶ سوپاپ و استاندارد آلایندگی یورو ۵ طراحی شده است که توان آن در حدود ۱۱۶ اسب بخار بوده و تورکی معادل ۱۹۰ نیوتن متر تولید می‌کند. طبق بیانیه سایپا، احتمال دارد در سایپا سیلک (Citroen C۳-XR) از پیشرانه ME۱۶ استفاده شود که پیشتر صحبت از استفاده آن روی شاهین پلاس و ورژن جدید ال ۹۰ ایرانی (P۹۰) نیز وجود داشت.  قدرت خروجی ME۱۶ به ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۴۷ نیوتن‌متر می‌رسد.

این پیشرانه که با نام‌های دیگری مانند TU۵ پلاس و EC۵ نیز شناخته می‌شود، یکی از محصولات مدرن سایپا است که با همکاری مگاموتور ۹۲ درصد از قطعات آن به صورت داخلی تولید می‌شوند. از مزایای ME۱۶ می‌توان به مصرف سوخت بهینه و دوام قابل‌قبول در شرایط شهری اشاره کرد.

توانایی موتور سیتروئن C۳-XR در مقایسه با موتورهای توربوشارژ موجود در بازار، محدودتر به نظر می‌رسد و نمی‌تواند شتاب‌گیری قوی‌تری ارائه دهد. باید منتظر ماند و دید موتور ME۱۶ چه پرفورمنسی روی این ماشین تحویل خواهد داد.

146347 - بررسی مشخصات سیتروئن C3-XR + از خودروی C3-XR سایپا چه خبر؟

در مشخصات فنی سیتروئن C۳-XR، از گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک استفاده خواهد شد که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. این ویژگی‌ها برای رانندگی در شرایط شهری و جاده‌های عادی مناسبند، اما ممکن است برای علاقه‌مندان به عملکرد بالا و شتاب‌گیری سریع چندان راضی کننده نباشد. در کل، بررسی سیتروئن C۳-XR نشان می‌دهد که این خودرو انتخابی اقتصادی برای مصرف روزانه است اما در سطح عملکرد، محدودیت‌هایی دارد و نمی‌تواند با کراس‌اوورهای با پیشرانه‌های قوی‌تر رقابت کند.

فناوری موتور

توربو شارژر

قدرت

۱۱۶ اسب بخار

گشتاور

۱۹۰ نیوتن متر

حداکثر سرعت

۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه

انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

توییست بیم

حجم باک

۵۳ لیتر

مصرف سوخت

۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر

ابعاد رینگ و لاستیک

۲۰۵/۶۰R۱۶

امکانات سیتروئن C۳-XR

لیست مشخصات سیتروئن C۳-XR یا همان سایپا سیلک، در  مقایسه با سایر محصولات این گروه خودروسازی که از سال ۱۴۰۰ به بعد رونمایی و عرضه شده‌اند، امکانات و آپشن‌های مطلوب‌تری را شامل می‌شود. در نقد امکانات و ارگونومی کابین خودروی سیتروئن C۳-XR، باید گفت که این کراس‌اوور کوچک به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای بازارهای آسیایی طراحی شده است. سبک کابین و ارگونومی این خودرو، به ویژه در مقایسه با دیگر محصولات سیتروئن، بسیار کاربردی و البته نسبتاً ساده به نظر می‌رسد.

146347 - بررسی مشخصات سیتروئن C3-XR + از خودروی C3-XR سایپا چه خبر؟

در بخش تجهیزات، سیتروئن C۳-XR با امکاناتی نظیر صفحه نمایش ۹ اینچی، سیستم‌های ارتباطی از جمله و دو پورت USB تجهیز شده است. با این حال، باید توجه داشت که سطح امکانات موجود در آن در مقایسه با کراس‌اوورهای هم‌رده کمی محدودتر به نظر می‌رسد. کیفیت مواد داخلی نیز در سطح متوسط است و شاید برای افرادی که به دنبال تجربه‌ی لوکس‌تری در کابین هستند، رضایت‌بخش نباشد.

در خصوص ارگونومی و راحتی، طراحی داشبورد و قرارگیری ادوات کنترلی به گونه‌ای است که دسترسی راننده به آن‌ها آسان باشد، اما جنس پلاستیکی و ساده داشبورد و کنسول میانی، حس متفاوتی از لوکس بودن القا نمی‌کند. صندلی‌ها در مقایسه با مدل‌های دیگر سیتروئن و حتی برخی خودروهای ایران خودرو، راحتی مناسبی دارند اما طراحی و جنس آن‌ها همچنان حس اقتصادی بودن خودرو را منتقل می‌کند.

به طور کلی، خودروی C۳-XR سایپا، برای افرادی که به دنبال یک خودروی کامپکت شهری با امکانات پایه و طراحی کابین ساده هستند، گزینه مناسبی است، اما نباید از آن انتظار خیلی امکانات بالا داشت.

درجدول زیر می‌توانید نگاه بهتری به لیست امکانات این خودرو داشته باشید.

امکانات ایمنی

شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

سایر آپشن‌ها

تریم داخلی چرم و پارچه – کروز کنترل – محدود کننده سرعت – فرمان کمکی برقی – سنسور نور – سنسور باران – جلو آمپر دیجیتال – نمایشگر ۹ اینچی – دوربین و سنسور پارک عقب – تنظیم حالت رانندگی و حساسیست سیستم کنترل پایداری – رینگ آلومینیومی

قیمت سیتروئن C۳-XR در بازار چقدر خواهد بود؟

با توجه به کلاس قیمتی خودروهای CUV و قیمتی که پیشتر برای ری رای ایران خودرو تعیین شد، احتمالا قیمت سیتروئن C۳-XR حدود ۱.۵ میلیارد تومان برای بازار درنظر گرفته شده و با خودروهایی مثل ریرا، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو، جک S۳ و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو رقابت خواهد کرد.

در مقایسه با این رقبا، طراحی ظاهری و کیفیت داخلی سایپا سیلک اندکی قدیمی به نظر می‌رسد و از نظر فناوری‌های جدیدتر، می‌توانست جای پیشرفت بیشتری داشته باشد. انتظار می‌رود سیستم تعلیق آن نیز مشابه محصولات قبلی سایپا، به‌خصوص در جاده‌های ناهموار، عملکرد بهتری نداشته باشد و کمی سختی و خشکی را به سرنشینان منتقل کند.

146347 - بررسی مشخصات سیتروئن C3-XR + از خودروی C3-XR سایپا چه خبر؟

هرچند سایپا سیلک از نظر ابعاد و فضای کابین می‌تواند راحتی مناسبی را برای خانواده‌ها فراهم کند، اما احتمالاً کیفیت سواری آن به ویژه در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند، نتواند کاملاً رضایت کاربران حرفه‌ای را جلب کند. سیستم تعلیق این خودرو و ارگونومی کابین نشان می‌دهد که هدف اصلی آن ارائه یک تجربه رانندگی ساده و اقتصادی است، نه یک سواری اسپرت و پرهیجان. باید منتظر ماند و دید جدیدترین محصول سایپا و اولین کراس اوور این گروه صنعتی، با چه مشخصاتی رونمایی و تحویل مشتریان خواهد شد و چه تجربه‌ای را رقم خواهد زد./

source

viraje.ir

توسط viraje.ir