منتشر شده در 23 آبان 1403 ساعت 10:00
ظاهر کلاسیک اسکرامبلر موتورسیکلت سی سی ام ماوریک مدل ۲۰۲۴ ، میراث مسابقات آفرود CCM را با قدرت انجین تک سیلندر و جزئیات زیبا جشن میگیرد.
با شهرتی که در مسابقات آفرود به دست آورده، شرکت CCM که مقر آن در بولتون انگلستان است، توانسته نام خود را با مجموعهای از موتورسیکلت های زیبا و قابل تنظیم که بر اساس موتورهای تک سیلندر ۶۰۰ سیسی و فریمهای فولادی لولهای تولید میشوند، جا بیندازد. یکی از محبوبترین مدلها، همین سی سی ام ماوریک ۲۰۲۴ است؛ موتوری با الهام از اسکرامبلر که بیشتر برای جاده طراحی شده اما همچنان جوهره سنتهای CCM را در خود دارد. این موتور که زیبا، مینیمال و بسیار گرانقیمت است، شاید برای رانندگی روزمره بیش از حد خاص باشد و تقریباً دو برابر مدلهای مشابهی مانند Herald Brute 500 یا Royal Enfield Scram 411 قیمت دارد، اما نمونهای زیبا از مهندسی خاص بریتانیایی است.
بررسی طراحی
از نظر بصری، موتورسیکلتهای مینیمال CCM بیشتر بر فضاهای بین قطعات مختلف تأکید دارند تا نمایانگر مهندسی و کار دست زیبای آنها باشند. فریم و سوئینگ آرم از جنس فولاد کرومولی و به شکل شبکهای که از مدل اسپیت فایر ۲۰۱۶ الهام گرفته شده، امضای بصری همه موتورسیکلتهای CCM است و در مدلهای مختلفی از جمله بابر، رودستر، کافه رِیسر، فلت ترکر و اسکرامبلر دیده میشود.
صندلی تخت و اگزوزهای بالای ماوریک آن را به عنوان یک اسکرامبلر مشخص میکند، در حالی که به مدلهای رقابتی اولیه CCM و موتورسیکلتهایی که برای بدل کاری ساخته شده بودند، اشاره دارد. همچون تمام تولیدات CCM، مدل پایه ماوریک هم مانند یک بوم خالی است که میتوانید رنگهای مختلف فریم، طرحهای مخزن، جنس صندلی، تزئینات CNC و قطعات فیبر کربنی را به آن اضافه کنید، البته با هزینهی بیشتر. در هر صورت، سی سی ام ماوریک موتوری چشمنواز است که هر چه بیشتر به آن نگاه کنید، بیشتر تحت تأثیر دقت و جزئیات ساخت آن قرار خواهید گرفت.
بررسی موقعیت سواری
ماوریک شاید در نگاه اول کمی کوچک به نظر برسد، اما در واقع موقعیت سواری سخاوتمندانهای دارد. صندلی با ارتفاع ۸۴۰ میلیمتر، اگرچه بلند به نظر میرسد، اما به دلیل باریکی موتور، حس بلندی نمیدهد و پاها به راحتی روی زمین قرار میگیرند. انتخاب ارتفاع دستهها (پایین، وسط و بالا) نیز با توجه به سلیقه امکانپذیر است، در حالی که دستههای میانی پیشفرض موقعیت رانندگی راحتی را فراهم میکنند. با وجود ظاهر ماوریک و چرخهای جلو ۱۹ اینچ و عقب ۱۷ اینچ، این موتور بیشتر شبیه یک موتور خیابانی است تا یک اسکرامبلر واقعی. موقعیت رانندگی تعادلی مناسب بین حالت اسپرت و عمودی دارد و برای جادههای پرپیچ و خم ایدهآل است.
بررسی کاربردپذیری
دلایل زیادی برای دوست داشتن ماوریک وجود دارد، اما این واقعیت که یک موتورسیکلت کاربردی نیست را نمیتوان نادیده گرفت. صندلی تخت آن کمی کاربردی تر از صندلیهای تک نفره مدلهای دیگر این شرکت است، اما اگر قصد دوترکه سواری دارید، باید جاپایی سرنشین دوم را به صورت جداگانه اضافه کنید و حتی با این حال، سرنشین دوم احتمالاً تجربه راحتی نخواهد داشت. در مورد راننده نیز هیچ محافظی در برابر باد، باران و سایر شرایط ناخوشایند وجود ندارد. از طرف دیگر، باریکی و قابلیت هدایت آسان آن به معنای رانندگی لذتبخش در جادههای پرپیچ و خم و عبور از فضاهای باریک است.
بررسی عملکرد فنی و ترمزها
موتور ۶۰۰ سیسی ماوریک که توسط شرکت ایتالیایی SWM ساخته شده و ریشه در دورهی تحت مالکیت BMW در برند Husqvarna و مدل TE630 دارد، به ماوریک شخصیتی خاص و پرشور میبخشد. قدرت ۵۰ اسب بخار و گشتاور 55 نیوتنمتر، در ترکیب با وزن ۱۴۵ کیلوگرمی و واکنش سریع دریچه گاز، عملکرد تندوتیزی را به ارمغان میآورد. دامنه قدرت محدود است و نیاز به تعویض دنده بیشتر دارد، اما این بخشی از لذت رانندگی با آن است. ترمزها با اهرمهای خوشساخت و دقیق، با سیستم تک دیسکی استاندارد، عملکردی قابلاعتماد دارند و اگرچه میتوان با پرداخت هزینه اضافی، دیسک دوتایی برای جلو اضافه کرد، اما تنظیمات استاندارد برای استفاده معمولی کاملاً کافی است.
سواری و هندلینگ
اگرچه CCM ریشه در آفرود دارد و ظاهر ماوریک نیز این را فریاد میزند، اما با ۱۲۰ میلیمتر حرکت تعلیق جلو و عقب، بیشتر بر سبک و ظاهر تأکید دارد تا آفرود واقعی. تنظیمات استاندارد کمکهای مارزوچی و تکشوک YSS قابل تنظیم هستند، اما در آزمونهای انجام شده کمی سفت بودند. نبود وزن زیاد، قدرت تیز و نبود کمکهای رانندهای، این موتور را برای رانندگان راحتطلب مناسب نمیکند. اما زمانی که سبک رانندگی خود را با آن هماهنگ و جسورانهتر رانندگی کنید، ماوریک نیز با چابکی بیشتری پاسخ میدهد.
دوام فنی و قابلیت اطمینان
ساده بودن ساختار سی سی ام ماوریک و همچنین انجین با ریشههای آفرود آن که از برند Husqvarna میآید، نشاندهنده قابلیت اطمینان نسبی این موتورسیکلت است. سابقه CCM در تولید موتورسیکلتهای مقاوم و بدون دردسر، دلیل دیگری برای اعتماد به این موتور است.
امکانات و تجهیزات
اگر به دنبال صفحه نمایش TFT، حالتهای رانندگی و کنترل کشش و ABS در پیچها هستید، بهتر است جای دیگری را بررسی کنید. ماور یک حداقل گرایی را به اوج رسانده و اطلاعات فقط در یک نمایشگر دایرهای دیجیتال ساده ارائه میشود. با این حال، اگر به مهندسی مکانیکی بیش از الکترونیک علاقه دارید، متوجه خواهید شد که چرا این موتور گرانقیمت است. همچنین، میتوانید فریمهای هماهنگ با رنگ، پوششهای مختلف آنودایز، مواد مختلف صندلی و طراحیهای خاص مخزن را شخصیسازی کنید.
جمعبندی
اگر به دنبال موتورسیکلتی هستید که فقط برای تفریح و لذت ساخته شده، سی سی ام ماوریک انتخاب خوبی است. این موتور شاید برای استفاده روزانه و رفت و آمد مناسب نباشد، اما اگر به دنبال تجربههای خاص و بهیادماندنی در فرصتهای کم سواری هستید، ماوریک با توانایی خود برای خلق لبخند و جلب توجه، بیش از انتظارات عمل میکند.
source