این روزها بازار پیکاپها در بازار داخلی کشورمان بسیار داغ و پر استقبال شده است. اگرچه در این دسته از خودروها پیکاپهای ژاپنی کارکرده از جایگاه ویژهای برخورداراند، اما حدود پنج سال اخیر با ورود پیکاپهای چینی توانستهاند؛ مشتریان بسیاری را به خود جذب کنند. بنابراین شرکت زامیاد به عنوان یکی از خودروسازان موفق در زمینه طراحی و تولید پیکاپ در داخل کشور؛ طی یک مراسم باشکوهی روز گذشته از پیکاپ جدید خود با نام هانتر پلاس رونمایی کرد. این خودرو که پیکاپ باکیفیت و محبوب شرکت خودروسازی چانگان است، بهزودی تبدیل به رقیب جدی برای پیکاپهای چینی حاضر در بازار خواهد شد.
طراحی زیبا و عضلانی بدنه چانگان هانتر پلاس
سال 2019 میلادی بود که شرکت خودروسازی چانگان اولین پیکاپ میان سایز خود را با نام F70 به بازار چین عرضه کرد. این پیکاپ که نام دیگر آن هانتر است؛ در حقیقت بر پایه و اساس پلتفرم پیکاپ پژو یعنی لندترک توسعه یافته است. بنابراین پیکاپ تازهنفس چانگان خودروی است که پایه و اساس آن یک پیکاپ فرانسوی است. اما از نظر طراحی میتوان گفت که به زبان جدید طراحی چانگان مزین شده که مدلهای وارد شده به کشورمان توسط شرکت زامیاد در حقیقت نسخه فیسلیفت این خودرو به حساب میآیند. زیرا چانگان هانتر در اواخر سال 2021 میلادی دستخوش تغییرات طراحان این شرکت خودروساز چینی قرار گرفته که ظاهر جذابتر و زیباتری را به نمایش میگذارد. بنابراین هانتر پلاس زامیاد در راستای همکاری این شرکت خودروساز با چانگان بوده که سعی در تصاحب بیشتر بازار پیکاپها را دارد.
این پیکاپ جسور چینی از نظر ابعاد و اندازه به این شکل بوده که دارای فاصله محوری 3180 میلیمتر، طول 5330 میلیمتر و عرض 1920 میلیمتری و ارتفاع 1819 میلیمتری است. بنابراین با نگاهی به نمای جانبی هانترپلاس شاهد استفاده از خطوط تیز هستیم که گلگیرهای عضلانی و ماهیچهای به این خودرو بخشیده تا به لطف رینگهای 17 اینچی استایل اسپرت و البته جذابی به این خودرو دهد. اما در نمای جلو با جدیدترین طراحی چانگان مواجه هستیم؛ چراکه حالت پیوستگی چراغهای جلو به لطف LED نواری میان چراغهای جلو یکی از المانهای طراحی چانگان بوده که چهره مدرن و البته بهروزی را به این پیکاپ میبخشد. بر این اساس چراغهای L شکل در جلو با خطوط تیز روی کاپوت و چراغ LED نواری میان دو چراغ جلو با جلوپنجره عریض؛ چهره اسپرت و جوانپسندی به این پیکاپ تازهنفس چینی میدهد. در نمای عقب نیز با طراحی بسیار زیبا همراه هستیم؛ زیرا چراغهای عمودی که با گرافیک LED بسیار زیبا طراحی شدهاند با یک حجم نسبی روی در صندوق و نوشته چانگان و دستگیره کروم طراحی چشمنوازی به این پیکاپ میدهد. ناگفته نماند که برخلاف برخی از پیکاپهای چینی که از کیفیت بسیار پایینی برخورداراند، هانترپلاس از کیفیت رنگ به مراتب بالاتری نیز بهره میگیرد.
فضای داخلی مدرن و باکیفیت پیکاپ هانتر پلاس
طراحی داخلی محصولات جدید چانگان زیبا و منحصربهفرد است. چراکه در اولین نگاه میتوان به خوبی کیفیت بالای ساخت را حس کرد. فضای داخلی چانگان هانترپلاس بسیار مدرن و جذاب است؛ کلیت طراحی داشبورد مینیمال بوده که به با دریچه سراسری و استفاده از تریم دو رنگ حس بسیار جذابی را به سرنشینان القا میکند. استفاده از دو نمایشگر 12.3 اینچی برای پشت آمپر و سیستم مولتیمدیا منجربه ایجاد فضای مدرن و البته بسیار خلوت در کابین شده است.
همچنین طراحی دکمههای فیزیکی در زیر نمایشگر مولتیمدیا هم جذابیت طراحی داخلی هانترپلاس را دوچندان کرده و هم حس کلاسیک بودن را تداعی میکند. طراحی کنسول شناور و صندلیهای نسل جدید ارگونومی نیز از جمله ویژگیهای طراحی جدید چانگان است. طراحی غربیلک فرمان دیکات به سبک جدید چانگان و دسته دنده کوچک اسپرت منجربه رانندگی با هانترپلاس را بسیار هیجانانگیز میکند. هرچند که طراحی دکمه پارک روی دکمه مشکی پیانویی که وضعیت انتقال قدرت نیز روی آن طراحی شده در نوع خود بسیار منحصربهفرد و زیبا است. درباره کیفیت ساخت کابین هانترپلاس باید گفت که به لطف استفاده از پلاستیک نرم در قسمت بالای داشبورد و رویدریها شاهد بالاترین کیفیت از یک پیکاپ در کلاس خود هستیم. همچنین دستگیرههای در از داخل به طوری طراحی شده که بالاترین سطح ارگونومی را در اختیار سرنشینان میگذارد.
آپشنهای ایمنی و رفاهی سطح بالا چانگان هانتر پلاس
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی چانگان هانترپلاس در سطح بالایی قرار دارد. از مهمترین آپشنهای رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار نقاط کور، نشانگر فشار بادتایرها، 6 ایربگ، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم ورود بدون کلید(کیلس)، استارت دکمهای، صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، سردکن صندلیهای جلو، نمایشگر 12.3 اینچی برای مولتی مدیا، جالیوانی، دکوراتیو کروم و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دومنطقهای و کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب و… اشاره کرد. بر این اساس در کلاس خود؛ سطح امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در سطح همکلاسهای خود قرار گرفته که منجربه رقابت پذیری بیشتر در بازار خواهد شد.
مشخصات فنی پیکاپ جدید زامیاد
آنچه چانگان هانتر پلاس را متمایز میسازد؛ پیشرانه این پیکاپ است. در حقیقت یک موتور چهارسیلندر دولیتری مزین به فناوری توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم قوای محرکه این خودرو را تشکیل میدهد. بر این اساس با در نظر گرفتن طراحی چهارسوپاپ در هر سیلندر یعنی در مجموع 16 سوپاپ و مکانیزم دو میلسوپاپرو DOHC با سیستم تایمینگ متغیرسوپاپها میتواند حداکثر قدرت و گشتاور بالایی را فراهم کند. بر این اساس موتور چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها میتواند حداکثر 266 اسببخار قدرت و حداکثر 390 نیوتونمتر گشتاور را برای این پیکاپ تازهنفس چشمبادامی فراهم آورد.
نکته جالب توجه درباره موتور دولیتری توربوشارژ هانترپلاس این است که در دور موتور 4200 آرپیام؛ 390 نیوتونمتر گشتاور به ارمغان میآورد. این به معنای تولید گشتاور نسبتا بالای این موتور در دورهای پایین است که بسیار برای خودروهای پیکاپ کاربردی است. بنابراین یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک تیپترونیک قدرت و گشتاور را به چهارچرخ منتقل میکند. در حقیقت گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هانترپلاس طراحی و ساخت شرکت ZF آلمان بوده که تعویض دندههای نرم و البته بههنگام را در اختیار راننده میگذارد. با در نظر گرفتن کیفیت ساخت بالا در موتور و گیربکس؛ میتوان به دردانه چانگان امیدوار بود که در بلندمدت با شرایط جوی و سوختی ایران نیز سازگاری نسبی داشته باشد. هرچند که پیشرانه مجهزبه توربوشارژ است و در نگهداری آن بایستی توجه و دقت بالایی را به عمل آورد. ترکیب موتور توربوشارژ با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل؛ هانترپلاس را به یک گزینه بسیار مناسب برای استفاده در آفرود و شرایط ناهموار بدل میسازد.
سیستم تعلیق و عملکرد چانگان هانتر پلاس
تمام پیکاپهای چینی حاضر در بازار ایران در محور جلو از سیستم مکفرسون و در محور عقب از مولتیلینک بهره میگیرند. اما مهندسان شرکت خودروسازی چانگان با در نظر گرفتن پلتفرم پژو لندترک برای هانترپلاس در محور جلو از سیستم تعلیق دابلویشبون یا دوجناغی بهره گرفتهاند که به مراتب سواری فوق نرمتری را به سرنشینان هدیه میدهد. البته در محور عقب این پیکاپ شاهد نصب سیستم مولتیلینک یا همان چند اتصالی هستیم که در کیفیت سواری بسیار اثرگذار است. همچنین استفاده از رینگهای 17 اینچی به دلیل حفظ کیفیت سواری و کاهش استهلاک سیستم تعلیق است. چراکه به هر میزان که سایز رینگ بزرگتر شود؛ به همان میزان خرابی و استهلاک در خودرو افزایش مییابد. بنابراین با در نظر گرفتن ساختار سیستم تعلیق و نصب رینگهای 17 اینچی میتوان گفت که کیفیت سواری به مراتب نرمتر از رقبای هموطن خود را به شما ارائه خواهد کرد. این نوع ساختار سیستم تعلیق به شما این امکان را میدهد که در زمان حرکت در مسیرهای ناهموار، کیفیت سواری ضعیفی را تجربه نکنید.
قیمت پیکاپ هانتر پلاس زامیاد
در حال حاضر شرکت زامیاد درباره قیمت این پیکاپ تازهنفس چینی اطلاعاتی منتشر نکرده است؛ اما بهزودی شرایط فروش چانگان هانتر پلاس اعلام و به خیابانها خواهد آمد.
source