Wp Header Logo 479.png

به گزارش مجله ماشین، رابین زنگ، بنیان‌گذار و رئیس شرکت CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری در جهان، به رویترز گفت که این شرکت در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست‌های خود را در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های چینی در زنجیره تأمین خودروهای برقی تغییر دهد، ممکن است ساخت کارخانه‌ای در ایالات متحده را بررسی کند.

زنگ در مصاحبه‌ای که هفته گذشته انجام داد، اظهار داشت:در ابتدا، زمانی که قصد داشتیم در آمریکا سرمایه‌گذاری کنیم، دولت ایالات متحده مخالفت کرد. برای من، هیچ محدودیتی در دیدگاه‌هایم وجود ندارد.

موانع تجاری در برابر شرکت‌های چینی

شرکت‌های چینی فعال در زمینه تولید خودروهای برقی و باتری تاکنون با موانع تجاری شدید و حمایت‌های محدودی از سوی دولت آمریکا روبرو شده‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، جنگ تجاری وسیعی با چین آغاز شد که منجر به وضع تعرفه‌ها و موانع تجاری متعدد علیه شرکت‌های چینی گردید. این موانع، که به نگرانی‌های امنیت ملی و رقابت مربوط می‌شود، به ویژه برای شرکت‌هایی که از حمایت‌های مالی گسترده دولت چین بهره‌مند هستند، ایجاد مشکلات جدی کرده است.

باتری‌های تولیدی در چین برای دریافت یارانه‌های خرید خودروهای برقی که در دولت بایدن تصویب شده‌اند، واجد شرایط نیستند و واردات خودروهای برقی چینی نیز با تعرفه ۱۰۰ درصدی مواجه است، که عملاً واردات آن‌ها به آمریکا را ممنوع می‌کند.

ترامپ و سیاست‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذاری

دونالد ترامپ تمایل دارد واردات خودروهای چینی را محدود کند، اما در عین حال گفته است که آماده است مشوق‌هایی برای شرکت‌های چینی در نظر بگیرد، به شرط آنکه این شرکت‌ها کارخانه‌های خود را در ایالات متحده راه‌اندازی کرده و نیروی کار آمریکایی استخدام کنند. او در مصاحبه‌ای با رویترز در ماه اوت بیان کرد: اگر چین و کشورهای دیگر بخواهند در اینجا خودروها را بفروشند، باید کارخانه بسازند و نیروی کار ما را استخدام کنند.

این اظهارات ترامپ باعث شده است که زنگ به گسترش فعالیت‌های CATL در آمریکا امیدوار باشد و در این زمینه گفته است: من امیدوارم که در آینده، ایالات متحده به سرمایه‌گذاری‌های چینی باز باشد.

قراردادهای مشترک و فعالیت‌های CATL در آمریکا

CATL تاکنون حضور خود در بازار آمریکا را محدود به قراردادهای مجوز تولید باتری کرده است. فورد در حال احداث کارخانه‌ای در میشیگان برای تولید باتری‌های لیتیوم‌فسفات ارزان‌قیمت تحت قرارداد مجوز با CATL است تا این باتری‌ها را در مدل‌های Mustang Mach-E و F-150 Lightning استفاده کند. همچنین تسلا نیز قراردادی مشابه با CATL برای تولید باتری در نوادا دارد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود.

زنگ و نظرش درباره استراتژی تسلا

رابین زنگ که چندین بار با ایلان ماسک ملاقات کرده و گفت‌وگوهایی با او داشته، در مورد استراتژی تسلا در زمینه خودران‌سازی و استفاده از باتری‌های استوانه‌ای ۴۶۸۰ نظر داده است. زنگ معتقد است که این فناوری باتری نمی‌تواند موفق باشد و گفت: ما یک بحث مفصل داشتیم و من به او نشان دادم که تکنولوژی باتری استوانه‌ای هیچ‌گاه موفق نخواهد شد.” او همچنین افزود: “ماسک در زمینه الکتروشیمی تسلط ندارد، او در چیپ‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها خوب است.

انتقاد از زمان‌بندی‌های تسلا

زنگ همچنین از ماسک انتقاد کرده و به او گفته است که تعیین زمان‌های غیرواقعی برای راه‌اندازی محصولات و فناوری‌های جدید ممکن است به ضرر تسلا تمام شود. زنگ گفت: مشکل ماسک این است که وعده‌های زیادی می‌دهد. من به او گفتم که شاید چیزی پنج سال زمان بخواهد، اما او می‌گوید دو سال. اگر به او باور کنید که دو سال زمان کافی است، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

 

source

viraje.ir

توسط viraje.ir