Wp Header Logo 606png


منتشر شده در 28 آبان 1403 ساعت 16:30



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو 8

نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸ دو سدان تازه وارد بازار هستند یکی از آنها وارداتی و دیگری مونتاژی است. در این مطلب به مقایسه این دو می پردازیم.

خوشبختانه بعد از به پایان رسیدن طرح ممنوعیت واردات خودرو که تورم شدیدی در این حوزه و البته سایر حوزه‌ها ایجاد کرده بود، حالا شاهد حضور برخی خودروهای وارداتی هستیم که اگرچه شاید هم‌کلاس با بعضی خودروهای مونتاژی نباشند، اما به دلیل قرارگیری در محدوده قیمتی مشابه، می‌توانند رقیب یکدیگر در بازار ایران باشند. یکی از مصادیق این موضوع، رقابت بین نیسان سیلفی هیبرید با فونیکس آریزو ۸ است که از لحاظ کلاس بدنه و قوای فنی اصلاً در یک ردیف قرار نمی‌گیرند، اما نزدیک بودن قیمت رسمی این دو به یکدیگر باعث می‌شود تا برای مشتری این سوال پیش بیاید که نیسان سیلفی هیبرید بهتر است یا فونیکس آریزو ۸. در ادامه به مقایسه نیسان سیلفی هیبرید با آریزو ۸ می‌پردازیم تا به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشیم.

درباره نیسان سیلفی هیبرید و آریزو ۸

نیسان سیلفی یک سدان جمع‌وجور در رده ابعادی سگمنت C است که از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۹ چهار نسل از آن به بازار آمده است. آخرین نسل این خودرو حالا با نسخه فیس‌لیفت و در سال ۱۴۰۳ وارد ایران شده که البته توسط شرکت‌های مختلفی عرضه می‌شود. گزینه‌ای که ما در اینجا به آن می‌پردازیم، مدل وارداتی شرکت آمیتیس خودرو است که از لحاظ سطح آپشن و قیمت نسبت به نسخه‌های مکس ادیشن در رده پایین‌تر قرار می‌گیرد و از امکانات مدرن ایمنی فعال و سامانه‌های راداری بی‌بهره است.

اما آریزو ۸ یک سدان سایز متوسط است که در سگمنت بزرگ‌تر از نیسان سیلفی قرار می‌گیرد. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت چری معرفی شد و در حال حاضر لوکس‌ترین سدان ساخت این کمپانی چینی محسوب می‌شود. شرکت مدیران خودرو به واسطه برند زیر مجموعه خود، فونیکس، این سدان جذاب چینی را از سال ۱۴۰۲ و در قالب نمونه‌های مونتاژی به بازار ایران عرضه کرده است.

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی

ویدیوی معرفی فونیکس آریزو ۸

مقایسه طراحی بدنه

نیسان سیلفی به‌تازگی در سال ۲۰۲۳ مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و حالا از جلوپنجره بزرگ‌تر مشابه با برخی طرح‌های مورد پسند مشتریان چینی برخوردار شده است. طراحی این خودرو با اینکه چند سال پیش صورت گرفته است، اما همچنان زیبا به نظر می‌رسد و خطوط روی بدنه آن نشانگر یک سدان خانوادگی با حال و هوای کمی اسپرت است که طیف گسترده‌ای از مشتریان را می‌تواند با خود همراه سازد.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

علی‌رغم زیبایی و جذابیت طراحی ظاهری نیسان سیلفی، باید اقرار کرد که فونیکس آریزو ۸ وجهه لوکس و جذاب‌تری از لحاظ طراحی بیرونی ارائه می‌دهد. اصولاً آریزو ۸ آمده تا یک سدان لاکچری ولی خوش‌قیمت باشد و در نتیجه از کشیدگی گیرای بدنه، انحناهای بیشتر و خطوط دلنشین‌تری روی نمای بیرونی خود استفاده کرده است. اگر کمی دقت کنید احتمالاً شما هم با ما موافق باشید که استایل آریزو ۸، به‌ویژه از نمای بغل، تا حدودی به برخی محصولات آئودی شباهت دارد که در مجموع زیبا، جذاب و اسپرت به نظر می‌رسد.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

در همین ابتدای کار باید تأکید کنیم که نیسان سیلفی هیبرید در واقع قوای محرکه برقی دارد که باتری آن توسط یک موتور بنزینی سه سیلندر شارژ می‌شود. بنابراین، ماهیت پیشرانه نیسان سیلفی با فونیکس آریزو ۸، که از موتور ۲ لیتری توربو شارژ به‌طور مستقیم نیرو می‌گیرد، کاملاً متفاوت است.

حداکثر قدرت پیشرانه هیبریدی نیسان سیلفی معادل ۱۳۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است که در یک موتور برقی تولید و به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گیربکس این خودرو نیز از نوع تک‌سرعته اتوماتیک است. یک موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی سه سیلندر هم وظیفه دارد تا انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری سامانه برقی این خودرو را تأمین کند.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

اما فونیکس آریزو ۸ از موتور ۲ لیتری توربو شارژ تزریق مستقیم خود نیرویی نزدیک به ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند و آن را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو می‌رساند. این میزان نیرو و گشتاور سبب می‌شود تا فونیکس آریزو ۸ شتاب نسبتاً بهتری در مقایسه با سیلفی داشته باشد. طبق تست‌های غیررسمی، شتاب صفر تا صد این ماشین چینی نزدیک به ۸ ثانیه یا کمتر از آن است، اما شتاب نیسان سیلفی هیبرید در محدوده ۹.۵ ثانیه قرار می‌گیرد. بیشترین سرعت آریزو ۸ نیز به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، اما نیسان سیلفی هیبریدی نهایتاً تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌تواند سرعت بگیرد.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

نقطه قوت اصلی قوای فنی نیسان سیلفی هیبرید، مصرف سوخت پایین آن است؛ این خودرو نهایتاً در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط به ۴.۱ لیتر بنزین نیاز دارد، اما این رقم برای آریزو ۸ به ۷.۸ لیتر تحت شرایط استاندارد افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید وزن هر دو خودرو به هم نزدیک بوده و حتی نیسان سیلفی با وجود ابعاد کوچک‌تر، حدود ۱۰ کیلوگرم نسبت به آریزو ۸ سنگین‌تر است.

خودرو نیسان سیلفی هیبرید آریزو ۸
موتور ۴برقی + ۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – تنفس طبیعی ۴بنزینی- سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi
حجم موتور ۱.۲ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر ۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۵ ثانیه – ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۸  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۷۵ کیلومتربرساعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۸۰ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
حجم باک ۴۱ لیتر ۵۵ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر ۱۴۶۹-۱۸۴۳-۴۷۸۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۱۲ میلیمتر ۲۷۹۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۶ لیتر ۴۵۵ لیتر

در مورد سیستم تعلیق، امتیاز بیشتری نصیب آریزو ۸ می‌شود؛ چراکه در بخش عقب این خودرو از تعلیق مستقل مالتی‌لینک استفاده شده، اما سیلفی هیبرید از تعلیق محور پیچشی برای قسمت عقب استفاده می‌کند. اصولاً سیستم‌های تعلیق مستقل تأثیر بیشتری بر پایداری خودرو داشته و هندلینگ آن را به‌ویژه هنگام دور زدن ارتقا می‌دهند. در نتیجه، از این جهت احتمالاً آریزو ۸ کارایی بیشتری نسبت به حریف داشته باشد و سواری پایدارتری را از خود به نمایش بگذارد.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

اگر طرفدار طرح‌های داخلی اسپرت و کمی مهیج‌تر هستید، به نظر می‌رسد که نیسان سیلفی جذابیت بیشتری برای شما داشته باشد. سبک داشبورد این خودرو به‌ویژه با وجود ۳ دریچه تهویه گرد، کمی شبیه به محصولات مرسدس بنز به چشم می‌آید. حالت ایستاده نمایشگر، فرم اسپرت فرمان و به‌کارگیری انواع کلیدها و دکمه‌های مختلف هم سبب می‌شود تا حس و حال کابین خودرو تا حدودی جوان‌پسندتر به نظر بیاید.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸
نیسان سیلفی آمیتیس خودرو

اما در سمت دیگر، با یک خودروی چینی سایز متوسط نسبتاً لوکس و در اصطلاح مدیریتی طرف هستیم که قطعاً طراحان آن قصد نداشته‌اند تا در وهله اول نظر مشتریان جوان را به خود جلب کنند؛ بلکه با ایجاد یک محیط لوکس به واسطه طراحی کمی مینیمال و بهره‌گیری از عناصر مدرن نظیر نمایشگرهای به هم چسبیده، تعبیه دکمه‌های تنظیم صندلی روی پنل درها، به‌کارگیری حداقل کلیدهای فیزیکی روی داشبورد و جانشینی آن‌ها با کلیدهای لمسی، یک محیط مجلل و لاکچری متناسب با مشتریان لوکس‌پسند را به کاربران خود هدیه دهند.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

از لحاظ سطح کیفی متریال نیز به نظر می‌رسد وضعیت آریزو ۸ در سطح بالاتری باشد و از این جهت نیز رضایت بیشتری در مشتری ایجاد می‌کند. همچنین به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر، شاهد وجود فضای بیشتری در صندلی‌های ردیف عقب آریزو ۸ هستیم که باعث می‌شود در مجموع کابین بزرگ‌تر و راحت‌تری برای ۵ نفر سرنشین بزرگسال و حتی افراد بلندقد در داخل اتاق این ماشین چینی ایجاد شود.

با این حال، اگر صندوق عقب بزرگ‌تر می‌خواهید، برخلاف انتظار آریزو ۸ نمی‌تواند برتر باشد؛ چراکه گنجایش صندوق این خودرو و در حد ۴۵۵ لیتر است و این در حالی خواهد بود که شما پشت صندلی‌های ردیف دوم نیسان سیلفی چیزی حدود ۵۴۶ لیتر فضا برای قرار دادن لوازم خود خواهید داشت.

مقایسه امکانات و آپشن‌ها فونیکس آریزو۸ و نیسان سیلفی هیبرید

نیسان سیلفی وارداتی آمیتیس خودرو از آپشن‌های متنوع و مدرن برخوردار نیست و امکانات تقریباً پایه‌ای را در اختیار شما می‌گذارد. بنابراین، در مقایسه با لوکس‌ترین سدان مدیران خودرو از این جهت حرف زیادی برای گفتن ندارد. فقدان سامانه‌های راداری هشداردهنده و دستیار رانندگی نیمه‌خودکار مهم‌ترین ضعف تجهیزاتی نیسان سیلفی هیبرید وارداتی آمیتیس محسوب می‌شود که در مقایسه با آریزو ۸ مجهز به سیستم رانندگی نیمه‌خودکار و تجهیزات هشداردهنده مدرن ADAS، نمی‌تواند قابل مقایسه باشد.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸

شش کیسه هوا، کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تودوزی چرم، نورپردازی کابین، استارت دکمه‌ای، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، جلو آمپر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، ترمز پارک برقی و اتوهلد، تکنولوژی LED چراغ‌ها، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و…، مهم‌ترین تجهیزات نیسان سیلفی هیبرید وارداتی آمیتیس خودرو هستند.

در طرف دیگر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، رادار خط‌خوان، سقف پانورامای برقی، درب صندوق عقب برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی‌های برقی جلو با گرم‌کن و سردکن، حافظه صندلی راننده، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، استارت دکمه‌ای، قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ‌ها، تهویه اتوماتیک دوکاناله، ترمز پارک برقی و اتوهلد و…، شاخص‌ترین امکانات فونیکس آریزو ۸ را تشکیل می‌دهد.

مقایسه نیسان سیلفی هیبرید و فونیکس آریزو۸
خودرو آریزو ۸ نیسان سیلفی هیبرید
کروز کنترل دارد (تطبیقی) ندارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
هشدار نقطه کور دارد ندارد
رادار خط خوان دارد ندارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط دارد ندارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
ترمز اضطراری اتوماتیک دارد ندارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد ندارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد ندارد
سردکن صندلی جلو دارد ندارد
گرمکن صندلی جلو دارد ندارد
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان دارد ندارد
اتوپارک ندارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی دارد ندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد ندارد

نتیجه‌گیری: نیسان سیلفی هیبرید ارزنده‌تر است یا آریزو۸؟

از آنجا که قوای محرکه نیسان سیلفی هیبرید از نوع برقی-بنزینی است، این خودرو می‌تواند طرفداران خاص خود را داشته باشد. کم بودن مصرف بنزین، صندوق عقب بزرگ‌تر، نشان معتبر ژاپنی و طراحی کابین اسپرت و جوان‌پسندتر از نکات مثبت سیلفی هستند که می‌توانند مشتریان را ترغیب به خرید این خودرو کنند.

اما اگر با خودروهای چینی مشکلی نداشته باشید، فونیکس آریزو ۸ به دلیل طراحی بیرونی لوکس‌تر، کابین بزرگ و مجلل‌تر، امکانات به مراتب متنوع‌تر، شتاب و چابکی و هندلینگ مطلوب‌تر و احتمالاً تأمین قطعات و لوازم یدکی راحت‌تر به دلیل گستردگی مراکز و نمایندگی‌های شرکت مدیران خودرو و همچنین اشتراک فنی با فونیکس تیگو ۸ پرومکس، می‌تواند سدان مناسبی برای شما باشد.

source

توسط viraje.ir