منتشر شده در 29 آبان 1403 ساعت 17:30
عکاس
علیرضا پاداش
نیسان قشقایی و فولکسواگن T-Roc دو کراس اوور غیر چینی وارداتی هستند که در این مطلب به سراغ آنها رفته و این دو خودرو را بررسی کرده ایم.
از جمله کراساورهای جمعوجور و تقریباً کوچکتر که اخیراً به بازار ایران اضافه شدهاند، میتوان به محصولاتی همچون قشقایی و فولکسواگن تیراک اشاره کرد. این دو خودرو در دور جدید واردات پا به بازار ایران گذاشتهاند تا اثرگذاری محصولات چینی که طی دوران ممنوعیت واردات بخش بزرگ بازار را به تسلط خود درآورده بودند، به نحو مطلوبی کاهش داده و طرفداران خودروهای اصیل ژاپنی و اروپایی را نیز راضی نگه دارند.
با توجه به شرایط فعلی بازار، میتوان نیسان قشقایی و فولکسواگن T-Roc را دو رقیب اصلی برای همدیگر تلقی کرد. از همین رو، در ادامه به مقایسه نیسان قشقایی و فولکسواگن T-Roc پرداختهایم تا جزئیات بیشتری در مورد این دو خودرو به اطلاع خریداران احتمالی و سایر علاقهمندان به محصولات جدید خودرویی رسانده باشیم.
درباره نیسان قشقایی و فولکسواگن T-Roc
نیسان قشقایی یکی از کراساوورهای محبوب شرکت ژاپنی نیسان است که نخستین نسل آن در سال ۲۰۰۶ و با نام ایل بزرگ قشقایی ایران وارد بازارهای جهانی شد. البته برخی نامهای دیگر نیز در بعضی بازارها روی این محصول نیسان گذاشته شد. تاکنون سه نسل از نیسان قشقایی به بازار آمده است اما شرکت نامی خودرو نسخه فیسلیفت نسل دوم با کد جی۱۱ را در بازار ایران عرضه کرده است. نسل سوم این خودرو نیز با طراحی جدیدتر از سال ۲۰۲۱ در بازارهای جهانی حضور دارد که فعلاً معلوم نیست چه زمانی به ایران میآید.
اما فولکسواگن تی-راک نیز در اصل محصول سال ۲۰۱۷ است و شرکت ماموت تیپ آر-لاین مربوط به سال ۲۰۱۹ را با مدل ساخت ۲۰۲۴ در ایران عرضه کرده است. این کراساوور کوچک طراحی زیبا و هندلینگ جذابی دارد که میتواند طرفداران خودروهای خانوادگی آلمانی را راضی کند.
ویدیوی تست و بررسی فولکس واگن تی-راک
ویدیوی معرفی نیسان قشقایی
مقایسه طراحی بدنه
همانطور که اشاره کردیم، هر دو کراساوور موردنظر چندین سال عمر دارند و در نتیجه طراحی آنها نیز خیلی انقلابی و مدرن محسوب نمیشود. نیسان قشقایی که در واقع با طراحی نسل قبلی خود به بازار ایران آمده و در نتیجه یک ظاهر ساده تا حدودی سنتی اما زیبا و متعادل از خود به نمایش میگذارد.
در سوی دیگر، فولکسواگن تی-راک نیز تقریباً حالت مشابهی دارد، اما به نظر میرسد که طراحی و استایل آن به ویژه در نمای جلو و عقب کمی نسبت به حریف ژاپنی زیباتر و جذابتر احساس میشود.
در مجموع، هر دو کراساور حاضر در این رقابت ظاهر متعادل، متین و نسبتاً زیبایی از خود ارائه میدهند که اگرچه نمیتواند طرفداران طرحهای فانتزی و آیندهنگرانه را به طور کامل راضی کند، اما قطعاً اصیلپسندان و افرادی که به دنبال خودروهای خانوادگی با طراحی متناسب هستند، از این سبک فرم بدنه هر دو خودرو رضایت خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی نیسان قشقایی و فولکسواگن T-Roc
اگر درب موتور نیسان قشقایی را بالا بزنید برخلاف رسم امروزی اکثر خودروهای جدید، اثری از سیستم توربوشارژر مشاهده نمیکنید. یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر به همراه گیربکس اتوماتیک سیویتی اکسترونیک وظیفه تأمین نیروی مورد نیاز چرخهای محرک جلو را بر عهده دارد.
این موتور و گیربکس قادرند وزن ۱۴۶۹ کیلوگرمی نیسان قشقایی را با نیرویی معادل ۱۵۱ اسب بخار و ۱۹۴ نیوتنمتر گشتاور را ظرف مدت زمان حدود ۱۰.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند که برای خودروی خانوادگی، شتاب مناسب و قابل قبولی به حساب میآید.
اما در طرف دیگر، فولکسواگن تی راک یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر تزریق مستقیم دارد که ۱۵۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را به کمک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا صد تی-راک با توجه به وزن کمتر آن، مقداری سریعتر بوده و معادل حدودی ۹.۴ ثانیه برآورد میشود.
بنابراین، اگر خودروی چابک و پرشتابتر میخواهید، فولکسواگن تی-راک میتواند انتخاب اول شما در مقایسه با نیسان قشقایی باشد. از سوی دیگر، در زمینه هندلینگ و پایداری، محصول آلمانی شرایط بهتری ارائه میدهد و میتواند پایداری بیشتر به همراه فرمانپذیری دلچسبتری در اختیار شما بگذارد.
خودرو | نیسان قشقایی ۲۰۲۳ | فولکس واگن تیراک |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi |
حجم موتور | ۲ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۵۱ اسب بخار – ۱۹۴ نیوتن متر | ۱۵۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVTاتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک |
انتقال قدرت | جلو | جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۵ثانیه | ۹.۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۶۹ کیلوگرم | ۱۲۷۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۱۲-۱۸۳۷-۴۴۰۱ میلیمتر | ۱۵۸۴-۱۸۱۹-۴۲۳۶ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۴۶ میلیمتر | ۲۵۹۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۸۶ لیتر | ۴۴۵ لیتر |
سیستم تعلیق هر دو خودرو از یک نوع بوده و خوشبختانه در بخش عقب نیز تعلیق مولتیلینک یا چنداتصالی استفاده شده است که باعث ارتقای پایداری و کیفیت سواری میشود. میانگین مصرف سوخت هر دو خودرو نیز تقریباً در یک رده قرار میگیرد و حدود ۶.۷ تا ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نشان از مصرف نسبتاً پایین این دو خودروی خانوادگی دارد.
مقایسه طراحی داخلی
نوع طراحی داخلی این دو خودرو هم چندان جدید نیست و همان اصل سادگی و متعادل بودن را پی گرفته است. البته این سبک طراحی در سالهای بین ۲۰۱۲ تا قبل از ۲۰۲۰ کاملاً رایج بود و جزو طرحهای متعارف و زیبا به حساب میآمد، اما امروزه شاید هیجان و گیرایی خاصی در آن مشاهده نشود. با این حال، افرادی که به طرحهای نهچندان مدرن و آیندهنگرانه علاقه دارند و تا حدودی سبکهای اصیل و کلاسیک را میپسندند، قطعاً مشکلی با طرح داشبورد و سایر ادوات داخلی نیسان قشقایی یا فولکسواگن تی-راک پیدا نخواهند کرد.
در این میان، به نظر میرسد که طرح داخلی تی-راک کمی اسپرتتر باشد و نمای داخلی نیسان قشقایی نیز ویژگیهای خانوادگی بیشتری ارائه دهد، اما در مجموع هر دو نمای داخلی کمی قدیمی ولی متعادل و زیبا احساس میشود.
کیفیت متریال نیز در هر دو خودرو در سطح متوسط ولی رضایتبخش قرار میگیرد که در این میان شاید نیسان قشقایی بتواند نسبت به حریف کمی برتری پیدا کند. در مورد گنجایش فضای داخل کابین هم اگرچه ابعاد کوچکتر بدنه تی-راک باعث محدودتر شدن فضای داخلی آن میشود اما افراد بلندقد هم میتوانند در صندلیهای ردیف عقب این ماشین آلمانی با محدودیت نهچندان قابلتوجه حضور پیدا کنند. اما نیسان قشقایی به دلیل فاصله محوری بزرگتر میتواند فضای بیشتری به ویژه از ناحیه پا و زانوها در دسترس سرنشینان ردیف دوم خود بگذارد.
یکی دیگر از معیارهای مهم برای خودروهای خانوادگی میزان گنجایش صندوق عقب است که خوشبختانه هر دو کراساوور ژاپنی و آلمانی حاضر در این رقابت از این جهت امتیاز قابل قبولی به دست میآورند. با این حال، نیسان قشقایی با ظرفیت صندوق ۴۸۶ لیتر نسبت به فولکس T-Roc با گنجایش ۴۴۵ لیتر کمی برتر ظاهر شده است.
مقایسه امکانات و تجهیزات فولکسواگن T-Roc و نیسان قشقایی
با توجه به آنکه قیمت نسخههای فول آپشن نیسان قشقایی بالاتر از سقف ارزی ۲۰ هزار دلاری واردات خودرو قرار میگیرد، بنابراین مدل وارد شده به کشور در حال حاضر از نوع پایه بوده و امکانات قابلقبول اما کمتری نسبت به فولکس تی-راک ارائه میدهد. اما فولکسواگن تی-راک خوشبختانه با سطح وسیعی از تجهیزات و آپشنهای مدرن نظیر کروز کنترل تطبیقی، رادارهای هشدار نقطه کور، رادار خطخوان، ترمز اضطراری خودکار، اخطار برخورد از جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن فرمان، صندلی برقی راننده با گرمکن، شارژر بیسیم تلفن همراه، اتوپارک و برخی دیگر از امکانات در ایران حاضر شده است که نسخه فعلی وارداتی نیسان قشقایی از آنها بهرهای نمیبرد. بنابراین قطعاً از لحاظ امکانات و تجهیزات، فولکسواگن تی-راک نسبت به نیسان قشقایی برتری کامل دارد.
خودرو | نیسان قشقایی ۲۰۲۳ | فولکس واگن تیراک |
کروز کنترل | ندارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | دارد |
هشدار نقطه کور | ندارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | دارد |
ترمز خودکار اضطراری | ندارد | دارد |
اخطار برخورد از جلو | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | دارد |
اتوپارک | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد |
نتیجهگیری: نیسان قشقایی ارزندهتر است یا فولکسواگن تی-راک
با توجه به نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، به طور خلاصه باید گفت که نیسان قشقایی مناسب افرادی است که یک موتور تنفس طبیعی کماستهلاک و با حساسیت کمتر نسبت به کیفیت بنزین میخواهند، به کابین و صندوق عقب بزرگتری احتیاج دارند و سواری کمی نرمتر به آنها لذت بیشتری میدهد.
اما فولکسواگن تی-راک میتواند شتاب و چابکی بالاتر، امکانات بهمراتب متنوعتر، هندلینگ و پایداری بهتر در عبور از پیچها و در مجموع سواری هیجانانگیزتری در اختیار کاربران خود بگذارد. از لحاظ طراحی نیز کمی نسبت به قشقایی جذابتر احساس میشود و در مجموع میتواند گزینه مناسبی برای طرفداران کراساورهای خانوادگی آلمانی در بازار فعلی ایران باشد.
source