هیوندای از پرچمدار جدید خود با نام آیونیک ۹ رونمایی کرد. این شاسیبلند فول سایز از پیشرانه برقی بهره برده و طبق انتظار از لحاظ فنی اشتراکات زیادی با کیا EV9 دارد. با توجه به جثه بسیار بزرگ، هیوندای مانور ویژهای روی فضای داخلی این خودرو میدهد و آن را از نظر امکانات و راحتی جزو بهترینهای کلاس خود توصیف میکند.
طراحی خارجی هیوندای آیونیک ۹
شاسیبلند جدید هیوندای آیونیک ۹ از طراحی بسیار مدرن و آینده نگرانه ای برخوردار است. بدون شک شاخصترین ویژگی این خودرو را باید ترکیب خاص چراغهای آن – چه در جلو و چه در عقب – دانست. چراغهای اصلی این خودرو از نوع ۸ بیتی هستند و چینش آنها، پیکسل (بخوانید تصدانه!) نمایشگرهای دیجیتال را در ذهن تداعی میکند. به گفته هیوندای در جای جای بدنه این خودرو مباحث آیرودینامیک مورد توجه قرار گرفته، طوری که حتی چراغهای عقب طوری طراحی شدهاند که بهترین عملکرد را از این نظر داشته باشند. نتیجه اینکه آیونیک ۹ ضریب آیرودینامیکی برابر با ۰.۲۵۹ دارد. برای مقایسه ضریب درگ تسلا مدل X با ۰.۲۴ برابر است.
ناگفته نماند ضریب درگ ۰.۲۵۹ در صورتی برای آیونیک ۹ محقق میشود که مشتری به جای آینههای رایج، دوربینهای جانبی را از لیست آپشن ها انتخاب کند. شاید بدانید طبق قوانین آمریکا، استفاده از دوربینهای جانبی به جای آینههای معمولی فعلاً مجاز نیست.
آیونیک ۹ اولین محصول هیوندای است که از گلگیرها و پنل های آلومینیومی در چهار گوشه اتاق خود سود میبرد. این کار با هدف کمک به کاهش وزن و افزایش برد حرکتی انجام شده است. برای هماهنگی با سلایق مختلف، این خودرو با ۱۶ رنگ متنوع عرضه خواهد شد که برخی از آنها مخصوص این خودرو هستند. برای کسانی که طرفدار محیط زیست بوده و میخواهند به حفظ آن کمک کنند، یک رنگ اختصاصی طراحی شده، این رنگ از بازیافت تایرهای فرسوده به دست آمده است.
ابعاد خودرو
عضو جدید خانواده برقی آیونیک، طولی برابر با ۵۰۵۹ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن به ۳۱۲۹ میلیمتر میرسد. به لطف این جثه بزرگ، هیوندای آیونیک ۹ فضای داخلی سخاوتمندانهای را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد. این ویژگی در کنار کف کاملاً تخت باعث میشود فضای داخلی پرچمدار جدید کرهایها بسیار راحت باشد.
طراحی داخلی
همانند نمای بیرونی، کابین هیوندای آیونیک ۹ نیز طراحی بروزی دارد. در پشت فرمان خوش فرم این خودرو یک پنل عریض نصب شده؛ این پنل از دو نمایشگر ۱۲ اینچی میزبانی میکند. در حالت استاندارد سیستم صوتی این شاسیبلند بزرگ شامل ۸ بلندگو میشود، اما امکان انتخاب سیستم صوتی از برند Bose با ۱۴ بلندگو نیز برای مشتریان فراهم شده است.
فضای داخلی هیوندای آیونیک ۹ برای ۶ یا ۷ نفر طراحی شده و صندلیهای ردیف دوم قابلیت چرخش و ایجاد یک فضای راحت و تعاملی را دارند. از جمله ویژگیهای این خودرو باید به صندلیهای مجهز به قابلیت ماساژ Dynamic Touch و امکان تخت شدن کامل صندلیهای ردیف اول و دوم اشاره کنیم. ضمن اینکه صندلیهای ردیف دوم چرخان بوده و سرنشینان این ردیف میتوانند به صورت رو در رو با سرنشینان ردیف سوم صحبت کنند، البته در زمانهایی که خودرو ثابت است.
خودروساز کرهای سعی کرده در داخل کابین نیز با استفاده از مواد بازیافتی به حفظ محیط زیست کمک کند. به همین خاطر اکثر پوششها از چرم و پشم پایدار و پلیاتیلن بازیافتی ساخته شدهاند.
صندوق عقب آیونیک ۹ حجمی برابر با ۶۱۷ لیتر را در اختیار مالک قرار میدهد. با خواباندن صندلیهای ردیف سوم این رقم به ۱۳۲۲ لیتر افزایش پیدا میکند. مثل سایر خودروهای برقی در زیر کاپوت جلوی این خودرو نیز یک محفظه کوچک با حجم ۸۷.۷ لیتر وجود دارد. البته در نسخههای دو موتور حجم این محفظه به ۵۰.۹ لیتر کاهش مییابد.
مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۹
پرچمدار برقی هیوندای در چند نسخه مختلف عرضه خواهد شد. در نسخه پایه که Long Range نام دارد، یک موتور برقی نیروی لازم برای حرکت را تأمین میکند. این موتور توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ گشتاور را داشته و توسط باتری ۱۱۰.۳ کیلووات ساعتی تغذیه میشود. شتاب صفر تا صد در این نسخه ۹.۵ ثانیه زمان میبرد. میزان برد حرکتی هم بر اساس استاندارد WLTP برابر با ۶۲۰ کیلومتر تخمین زده شده است، البته در صورتی که از رینگهای ۱۹ اینچی آپشنال استفاده شود. این رینگها از لحاظ آیرودینامیک وضعیت بهتری دارند. هیوندای میزان مصرف انرژی این نسخه را ۱۹۴ وات ساعت در هر صد کیلومتر اعلام کرده است.
نسخه Long Range از هیوندای آیونیک ۹ با پیشرانه دو موتوره نیز به فروش خواهد رسید. در این نسخه یک موتور دیگر با توانایی تولید ۹۵ اسب بخار به محور جلو اضافه میشود تا میزان خروجی پیشرانه به ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور افزایش یابد. با اتکا به این پیشرانه، نسخه Long Range چهار چرخ محرک صفر تا صدی برابر با ۶.۷ ثانیه دارد.
قویترین تیپ هیوندای آیونیک ۹ پسوند پرفورمنس را در نام خود دارد. در این تیپ هر دو موتور موجود ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکنند. با این حساب پیشرانه آن در مجموع ۴۳۰ اسب بخار قدرت دارد؛ میزان گشتاور نیز با ۶۹۸ نیوتن متر برابر است. با این پیشرانه قدرتمند، تیپ پرفورمنس در عرض ۵.۲ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. در صورت ادامه شتاب گیری امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این تیپ وجود دارد.
درباره مسافت قابل پیمایش مدلهای مجهز به پیشرانه دو موتوره اطلاعاتی منتشر نشده، اما میدانیم که باتری ۱۱۰.۳ کیلووات ساعتی در همه نسخهها ثابت است. البته هیوندای تأیید کرده که تمامی نسخههای مختلف آیونیک ۹ بردی فراتر از ۳۰۰ مایل (۴۸۲ کیلومتر) خواهند داشت. این شاسیبلند برقی درشت اندام از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی پشتیبانی میکند و در صورت اتصال به یک پورت پرسرعت، در عرض ۲۴ دقیقه میزان شارژ باتری از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد.
قیمت و زمان عرضه هیوندای آیونیک ۹
در رابطه با قیمت هیوندای آیونیک ۹ فعلاً اطلاعاتی منتشر نشده، ولی پیشبینی میشود قیمت مدل پایه چیزی در حدود ۵۰ هزار دلار و قیمت نسخه پرچمدار حول و حوش ۸۰ هزار دلار باشد. این شاسیبلند برقی فول سایز از اوایل سال آینده به فروش خواهد رسید.
source