تویوتا از جدیدترین خودروی مفهومی خود به نام bZ7 رونمایی کرد. این خودرو یک سدان تمام الکتریکی است و در کلاس Cطبقهبندی میشود. برخلاف سایر مدلهای مفهومی، این کانسپت طراحی پیچیده و اغراق آمیزی نداشته و کاملاً آماده تولید به نظر میرسد. پیشبینی شده نسخه تولید انبوه این سدان برقی سال آینده وارد بازار شود. پس از ورود به بازار، این خودرو به مصاف رقبایی مثل شیائومی SU7، بی وای دی هان و لوکسید S7 خواهد رفت.
ویژگیهای طراحی و فناوری
کانسپت تویوتا bZ7 طراحی مشابهی با سایر اعضای سری bZ دارد. فرم اتاق این خودرو مشابه مدلهای کوپه بوده و سقف آن با قوس زیبایی به صندوق عقب ختم میشود. در نمای روبرو شاهد همان چراغ روشنایی در روز سرتاسری هستیم که در طرفین خود با المانی شبیه به حرف C یکپارچه شده است. با توجه به برقی بودن پیشرانه، خبری از جلو پنجره مشبک زیر کاپوت نیست. در قسمت عقب از چراغهایی شبیه به چراغهای جلو استفاده شده، به همین خاطر دو طرف خودرو حالتی قرینهای دارند.
مونتاژ در شرکت مشترک با جی ای سی
شاید بدانید تویوتا برخی از محصولات خود را در چین با همکاری شرکت جی ای سی (GAC) تولید میکند. نسخه تولید انبوه bZ7 نیز توسط شرکت مشترک تویوتا و جی ای سی تولید خواهد شد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این خودرو احتمالاً سال آینده به فروش خواهد رسید. این را هم اضافه کنیم که کانسپت تویوتا bZ7 با نام پروژه 630D شناخته میشود. این پروژه با سرمایهگذاری ۱.۵۸۸ میلیارد یوانی (معادل ۲۱۸ میلیون دلار) تویوتا و جی ای سی توسعه پیدا کرده است.
توسعه یافته با بی وای دی
تویوتا در ساخت خودروهای برقی مخصوص بازار چین با شرکت بی وای دی همکاری میکند. این خودروساز بزرگ ژاپنی، به منظور کاهش هزینهها و افزایش قدرت رقابت پذیری، از پیشرانه و فناوریهای کمپانی چینی بهره میبرد. در حال حاضر خودروهایی مانند bZ3 و bZ3C از باتریهای سری Blade و موتورهای برقی بی وای دی استفاده میکنند. هر چند هنوز تأیید نشده، اما به احتمال خیلی زیاد bZ7 نیز از قوای محرکه بی وای دی سود خواهد برد.
source